Samantha speelt het slim en ook binnen de opzet van het programma. Uiteindelijk is het een individueel spel, al vanaf het begin. Ook als de originele verraders het wel zover hadden geschopt tot hier dan zouden ze ook moeten nadenken over elkaar verraden voor het zilver. Dus nee ze speelt het niet fout, de productie heeft een fout in het basis concept van het spel gezet. En dat is absoluut niet haar schuld.
Eens, de grootste fout ligt bij de makers. Blijkbaar hebben ze nog nooit naar Expeditie Robinson of WIDM gekeken. Dan zouden ze namelijk weten dat kliekjes- en bondjesvorming in een individueel spel vrijwel altijd een voordeel oplevert. De verraders zijn al in de minderheid en als Samantha hen als mol ook nog eens van binnenuit saboteert zijn ze helemáál kansloos. Dat levert voorspelbare en ergerniswekkende tv op, hetgeen niet de bedoeling kan zijn van een amusementsprogramma op primetime. Dat Samantha het slim en binnen de regels van het spel speelt maakt het niet automatisch een leuk schouwspel. Integendeel zelfs. Samantha kreeg toen ze verrader werd zo'n enorm voordeel in de schoot geworpen dat ze welhaast onkwetsbaar is.
Daar komt bij dat aan alle deelnemers vooraf is gevraagd of ze hun vrienden zouden verraden als dat nodig is. Toen Samantha de rol van verrader accepteerde, wist ze wat dat inhield. Ze was vanaf dat moment geen getrouwe meer. Als je dan achteraf zegt dat je nooit van plan was om je vriendjes eruit te stemmen, heb je het niet helemaal begrepen.
Het is ergens wel waar. Kees en Holly waren op het moment dat Samantha naar de verraders werden gehaald wel al zodanig verdacht geworden binnen de groep, mede door getrouwe Samantha dat hun eliminaties vroeg of laat niet te stoppen waren. Als ze, zeker met hoe ze het speelde voordat ze verrader werd, compleet haar strategie had aangepast en geprobeerd had Kees en/of Holly te redden dan was ze zelf ook ontmaskerd en zouden geen van allen winnen.
In het geval van Kees kan ik daar nog inkomen. Maar als ze daarna gewoon Chatilla hadden vermoord, hadden ze prima Loek kunnen targetten voor verbanning. De exit van Holly was te voorkomen geweest zonder dat Samantha daar heel verdacht uit was gekomen.
Laten we niet vergeten dat voornamelijk Kees ook Samantha heeft getarget toen ze bij de verraders kwam. Juist doordat ook Kees liet blijken dat ze Samantha niet 100% deden vertrouwen als mede-verrader maakt de keuze voor Samantha om voor zichzelf te gaan nog makkelijker en logischer. Uiteindelijk zou Samantha denk ik ook het einde niet halen als ze met Kees en Holly was blijven samen spelen.
Hier ben ik het mee eens, dat was dom van Kees. Hij heeft in het spel erg goed geacteerd, maar tactisch gezien vond ik hem niet zo sterk. Als je iemand verdacht maakt die in de groep totaal niet verdacht wordt vestig je juist de aandacht op jezelf.
Uiteindelijk denk ik dat het toevoegen van een nieuwe verrader, halverwege het spel, de grootste fout is geweest van de makers. Dit gaf Samantha een veel te groot voordeel t.o.v. zowel de getrouwen als de verraders. Het had ook goed kunnen uitpakken, maar dan hadden de makers de rol van verrader beter moeten afbakenen, zodat je niet van twee walletjes kunt eten.
Sowieso is het zowel én een fout van de makers in het concept maar ook een fout van de verraders om of all people Samantha te kiezen als nieuwe verrader. Daar worden ze nu terecht voor afgestraft.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ongeacht wie ze kozen, hadden ze mogen verwachten dat diegene zijn of haar nieuwe rol goed op zou pakken.
Wat mij betreft mag Samantha winnen, die heeft verreweg het beste spel gespeeld van alle kandidaten.
Als getrouwe misschien wel, maar daarna heeft ze niets anders hoeven doen dan haar rol als getrouwe blijven spelen. Als verrader speelde ze laf en risicoloos. Ze was de enige met maximale informatie en een surplus aan medestanders. Zelfs als ze keihard 'IK BEN EEN VERRADER!' had geroepen vraag ik me af of haar vriendjes haar eruit hadden gestemd. Zo vind ik het nog steeds opmerkelijk dat we Francis en Chatilla vanaf aflevering 5 helemaal niets meer hebben horen zeggen over de ommezwaai van Samantha bij de exit van Steven. Terwijl ik als kijker juist erg benieuwd ben naar het gesprek wat na die ronde tafel tussen de dames heeft plaatsgevonden. Heeft ze zich eruit kunnen kletsen? Of heeft ze iets gezegd in de trant van 'Zelfs als ik een verrader ben, ik zou jullie er nooit uitstemmen"? Lijkt me nogal relevante info voor de kijkers thuis.