De Morgen:
Hij was de hoofdverdachte van Annelotte, Lennart en Sven, maar toch kreeg Philip De Cleen zondagavond een rode duim in ‘De Mol’. Hoe is dat kunnen gebeuren? En besefte de docent marketing dat de andere kandidaten dachten dat hij de saboteur was? Hoog tijd voor enkele vragen aan de nestor van de groep, die de finale net niet haalde.
✦ doorMARK COENEGRACHT3 mei 2021, 21:37
HOE VOELDE HET OM NET VOOR DE FINALE HET SPEL TE MOETEN VERLATEN?
“Ik heb traantjes gelaten. En die hadden absoluut niets te maken met winnen of verliezen. Die hadden 100 procent te maken met het feit dat ik die superfijne mensen na meer dan twee weken intensief samenzijn moest verlaten.”
WAAR LIEP HET VOOR JOU ECHT FOUT?
“Na de proeven in het kasteel en de bunker. Toen heb ik beslist ‘dat ik het allemaal wel wist’. En ik was mis. Hoogmoed komt voor de val! Had ik geweten dat iedereen mij verdacht, dan had ik gewoon gespreid en was dit nu een interview van een finalist (lacht).”
HOE WAS DE RIT NAAR HUIS?
“Marc Cambré was ook nu de chauffeur van dienst. Eens de emoties doorgespoeld, hebben we goed gebabbeld over muziek, over Marc zijn geweldige job als rechterhand van Bart Peeters. Ik was zo blij als een klein kind dat ik hem, ondanks zijn indrukwekkende muzikale ervaring, toch nog een paar fijne schijfjes heb leren kennen. Marc, jij bent een fijn mens!”
HOE GAAT HET NU MET JOU?
“Met mij gaat het uitstekend, dank je wel! De fietsbenen hebben nog nooit zo goed gestaan, mijn VO2max flirt met de grens van 50 wat voor de 52-jarige ‘Flipper’ zeer oké is’”
HET EINDE VAN DE AFLEVERING WAS OP ZIJN MINST GEZEGD ONVERWACHTS. WIST JE ZELF DAT JE DE HOOFDVERDACHTE WAS VAN ALLE FINALISTEN?
“Neen! Dat was een verrassing van formaat. Ik ben volledig, maar dan ook vollédig in de war. Eerlijk gezegd, ik ben verbijsterd. Dat er misschien enkele kandidaten die er eerder uitgingen hun pijlen op mij hadden gericht, daar had ik een vermoeden van. Maar dat alle drie de finalisten in mij de mol zagen? Verbijsterend. En wat nu? Hun hoofdverdachte is naar huis. En dat net voor de finale. Die drie finalisten moeten helemaal van nul beginnen in hun zoektocht. Wat een spanning!”
WAAROM DENK JE DAT JE VERDACHTE NUMMER 1 WAS VOOR HEN?
“De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat ze in mij geen geloofwaardige mol zagen, om me dan nét om die reden wél te gaan verdenken. Een soort van omgekeerde psychologie. Ik ben iets onhandiger, dus ook dat heeft er zeker toe bijgedragen dat ik zowel voor de kandidaten als voor de kijkers verdacht was. En ja, natuurlijk heb ik in de DDR-dossiers gekeken (wie zou dit niet doen vlak voor de finale?) en misschien heb ik ook wel de dominootjes onhandig aangeraakt. Maar het is zeker niet zo dat ik mezelf als schaduwmol heb gedragen…”
WAT DACHT JE TOEN LENNART 10.000 EURO UIT DE POT NAM. WAS DAT TERECHT? HOE HARD KWAM DAT AAN?
“Mijn gevoel was dat hij, net zoals mij, het spel toen keihard speelde. Ik had mijn ‘Leerdammer-eed’ gebroken en hij heeft keihard de groepspot leeggehaald. Ik begrijp hem echt. Dit zijn voor mij twee gelijkaardige acties die op dat moment in het spel logisch zijn. De finale lonkte immers. Bij mij kwam dit dus helemaal niet hard aan. Ik zat nooit in het spel om veel geld te verdienen, wel om zo lang mogelijk mee te kunnen spelen.”
JE SPEELDE HET SPEL BEST HARD. HOE GRAAG WOU JE HET SPEL WINNEN?
“Ik ben wel competitief. In de sport heb ik een zwarte gordel judo en ook in het bedrijfsleven heb ik altijd gevochten. Ik ben een zondagskind, alles wat ik wou, heb ik tot nu toe bereikt in het leven. En dan nog eens geselecteerd geraken voor ‘De Mol’! Elke dag dat ik kon meedoen, was een feest voor me. Het spelplezier heeft altijd de bovenhand gehaald op ‘het winnen’. Tot en met die knotsgekke opdracht in centrum Berlijn.”
Newsmonkey:
https://newsmonkey.be/de-mol-bewijzen-lennart/https://newsmonkey.be/de-mol-bewijzen-sven/