Als je in dit draadje had meegelezen dan kon je weten dat we exact 40 kogels hebben gehoord en een deel ervan ook beelden van het overhalen van de trekker. Sterker nog, we weten vrijwel zeker wie welke kogels heeft afgeschoten. Is ook al uitvoerig besproken.
Het ging hier niet over wat we hebben gehoord, maar wat we hebben gezien. En dat waren er geen 40. Ik heb alles gelezen en veel waardering voor alle plaatjes en uitzoekwerk, maar ik haak af bij de conclusies die je daaruit trekt. Ik kan ze volgen, maar ze zijn toch best wankel, vind ik.
Ook heb ik al uitgelegd dat de geselecteerde mol helemaal niet hoeft te weten wie de reserve mol is. Die maakt zich namelijk zelf bekend door als laatste uit de greppel te vertrekken. Want hij is de enige aanvaller die weet dat de verdedigers in totaal maar 40 kogels hebben. Diens beste tactiek is om te wachten totdat de kogels op zijn en dan rustig naar de auto te wandelen. Is door mij ook al uitentreuren beschreven.
Deze bijvoorbeeld. Kan zijn hoor, maar is niet vanzelfsprekend. Ten eerste weten we al niet welke voorkennis de reservemol precies had. Ten tweede loopt hij het risico dat een andere aanvaller als eerste de auto bereikt. Of dat iedereen al is uitgeschakeld en er nog kogels over zijn, dan ben je als enige levende een makkelijk doelwit. Dus waarom is het een absoluut gegeven dat de reservemol als laatste uit de greppel komt? Misschien komt hij liever als vierde of vijfde uit de greppel. En dan is mol Lennart de klos.
Dit nog afgezien van de drie verspilde schoten om niets. Want hoe verklaar je die, met Lennart als Mol? Als hij de reservemol wilde uitschakelen, had hij had er toch alle belang bij om zijn schoten te bewaren?
Ook je conclusie dat Lennart een andere aanvaller heeft uitgeschakeld, past niet. Die groene aanvaller was al buiten het bereik van Annelotte en Jasmien, dus het lijkt er inderdaad op dat Lennart die heeft afgeschoten. Maar waarom? Als hij die had doorgelaten, was zijn hele probleem opgelost. Erg onmols, als je het mij vraagt.
Ik denk dat we het hierover niet eens gaan worden en dat hoeft voor mij ook niet. Sterker nog, ik ben blij dat je het hier niet mee eens bent, want het mag er niet te dik bovenop liggen dat Lennart de mol is. Daarom is er ook met de montage geknoeid bij het selecteren van de schutters in linie 3.
Dat we niet precies zien hoe de schutters geselecteerd worden kan inderdaad zijn om de Mol te beschermen, maar dat is niet bij voorbaat Lennart. Het is lang niet zeker dat de Mol zich in linie 3 bevond, maar als dat wel het geval is, dan is het wat mij betreft Annelotte of Jasmien. Maar we zullen het zien! Dat we 2 weken na de uitzending nog steeds nieuwe details en invalshoeken ontdekken, maakt het alleen maar leuk.