In deze opdracht kan een mol in zoveel aspecten mollen, dat het puur aan laten komen op de keuze pasvragen of een gouden steen wel erg eenvoudig is.
De mol heeft de duo’s samengesteld, daar begint het al. Daarbij is het zonneklaar dat er gegokt wordt op de gretigheid van bepaalde kandidaten en de overredingskracht om anderen mee te krijgen. Verder komen niet alle vier de duo’s in de mogelijkheid om hun proef te spelen en zal de mol dus waarschijnlijk ervoor zorgen dat hij wel een opdracht speelt ( een kandidatenpunt voor Sven die te weinig opkomt voor zichzelf hier). In die opdracht zal de mol trachten te slagen , indien ze voor pasvragen spelen of juist wat onderpresteren indien ze voor geld spelen.
Tevens om geld in de pot te krijgen moeten de bedragen nog vallen. Ook daar kan de mol met een misplaatste domino zorgen voor een mislukte proef.
Te winnen bij deze proef 4500, als er drie duo’s allemaal voor een goud steentje gaan en alles omvalt. Met te gaan voor pasvragen gaat er weliswaar 1000 uit de pot, maar richt je meteen de aandacht van de rest op je keuze, terwijl je met een niet geslaagde duo opdracht en een misplaatste steentje een mogelijke 4500 niet in de pot laat komen.
Is 4500 niet in de pot een slechte molactie ? In mijn boek niet, ook ik Ik zie liever een take that mol, die keihard voor minbedragen gaat. Maar heb in de jaren geleerd dat een mol ook hier en daar bedragen kan incasseren om even wat goodwill te kweken
Alina die op het eiland de bel luidt, gilles die met een gans binnenkomt