Maar niet al in ronde 1, dan heb je echt de kans nog dat iemand fout eruit wordt gestemd en de bom ontploft want Philip speelde het goed. Jij zegt dat Lennart er ongelukkig in ronde 2 is uitgestemd, zonder Samina lag hij er meteen uit. Alle macht meteen uit handen geven in een opdracht waar er geen fouten mogen gemaakt worden. Gewoon echt onmols van Lennart, anders kan je het niet verkopen. Misschien nog bijkomend, hij zit ver weg van beide bomstoelen. Heeft er nooit op willen zitten.
Zonder de statistiek te hebben doorgerekend, denk ik dat de kans behoorlijk kans is dat gelijk de twee bomstoelen eruit gestemd worden. Als we dan ook nog meerekenen dat kandidaten de bomstoelen niet willen wegstemmen en het pittige eten een goede indicatie geeft over de bomstoelen, dan denk ik dat de kans dat de twee bomstoelen er gelijk uitgestemd worden vrij klein is. Ik denk niet dat de mol daarvoor als productieassistent moet worden ingezet om dit specifieke scenario te voorkomen.
Idealiter blijft de mol lang in het spel. Zoiets als wat Samina deed (zichzelf verraden door een onhandige opmerking) zie ik de mol dus nog niet zo snel doen. Maar de mol is ook menselijk. Als de mol nou eenmaal moeilijk kan verbergen dat hij pittig eten at, wat kun je er dan verder nog aan doen? Natuurlijk: de mol had op het scenario kunnen trainen, maar ik denk dat trainen beperkt effect heeft (tenzij je zoveel traint dat je aan pittig eten gewend bent). De mol heeft ook niet alles onder controle en het komt gewoon wel eens voor dat de mol in een positie terecht komt waar hij niet zo heel veel invloed meer op de opdracht heeft.
Op zich is het onmols van Lennart dat hij zich een beetje te kennen geeft en zich redelijk makkelijk laat wegstemmen. Een verzachtende omstandigheid is ook dat de groep redelijk gebrand op pasvragen is en dus kan het zijn dat de mol al inschatte dat er geen geld verdiend zou worden en dus dat het beter was zichzelf niet in de kijker te spelen. Het is ook enigszins onmols van Lennart dat hij de instructies van Gilles niet begrijpt (maar die onnozelheid kan ook gespeeld zijn om onmols over te komen). Maar ik weeg deze punten niet al te zwaar en er gaat zeker geen streep door zijn naam.