Auteur Topic: [De Mol] Philippe  (gelezen 16900 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #140 Gepost op: 11-04-2022, 01:43:35 »
Philippe oogde bij de eerste molbiechten al erg onzeker en erg op zoek naar bevestiging vanuit productie. Nou niet bepaald een persoonlijkheid die erg zeker is van zichzelf.

Een fout in de casting, misschien ja, maar je kunt ook niet ieder jaar hetzelfde type persoon casten, want dan is de lol er ook snel af.

Daarbij denk ik dat productie op basis van screening van slechts een paar dagen een mol moet kiezen.
Zullen geen bootcamps van enkele weken zijn.

Geen enkele kandidaat leek verbaasd te reageren dat Philippe de mol was. Dat zegt genoeg. Als hij zich inderdaad versproken heeft in zijn slaap, en Bert heeft dit met de hele groep gedeeld, dan zou zelfs de sterkste persoon het heel zwaar hebben.


Uit eerdere seizoenen kreeg ik juist de indruk dat men in Vlaanderen wél buitengewoon rigoureuze selectierondes houdt. Mensen moeten talloze keren terugkomen, proeven en onderzoeken ondergaan, et cetera. Bij de Nederlandse versie is dat veel minder het geval - daar worden de kandidaten immers actief zélf benaderd - en daarom heb ik het voortijdige vertrek van Jean-Marc steeds als een typisch Nederlands 'bedrijfsongeval' gezien. Dat maakt de ontwikkelingen van vanavond voor mij des te schokkender en ook wel moeilijk te begrijpen.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2022, 02:05:56 door Michmol »
Woosie down?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #141 Gepost op: 11-04-2022, 02:10:52 »
Maar ik vraag me ook af: het lijkt me toch ook dat 'praten in je slaap' en 'hoe ga je om met stressvolle situaties?' wel van tevoren besproken moeten zijn. Al kun je bepaalde dingen ook nooit weten van tevoren, misschien is dat ook zo gegaan bij Philippe. Ik ben erg benieuwd hoe dat is gegaan bij de voorbereidingen.

Wat ik bij Philippe opvallend vond (zijn uitspraken althans), was dat hij blijkbaar nooit echt tegenslag heeft gehad?
Praten in de slaap hoeft geen probleem te zijn, dat deed een succesvolle eerdere mol kennelijk ook. Daarom had ik ook niets gezocht achter die opmerking van Bert in de eerste aflevering dat Philippe in zijn slaap al had verraden dat hij de mol is.
De vraag "heb je in je leven wel eens tegenslagen gehad en hoe heb je je hieruit gered" of iets met die strekking zal ongetwijfeld worden toegevoegd aan de vragen bij de mollicitatie.
Redenen ook om nog meer respect te hebben voor de mol. En in zekere zin ook voor de makers dat ze het lef hebben gehad om open kaart te spelen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #142 Gepost op: 11-04-2022, 07:16:55 »
Moet weer denken aan Everon. Die had geleerd van oud-mollen dat je denkt dat er mol op je voorhoofd staat geschreven, maar dat dat gewoon niet klopt.
Dat dit proces zich af speelt in je eenzame mollenhoofd en je helemaal kan slopen.
Als Everon het daar als acteur al moeilijk mee had, dan zeker de te lieve Philippe.

Maar de slapeloosheid zal hem echt genekt hebben, net zoals bij Jean-Marc van Tol. Die vertrouwde zichzelf ook niet meer met een graafmachine. Zo ver heen was ie al.

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #143 Gepost op: 11-04-2022, 09:03:59 »
Ik vind aan sommige reacties wel te zien dat niet iedereen ervaring heeft met hoe erg je eigen gedachten je voor de gek kunnen houden en hoe veel effect dit kan hebben op je gezondheid. Dit haal je er niet uit met casting, iemand kan nog zo geschikt lijken en het kan dan compleet anders uitpakken omdat je iemand in een compleet andere situatie zet, dat simuleren is gewoon heel lastig. Respect dat ze gewoon zagen dat hij aan zijn max zat. Het is maar een spelletje, dat is dit soort stress echt niet waard.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #144 Gepost op: 11-04-2022, 09:43:06 »
Praten in de slaap hoeft geen probleem te zijn, dat deed een succesvolle eerdere mol kennelijk ook. Daarom had ik ook niets gezocht achter die opmerking van Bert in de eerste aflevering dat Philippe in zijn slaap al had verraden dat hij de mol is.
De vraag "heb je in je leven wel eens tegenslagen gehad en hoe heb je je hieruit gered" of iets met die strekking zal ongetwijfeld worden toegevoegd aan de vragen bij de mollicitatie.
Redenen ook om nog meer respect te hebben voor de mol. En in zekere zin ook voor de makers dat ze het lef hebben gehad om open kaart te spelen.

Bedankt, dat eerste wist ik niet. ik ben het met je eens. De laatste zinnen zijn ook zeer belangrijk, denk ik. Heel goed van Philippe en de makers dat ze hier open over zijn geweest.

En misschien speelde bij Philippe ook heel erg wat foxhunter zegt: slapeloosheid (gecombineerd met de gedachte dat iedereen kan 'zien' dat je de mol bent) kan iemand echt nekken. Ik heb veel bewondering voor Philippe en de makers (ook voor de groep trouwens) hoe ze hiermee zijn omgegaan: mentaal welzijn op de 1e plaats.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #145 Gepost op: 11-04-2022, 10:14:09 »
Wat lijkt me dit rot om mee te maken voor Philippe. Maar fijn om te zien dat hij er inmiddels vrede mee heeft hoe het gelopen is, voor zover dat kan natuurlijk. Ik kan alleen maar diep respect hebben voor zijn spel en zijn keuze ::bravo::
...óf niet!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #146 Gepost op: 11-04-2022, 10:35:05 »
Voor Philippe zal er nu nog een extra moeilijke fase aanbreken. Het is nu bekend in de media, en iedereen "vind er iets van". Ik hoop dat hij juist nu in deze week goede begeleiding krijgt.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #147 Gepost op: 11-04-2022, 11:26:01 »
En dan te bedenken dat als hij vorig jaar in dat maisveld in Liederkerke net een beetje harder had gerend dan Noah, hij misschien een heel leuk seizoen had beleefd als kandidaat op zoek naar Mol Lennart...
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #148 Gepost op: 11-04-2022, 11:37:32 »
Een lichamelijke blessure is heel wat anders dan mentaal niet tegen je taak als mol opgewassen blijken te zijn, dus die vergelijking begrijp ik niet.

Beide kunnen iedereen overkomen.
Uiteraard zijn er ook voor beide fysieke of psychische aanleg die de kans er op groter of kleiner kunnen maken, maar dat betekent niet dat je met welke tests dan ook uit kunt sluiten dat iemand mentaal een keer breekt.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #149 Gepost op: 11-04-2022, 11:48:35 »
Zeer veel respect voor Philippe en voor de makers ::ok:: Er was geen betere keuze dan die nu is gemaakt.

Ik hoop voor Philippe dat de reacties online allemaal meevallen. Ik denk dat men het onderschat hoe zwaar het is om de mol daadwerkelijk te zijn. De makers selecteren daar goed op, maar zeker bij niet-acteurs zoals in Nederland hier lijkt het me een lastige taak om dat altijd 100% goed te doen. In dit geval was dat niet zo. Dat neem ik de makers zeker niet kwalijk, en Philippe ook niet. Dit soort dingen kunnen gewoon gebeuren.

Zoals Gilles al zo mooi zei is mentale gezondheid net zo belangrijk als fysieke gezondheid, en dat is misschien wel de mooiste boodschap die we hieruit hebben kunnen krijgen. Beter dan welke overheidscampagne dan ook.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #150 Gepost op: 11-04-2022, 11:52:26 »
Ik ga akkoord met Michmol.
De makers van de mol kiezen hun mol op basis van gevoel, en dat doen ze al vele jaren uitstekend. Wat ze niet doen is verregaand stresstesten (heb daar een bron voor). Dan loop je het risico van wat nu met Philippe gebeurt.
Dan wordt je casting een foute casting, anders kan je dat niet omschrijven. Wat met Nele gebeurd is, is jammer maar niet zo zeer een casting fout. Al vind ik wel dat het draaiboek rond fysieke blessures dit zou moeten opvangen zonder een licht geforceerde exit.

Philippe valt btw niets te verwijten, voor iemand die interpretatie zou maken uit mijn post.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #151 Gepost op: 11-04-2022, 13:48:58 »
Bij het kijken van de uiterst sympathieke laatste afl van Cafe de Mol, krijg je opnieuw ideeën over het selectieproces. Gilles blijft erbij dat hij en het team Philippe een uitstekende mol vonden, en dat het grotendeels in diens hoofd zat dat hij slecht bezig was. Wat Philippe het meest deed opvallen was denk ik hoezeer hij geïsoleerd begon te raken. Het is een beproefde molspeurtactiek; wie van de deelnemers gaat oprecht op in het spel en de groep, en wie lijkt een eilandje te vormen binnen de groep? In dat opzicht viel Philippe steeds meer op, en ik kan me voorstellen dat zijn onvermogen om dat te veranderen hem steeds meer in een negatieve spiraal bracht.

Maar los van of iets fout gegaan is daarmee of verkeerd is ingeschat, kunnen we er wel zeker van zijn dat zo'n overweging in de toekomst echt wel nadrukkelijk meegenomen gaat worden in het selectieproces. Kan iemand het aan om zich anders te voelen binnen een hecht groepsproces? Kan iemand het aan om een natuurlijke eigenschap (heel erg vriendelijk en zacht in dit geval) zodanig te onderdrukken omdat er gemold en gelogen moet worden? Dat er zo'n groot contrast was tussen beiden met Philippe, maakte hem zeker een interessante mol voor de makers, maar wellicht maakte dat de klus nog een stukje zwaarder voor iemand als Philippe dan voor, zeg maar, een persoon die van nature al makkelijk omgaat met anders zijn, een eigen pad kiezen, kritiek krijgen. Philippe noemt zichzelf een zondagskind, iemand die eigenlijk nooit echt tegenslagen heeft gekend. Dat is wel interessant, in dit verband.


Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #152 Gepost op: 11-04-2022, 13:56:27 »
Bij het kijken van de uiterst sympathieke laatste afl van Cafe de Mol, krijg je opnieuw ideeën over het selectieproces. Gilles blijft erbij dat hij en het team Philippe een uitstekende mol vonden, en dat het grotendeels in diens hoofd zat dat hij slecht bezig was. Wat Philippe het meest deed opvallen was denk ik hoezeer hij geïsoleerd begon te raken. Het is een beproefde molspeurtactiek; wie van de deelnemers gaat oprecht op in het spel en de groep, en wie lijkt een eilandje te vormen binnen de groep? In dat opzicht viel Philippe steeds meer op, en ik kan me voorstellen dat zijn onvermogen om dat te veranderen hem steeds meer in een negatieve spiraal bracht.

Maar los van of iets fout gegaan is daarmee of verkeerd is ingeschat, kunnen we er wel zeker van zijn dat zo'n overweging in de toekomst echt wel nadrukkelijk meegenomen gaat worden in het selectieproces. Kan iemand het aan om zich anders te voelen binnen een hecht groepsproces? Kan iemand het aan om een natuurlijke eigenschap (heel erg vriendelijk en zacht in dit geval) zodanig te onderdrukken omdat er gemold en gelogen moet worden? Dat er zo'n groot contrast was tussen beiden met Philippe, maakte hem zeker een interessante mol voor de makers, maar wellicht maakte dat de klus nog een stukje zwaarder voor iemand als Philippe dan voor, zeg maar, een persoon die van nature al makkelijk omgaat met anders zijn, een eigen pad kiezen, kritiek krijgen. Philippe noemt zichzelf een zondagskind, iemand die eigenlijk nooit echt tegenslagen heeft gekend. Dat is wel interessant, in dit verband.
Vooral dat laatste vond ik opvallend, omdat vorige mollen bijvoorbeeld
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Maar op sommige dingen kun je je gewoon niet voorbereiden, en dat is Philippe overkomen wat superjammer voor hem is, omdat hij echt heel goed begon als mol.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #153 Gepost op: 11-04-2022, 14:12:57 »
Vooral dat laatste vond ik opvallend, omdat vorige mollen bijvoorbeeld
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Maar op sommige dingen kun je je gewoon niet voorbereiden, en dat is Philippe overkomen wat superjammer voor hem is, omdat hij echt heel goed begon als mol.

Ja klopt. Dat viel bij vorige mollen inderdaad wel op. En had Philippe niet in zijn slaap gepraat, of als Bert hem niet had wakker gemaakt om hem gelijk daarmee te confronteren, dan was alles misschien ook anders gelopen. Als je dan niet geniaal impulsief net goed reageert, dan zakt de moed je wel in de schoenen. Maar de een kan makkelijker bluffen en zelfverzekerd blijven dan de ander.

Offline Momfer de Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #154 Gepost op: 11-04-2022, 15:54:25 »
Philippe goed gedaan, man (petje af) ::ok::
Is veel moed voor nodig om dit zo te doen.
Daar kan ik alleen maar veel respect voor hebben. (ook voor de reactie van medekandidaten en crew, pure klasse)


Offline vriendlief

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #155 Gepost op: 11-04-2022, 16:02:56 »
Philippe weet nu welke opdrachten er nog volgen. Hij kan nu relaxed kijken naar zijn opvolger.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #156 Gepost op: 11-04-2022, 16:08:35 »
Ik kijk met nog meer belangstelling dan normaal uit naar jouw komende cartoon. Dat wordt vast een eerbetoon aan Philippe. 
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline vriendlief

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #157 Gepost op: 11-04-2022, 16:33:19 »
Ik kijk met nog meer belangstelling dan normaal uit naar jouw komende cartoon. Dat wordt vast een eerbetoon aan Philippe.
Denk je ?  ;D

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #158 Gepost op: 11-04-2022, 16:34:19 »
Nou, jouw positieve insteek kennende ga je niet ineens een cynische cartoon maken. 
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #159 Gepost op: 11-04-2022, 17:06:43 »
Heel jammer wat Philippe is overkomen. Ik kan uit eigen bevinding vertellen dat slapeloosheid/slecht slapen/te weinig slaap i.c.m. teveel spanning (wat het molschap toch met zich meebrengt) een mens kan laten "doordraaien". Daar doe je niets tegen, je stort gewoon in. Wat dat betreft een moedig besluit. Mogelijk dat de casting helemaal niet zo verkeerd was voor Philippe, maar dat juist de kandidaten die hem hadden kunnen beschermen in de groep vroeg zijn afgevallen. De moeders van de groep (Nele verdacht hem totaal niet!) en de jonge gasten (Toon en Jens), duidelijk dat ook zij fout zaten maar wel een beetje de argeloze types in de groep. Met zoveel plezier dit avontuur beginnen en dan eindigt het zo, een heel sterke groep die goed samenwerkt tegen de mol. Petje af hoor. Het bewijst maar weer eens hoe moeilijk en zwaar de rol van de mol is.