In het algemeen ben ik het met je eens, maar in dit specifieke geval heb ik mijn twijfels. Natuurlijk is het molschap zwaar, maar bij al het medeleven zou je haast vergeten dat 9 Vlaamse en 20+ Nederlandse mollen het karwei wél volbracht hebben. Uit wat we te zien kregen bleek dat Philippe al na de eerste eerste dag ontzettend onzeker was en heel veel bevestiging nodig had - en vervolgens blééf hebben. Het is toch merkwaardig - en neen, niet zwak of slecht - dat dit niet in aanloop naar het programma al is opgevallen als potentiële risicofactor.
Wat we te zien en te horen gekregen hebben van Philippe met betrekking tot diens twijfels is een bewuste regie-keuze van de makers geweest om de kijker meer begrip voor Philippe te geven. Dat kunnen toevallige uitspraken zijn, een paar uitschieters tussen veel zeer zelfverzekerde uitspraken bijvoorbeeld. Regie is absoluut niet representatief.
Daarnaast zegt het feit dat Philippe onzekerheid heeft getoond niet dat de andere mollen dit niet hadden. Sterker nog, Gilles heeft juist benadrukt dat hun ervaring was dat juist de steengoede mollen onzekerheid toonden.
Overigens zag ik je eerder een opmerking maken dat een voetballer die geen bal raakt, ook geen geschikte voetballer is. Daar ben ik het ook ten diepste mee oneens. Er zijn genoeg geniale voetballers die af en toe zeer slechte wedstrijden hebben gespeeld. Ik bedoel te zeggen dat wat je zegt puur op basis van een paar momentopnames is. En dat is niet genoeg om een mens op te veroordelen.
Ik zag dit jaar de Olympische Winterspelen. En daar zag ik Takagi onderuit glijden in de race waar ze naar toe had geleefd, Sjinkie Knegt verschrikkelijke fouten maken in allesbepalende wedstrijden en ik zag ook vele snowboarders mislukken. Hebben hun coaches een inschattingsfout door jaren met deze mensen te trainen omdat ze op het moment supreme het niet konden waarmaken? Nee, zo werkt dat niet. De Mol, net als sport is een momentopname en iedereen kan een slecht weekje hebben. Ook Philippe.
Het jammere voor Philippe is dat je maar een keer de kans krijgt om de mol te zijn. Maar er is nergens op aarde, niet ooit, een enkele garantie dat je zal presteren op het moment dat het er toe doet.
Ik denk niet dat het eerlijk is om te zeggen dat Philippe niet de goede keuze was. Voor mijn werk programmeer ik. Ik schrijf code, die wordt getest door automatische tests, door mensen, op verschillende testomgevingen. En toch, ondanks alle simulaties en testen, af en toe gebeurt er iets eigenaardig op de live-omgeving waardoor de code toch stuk gaat, wat niemand had voorzien. Dat is dan niet mijn schuld of de schuld van een tester. Nee, soms is de werkelijkheid weerbastiger dan dat er tegenop voor te bereiden valt. Ook hier.