Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 12936 keer)

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, Wielerliefhebber.
Re: Aflevering 4
« Reactie #200 Gepost op: 12-04-2022, 11:41:52 »
Het is niet fout gegaan bij de selectie. Dit heeft Gilles ook heel erg duidelijk gemaakt bij Cafe De Mol.
In de voorbereiding ging alles top, hij was er zeker wel geschikt voor. Maar doordat hij de 2e nacht al in zijn slaap praatte en hierdoor de nachten daarna niet meer geslapen heeft, werd het allemaal veel moeilijker en werd hij steeds onzekerder van zichzelf.
Ik denk dat Philippe’s persoonlijkheid een heel goede denkmantel zou zijn.

Helemaal mee eens. Er is geen 100% mol, onvoorziene omstandigheden kunnen zich altijd voordoen. Als je eerlijk naar je eigen leven kijkt zul je ook zien dat omstandigheden je beïnvloeden en bij een mol die een programma moet dragen, is dat niet anders. Volgens mij dus een prima keuze.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #201 Gepost op: 12-04-2022, 12:23:43 »
Even terug naar de kern van dit draadje: de molwissel.
Ik dacht dat ik ergens in 'De Mol Play4 2022 (Vlaanderen)' een link was tegengekomen naar een vermeende molwissel in de Nederlandse WIDM. Het gaat hier om het eerste seizoen met BN-ers in Australië 2005. Hier moest een kandidaat (Roeland Fernhout) om gezondheidsredenen het spel verlaten in aflevering 3. Hij was kennelijk al langer ziek en daarom afwezig bij opdrachten in aflevering 3. Yvon Jaspers was in dat seizoen de (tweede) Mol.
Voor mij staat het als een paal boven water dat er dat jaar een molwissel heeft plaatsgevonden. De aanwijzingen zijn te talrijk en te overweldigend. Misschien is dit voorval in de Belgische Mol wel een goede aanleiding voor de Nederlandse makers om eindelijk eens openheid van zaken te geven, zodat Yvon Jaspers niet langer met een groot geheim hoeft rond te lopen en ook de waardering kan krijgen die ze verdient.
Ik vraag me ook af of de Belgische makers van deze vermeende molwissel wisten en mede daarom misschien hebben gekozen voor openheid.
Meer hierover vind je hier:
https://www.wieisdemol.com/forum/2020/?topic=68283.0

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #202 Gepost op: 12-04-2022, 13:10:52 »
Als slaap een probleem was... had de productie dan niet voor een andere overnachtingsmogelijkheid kunnen kiezen waarbij bijvoorbeeld iedereen een privekamer zou hebben
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #203 Gepost op: 12-04-2022, 14:00:03 »
Inmiddels de aflevering gezien en ja, het valt dan wel op dat hij probeert vrolijk mee te doen, maar zijn ogen staan leeg.

Als het de andere kandidaten ook al wel opvalt dan moet hij echt wel op zijn geweest.

En denk de nieuwe mol wellicht ontdekt kan worden als je alle ogen wellicht volgt. Wellicht staat de tekst weerspiegelt daarin  ::rofl::

Ik gok zelf op juist een dame. Ff naam kwijt maar die achterste rij (blonde)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #204 Gepost op: 12-04-2022, 14:19:26 »
je bent niet de enige! ik denk ook dat dit vooropgezet is.

Er zijn niet veel dingen zeker bij De Mol, maar van één ding kun je gerust uitgaan, Gilles liegt niet. Of zoals hij het zelf zei in Café De Mol, 'wij zijn ziek, maar wij zijn zo ziek nog nie'.

Offline Timetxu17

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #205 Gepost op: 12-04-2022, 15:21:41 »
Een ding dat mij opviel was de (misschien zodanig gemonteerde) gretigheid waarmee de overbleven kandidaten te kennen gaven de nieuwe Mol te willen zijn. Vooral zo laat nog in het programma. Misschien ben ik te veel het type persoon dat graag iets "goed" of "helemaal" of "zelf" wil doen. Ik zou echt heel graag de Mol willen zijn, maar zo laat in het programma, nee dank je.

Stel je voor: Iemand van de productie van De Mol stelt je nu op straat de vraag: 'wil jij de Mol zijn in het nieuwe seizoen?'. Dan zeg je natuurlijk ja, want dat betekent dat je mee mag doen aan De Mol.

En, stel je voor: Je bent inmiddels gecast voor WIDM, komt aan bij de eerste gesprekken en het productieteam vraagt nu de vraag: 'wil jij de Mol zijn in het nieuwe seizoen?'. Dan zeg je natuurlijk ook ja, want dat betekent dat je tot het eind van de reis mag blijven.

Maar, stel je nu voor, zoals gisteren is gebleken, dat je er al vier afleveringen op hebt zitten en het duidelijk is dat je sowieso aan een vijfde gaat meedoen (en dus op drie afleveringen na de hele reis mag meemaken). En het productieteam je dán vraagt: 'wil jij de Mol zijn?'. Zou je dan nog steeds zo volmondig ja zeggen? Je bent toch een beetje een halve Mol. Je hebt weinig voorbereiding gehad. En voor het kunnen zeggen dat je dat dan in ieder geval de hele reis mee bent geweest, maakt het ook niet zoveel meer uit, want je hebt de eerste executies allemaal overleefd en je bent er gegarandeerd al tot de vijfde aflevering bij.

Nogmaals, misschien ben ik hier wel wat koppig in, maar toch viel het me op dat het leek alsof iédereen de Mol wilde zijn. Alhoewel ik me natuurlijk goed kan voorstellen dat ze in deze fase niet kunnen laten zien dat een kandidaat overduidelijk en stellig "nee bedankt" zegt.

Offline Lotje00

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #206 Gepost op: 12-04-2022, 15:34:37 »
Het kan natuurlijk best dat er wat montage en retakes overheen zijn gegaan, maar als je graag de mol wil zijn lijkt me dat je, ook in dit geval, zeker ja zegt. Het is je enige kans om het nog te kunnen zijn, want aan een nieuw seizoen zal je niet meer mee gaan doen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 4
« Reactie #207 Gepost op: 12-04-2022, 16:54:15 »
De kans dat je de finale behaalt is nu sowieso 40% als je er voor kiest om niet de Mol te willen zijn. Als je flink je best hebt gedaan om de pot te spekken, zoals Yens bijvoorbeeld, dan kan ik me voorstellen dat je die kans wel wilt pakken en dus bedankt voor de eer. Net zo goed als wij inschattingen maken, zullen de kandidaten dat ook hebben gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat er kandidaten 'nee' hebben gezegd. Hen zal dan verzocht zijn om voor het programma tijdens het gesprek met Gilles toch even te willen doen alsof ze wel willen, want anders was het nu zo ongeveer 'case closed' geweest. Op zich is het dus een spel binnen het spel geworden. Zou me niks verbazen als de komende aflevering torenhoge kijkcijfers gaat scoren.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #208 Gepost op: 12-04-2022, 17:06:05 »
De kans dat je de finale behaalt is nu sowieso 40% als je er voor kiest om niet de Mol te willen zijn. Als je flink je best hebt gedaan om de pot te spekken, zoals Yens bijvoorbeeld, dan kan ik me voorstellen dat je die kans wel wilt pakken en dus bedankt voor de eer. Net zo goed als wij inschattingen maken, zullen de kandidaten dat ook hebben gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat er kandidaten 'nee' hebben gezegd. Hen zal dan verzocht zijn om voor het programma tijdens het gesprek met Gilles toch even te willen doen alsof ze wel willen, want anders was het nu zo ongeveer 'case closed' geweest. Op zich is het dus een spel binnen het spel geworden. Zou me niks verbazen als de komende aflevering torenhoge kijkcijfers gaat scoren.
Tja, dat een kandidaat 99% niet voor het geld gaat is al vaak gebleven. Het is meer de ervaring om tot het eind te blijven en de mol te ontmaskeren. Maar ik zou zeker begrijpen als je nu de mol niet meer wilt zijn.
Bert zegt bijvoorbeeld al: ''Ik denk niet dat ik het nu als mol zo lang nog zou volhouden tot het eind''. Die kiezen ze, gezien de Philippe situatie dan toch niet meer als mol.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #209 Gepost op: 12-04-2022, 17:09:25 »
Juist omdat ze dat laten zien Bert extra in de gaten houden

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4
« Reactie #210 Gepost op: 12-04-2022, 17:15:41 »
Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat verlopen. Misschien valt de nieuwe Mol wel compleet door de mand (hier op het forum of elders of in de groep), je weet het niet met deze gekke situatie. Natuurlijk zou de montage dan nog veel kunnen verbergen. En misschien gebeurt wel het tegenovergestelde.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #211 Gepost op: 12-04-2022, 17:18:20 »
Indien t tegenovergestelde gebeurt ben je wel echt een topmol .. om in zo’n situatie onder deze druk en deze omstandigheden dat te klaren.
Heel benieuwd  :D

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4
« Reactie #212 Gepost op: 12-04-2022, 17:20:29 »
Zeker. En het ligt er ook maar net aan of en hoe de kandidaten hun best gaan doen om ineens heel anders (en dus mols) over te komen. Zal vast wel gebeuren.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 4
« Reactie #213 Gepost op: 12-04-2022, 17:59:43 »
Misschien wel een idee voor de toekomst: in de eerste aflevering een Mol-fight. Degenen die de Mol willen zijn nemen het - zonder het van elkaar te weten - tegen elkaar op. Aan het einde van aflevering 1 (waarbij nog niemand naar huis hoeft) wordt er één Mol gekozen en krijgen de anderen te horen: 'Jij bent niet langer de Mol'. Degenen die niet de Mol wilden zijn, kunnen dan tijdens aflevering 1 aardig op het verkeerde been worden gezet. En je krijgt dan nadien ook leuke gesprekjes: 'Volgens mij ben jij een afgekeurde Mol, ik vind dat je je nu ineens zo anders gedraagt.' 

Lijkt mij de ultieme natte droom voor de hardnekkige 'twee mollen'-aanhangers.   ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #214 Gepost op: 12-04-2022, 18:04:33 »
Een ding dat mij opviel was de (misschien zodanig gemonteerde) gretigheid waarmee de overbleven kandidaten te kennen gaven de nieuwe Mol te willen zijn. Vooral zo laat nog in het programma. Misschien ben ik te veel het type persoon dat graag iets "goed" of "helemaal" of "zelf" wil doen. Ik zou echt heel graag de Mol willen zijn, maar zo laat in het programma, nee dank je.

Stel je voor: Iemand van de productie van De Mol stelt je nu op straat de vraag: 'wil jij de Mol zijn in het nieuwe seizoen?'. Dan zeg je natuurlijk ja, want dat betekent dat je mee mag doen aan De Mol.

En, stel je voor: Je bent inmiddels gecast voor WIDM, komt aan bij de eerste gesprekken en het productieteam vraagt nu de vraag: 'wil jij de Mol zijn in het nieuwe seizoen?'. Dan zeg je natuurlijk ook ja, want dat betekent dat je tot het eind van de reis mag blijven.

Maar, stel je nu voor, zoals gisteren is gebleken, dat je er al vier afleveringen op hebt zitten en het duidelijk is dat je sowieso aan een vijfde gaat meedoen (en dus op drie afleveringen na de hele reis mag meemaken). En het productieteam je dán vraagt: 'wil jij de Mol zijn?'. Zou je dan nog steeds zo volmondig ja zeggen? Je bent toch een beetje een halve Mol. Je hebt weinig voorbereiding gehad. En voor het kunnen zeggen dat je dat dan in ieder geval de hele reis mee bent geweest, maakt het ook niet zoveel meer uit, want je hebt de eerste executies allemaal overleefd en je bent er gegarandeerd al tot de vijfde aflevering bij.

Nogmaals, misschien ben ik hier wel wat koppig in, maar toch viel het me op dat het leek alsof iédereen de Mol wilde zijn. Alhoewel ik me natuurlijk goed kan voorstellen dat ze in deze fase niet kunnen laten zien dat een kandidaat overduidelijk en stellig "nee bedankt" zegt.

Het is niet alsof je als je al kandidaat geweest bent die kans nog snel zult krijgen, dus dat deel snap ik wel. Ik kan me alleen voorstellen dat je na dagen de kas spekken ook denkt 'nu zal ik m winnen ook!'

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #215 Gepost op: 12-04-2022, 20:19:26 »
Je kunt vooraf gewoon nooit 100% zeker een mol testen. Stress doet rare dingen met iemand. Maar dat Philippe niet meer 's nachts sliep, dan weet je dat het de verkeerde kant op gaat. Spijtig, maar het is helaas niet anders.

Maar het team zal hier ook weer van geleerd hebben ga ik maar van uit. Ik vond de reactie van Gilles in café de mol mooi, ook dat hij gelijk een extra uitleg kwam geven daar.

We worden dit jaar gewoon verwend met 2 de mol reeksen denk ik dan maar  ::rofl::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 4
« Reactie #216 Gepost op: 12-04-2022, 21:41:14 »
Ma how. ::oink::

Na 11 pagina's te hebben bijgelezen, toch ook even wat aandacht naar Bert... Schinbaar heeft Bert Philippe horen praten in zijn slaap en toen besloten hem wakker te maken en hem te vertellen wat hij hoorde.

Dat vind ik toch ook wel een kleine heldendaad ergens. Je doet mee in het spel als kandidaat en zoekt naar de mol. Dus alle extra informatie is winst. Het besluit om dat te delen, in plaats van voor jezelf te houden en fluitend de finale in te fietsen, gaat daar eigenlijk tegenin. Het is gissen, maar het lijkt also Bert dacht van "volgens mij is dit niet helemaal volgens plan" en daarom een beetje "buiten zijn rol als kandidaat trad" en een beetje "ingreep in het spel". Ik weet niet of ik dat als kandidaat bedacht zou hebben. Het is ook gissen wat er zou zijn gebeurd als Bert dit geheim niet met Philippe had gedeeld.

Pfff.

Eigenlijk zo jammer. Het seizoen liep als een trein en ik had Philippe echt een superleuke molkeuze gevonden. Vond hem ook superleuk als kandidaat ( ::bravo:: ). Ik was half gespoild door de nieuwskop op nu.nl (heb gelukkig de naam niet gezien), maar bij het momentje met Anke bij het verven was het wel duidelijk. Het is een gebeurtenis waarop niemand hoopt, maar als die zich dan voordoet, dan moet je er het beste van maken, en het is mijns inziens goed opgelost.

Het is wel oneerlijk naar de eliminaties van de tussenliggende afleveringen waar Bert meer informatie had; misschien was dit wel een vrijstelling voor hem en Uma ten koste van Jens en Toon. Mtja. Een lastig parket. En Jens toch wel de pechvogel van de mol ook...

Maarja. De grens opzoeken betekent gewoon dat je er soms overheen gaat. Dat hoort er bij. Als je er als makers maar open over bent. Wat ze dus zijn. 100x liever dit, dan geen risico's durven nemen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #217 Gepost op: 13-04-2022, 00:36:28 »
Het is niet alsof je als je al kandidaat geweest bent die kans nog snel zult krijgen, dus dat deel snap ik wel. Ik kan me alleen voorstellen dat je na dagen de kas spekken ook denkt 'nu zal ik m winnen ook!'
Ik ken iemand die liever meedeed met De Mol dan dat hij de lotto zou winnen. Er is vast ook wel iemand die liever door het leven wil gaan als ex-mol dan dat hij de pot wint. Eeuwige roem is onbetaalbaar.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #218 Gepost op: 13-04-2022, 08:15:45 »
Hoe verleid je een kandidaat om halverwege de rol van mol in te nemen? 1. Door hem of haar te garanderen dat het helemaal goed komt, onwijs veel steun van de productie  2. door te laten vertrouwen op de montage, 3. door de kandidaten de opdracht te geven om te nepmollen, 4. door een bonusje in het vooruitzicht te stellen.  Je zou ook nog een bonus kunnen geven aan de kandidaat die het meest verdacht wordt aan het eind, náást de echte mol. Dat stimuleert het nepmolgedrag.

Kan er wel toe leiden dat we de komende afleveringen door de bomen het bos niet meer zien omdat er zoveel rare dingen gebeuren.  :)
« Laatst bewerkt op: 13-04-2022, 08:30:02 door Run »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #219 Gepost op: 13-04-2022, 08:36:36 »
De zes overgebleven kandidaten hebben net te horen gekregen dat Philippe de mol was en is opgestapt. Dat betekent:
Je zat goed, je mol is uit het spel en je moet opnieuw beginnen.
Of
Je zat niet goed, jouw mol was niet de mol en je moet opnieuw beginnen.

In beide gevallen ben je op dit moment niet zeker dat je de pot gaat winnen. Ik kan me dus niet voorstellen dat niemand de mol wil zijn. Er zal er vast een niet willen, maar ik denk de meerderheid wel. Nog even niet gesproken over de eer en de bekendheid die je krijgt als ex-mol.