Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen  (gelezen 5922 keer)

Offline TMTCED

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #100 Gepost op: 19-04-2022, 11:41:31 »
Interessante opdracht, mooi gelaagd weer. De rol van Yens en Anke is interessant. Als kandidaat / mol zou Manu denk ik iedereen neerschieten, dat levert je mogelijk een berg pasvragen op. En misschien wat mingeld. Wat ze nu deed: heel kandidaats.

Moest bij de reactie van Anke nog wel denken aan haar toneelstukje met de acteur in een eerdere aflevering. Daar ging ze ook nogal in hyperdrive, terwijl ze doorgaans nogal 'in control' lijkt te zijn.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #101 Gepost op: 19-04-2022, 11:44:31 »
Ik heb voor de kandidatenpagina's de onderhandelingen met Emanuelle uitgeschreven van de kandidaten die nog in het spel zitten maar ik ga er niet alles van op die pagina's zetten. Voor de geïnteresseerden hier een transcriptie in spoilertags vanwege de lengte:



Yens lijkt het best voorbereide spel te spelen (ook met Sven te verraden/verdacht te maken) en Anke lijkt erom te smeken afgeschoten te worden met 2000 euro op zak.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2022, 11:53:20 door Heinz »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #102 Gepost op: 19-04-2022, 12:14:35 »
Vond het ook wel mooi hoe Anke de onderhandelingen met Uma liep te verstoren en Manu hier niets van moest hebben  ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #103 Gepost op: 19-04-2022, 12:16:32 »
... en Anke lijkt erom te smeken afgeschoten te worden met 2000 euro op zak.
Waar leid je dat uit af? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze wil "voordringen" bij de afhandeling. Dat zou je als mol kunnen doen aangezien Emanuelle minder geneigd zal zijn om je met een mogelijk koffertje van €2000 af te schieten als zij al een aantal pasvragen heeft.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #104 Gepost op: 19-04-2022, 12:25:23 »
Waar leid je dat uit af? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze wil "voordringen" bij de afhandeling. Dat zou je als mol kunnen doen aangezien Emanuelle minder geneigd zal zijn om je met een mogelijk koffertje van €2000 af te schieten als zij al een aantal pasvragen heeft.

Of zodat de tijd van Uma verloopt en haar koffertje sowieso weg is

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #105 Gepost op: 19-04-2022, 12:29:17 »
Denken we trouwens dat als alles 'normaal' was verlopen qua mol de indeling ook op basis van vertrouwen was gegaan?
Hebben ze dat al vaker zo laat in het spel in kaart gebracht?

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #106 Gepost op: 19-04-2022, 12:38:21 »
Waar leid je dat uit af? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze wil "voordringen" bij de afhandeling. Dat zou je als mol kunnen doen aangezien Emanuelle minder geneigd zal zijn om je met een mogelijk koffertje van €2000 af te schieten als zij al een aantal pasvragen heeft.

Inderdaad het direct door willen rennen, maar ook:

A: Echt, ik snap het niet, ik heb sowieso geld. Je mag me afschieten, ik zou in jouw plaats hetzelfde doen

En:

A: Zeg maar je moet niet zo fars doen, schiet mij af hè, ik heb ik weet niet wat gedaan om geld over de finish te krijgen!

En:

A: Het is aan u de keuze, ik ga zo komen want ik heb geen zin om uren te discussiëren

Het is al met al een heel ongeduldige en onbetrouwbare houding om een onderhandeling in te gaan.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #107 Gepost op: 19-04-2022, 12:39:54 »
Als inderdaad geld uit de pot gaat als de persoon met het geld wordt afgeschoten, wil je als mol dus dat zo veel mogelijk kandidaten voor geld gaan. Zo lijk je kandidaats maar ben je dat niet.

Sven: gaat zelf voor jokers, geeft geen duidelijkheid over de instructie en maakt hierdoor dat iedereen waarschijnlijk(er) voor zichzelf gaat kiezen en dus voor jokers.

Yens: Geeft de informatie wel door, geeft zelf ook aan voor geld te gaan en voedt de anderen met het gevoel dat voor jokers gaan niet slim is, omdat Manu ze vast allemaal pakt.

Uma: Neutraal, gaat voor jokers, maar lijkt hiermee vooral als kandidaat te denken. Voor mijn gevoel heeft ze weinig invloed op de keuze van de anderen.

Anke: Benadrukt dat voor jokers gaan niet interessant is, want Manu schiet toch iedereen af. Heeft door haar hoge bedrag en late terugkeer relatief weinig invloed op Manu's andere keuzes.

Als mol zou ik willen dat Manu zoveel mogelijk mensen afschiet. Daarom vind ik Sven verdacht, hij zet voor haar de toon om veel mensen af te schieten, want ze gaan toch waarschijnlijk voor jokers en als kandidaat Manu wil je andere kandidaten dit niet gunnen. Ook verdacht is Yens (en in mindere mate Anke).
 

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #108 Gepost op: 19-04-2022, 19:49:27 »
De positie van Sven is op zich ook een mooie molpositie. Je zet de toon voor de rest. Door voor pasvragen te gaan kom je kandidaats over, maar je zet Manu op scherp. Schiet ze je af, ontdekt ze de pasvragen. Laat ze je door, ontdekt ze het daarna. Zal ze nog meer genegen zijn anderen af te schieten. Helaas had Manu goed inzicht en liet ze de juiste doorgaan.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #109 Gepost op: 19-04-2022, 22:47:11 »
Ik vond de opdracht best matig eerlijk gezegd.

Een halve minuut straftijd deed echt bijna niks bij het geraakt worden.

Alles lag in handen van Emanuelle. Die gewoon iedereen kan afschieten en zo een vrijstelling kon rkrijgen

Wel knap ingeschat van dr!!
You'll never walk alone

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #110 Gepost op: 20-04-2022, 00:09:37 »
Ik denk dat deze opdracht zonder molwissel wel interessant zou zijn geweest. Nu is het eigenlijk meer een gokspelletje geworden omdat de kandidaten weinig informatie hebben over wie de mol is.
Verder denk ik dat ze ook een vertekend beeld hebben van de betrouwbaarheid van de kandidaten. Om de simpele reden dat de partner van de mol die enige andere proef simpel kon laten mislukken, waardoor de echte mol niets hoefde te doen en zelfs de ideale kandidaat kon spelen. Voor de niet-mollen was het weer terug naar af en dus zaak om zichzelf verdacht te maken.
Ik schat dus in dat we de mol moeten zoeken bij de minst verdachte kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2022, 00:12:59 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #111 Gepost op: 20-04-2022, 07:51:02 »
Uma verliest ik dacht iets van 9 en een halve minuten tijd, omdat ze terugliep naar Manu. Bert kostte dat maar 30 seconden. Uma moest iets verder lopen, maar dan nog is ze 16 keer geraakt op de terugweg.
Dit adhv de tijd bij Anke te zien is en er dan 5 (60-55) minuten vanaf doen.

Dit toont ook aan hoe goed Anke deze proef gespeeld heeft, want zij heeft de heenweg voor iedereen veiliggesteld. Is het verste gekomen en had bij terugkomen nog 13 minuten op de klok. Zij kan daarom ook oprecht boos zijn op degene die voor pasvragen gingen. Bert vroeg haar nog als schild te dienen, want zij heeft de meeste tijd, waarop Anke antwoordde maar ik moet wel naar het verste kotje he.

En die knip tussen ‘schiet maar’ en dat ze gaat lopen laat het lijken alsof ze hier expres afgeschoten wil worden.

Als mollende mol zou Anke pas veel later teruggekomen zijn om de indruk te wekken dat ze lang gebouwd heeft aan het kaartenhuis. Dat is ook een manier om aan Manu te vertellen dat je voor pasvragen bent gegaan door laat aan te komen met geld. Maar geen van de hogere bedragen doet dat.

Anke doet het te goed. De niet mollende mol zou hier prima passen. Ze lijkt enorm kandidaats. En toch twijfelen Manu en Uma aan haar intenties.

En haar argumentatie om door gelaten te worden bij Manu haalt het niet bij die van Yens die zei ik heb geld want ik ga u geen pasvragen geven.

Anke leek wel verrast te zijn door de houding van Manu, alsof ze die discussie in deze vorm niet verwacht had. Dat geldt trouwens voor iedereen. Ook voor Yens, maar die wist er een draai aan te geven.

Manu deed het heel goed. Zou dit minder goed zijn gegaan als Anke ipv Sven als eerste moest gaan? Ik blijf erbij dat Sven voor geld had moeten gaan, dan had Manu na hem meer geschoten om nog pasvragen te verkrijgen.
Het argument dat je dat zou moeten aanwakkeren; nergens voor nodig; een kandidaat weet die echt wel te vinden; er moet alleen in ‘gestuurd’ worden naar de laatkomers met hogere bedragen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2022, 07:53:39 door foxhunter »

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #112 Gepost op: 20-04-2022, 17:49:35 »
[...] Anke lijkt erom te smeken afgeschoten te worden met 2000 euro op zak.

Als rechercheur weet Anke wel het een en ander van ondervragingen af. Ik heb er geen kaas van gegeten, maar ik kan me indenken dat in zulke machts-situaties mensen het tegenovergestelde doen van wat er van hun gevraagd wordt: "Mevrouw de agent wil dat ik praat? Nou, lekker niet!", ook al is dat misschien in hun eigen nadeel.

Zou Anke dit hier hebben toegepast in combinatie met "reverse psychology"? Ze had immers aardig wat denktijd wanneer anderen hun opdracht uitvoerden. Dan zorgt Anke ervoor dat Manu door de regels van Anke door leest dat ze neergeschoten wil worden. Instinctief doet Manu het tegenovergestelde.

Weet ik te weinig af van dit soort situaties? Of overschat ik Anke nu?  ;D

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #113 Gepost op: 20-04-2022, 17:58:35 »
Waarom ging de vijf schutters niet muiten?

Ik heb deze opdracht nog eens bekeken en vraag me nu af of de kandidaten niet te braaf zijn geweest? Vanaf het moment dat duidelijk wordt dat Emanuelle een voorkeurspositie heeft gekregen waar ze door simpelweg te schieten pasvragen kan verzamelen en/of de pot fors kan benadelen, hadden de schutters krijgsberaad kunnen houden: afspreken dat niemand de finish zou gaan halen door gezellig een uurtje te gaan schieten met de bewakers. Op het moment dat je dit voorstelt zal de Mol bijna zeker gaan tegensputteren. Dus een enorme kans gemist om de Mol uit zijn tent te lokken!

Maar zelfs als de Mol erg op zijn/haar hoede is en zich (min of meer) gedeisd houdt, heb je als kandidaat nog steeds veel te winnen door te gaan muiten. Emanuelle staan dan ondanks het geweer in haar handen feitelijk met lege handen! Ze krijgt dan geen vrijstellingen én ze heeft geen informatie over wie wat deed op het slagveld. Je speelt dan dus een kandidaat uit het spel en hebt zelf een grotere kans doordat je de reactie van de Mol op het voorstel tot muiten hebt kunnen zien.

Bert is hier in mijn ogen een te lieve jongen geweest. Hij is zijn plek verloren aan Emanuelle die zo ongeveer een gratis ticket naar de volgende aflevering kreeg. Maar waarom heeft een slimme vogel als Sven het muiten-scenario niet bedacht? Het enige dat je zeker weet is dat er geen geld in de pot komt, maar ook gegarandeerd niets eruit!

Zo zie je maar weer: je kunt - al wordt het spel soms hard gespeeld - nog steeds te braaf zijn. Als je bedenkt dat de productie maar wat graag met de voeten van de kandidaten speelt, was dit de ideale gelegenheid geweest nu eens het omgekeerde te doen. Ik denk dat Gilles en de anderen van de productie er de lol wel van hadden kunnen inzien.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #114 Gepost op: 20-04-2022, 18:24:58 »
Voor de muiterij heb je samenwerking nodig en sorry dat ik het zeg , maar die is bij spellen als de mol en widm altijd ver te zoeken .  Persoonlijk voordeel is altijd een perfecte stoorzender en ook speladrenaline doet geen goed bij het maken van een gezamenlijk strijdplan .

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #115 Gepost op: 20-04-2022, 18:37:51 »
Natuurlijk heb je daar samenwerking voor nodig en het is dus de vraag of het gelukt zou zijn, maar het is niet eens geprobeerd. Door het voor te stellen had je als kandidaat je medespelers mooi kunnen peilen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #116 Gepost op: 20-04-2022, 18:53:30 »
Had je door het voor te stellen jezelf ook niet gelijk prijsgegeven als kandidaat?

Online joligmolletje

  • Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #117 Gepost op: 20-04-2022, 19:15:45 »
Ik snapte sowieso niet zoveel van de strategie van de deelnemers. Ik had me altijd af laten schieten denk ik.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #118 Gepost op: 20-04-2022, 19:29:17 »
Had je door het voor te stellen jezelf ook niet gelijk prijsgegeven als kandidaat?

Dat wel, maar de kans om een ronde verder te komen zou groter zijn geworden na deze opdracht en nu werd deze behalve voor de Mol en Emanuelle voor iedereen kleiner. Nee heb je en ja kun je krijgen. Bert is vrijwel zeker naar huis gegaan door de gratis pasvragen voor Emanuelle. Die komt nu in aflevering zes na een onwaarschijnlijke geluksreeks: Nele noodgedwongen naar huis - Philippe noodgedwongen naar huis - vijf gratis pasvragen. Afgaande op de poll en pool hier is het nu echt afgelopen met haar geluk en gaan we na aflvering zes verder met het kwartet Sven - Yens - Uma - Anke.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #119 Gepost op: 20-04-2022, 20:24:45 »
Dat wel, maar de kans om een ronde verder te komen zou groter zijn geworden na deze opdracht en nu werd deze behalve voor de Mol en Emanuelle voor iedereen kleiner. Nee heb je en ja kun je krijgen. Bert is vrijwel zeker naar huis gegaan door de gratis pasvragen voor Emanuelle. Die komt nu in aflevering zes na een onwaarschijnlijke geluksreeks: Nele noodgedwongen naar huis - Philippe noodgedwongen naar huis - vijf gratis pasvragen. Afgaande op de poll en pool hier is het nu echt afgelopen met haar geluk en gaan we na aflvering zes verder met het kwartet Sven - Yens - Uma - Anke.
Dat is iets dat jij aanneemt, maar wat zeker geen feit hoeft te zijn. Wie weet zit Manu wel (toevallig) op de juiste mol. Dat 5 pasvragen in deze situatie met een nieuwe mol en nog slechts 6 kandidaten in het spel gelijk staat als een vrijstelling is zo goed als zeker, maar dat betekent niet dat ze zonder die 5 pasvragen niet meer dan Bert zou gescoord hebben. Dat is een redenering die op geen enkel bewijs rust.