Ik vind 'het lukte hem niet een punaise in zijn band te duwen dus zag ie t niet meer zitten' een wat simplistische samenvatting van de situatie, al vond ik het beeld wat de uitzending schetste ook wel een beetje zo over komen. Vond de hele Phillip situatie beter in beeld komen in de aflevering zelf waar het gebeurde.
Ik denk persoonlijk dat het iets anders zit. Ik vermoed dat de punaise niet behoorde tot het oorspronkelijke plan van de makers. Ik denk dat men de punaise heeft ingezet om Philippe letterlijk en figuurlijk in het zadel te helpen, aangezien hij toen al niet meer zo lekker in zijn vel zat.
Waarom? De punaise zou Philippe moeten helpen om te mollen, zodat hij weer wat zelfverzekerdheid kon opbouwen. Als dit het geval is, zou Philippe dit natuurlijk ook begrepen hebben. "De punaise behoorde niet tot het plan, maar nu ineens wel. Ze willen me vast een handje helpen.", zou hij gedacht hebben. Als zelfs dát plannetje mislukt, werkt zoiets voor een vermoeide, onzekere Mol natuurlijk averechts. Niet lang na deze proef was het helaas afgelopen.
Philippe is tijdens de voorbereiding goed gebrieft. Als de punaise tot het oorspronkelijke plan behoorde (wat mij overigens sterk lijkt), zou Philippe toch wel weten waar de bochtige en rechte stukken waren, zodat hij weet waar hij de punaise in de band kan steken? In de reünie gaf hij aan dat hij na zijn eerste poging geen kans meer kreeg, omdat het daarna één recht stuk naar zijn finishlijn was.
Ik denk echt dat het een laatste strohalm van de productie was om Philippe weer op het rechte pad te krijgen. Hiermee hoopten ze dat hij zijn vorm uit aflevering 1 en 2 weer op kon pakken en uit de negatieve sleur konden krijgen.
Het is en blijft speculeren en we zullen hoogstwaarschijnlijk dit nooit te weten komen van de makers, omdat ze (mocht het waar zijn) Philippe gaan verdedigen. Het enige dat we weten is dat Philippe veel pech heeft gehad. Het seizoen had er heel anders uit kunnen zien als Bert en Uma in aflevering 2 naar huis moesten en daardoor niemand in het spel wist van Philippe zijn verspreking.
Maar ja, achteraf is mooi wonen.