Ik moet eerlijk zeggen dat ik na afgelopen aflevering een klein beetje richting de uitgang van de Nabil tunnel kwam. Zo op het eerste gezicht dacht ik dat het "kijk Jurre eens de mol zijn" show was. En waarom zou de mol niet meedoen? Maar, alles is ook uit te leggen met Nabil als mol.
Hij had inderdaad geen invloed meer op de koffertjes, en is door Anke aan de kant gezet. Aan de andere kant was de "Altaar Ego" opdracht een opdracht die bij voorbaat al gedoemd was om in ieder geval niet het hele bedrag binnen te gaan halen. Figuranten die er aardig de pas in hebben, random vragen, matige portofooncommunicatie... recept voor failure.
Volgens mij lees ik het hier ook wel ergens tussen de regels door. Rik zegt: dit is jullie speelgeld. Speelgeld hoef je dus niet in te zetten. Ze hadden dus helemaal niet al het geld in hoeven zetten, en volgens mij is Nabil degene die als eerste zegt: ik verdeel dit bedrag gewoon over de twee enveloppen. Goed voorbeeld doet volgen... Maar misschien interpreteer ik deze regel wel verkeerd. Maar als ze niet alles hoeven in te zetten is dit een duidelijke molstreek.
Ik denk ook dat de mol van binnenuit geopereerd heeft, en de code heeft veranderd door iets te doen. Handig natuurlijk om dan juist Ranomi uit te schakelen, degene die Nabil net helemaal in vertrouwen had genomen, en die verwacht sowieso voor het geld zou gaan. Daniël kon beide kanten op, maar Nabil kon ongeacht de uitkomst maximaal quitte spelen.
Jurre was gekrenkt door de halve informatie die Soy gegeven heeft; ik ben benieuwd of Nabil hier nog invloed op gehad heeft...
En qua portret... Nabil staat op een portret in die auto met een klein jongetje.
Ik zou het briljant vinden als dat een kleine Kees Tol is. De andere mol in Zuid Afrika. Een broertje?