Hmm... Ik zie dat forummers die minder op hebben met het evalatie-topic en stevige discussies nu wordt geschetst als "heeft er moeite mee", en "sfeergevoelig".
Ik herken in elk geval mijzelf er niet in. Misschien zit er een kern van waarheid in, maar ik vind het toch iets te veel een karikatuur worden zo.
Het is voor deze discussie belangrijk te begrijpen dat er een verschil is tussen enerzijds (1) gevoeligheid voor negativiteit of sfeer, (2) een praktische wens de evaluatie-discussies beter te scheiden, en (3) een ergernis aan de manier waarop een discussie wordt gevoerd.
Ik zal proberen mijn visie nog iets beter toelichten:
Geen overgevoeligheid voor negativiteit of sfeer (1): Van mij mag je echt WIDM helemaal affakkelen. Ik ben daar echt niet extreem gevoelig voor. En daar is volgens mij ook steeds voldoende ruimte voor gegeven door de mods. Het gaat mij dus niet primair om de negatieve of positieve exponent van een discussie. Meer om de vermenging van de manier waarop een discussie wordt gevoerd (3) in dit type topic. Kom ik zo op.
Het is dus voor mij meer een praktische wens de topics beter te scheiden (2)De behoefte om speuren en evaluatie te scheiden, kun je denk ik vergelijken met de behoefte om hints te scheiden van speuren naar molgedrag. Een voorkeur of minset kan per persoon of moment verschillen. Dan is het handig om een topic te kunnen skippen, of te lezen op het moment dat je er wel zin in hebt. Het idee van een apart evaluatietopic gedurende het hele seizoen juich ik om die reden toe!
Ik heb niet altijd zin in een evaluatie topic omdat er daarbij een relatie is met voor mij ergerlijk discussie gedrag (3)Mijn observatie is dat als er een aflevering geëvalueerd wordt, die discussies
relatief vaker verzanden in een tweestrijd tussen forummers.
En dan is er inderdaad bij mij soms ergernis aan de manier waarop een discussie wordt gevoerd. Ik vind de manier waarop een klein aantal forummers daarbij gelijk wil halen soms vermoeiend. Ik observeer stijlmiddelen en argumenten die nodeloos worden worden gebruikt om de eigen status te verhogen (is mijn interpretatie). Concreet zijn dat: het laten blijken van anciënniteit (hoe lang zit je al op het forum), elitair taalgebruik; teruggrijpen naar een seizoen jij goed zat en de ander fout. We hebben hier een aantal mensen op het forum hebben die iets minder empathie en tact aan de dag leggen. Zou je dat dan "Sfeer-ongevoelig" kunnen noemen? Nou ja, dan zou ik denk ik ook iets te veel een karikatuur schetsen.
En don't get me wrong: Hoera voor neuro-diversiteit! Als ik iets af en toe iets ergerlijk vind, dan betekent dat niet dat ik pleit om het helemaal niet toe te staan. Verschillende stijlen en discussiegedrag moet ook gewoon kunnen hier op het forum (wel binnen de perken die de mods aangeven).
Ik plet er dus voor dit meer te kanaliseren met een evaluatie topic dat vanaf de start open is. Een ventiel! Het voorkomt (3) niet helemaal, maar kan er allicht aan bijdragen.
Zie hier: mijn langste post in een evaluatie topic ooit!