Toos...ik schrijf hem nog niet af, maar ik denk niet dat hij de mol is.
Los van het feit dat ik niet denk dat een mol het spel zou starten in de positie die Toos had, wat toch wel risicovol is om buitenspel gezet te worden voor een ganse dag. Ik heb besloten me daar niet teveel op te focussen, want een mol met lef zou dit misschien wel durven. Het brengt namelijk ook wat voordelen met zich mee om als mol in die positie te zitten: Niemand verdenkt je, want de kandidaten redeneren net als ons dat dit geen gunstige plek is om het spel te starten als mol. Hierdoor kom je later misschien met meer dingen weg. Je kan dan ook eens laten zien dat je totaal niet kan liegen wanneer je je vrijstelling moet verdedigen.
Maar tijdens zijn eerste echte opdracht op de slackline gebeurt er niets raars. Hij gaat als eerste, wat niet bepaald de beste positie is als mol. Ok, dan kan je zeggen dat hij Comfort als laatste heeft willen krijgen, maar dat kan je ook zeggen van Samya en Ruben die ook allebei Comfort kozen om als laatste te gaan. Zijn invloed op het slagen of niet slagen van de opdracht is dus miniem hier, maar op basis hiervan kan je hem niet afschrijven.
Het bevrijden van Lieselot: ook hierbij kan je hem niet afschrijven. De wat naïeve kandidaat die goed wil doen voor iedereen, dat hebben we ook al bij Lennert gezien. Maar natuurlijk, in tegenstelling tot de andere kandidaten, zoals Samya die Lieselot niet wil bevrijden, heeft Toos een vrijstelling en hij heeft dus niets te verliezen met haar te bevrijden, geld te verdienen en haar te helpen.
Op basis van aflevering 1 staat hij halverwege mijn verdachtenlijst, op plaats 4 ofzo.
Maar op basis van aflevering 2 zakt hij toch wat verder weg.
Wanneer ze in de eerste opdracht met de trein de tools juist moesten leggen legt hij er 9 van de 12 direct juist. Hij verdedigt ook met hand en tand zijn pijpsleutel wanneer Thomas dit in twijfel trekt en er een discussie onstaat. De pijpsleutel lag goed. Gaat een mol dan, wanneer een kandidaat het fout wil leggen, dat zo hard verdedigen? Ik zou het misschien heel even verdedigen, om te kijken of ik niet getest wordt, maar als een kandidaat blijft discussïeren zou ik die kandidaat de sleutel fout laten leggen.
Het net/netten die hij mee had helpen bouwen waren goed en stevig gebouwd. Als schrijnwerker kan je misschien niet anders, maar dan had je jezelf misschien net op de trein gezet.
De bootcamp: Hier werd heel vaak in beeld gebracht hoe hij aan het stappen was. De editors doen dit vaak om iemand er verdacht te laten uitkomen. Mocht hij de mol zijn zouden we meer beelden zien van een Toos die zijn uiterste best doet.
Bij Lennert in Duitsland laten ze ook een spurtende Lennert zien die druiven gaat halen, geen wandelende Lennert 100m verder.
Dus echt afschrijven kan ik hem niet, maar hij staat nu ook niet bepaald hoog op mijn lijst.