Auteur Topic: Feedbacktopic De Mol 2023  (gelezen 6462 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #40 Gepost op: 9-05-2023, 18:07:58 »
Ik heb wederom genoten van dit seizoen ::boogie:: De sfeer en de thematiek doorheen de afleveringen, de opdrachten die telkens weer blijven verrassen, de  geweldige mix van kandidaten die ik ook wel mijn 'beste vrienden' zou willen noemen ::love:: Het is niet alleen het beste format ter wereld - dat weten we al 25 jaar - de uitvoering blijft ook jaar op jaar op jaar subliem. Zoals ze in Amerika zeggen: Woosie down ::bravo::

Is het jullie allerbeste seizoen ooit? Het is een van de betere, maar niet het allerbeste. En wel om twee redenen:

1) Jullie hebben de lat veel te hoog gelegd voor jullie zelf! Het huidige team presteert al acht jaar op rij op wereldniveau, zie dan jezelf nog maar eens te overtreffen. Het zou raar zijn als je ieder jaar opnieuw een persoonlijk record zou neerzetten. En toch lukt het om te blijven verrassen, waarvoor stiekem toch gewoon weer een groot compliment. Voor mij waren de vrijstellingenkamer, de herkansing van de test, de handpop van de mol en de complete western-aflevering uitstekende voorbeelden van hoe je na al die jaren nog steeds kunt vernieuwen binnen het bestaande concept. Opdrachten die ik minder verrassend vond waren de eerste opdracht die we nog uit seizoen 4 kenden en de bingo-opdracht die voornamelijk een samenspel was van een quizje en een grote dosis geluk.

2) Als ik terugdenk aan een seizoen, denk ik vaak als eerste aan de kandidaten (voortreffelijk gecast), de mol (subliem gespeeld), én de grote twists van het seizoen. Dit seizoen vond ik de twists wat minder. Het begon met de gehypte komst van een BV, dat wat mij betreft weinig toevoegde. Het was logisch dat deze twist in aflevering 1 moest zitten, maar het leidde voor mij alleen maar af van het echte spel. Doordat het duel tussen Toos en Lieselot ook nog eens in deze aflevering zat, leek de focus van het spel niet meer op de mol te liggen. En dan was er de twist met de DeLorean. Had daadwerkelijk de slechtste kandidaat in de auto gezeten, dan had ik deze opdracht als Back to the Future-fan helemaal het einde gevonden. Nu werd de twist "de mol krijgt ook eens een rood scherm", wat ik zoals ik vaak al genoeg gezegd heb, een matige twist vind die weinig toevoegde aan het spel. De inhoud van de opdracht zelf werd er juist een stuk zwakker door: niet meer zat er een mogelijke afvaller in de auto die zijn vel probeerde te redden, maar een mol die waarschijnlijk alle antwoorden wist en op basis daarvan zonder riscio wat babyfoto's fout kon gokken ten koste van de pot.

Maar over dit laatste punt heb ik het al genoeg gehad. Dit ene punt waarover ik het, ook na volgende week, vrees ik nog altijd mee oneens zal zijn met de productie mag absoluut de pret niet drukken. Want wát een prachtwerk hebben de makers weer neergezet. Zomaar een voorbeeld waaruit weer blijkt met hoeveel oog voor detail het programma wordt gemaakt: zelfs de teksten in beeld worden precies aan het landschap aangepast ::love::
« Laatst bewerkt op: 9-05-2023, 18:10:01 door Pac »
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #41 Gepost op: 9-05-2023, 20:08:05 »
En dan was er de twist met de DeLorean. Had daadwerkelijk de slechtste kandidaat in de auto gezeten, dan had ik deze opdracht als Back to the Future-fan helemaal het einde gevonden.
Ik vond deze proef een stuk minder dan die met de vuurpijlen in het seizoen van Griekenland.
Dat de mol in de DeLorean zat maakte het voor mij wel nog een beetje goed. Had die discussie over het rode scherm niet willen missen en het is ook fijn dat we los komen van vastgeroeste ideeën.
« Laatst bewerkt op: 9-05-2023, 20:10:05 door MartinJ »

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #42 Gepost op: 9-05-2023, 20:20:09 »
Ik vond deze proef een stuk minder dan die met de vuurpijlen in het seizoen van Griekenland.
Dat de mol in de DeLorean zat maakte het voor mij wel nog een beetje goed. Had die discussie over het rode scherm niet willen missen en het is ook fijn dat we los komen van vastgeroeste ideeën.
Het idee op zich was inderdaad niet slecht, ik ben zelf gewoon een beetje teleurgesteld over de uitwerking ervan en hoe het naar voren is gebracht. Het laat een wrange nasmaak achter dat een verkeerde interpretatie van de spelregels, omdat daar bewust heel onduidelijk over wordt gedaan, zeer grote gevolgen kan hebben voor de kandidaten.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #43 Gepost op: 12-05-2023, 09:30:37 »
Dit was het allerbeste seizoen. Bijna zo goed dat je gaat vrezen dat dit wel eens het laatste seizoen kan zijn. Op het hoogtepunt stoppen, zeggen ze wel eens. Ik hoop het niet natuurlijk!

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #44 Gepost op: 12-05-2023, 11:15:01 »
Dit was het allerbeste seizoen. Bijna zo goed dat je gaat vrezen dat dit wel eens het laatste seizoen kan zijn. Op het hoogtepunt stoppen, zeggen ze wel eens. Ik hoop het niet natuurlijk!
Het laatste seizoen zal het sowieso nog niet zijn gelukkig. Er is al enkele weken bekend dat de makers zelfs de bestemming voor het volgende seizoen al kennen en er al een ploeg mee bezig is. Ook is er de oproep gekomen voor nieuwe kandidaten na de finale.

Online Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #45 Gepost op: 12-05-2023, 11:16:47 »
Dit was het allerbeste seizoen. Bijna zo goed dat je gaat vrezen dat dit wel eens het laatste seizoen kan zijn. Op het hoogtepunt stoppen, zeggen ze wel eens. Ik hoop het niet natuurlijk!

Voorlopig gaan ze nog wel door, misschien een keer een jaartje pauze. Maar de koek is nog lang niet op, het team is jong en met zulke enorme kijkcijfers gaan ze echt niet stoppen. :)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #46 Gepost op: 12-05-2023, 11:23:08 »
En ze rouleren in het team. Zie mediatopic. (Een voorbeeld is de eindredacteur dit jaar. Wouter Verstichel: "Dit is mijn eerste jaar als eindredacteur. Ik was er ook al bij in Griekenland en in Duitsland, maar vorig jaar is mijn tweede kindje geboren, en toen heb ik besloten om toch maar een jaartje over te slaan.")

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #47 Gepost op: 12-05-2023, 11:38:16 »
En ze rouleren in het team. Zie mediatopic. (Een voorbeeld is de eindredacteur dit jaar. Wouter Verstichel: "Dit is mijn eerste jaar als eindredacteur. Ik was er ook al bij in Griekenland en in Duitsland, maar vorig jaar is mijn tweede kindje geboren, en toen heb ik besloten om toch maar een jaartje over te slaan.")
Aha. Heeft ie blijkbaar inspiratie opgedaan.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #48 Gepost op: 12-05-2023, 11:47:02 »
 ::rofl::

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #49 Gepost op: 12-05-2023, 13:11:22 »
Aha. Heeft ie blijkbaar inspiratie opgedaan.

Ik denk eerder dat hij iemand in het ziekenhuis is tegengekomen ;)

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #50 Gepost op: 12-05-2023, 13:33:56 »
Geen idee of de makers dit lezen, maar ik vond het weer een fantastisch seizoen. Ik zou de castingafdeling wat meer salaris geven. Die maken echt het programma.

Ik zou willen zeggen: ga gewoon zo door. Het is een geweldig programma. Luister vooral niet teveel naar de feedback. Het programma is een groot succes. Niet teveel aan veranderen.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #51 Gepost op: 12-05-2023, 15:11:37 »
Genoten van dit seizoen, maar terugkijkend is het Duitsland seizoen nog altijd mijn absolute favoriet. Ondanks dat die locatie in eerste instantie een anticlimax leek. Maar dat seizoen zat thematisch zo geweldig in elkaar en had zo een supermol.

De VS was ook geweldig, maar er waren enkele mindere afleveringen en een echte knalopdracht ontbrak. Ik begrijp dat de DeLorean opdracht zo een knalopdracht moest zijn, maar het was voor mij de allerminste van het hele seizoen. Echt een kunstgreep om de mol rood te laten krijgen, meh. Ben alle opdrachten nog eens langsgelopen en uiteraard kunnen er zondag nog verrassende molacties aan het licht komen in de laatste aflevering, maar blijf erbij dat er voor tal van deelnemers veel meer en veel betere molacties konden worden opgetekend. Comfort heeft vaak juiste oplossingen aangedragen of onnodig geld binnengebracht, en van een lijn aftuimelen is niet heldhaftig of moedig; het is een vrij simpele en standaard molactie m.i. Maar goed, we gaan het zondag verder bekijken. Mooi seizoen, maar haalt het toch niet bij het Seizoen der seizoenen in Deutschland.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #52 Gepost op: 12-05-2023, 15:31:45 »
Genoten van dit seizoen, maar terugkijkend is het Duitsland seizoen nog altijd mijn absolute favoriet. Ondanks dat die locatie in eerste instantie een anticlimax leek. Maar dat seizoen zat thematisch zo geweldig in elkaar en had zo een supermol.

De VS was ook geweldig, maar er waren enkele mindere afleveringen en een echte knalopdracht ontbrak. Ik begrijp dat de DeLorean opdracht zo een knalopdracht moest zijn, maar het was voor mij de allerminste van het hele seizoen. Echt een kunstgreep om de mol rood te laten krijgen, meh. Ben alle opdrachten nog eens langsgelopen en uiteraard kunnen er zondag nog verrassende molacties aan het licht komen in de laatste aflevering, maar blijf erbij dat er voor tal van deelnemers veel meer en veel betere molacties konden worden opgetekend. Comfort heeft vaak juiste oplossingen aangedragen of onnodig geld binnengebracht, en van een lijn aftuimelen is niet heldhaftig of moedig; het is een vrij simpele en standaard molactie m.i. Maar goed, we gaan het zondag verder bekijken. Mooi seizoen, maar haalt het toch niet bij het Seizoen der seizoenen in Deutschland.

Verstoppertje. Dat was het hoogtepunt. Ik denk niet dat ze daar nog boven kunnen, maar ik laat me graag verrassen.  ;D

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #53 Gepost op: 12-05-2023, 17:20:31 »
Verstoppertje. Dat was het hoogtepunt. Ik denk niet dat ze daar nog boven kunnen, maar ik laat me graag verrassen.  ;D

Haha, ja verstoppertje was het ultieme seizoen 9 spel  ::rofl::
Nee, het was het geheel van thema's en spellen, wat prachtig door de hele serie was getrokken. Wat betreft individuele opdrachten was de bunkeropdracht goed, de Hans en Grietje opdracht in het bos was memorabel. Het beginspel met de twist was fantastisch.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #54 Gepost op: 12-05-2023, 18:35:11 »
Haha, ja verstoppertje was het ultieme seizoen 9 spel  ::rofl::
Nee, het was het geheel van thema's en spellen, wat prachtig door de hele serie was getrokken. Wat betreft individuele opdrachten was de bunkeropdracht goed, de Hans en Grietje opdracht in het bos was memorabel. Het beginspel met de twist was fantastisch.
En het puzzelen op de subboards in het prachtige Schliersee, ja alles klopte dat seizoen  ::rofl::
Over dat seizoen zijn ook 2 afleveringen gemaakt over hoe het achter de schermen gaat, dat was ook super interessant om te zien.

Ik kwam vorig jaar zomer een puzzel tegen die bijna identiek was aan die de kandidaten maakten tijdens bovengenoemde opdracht, dus gelijk meegenomen. Moet hem alleen nog eens in elkaar zetten  :o

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #55 Gepost op: 12-05-2023, 21:42:07 »
Ben even de opdrachten bij langsgegaan. Tsja, ik herinner me toch de beste opdrachten (het voorlezen, de sprookjesproeven, de atoombunker, de magic act, de schuuropdracht met eten was geweldig, de kastelen: en laten we de hilarische 'Der Maulwurf' jodelopdracht niet vergeten  ::rofl::), maar zoals bij elk seizoen zaten er ook wel wat mindere bij. Dat geldt ook voor een Vietnam seizoen. Maar al met al toch het beste seizoen met een topmol. En laten we Isidoor ook niet vergeten.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #56 Gepost op: 12-05-2023, 21:51:00 »
Genoten van dit seizoen, maar terugkijkend is het Duitsland seizoen nog altijd mijn absolute favoriet. Ondanks dat die locatie in eerste instantie een anticlimax leek. Maar dat seizoen zat thematisch zo geweldig in elkaar en had zo een supermol.

De VS was ook geweldig, maar er waren enkele mindere afleveringen en een echte knalopdracht ontbrak. Ik begrijp dat de DeLorean opdracht zo een knalopdracht moest zijn, maar het was voor mij de allerminste van het hele seizoen. Echt een kunstgreep om de mol rood te laten krijgen, meh. Ben alle opdrachten nog eens langsgelopen en uiteraard kunnen er zondag nog verrassende molacties aan het licht komen in de laatste aflevering, maar blijf erbij dat er voor tal van deelnemers veel meer en veel betere molacties konden worden opgetekend. Comfort heeft vaak juiste oplossingen aangedragen of onnodig geld binnengebracht, en van een lijn aftuimelen is niet heldhaftig of moedig; het is een vrij simpele en standaard molactie m.i. Maar goed, we gaan het zondag verder bekijken. Mooi seizoen, maar haalt het toch niet bij het Seizoen der seizoenen in Deutschland.
Volledig mee eens, de DeLorean opdracht met de mol een rood scherm hadden ze achterwege moeten laten, het geeft toch een wrange nasmaak aan het seizoen. De molacties van Comfort beoordeel ik pas na afl. 9 maar de slackline vind ik net een prima molactie (wat ik toentertijd zei). En inderdaad, Comfort heeft vaak juiste oplossingen aangedragen en zelfs fouten van anderen verbeterd, iets wat een mol nooit eerder heeft gedaan.

De opdrachten inboedel werpen en winkelen vind ik eerder komisch dan hoogstaand en hadden nauwelijks kans op succes.
Een BV in de groep plaatsen vond ik ook geen goed idee.
Zeer positief vond ik de (western)sfeer en de muziek.

Seizoen 9 in Duitsland vind ik ook de beste reeks vooral vanwege de openingsaflevering in het maisveld.
« Laatst bewerkt op: 12-05-2023, 22:03:41 door Luc »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #57 Gepost op: 12-05-2023, 22:11:13 »
De opdrachten inboedel werpen en winkelen vind ik eerder komisch dan hoogstaand en hadden nauwelijks kans op succes.
Een BV in de groep plaatsen vond ik ook geen goed idee.
Zeer positief vond ik de (western)sfeer en de muziek.

Mee eens. En aflevering 7 met westernthema was van grote klasse.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #58 Gepost op: 12-05-2023, 22:31:50 »
Ik vond aflevering 7 ook de beste van die serie. Aflevering 1 en 5 het minst.

Zou het ook niet kunnen dat na een aantal geweldige reeksen de verwachtingen te hooggespannen waren? En dat er een beetje sleet begint te komen? Na 23 reeksen WIDM en 11 reeksen de Mol loert de verzadiging om de hoek.
« Laatst bewerkt op: 12-05-2023, 22:37:07 door Luc »

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #59 Gepost op: 13-05-2023, 13:40:48 »
Een mooi seizoen dit jaar. In voorgaande jaren zat er soms iets meer humor in de opdrachten (zwembadjes, de jodelaar etc). Heb ik zelf toch een beetje gemist dit jaar.

Hoop dat volgend jaar van tevoren duidelijker is of het alleen een eliminatie is of echt een opdracht+eliminatie ineen. Door de manier waarop het is uitgelegd voelde het dit jaar voor mij als alleen een eliminatie zonder echte opdracht (maar alleen een kleine twist dat er wat geld bij of af kon). Smaken verschillen, meerdere kijkers zullen dit geweldig hebben gevonden. Maar voor mij blijft dit (ook met alle uitleg die we intussen hebben gehad) voelen als oneerlijk. Voor mij mag een mol veel doen, maar de mol mag van mij niet rechtstreeks invloed hebben op de eliminatie zelf.