Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop  (gelezen 8468 keer)

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #40 Gepost op: 3-04-2023, 09:43:33 »
Je zou als mol idd prima als een malle op de knop kunnen rammen uitgaande van 'welke kandidaten dan ook zullen toch altijd voor zichzelf kiezen'. Al is verder 'zorgen dat je zelf in dat duo zit' wel de enige invloed die je écht hebt op welk duo er mag gaan. (Ik geloof er niet in dat er ooit tot een democratisch besluit gekomen was)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #41 Gepost op: 3-04-2023, 10:13:25 »
Erg vreemde actie van Toos.

Mogelijk wou hij Lieselot testen, ik schrap haar toch voorzichtig als mol doordat zij géén vrijstelling nam met daardoor het risico op 2000 (of zelfs 5000 indien Toos zou liegen) voor de pot. De mol zou zich in deze situatie als een erg fanatieke kandidaat moeten opwerpen en daarvoor neem je best ook meteen initiatief in kamer 110.

Toos liet het initiatief aan Lieselot maar gedroeg zich daarna weinig kandidaats. Denkt hij zichzelf verdacht te maken door geen vrijstelling te nemen en zo 3000 te laten liggen? Dat is natuurlijk ook een manier om ver te geraken in het spel.

Of was het voor Toos echt om het groepsgevoel te doen? Dat betekent dat hij een level playing field belangrijker acht dan 3000 extra in de pot. Dat is alvast hoe hij het verkocht aan de rest.


Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #42 Gepost op: 3-04-2023, 10:15:56 »
Groepsgevoel belangrijker vinden dan geld snap ik nog ergens. Belangrijker vinden dan de garantie dat je in het spel blijft? Meh.
En ja een vrijstelling is misschien 'uitstel van excecutie' maar het garandeert wel dat je iig nog een paar dagen meer van het avontuur mee maakt

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #43 Gepost op: 3-04-2023, 10:17:24 »
Toos komt er hoe dan ook verdacht uit. Zou Lieselot hem al doorhebben?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #44 Gepost op: 3-04-2023, 10:17:51 »
Of was het voor Toos echt om het groepsgevoel te doen? Dat betekent dat hij een level playing field belangrijker acht dan 3000 extra in de pot. Dat is alvast hoe hij het verkocht aan de rest.

En aan ons kijkers. Toos in biecht bij de test: "Ik heb spijt van mijn beslissing. Ik heb die vrijstelling laten liggen voor de groep. Maar nu als je dan hier zit en je moet de test invullen dan is het van verdorie, je kon hier gewoon zo op uw gemak zitten."

Dat Toos een kandidaat zou zijn die de vrijstelling liet liggen om zichzelf verdacht te maken is dus alvast niet zo. (Of het is een reden die wel meespeelde maar die hij niet uitspreekt.)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #45 Gepost op: 3-04-2023, 10:19:43 »
En aan ons kijkers. Toos in biecht bij de test: "Ik heb spijt van mijn beslissing. Ik heb die vrijstelling laten liggen voor de groep. Maar nu als je dan hier zit en je moet de test invullen dan is het van verdorie, je kon hier gewoon zo op uw gemak zitten."

Dat Toos een kandidaat zou zijn die de vrijstelling liet liggen om zichzelf verdacht te maken is dus alvast niet zo. (Of het is een reden die wel meespeelde maar die hij niet uitspreekt.)
We weten dat kandidaten zichzelf soms verdacht willen maken maar dat wordt eigenlijk nooit opgenomen in de montage. De onhandige acties van kandidaten zijn natuurlijk dankbaar voor de programmamakers. Maar ze laten die dagboek bekentenissen er mooi vantussen. Dat zou hier ook zo kunnen zijn.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #46 Gepost op: 3-04-2023, 10:21:56 »
Toch blijkt vaak uit interviews dat kandidaten in De Mol amper bezig zijn met zich verdacht te maken. Het kan natuurlijk wat je zegt, maar ik geloof hier Toos wel als kandidaat die een rare beslissing neemt omwille van het groepsgevoel, beïnvloed door Lieselot die hetzelfde doet. (Of natuurlijk Mol Toos die geen 5000 euro in de pot wil.)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #47 Gepost op: 3-04-2023, 10:23:22 »
Toch blijkt vaak uit interviews dat kandidaten in De Mol amper bezig zijn met zich verdacht te maken. Het kan natuurlijk wat je zegt, maar ik geloof hier Toos wel als kandidaat die een rare beslissing neemt omwille van het groepsgevoel, beïnvloed door Lieselot die hetzelfde doet. (Of natuurlijk Mol Toos die geen 5000 euro in de pot wil.)
Ik zie ook nog wel een kandidaat in Toos.
Doorheen de jaren heb ik wel geleerd dat mensen compleet anders kunnen redeneren als ik.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #48 Gepost op: 3-04-2023, 12:15:54 »
Even wat gedachten op een rijtje zetten:

Zou de mol als een malle op de knop drukken? Of wil de mol naar kamer 101?
Ik denk eigenlijk niet dat de mol zelf veel gaat drukken. De mol benadeelt zo een kandidaat, door de kans op een vrijstelling weg te nemen. Ik denk dus dat de mol in een van de kamers zat waar niet al te veel gedrukt is. Of als de mol toch in de kamer zat waar veel gedrukt is, dan zal de mol het drukken vooral aan de kandidaat laten.
Nog een reden voor de mol om op de kamer 101 te willen: je wilt als mol in elk geval niet met 5000 eur de kamer uit. Dus de discussie in de richting gaat van 1 vrijstelling voor de ander, dan heb je als mol nog een kans om de schade te beperken en zelf de tweede vrijstelling ongezien mee te nemen.

Met wie zou de mol dan op een kamer willen?
Aangenomen dat de mol een grote kans maakt in kamer 101 te belanden, wil de mol daar het liefst op 0 eur uitkomen. Twee vrijstellingen dus. Dat lijkt mij het best te bereiken met iemand die je volledig vertrouwt. In elk geval met iemand die niet zeker van zijn/haar zaak is en graag de vrijstelling wil hebben.
Dan kun je samen afspreken voor een vrijstelling te gaan, en misschien het feit dat je daarmee geld laat liggen verzwijgen naar de rest van groep? Ik vraag me alleen af of dat sneaky zou kunnen. In WIDM zou dat zeker kunnen, maar in De Mol wordt doorgaans iets transparanter gespeeld. In dit geval zien we Toos en Lieselot zelf bij het ontbijt vertellen hoe de nacht is verlopen, dus het is in elk geval niet Gilles die daar meteen openheid van zaken kwam geven. Uitzonderlijk voor De Mol!

Wie is er hier dan verdacht, op basis van de gedachten hierboven?
- De mol zat waarschijnlijk in een van de kamers die niet vaak gedrukt hebben: Lieselot + Toos; Leïla + Ruben verdacht.
- De mol wil graag met iemand op een kaer die de vrijstelling gaat pakken. De mol zat niet bij Lieselot, want zij heeft gezegd dat ze geen vrijstelling meer gaat pakken. (En doet ze ook niet) > Toos is niet de mol. En ook Lieselot heb ik nu echt al drie keer afgestreept als mol.

Dus dan vind ik het koppel Leïla en Ruben het meest verdacht in deze opdracht.
Klopt het dan dat Leila en Ruben elkaar vertrouwen en niet verdenken? En is een van de twee extra geneigd voor troeven te gaan? Daar heb ik nog niet echt bewijs voor kunnen vinden...


Edit: De kamerindeling is door de kandidaten zelf gemaakt.
Dus dat is ook een heel interessant moment. Wie is daar het meest sturend?
« Laatst bewerkt op: 3-04-2023, 19:29:20 door annebeestje »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #49 Gepost op: 3-04-2023, 13:15:32 »
Vraag: als Toos echt zo begaan is met de groep en echt vond dat hij niet nog een keer een vrijstelling mocht hebben, waarom heeft hij dan niet toch één vrijstelling meegenomen en die aan de groep aangeboden? Dan had hij 5000 euro voor de pot verdiend en zijn actie waarbij hij plotseling bij het ontbijt een vrijstelling aan de rest van de groep zou aanbieden, zou de Mol enorm in verlegenheid hebben gebracht. Zelden zou de Mol openlijk zo voor schut zijn gezet.

Dus waarom gebeurde dit niet? Omdat Toos zelf de Mol is wellicht?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #50 Gepost op: 3-04-2023, 13:17:27 »
Omdat kandidaten in the heat of the moment beslissingen nemen.

Offline zoekenmaar

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #51 Gepost op: 3-04-2023, 13:22:19 »
Weinig feeling met deze proef. Het drukken op de rode knop saai en dan op het eind Lieselot en Toos naar kamer 110 met de vrijstellingen maar geen van beide pakt die vrijstelling.
Leïla reageert heftig op Ruben en eindigt zijn gesprek met Thomas. Nadien wordt in hun kamer niet meer getelefoneerd (Leïla's keuze/eis). Wat ze hiermee wil bereiken is me niet duidelijk maar het maakt haar wel en nog steeds mijn mol.

Online Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #52 Gepost op: 3-04-2023, 13:47:48 »
Ik denk dat de productie (en ook de mol) verwachtte dat er twee vrijstellingen genomen worden zodat er niets in de pot zou komen en denk ook dat de mol zich onopvallend heeft gedragen (de mol heeft deze opdracht niet in de hand). Maar niet alles verloopt zoals verwacht.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #53 Gepost op: 3-04-2023, 13:50:10 »
Tsja, wunder weten nie wat gunder nou echt dacht :-X
'Ook een fijne dag verder...’

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #54 Gepost op: 3-04-2023, 13:52:54 »
Zit er nog een twist aan de uitkomst van deze opdracht?
Lieselot maakte ook een beweging met haar hand naar het kastje (te zien bij het ontbijt 1:07:03) .
En bij de executies zien we als Lieselot haar scherm te zien krijgt, zie plaatje. Lies.
Lieselot liegt?


Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #55 Gepost op: 3-04-2023, 13:55:32 »
Ik vroeg me wel af of we écht weten wat Toos en Lies kozen omdat we 't niet echt zagen volgens mij, maar Gilles bevestigde het wel voor de eliminatie... toch?

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3:
« Reactie #56 Gepost op: 3-04-2023, 14:06:00 »
Als ik moest kiezen tussen een vrijstelling of geen vrijstelling en verdacht worden dan wist ik het wel hoor.

Gohja, dat was ook mijn eerste reactie, je wil door naar de volgende ronde.
Anderzijds, je bent nu nog met 8. De kans om geëlimineerd te worden is "maar" 1/7 (8 kandidaten, waaronder een mol die altijd door gaat). De vrijstelling is ook "maar" één aflevering geldig.
Die verdachtmaking, die zet zich voort naar alle andere afleveringen. Als je echt iemand of enkelen in een tunnel kan duwen, dan pluk je daar wel de vruchten van als je dan zelf op de juiste mol zit/voldoende spreidt.

Of ik zelf de ballen heb om het zo te spelen en kans te hebben om er uit te liggen die ochtend...dat denk ik dan weer niet :-D
« Laatst bewerkt op: 3-04-2023, 16:42:07 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #57 Gepost op: 3-04-2023, 14:53:21 »
Ik vroeg me wel af of we écht weten wat Toos en Lies kozen omdat we 't niet echt zagen volgens mij, maar Gilles bevestigde het wel voor de eliminatie... toch?
Het kunnen ook simpele verdachtmakingen zijn, maar het viel me op.
Stel Lieselot pakt stiekem die vrijstelling. Meest logische molactie is om dan s'nachts stiekem naar de kamer van Lieselot te gaan en de vrijstelling af te pakken. Dan liegt Lieselot, maar ze heeft geen vrijstelling meer, want die is weg. Ze zal er zelf niet over beginnen. De score klopt weer: 2000 euro. Lieselot zal dan Toos, haar kamergenoot, gaan verdenken, want hij had de beste kans om haar vrijstelling te pakken.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2023, 15:13:39 door foxhunter »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #58 Gepost op: 3-04-2023, 15:22:28 »
Als mol wil je dat Lancelot of Ruben naar de kamer gaat, die gaan voor zichzelf kiezen. Je kan zoveel drukken als je wilt, zolang je maar een keer niet drukt. En dat gebeurt dus niet echt... Zeker omdat Conny en Thomas heel hard gaan op de knop.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #59 Gepost op: 3-04-2023, 15:51:08 »
in vervolg op mijn twee posts hierboven.
De volgende ochtend een stralende Confort die aan Lieselot en Toos vraagt waar ze geslapen hebben. "In onze kamer", C: "'In jullie kamer wel". Even een steek onder water van de mol die s nachts naar de kamer van Lieselot is geweest om de gestolen vrijstelling waardoor 5000 euro dreigde te worden verdiend, af te wenden?
Ondertussen was er buiten nog een gesprek geweest met vijf personen, Leïla was er niet bij en Toos en Lieselot niet. Wordt Leïla hier geframed als degene die wat heeft uitgespookt? Misschien heeft ze gewoon de twee nachtbrakers wakker gemaakt of was ze gewoon wat later?

Ik zie een kans dat Lieselot dan gelogen heeft over het feit dat ze geen vrijstelling had gepakt. Omdat bij de executie de naam van Lieselot stopt bij Lies -> "liegt".  Dan had ze wel een vrijstelling gepakt. En moest in het nachtelijk uur, vermoedelijk vroeg in de ochtend de mol inbreken om de vrijstelling weg te halen bij Lieselot? Toos had de beste gelegenheid natuurlijk. Ik denk dat het Comfort was, gezien haar stralende voorkomen bij het opstaan en de vragen die ze stelde bij het ontbijt.