Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing  (gelezen 12094 keer)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #100 Gepost op: 21-04-2023, 21:39:07 »
Als de mol niet naar beneden ging dan kon hij toch de pasvragen pakken en daardoor ervoor zorgen dat er geen 5000 euro gewonnen werd.

Niet dat ik denk dat de mol dat gedaan heeft, maar het had gekund.

De kans bestond dat de lift gestopt zou worden en dat de pasvragen niet gepakt konden worden. Ik denk niet dat de mol dat risico nam.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #101 Gepost op: 21-04-2023, 22:07:51 »
Ik ben het even kwijt maar de 5000 was toch gewonnen als ze met 2 in de laatste ruimte kwamen en de pasvragen niet gepakt waren.

Nu waren ze ook in de laatste ruimte.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #102 Gepost op: 21-04-2023, 23:40:20 »
Misschien praten we langs elkaar heen maar " als de mol niet naar beneden ging" interpreteer ik als de mol zat bovengronds. Degenen die bovengronds zaten konden de pasvragen pakken en dan was er geen geld  verdiend.

De kandidaten die wel beneden waren konden dat tegenhouden door de lift te stoppen zodat de pasvragen niet gepakt konden worden. Dan was er geld verdiend. De lift stoppen kon door de codes in te vullen. De mol beneden wil het invullen van de codes blokkeren of een foute code invullen.

De mol bovengronds heeft hier geen invloed op en loopt het risico niet bij de pasvragen te kunnen komen.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #103 Gepost op: 21-04-2023, 23:53:24 »
Stel ze waren niet tot in de laatste ruimte gekomen en Lieselot en Lancelot hadden geen pasvragen gepakt, hadden ze dan wel of niet 5000 verdiend?
Ik weet het niet meer of heb het nooit geweten.

Want als er altijd geld te verdienen was dan kon je als mol beter achter blijven, lijkt mij. Of idd zorgen dat de lift niet gestopt wordt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #104 Gepost op: 22-04-2023, 00:25:04 »
Het is inderdaad niet erg duidelijk. Maar ik begreep dat om 5 uur de bom afgaat als Lancelot en Lieselot (in dit geval) niet voor die tijd op de plek zijn waar de pasvragen liggen. De bom gaat ook af als ze de pasvragen pakken. Als de bom afgaat verdienen ze niets. Als de bom niet afgaat verdienen ze €5000.
Het zou duidelijker zijn als Lancelot en Lieselot op een knop zouden moeten drukken om de bom onschadelijk te maken o.i.d. Blijkbaar is het genoeg om bij de bom aan te komen.

Het zit em blijkbaar in het herschrijven van de geschiedenis zoals die in de krant stond. Ze moeten die geschiedenis herschrijven door precies te doen wat in de krant staat. Maar, en nu komt het, alleen dat laatste stukje, ze pakten de pasvragen en toen ging de bom af, moeten ze "herschrijven". Dus ze pakten niet de bom en daarmee werd €5000 verdiend.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2023, 00:31:36 door MartinJ »

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #105 Gepost op: 22-04-2023, 00:32:06 »
Zo had ik het begrepen:
In welke ruimte ze geraken doet niet ter zake.
Als L&L geen pasvragen nemen, dan ontploft de bom niet en wordt de 5.000€ verdiend.

Mat andere woorden: had de hele groep boven op zijn stoeltje blijven zitten, dan hadden ze 5.000€ verdiend.

Maar dat zal niet gemogen hebben van de makers  ::tandpastasmiley::




Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #106 Gepost op: 22-04-2023, 00:41:29 »
Ja, daarom kon de Mol als hij in de bunker zat ook mollen door ervoor te zorgen dat de lift werd gestopt zodat L&L niet naar beneden konden komen.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #107 Gepost op: 22-04-2023, 00:45:14 »
Euh, andersom bedoel je?

De mol zat best in de bunker zodat hij ervoor kon zorgen dat de lift niet gestopt werd, en L&L dus de pasvragen konden nemen om de bom te doen ontploffen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #108 Gepost op: 22-04-2023, 07:39:37 »
De mol bovengronds heeft hier geen invloed op en loopt het risico niet bij de pasvragen te kunnen komen.
Exact. Het scheelde maar weinig of Thomas had bovengronds moeten blijven. Lancelot had zijn code gezien, maar kon die net niet goed opzeggen. Thomas stond dus bijna buitenspel hier. Zo'n risico loopt de mol toch niet?

De enige manier waarop de mol 100% zeker de bunker in kon, was door zijn code niet te laten zien. Blijven zitten tot het laatst is dus prima. Is er een radioactief element over, mag je de bunker in. En als Brodium of Cevium overblijft, kun je een hebberig iemand naar de pasvragen sturen.

Degenen die het langst blijven zitten, en hun code afschermen, zijn Comfort en Toos. Ze zien allebei de code van Ruben.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #109 Gepost op: 22-04-2023, 08:50:02 »
Ik zou er niet zomaar van uitgaan dat de mol indien nodig altijd een code van iemand met een goed element kan opzeggen, zonder voorkennis te verraden. Als iedereen naar verwachting zijn code goed verbergt kan dat erg gaan opvallen.

Het risico is er maar is m.i. berekend. Thomas’ uitspraak “dat is goed, eentje is goed” als Lancelot zegt “ik heb je code gezien vriend” is hier interessant. Als Thomas zelf een goed element bemachtigt is de kans dat Lancelot een fout element neemt 1/3. Ik denk dat ie er op rekende dat dit bij de slimme kandidaat Lancelot wellicht niet zou gebeuren. De kans dat in de bunker de code juist wordt ingegeven moet je ook nog meerekenen. De kans dat het fout loopt is zeker niet 0 maar alles samen toch ook eerder klein te noemen.
Ei zo na een misrekening.
Interessant moment hierbij: je ziet Thomas ook vloekend zuchten en de handen omhoog slaan op het moment dat Lancelot onverwacht toch een fout element neemt. Hij voelt de bui precies al hangen. Nochtans is de consequentie van het raden van een code van een medekandidaat pas later duidelijk, Gilles had enkel gezegd dat die code belangrijk was, niet waarom.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2023, 09:12:10 door Molekule »

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #110 Gepost op: 22-04-2023, 08:56:04 »
Ja maar ook als kandidaat wil je de bunker in. En dan geldt hetzelfde.
Lancelot slim die pakt een goede code ( denk je)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #111 Gepost op: 22-04-2023, 08:59:30 »
Ja maar ook als kandidaat wil je de bunker in. En dan geldt hetzelfde.
Lancelot slim die pakt een goede code ( denk je)

Volgens mij niet, want een kandidaat weet op dat moment de consequentie van (het zien van) de codes nog niet. Enkel de mol weet dat al.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #112 Gepost op: 22-04-2023, 09:08:17 »
Het zit em blijkbaar in het herschrijven van de geschiedenis zoals die in de krant stond.
Waar kwam die informatie uit de krant vandaan? Is deze met hulp van een teletijdmachine tot stand gekomen? Eerst naar de toekomst reizen om informatie op te halen over de afloop en daarna naar het verleden om de krant te drukken en de toekomst te veranderen. En dan weer terug naar het heden om 6 vragen in te vullen.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #113 Gepost op: 22-04-2023, 09:13:44 »
Volgens mij niet, want een kandidaat weet op dat moment de consequentie van (het zien van) de codes nog niet. Enkel de mol weet dat al.
Aangezien ze allemaal hun best deden om in de bunker te komen, denk ik dat ze dat ook allemaal wilden.
Ze hadden het idee dat dat degene waren die de pasvragen kregen.
Dat de mol nog meer info had, doet er niet toe.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #114 Gepost op: 22-04-2023, 09:36:49 »
Als Thomas zelf een goed element bemachtigt is de kans dat Lancelot een fout element neemt 1/3. Ik denk dat ie er op rekende dat dit bij de slimme kandidaat Lancelot wellicht niet zou gebeuren.
Maar hoe langer je blijft zitten, hoe groter de kans dat de goede elementen al weg zijn. En Lancelot bleef zitten. Hoe lang hij dat zou volhouden, wist Thomas niet.
Leïla had ook al een goed element. Lieselot pakte een foute, maar als zij ook een goed bordje had gepakt, was de kans dat Lancelot een foute kreeg al 50%.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #115 Gepost op: 22-04-2023, 10:18:21 »
Aangezien ze allemaal hun best deden om in de bunker te komen, denk ik dat ze dat ook allemaal wilden.
Ze hadden het idee dat dat degene waren die de pasvragen kregen.
Dat de mol nog meer info had, doet er niet toe.
De kandidaten willen idd allemaal de bunker in voor de pasvragen zoals je aangeeft (dit was ook mijn indruk), en weten op dat moment enkel dat ze hiervoor een goed element moeten nemen.
Waar ik op doel is dat Thomas als kandidaat nog niet kan weten dat als Lancelot zijn code opnoemt hij zijn toegangsticket voor de bunker kwijt is.
Daarom vind ik zijn reactie op het moment dat Lancelot verrassend genoeg toch een fout element neemt opvallend. Omdat enkel de mol op dat moment de consequentie hiervan kent.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2023, 11:03:41 door Molekule »

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #116 Gepost op: 22-04-2023, 10:38:26 »
Maar hoe langer je blijft zitten, hoe groter de kans dat de goede elementen al weg zijn. En Lancelot bleef zitten. Hoe lang hij dat zou volhouden, wist Thomas niet.
Leïla had ook al een goed element. Lieselot pakte een foute, maar als zij ook een goed bordje had gepakt, was de kans dat Lancelot een foute kreeg al 50%.

Op het moment dat Thomas vertrekt is de kans dat Lancelot een foute code neemt 1/3, niet 50%. Dat is niet 0, daar volg ik je wel in. Over de volledige proef bekeken, is de kans dat het fout loopt (codes in de bunker correct ingetoetst) echter nog lager, maar nog steeds pakweg 1 op 6. Een risico, maar ook 5/6 dat het wel lukt.
Overigens is het niet zo dat Lancelot de code van Thomas cadeau kreeg, wat bleek toen hij deze niet correct kon opzeggen. En Lancelot is een slimmerik, dus de kans dat hij een goed element neemt zou in principe hoger dan gemiddeld moeten zijn.
Uiteindelijk kom je zo toch uit op een relatief lage kans dat het fout loopt.
Weliswaar niet nul.

Overigens, als Thomas bewust zou wachten tot Lancelot vertrokken is (om te vermijden dat die zijn code kan zien) moet Lancelot bij de eerste 4 zijn om zekerheid aan Thomas te bieden dat ie nog een goed element kan kiezen. Dus 3/7 dat die zekerheid er niet is oftewel meer dan 40%.
Dus zo onlogisch is de strategie van Thomas hier niet.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2023, 11:18:19 door Molekule »

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #117 Gepost op: 22-04-2023, 11:04:18 »
Ik zou er niet zomaar van uitgaan dat de mol indien nodig altijd een code van iemand met een goed element kan opzeggen, zonder voorkennis te verraden. Als iedereen naar verwachting zijn code goed verbergt kan dat erg gaan opvallen.
Je kan ook moeilijk ineens de juiste code geven van iemand die nooit in je buurt geweest is of die continu zijn code afgeschermd heeft.

Interessant moment hierbij: je ziet Thomas ook vloekend zuchten en de handen omhoog slaan op het moment dat Lancelot onverwacht toch een fout element neemt. Hij voelt de bui precies al hangen. Nochtans is de consequentie van het raden van een code van een medekandidaat pas later duidelijk, Gilles had enkel gezegd dat die code belangrijk was, niet waarom.
De och-reactie van Thomas als Lancelot zijn bordje heeft genomen is goed opgemerkt. Op dat moment wisten ze alleen dat een goede keuze betekende dat ze naar beneden mochten.  ::ok::

Comfort nam na iedereen het laatste bordje Strontium. Als GDC zegt dat dat juist is, bevestigt Thomas dat expliciet nog eens. Is er een lichte frustratie merkbaar in zijn stem (omdat Lancelot Cevium verkoos boven Strontium)?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #118 Gepost op: 22-04-2023, 11:10:23 »
Euh, andersom bedoel je?

De mol zat best in de bunker zodat hij ervoor kon zorgen dat de lift niet gestopt werd, en L&L dus de pasvragen konden nemen om de bom te doen ontploffen.
Nee, volgens mij bedoelde ik het juist. De juiste codes waren niet nodig om de lift te laten werken maar om deze niet te laten werken. De codes waren nodig om de stroomvoorziening van de lift te onderbreken. Dus zonder juiste codes kunnen Lancelot en Lieselot wel bij de pasvragen komen. In het krantenartikel wordt ervan uitgegaan dat de pasvragen worden gepakt wat de bom triggerde. Maar ze pakten die niet.
Als de Mol ondergronds is, dan is dit een hele moeilijke proef. Want nu werd er ondanks mogelijke sabotage van de Mol toch geld verdiend.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #119 Gepost op: 22-04-2023, 11:18:25 »
Overigens, als Thomas bewust zou wachten tot Lancelot vertrokken is (om te vermijden dat die zijn code kan zien) moet die bij de eerste 4 zijn om zekerheid aan Thomas te bieden dat ie nog een goed element kan kiezen. Dus 3/7 dat het dan toch fout loopt, oftewel meer dan 40%.
Dus zo onlogisch is de strategie van Thomas hier niet.
Tenzij de mol simpelweg de code van iemand anders weet. Of desnoods van twee mensen. De enige veilige weg om altijd in de bunker te komen.
Ik zou er niet zomaar van uitgaan dat de mol indien nodig altijd een code van iemand met een goed element kan opzeggen, zonder voorkennis te verraden. Als iedereen naar verwachting zijn code goed verbergt kan dat erg gaan opvallen.
Zeker een goed punt. Maar de mol kan wel met opzet zijn geplaatst naast iemand van wie hij de code weet, en net zolang wachten tot die gaat. Dan kan hij rustig roepen dat ie zijn nummer heeft gezien, zonder zichzelf heel erg verdacht te maken.