Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 29581 keer)

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #100 Gepost op: 27-04-2023, 20:12:51 »
Daarvoor moet je nog 10 dagen geduld hebben
17 dagen ;)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #101 Gepost op: 28-04-2023, 08:58:01 »
De Mol is een keihard spel dus het is zeker mogelijk. Ik ben toch meer voor een wat zachtere aanpak
Ik zal het wat zachter maken ;D. Ik ga er wel vanuit dat de mol de test ook echt maakt, plus de test niet vantevoren gezien heeft. En aangezien meerdere kandidaten bewust de test het slechtst maken, gaan tunnelen, betekent dat wel enige concurrentie voor de mol. Want je hoeft niet meer te gaan kansberekenen, niet meer spreiden, maar alles BAM op 1 kandidaat. Dat maakt de test invullen bijna net zo makkelijk als het voor de mol zelf is, dus die kan best nog verliezen. Zeker aangezien het om meerdere competitors gaat die deze zelfde strategie gebruiken.

Bovendien moet Commy zorgen dat ze genoeg pasvragen wint om de eennalaatste te verslaan. Op zich heb je daar maar weinig pasvragen voor nodig want die eennalaatste zal vlakbij zitten. Maar toch: de mol kan dit scherp spelen of wat minder scherp, als je het scherp speelt geef je hier en daar toch een goed antwoord, om op het einde zoveel mogelijk geld uit de pot te spelen, maar dus met het risico dat je te veel goede antwoorden geeft en niet meer laatste wordt.

Ik denk dat ze het minder scherp gespeeld heeft, gewoon alles fout ingevuld. Want als ze zelf eennalaatste wordt, hoe is het draaiboek dan? De mol gaat nooit naar huis, dus krijgt dan geen rood scherm. Dit dilemma zal ze wel willen ontlopen, vandaar dat ik al zei dat de mol er zelf voor kon "kiezen" of ze de test het slechtst maakt of niet.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #102 Gepost op: 29-04-2023, 16:01:50 »
Voor de lol ook even aan ChatGPT gevraagd:  ;D

Can the mole be shown a red screen?

In the TV program "De Mol," the red screen is a well-known feature of the show. At the end of each episode, the contestant who performs the worst in a particular challenge is usually eliminated by being shown a red screen. However, the mole, who is working against the team, cannot be eliminated by receiving a red screen.
This is because the mole's role is to sabotage the team's efforts to earn money and complete challenges, and revealing the mole's identity too early in the game would spoil the show for viewers. Instead, the mole's identity is only revealed in the final episode, and the other contestants must try to correctly identify them to win the grand prize.
So, while the mole cannot be eliminated by being shown a red screen, they can still be identified and caught by the other contestants through careful observation and deduction.


Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #103 Gepost op: 29-04-2023, 16:51:38 »
the mole cannot be eliminated by being shown a red screen
Opvallend dat ie niet gewoon antwoord geeft op je vraag. YES dus. We vragen toch niet of de mol geelimineerd kan worden door een red screen  ::ohno:: ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #104 Gepost op: 29-04-2023, 18:07:48 »
Dan nog staan er meerdere fouten in de beschrijving: (1) het rode scherm gaat niet naar degene die een 'challenge' het slechtste deed ('challenge' zou ik gebruiken voor de opdrachten en de test valt daarbuiten), (2) de mol wordt in de Mol juist doorgaans in de voorlaatste aflevering onthuld en (3) het correct identificeren van de mol is niet voldoende om de 'grand price' te winnen: ze moeten de hoogste score op de test halen (bijvoorbeeld hoger dan andere kandidaten die ook goed zitten).

In de Nederlandse editie wordt altijd gezegd 'behalve de mol, die hoeft nooit naar huis'. Je kan dat zelfs nog horen als een uitleg dat de mol nooit een rood scherm kan krijgen waardoor die naar huis moet. Maar mogelijk kan de mol nog steeds een rood scherm krijgen in opdrachten waarbij dat rode scherm niet fataal is? (En dan denk ik dat ze in Nederland op dit punt iets strenger in de leer zijn dan in Vlaanderen.)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #105 Gepost op: 29-04-2023, 18:39:21 »
In de Nederlandse editie wordt altijd gezegd 'behalve de mol, die hoeft nooit naar huis'. Je kan dat zelfs nog horen als een uitleg dat de mol nooit een rood scherm kan krijgen waardoor die naar huis moet. Maar mogelijk kan de mol nog steeds een rood scherm krijgen in opdrachten waarbij dat rode scherm niet fataal is? (En dan denk ik dat ze in Nederland op dit punt iets strenger in de leer zijn dan in Vlaanderen.)
Ze zijn hier te streng! En ik geloof dat die strofe 'behalve de mol, die hoeft nooit naar huis' en de onmogelijkheid van een mol met rood scherm er inmiddels goddank uit is dus wij kunnen binnenkort OOK eens aan een mol met een rood scherm  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #106 Gepost op: 29-04-2023, 20:39:49 »
Opvallend dat ie niet gewoon antwoord geeft op je vraag. YES dus.

Misschien heeft ChatGPT geleerd dat een YES heden ten dage als te stellig wordt ervaren.  ::rofl::
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #107 Gepost op: 29-04-2023, 23:41:51 »
Voor de lol ook even aan ChatGPT gevraagd:  ;D

Can the mole be shown a red screen?
Mocht je het niet weten: ChatGPT spreekt ook Nederlands :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #108 Gepost op: 30-04-2023, 00:31:36 »
 ::ok:: Ah, goed om te weten. Toen ik m'n ChatGPT account pas had kon het alleen in 't Engels.

Nog een exercitie dan in het Nederlands:

Bedenk een opdracht voor in het programma 'de mol'

Een opdracht die de mol zou kunnen saboteren is bijvoorbeeld een opdracht waarbij de kandidaten geld moeten verdienen door samen te werken, zoals een complexe puzzel oplossen. De mol kan bijvoorbeeld subtiele fouten maken in de puzzel waardoor de kandidaten meer tijd en moeite moeten besteden om de puzzel op te lossen. De mol kan ook zorgen voor afleiding, door bijvoorbeeld interessant uitziende objecten in de buurt te plaatsen die de aandacht van de kandidaten afleiden van de puzzel. Op die manier kan de mol ervoor zorgen dat er minder geld wordt verdiend dan mogelijk was, zonder dat het te opvallend is dat hij of zij actief de opdracht saboteert.


Het blijft wel een beetje in algemene termen maar 't is toch wel verrassend accuraat.



Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #109 Gepost op: 30-04-2023, 15:09:12 »
Als dit hier na vanavond zo blijft met bijna de helft van het forum dat vindt dat de mol geen rood scherm kan krijgen, dan heeft De Mol gegarandeerd een succesverhaal dit jaar door de grote verrassing dat dit WEL kan ::bravo::

Ik vind het een wonderlijke uitslag want ik begrijp (hoewel ik die series zelf niet gezien heb) dat het gewoonweg al eens is voorgekomen in diverse buitenlandse Molseries, waaronder de Vlaamse serie zelf :o HOE dan zo'n uitslag ???

Omdat er elk jaar wel een kneiter van een hint inzit op het eind denk ik dat men nog wel flink gaat verwijzen naar rood, die rode telefoon komt weer prominent naar voren, of andere hints. Vanavond al duidelijkheid?!  8) ::regenboog::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #110 Gepost op: 30-04-2023, 15:30:31 »
Wat heeft het dan voor zin dat Gille de deelnemers attent maakt dat zij een gok kunnen maken om alles op een kandidaat te zetten met de mogelijkheid terug in de tijd veranderingen aan te brengen als de mol deze positie krijgt.  ::ohno::
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #111 Gepost op: 30-04-2023, 15:56:15 »
De mol krijgt het niet..... die had de strijd tegen diverse competitors ook kunnen verliezen. Zo moeilijk is het niet om alles fout in te vullen, dat gaat haast net zo snel als de mol de test invult.

Maar dat was mijn punt niet, het gaat niet over deze opdracht. De algemene poll vraag is duidelijk, de geschiedenis is ook duidelijk, we weten 100% zeker dat de mol in De Mol een rood scherm kan krijgen, dus hoe dan deze nipte pol uitslag :o
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #112 Gepost op: 30-04-2023, 16:22:07 »
Wat heeft het dan voor zin dat Gille de deelnemers attent maakt dat zij een gok kunnen maken om alles op een kandidaat te zetten met de mogelijkheid terug in de tijd veranderingen aan te brengen als de mol deze positie krijgt.  ::ohno::
Dat ze niet domweg moeten geloven dat elk voordeel dat ze in het vooruitzicht wordt gesteld ook een voordeel blijkt te zijn. Net als in het echte leven. Welkom bij De Mol.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #113 Gepost op: 30-04-2023, 16:42:31 »
Ieder zijn mening Martin
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #114 Gepost op: 30-04-2023, 16:45:43 »


De algemene poll vraag is duidelijk, de geschiedenis is ook duidelijk, we weten 100% zeker dat de mol in De Mol een rood scherm kan krijgen, dus hoe dan deze nipte pol uitslag :o
Welke geschiedenis?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #115 Gepost op: 30-04-2023, 17:28:37 »
dat het gewoonweg al eens is voorgekomen in diverse buitenlandse Molseries, waaronder de Vlaamse serie zelf :o HOE dan zo'n uitslag ???
Poll zou dan 100% voor moeten zijn, er wordt niet gevraagd naar wat je zou willen maar of het kan, en we weten al 100% zeker dat het kan want het is al gebeurd.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #116 Gepost op: 30-04-2023, 17:54:19 »
Maar ik beantwoord de vraag of de mol in de belgische variant een rood scherm kan krijgen. Niet of er ergens in de wereld een mol een rood scherm kan krijgen.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #117 Gepost op: 30-04-2023, 18:07:23 »
Als dit hier na vanavond zo blijft met bijna de helft van het forum dat vindt dat de mol geen rood scherm kan krijgen, dan heeft De Mol gegarandeerd een succesverhaal dit jaar door de grote verrassing dat dit WEL kan ::bravo::
Jij kan dat misschien een succesverhaal vinden, maar ik ben het daar in dit specifieke geval niet mee eens. Om de reden die hier door zowel mij als anderen al meermaals is aangehaald. Er wordt de kandidaten de indruk gewekt zichzelf nog te kunnen redden als ze laatste zijn en er wordt naar zowel de kandidaten als ons als kijker toe geen enkele info gegeven waardoor we er rekening mee kunnen houden dat de mol deze keer ook een rood scherm kan krijgen en dus de slechtste test heeft.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #118 Gepost op: 30-04-2023, 18:24:41 »
@Lo, het is in de Vlaamse nog niet voorgekomen dat de mol een rood scherm kreeg.
Je doelt waarschijnlijk op de opdracht in het maisveld? Dat was een heel andere setting, daar kon de mol het spel moeten verlaten, als de reservemol in de auto geraakte.

Dat is iets heel anders dan een rood scherm krijgen met een leugen en je dan met voorkennis terug in het spel werken ten koste van degene die het echte rode scherm had.

Daarbij is het zo dat in De Mol altijd openlijk wordt gecommuniceerd naar kandidaten en kijker, en hier is duidelijk gezegd dat de kandidaat met het rode scherm de kans had om een aantal vragen opnieuw in te vullen en zo zijn score kon verbeteren.

Er is bij velen ook de misvatting dat de mol zijn test niet maakt, maar dat is niet zo. De mol mag kiezen of hij de test maakt, want die is altijd door, of hij die nu wel of niet maakt.
Gilles Van Bouwel bvb zei dat hij hem altijd maakte om kunnen mee te praten als de kandidaten het over de test hadden.

Als je de
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
bedoelt, kan ik alleen maar zeggen dat dat een flauwe variant was van De Mol (maar dat is mijn mening). Die 'twist' was ook heel oneerlijk naar de kandidaat die geen enkele kans had om terug te komen.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2023, 09:25:57 door Heinz, Reden: spoilertags »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #119 Gepost op: 30-04-2023, 18:31:39 »
Ik bedoel eigenlijk niks want heb het dus zelf nog niet gezien  ::rofl::. Maar het wordt steeds aangehaald dat er ook in De Mol al eens een mol een rood scherm kreeg.

Ik denk zeker dat de mol hier de test moest maken en zelf mocht kiezen of ie voor de slechtste ging of niet. In mijn visie heeft de mol daarvoor gekozen en is het ook nog eens gelukt.

er wordt naar zowel de kandidaten als ons als kijker toe geen enkele info gegeven waardoor we er rekening mee kunnen houden dat de mol deze keer ook een rood scherm kan krijgen
Dat is om zoveel redenen niet waar. Ik zei al, het begon al met die telefoon waar Lieselot later razend spijt had te hebben gedrukt. Les van deze serie, helemaal doordrenkt: trap niet in dit soort lokkertjes. Doe je het toch, dan zit je op de blaren.

Heinz had het al over de rode telefoon die daar werd gebruikt.

En in alle gevallen moet je rekening houden met dat de mol ook een rood scherm kan krijgen, anders kun je immers de opdracht gevoeglijk wel schrappen, want dan zit er een zekere kandidaat bij het spul. Dat kan niet. Elke deelnemer nu nog in het spel moet wel de mol kunnen zijn.

Dat gold in Nederlandse edities bijv. voor Tim, Paul, Richard, ik heb nog wel even op ze gezeten ook als mol, juist omdat me het zo leuk leek. Maar dit laatste is natuurlijk wel een spelopvatting ja.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)