Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 29594 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #200 Gepost op: 3-05-2023, 00:51:18 »
Ik ben het met je eens. En je moet het, met een mooi on-Nederlands woord, ook weer niet optelefoneren. D.w.z.: HAD Gilles het helemaal uitgespeld dat de mol hier wel eens een rood scherm zou kunnen krijgen, dan HADDEN we allemaal hier op het forum geroepen: zie je wel, de mol heeft een rood scherm.

Nu is het afdoende in het midden gelaten. Een half forum hier dat al sowieso tegen is. Perfect dus voor Gilles en de productie ::jaja:: ::bravo::
Precies dit. Als ze inderdaad hadden uitgespeld dat de mol een rood scherm zou kunnen krijgen, dan had ik Comfort onmiddellijk afgestreept als mol. Onder het motto, duh, dat moeten ze natuurlijk wel zeggen want anders schrijft iedereen Comfort meteen af. Nu was er net genoeg informatie om er terdege rekening mee te houden dat de mol wel eens rood zou kunnen krijgen.

Overigens las ik met verbijstering dat iemand kan denken dat de mol, als die het rode scherm had, alsnog de test moet maken om beter te scoren dan de een na hoogste score. Natuurlijk niet. Ik betwijfel dat de mol überhaupt één test heeft gemaakt. Maar daar horen we in de nabeschouwing vast meer.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #201 Gepost op: 3-05-2023, 00:54:24 »
De mol maakt altijd de test hoor

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #202 Gepost op: 3-05-2023, 00:57:05 »
de mol, als die het rode scherm had, alsnog de test moet maken om beter te scoren dan de een na hoogste score
Haha, de mol gaat nooit naar huis ::rofl::. Het heeft dan wel consequenties voor het geld, want wellicht moet de mol meer foto's goed hebben om beter te scoren, dus daar hebben we het spelelement te pakken ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #203 Gepost op: 3-05-2023, 01:21:57 »
Mooie discussie. Alles is nu wel, met enige herhaling, besproken. Het topic mag wat mij betreft wel gesloten worden.  ::ok::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #204 Gepost op: 3-05-2023, 01:40:25 »
Haha, de mol gaat nooit naar huis ::rofl::. Het heeft dan wel consequenties voor het geld, want wellicht moet de mol meer foto's goed hebben om beter te scoren, dus daar hebben we het spelelement te pakken ::ok::
Toegegeven, dat zou een spelelement kunnen zijn en op zich wel grappig. Het zou een mol kunnen 'verplichten' om een bepaald aantal foto's goed te 'raden' en zodoende misschien (veel) geld in de pot te spelen.
Maar als je er wat langer over nadenkt, dan zou de mol natuurlijk de test maar één vraag slechter kunnen maken dan de slechtste kandidaat en daarna alleen de eigen foto juist raden. Twee vragen is genoeg om de test beter te maken. Met vraag 20 kan hij gegarandeerd zijn score met 1 punt verhogen. Vraag 19 moet dan ook zodanig zijn dat de mol hier weet wat zijn positie was en dus deze vraag in eerste instantie fout kan beantwoorden. Overigens zou dat ook de reden kunnen zijn dat ze de laatste vragen opnieuw konden maken.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #205 Gepost op: 3-05-2023, 10:22:53 »
Aangezien de testresultaten van de mol niet meetellen kan de mol alleen een rood scherm krijgen na goedkeuring van de productie. Hier zit dus een plan / gedachte achter, dus het is sowieso een productieingreep en niet iets spontaans. Waarom zou de productie daarvoor kiezen?
- omdat de mol dat graag zelf wil
- om verdenkingen af te schudden
- om ophef / discussie te veroorzaken

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #206 Gepost op: 3-05-2023, 10:35:55 »
Ik zou het niet fair vinden omdat de mol de test alleen voor de lol invult. Dus onzin dat die als slechtste uit de test zou komen. De mol heeft zichzelf altijd goed. Dus als je zoiets doet, weet je dat het een kandidaat is. Anders moeten ze het niet doen.
Maar ik vind het ook niet fair om middels de montage een leugen te verkondigen, en dat gebeurt ook bij de Belgische mol, dus het hangt helemaal af van de integriteit van de makers.
Ik begrijp ook wel weer dat men de mollenjagers voor wil blijven en alles uit de kast wil halen om de mol uit de wind te houden.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 10:44:35 door Run »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #207 Gepost op: 3-05-2023, 11:06:19 »
Maar doen moeten we toch even een andere vraag stellen hier.

Er wordt hier dus gezegd dat de mol NIET moest kijken hoeveel vragen hij moest ophalen op de voorlaatste? En dat dit dus allemaal volledig in scène gezet is?

Je mag toch verwachten dat de mol deze test gewoon moest maken en dat zijn score vergeleken werd met de rest? Zo moest de mol ook nog X aantal vragen correct hebben en is deze opdracht geen schijn-opdracht.

Als de mol helemaal niks moest doen, dan ben ik akkoord dat dit spelvervalsing is.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #208 Gepost op: 3-05-2023, 11:36:27 »
Je mag toch verwachten dat de mol deze test gewoon moest maken en dat zijn score vergeleken werd met de rest? Zo moest de mol ook nog X aantal vragen correct hebben en is deze opdracht geen schijn-opdracht.

Als de mol helemaal niks moest doen, dan ben ik akkoord dat dit spelvervalsing is.
Dat is precies het punt. Het is hoe dan ook spelvervalsing, want:
1) Zoals joligmolletje zegt, kan de mol geen rood scherm krijgen zonder goedkeuring van de productie. Zonder extra spelregels had de slechtste kandidaat (in dit scenario Leïla) het eerste rode scherm gekregen.
2) Weet de mol alle antwoorden en kan die het dus ook zo goed en zo fout invullen als hij wil.
3) De herkansing was als Comfort de mol was altijd een show geweest, want het ongeacht hoe zij het speelde zou haar tweede scherm groen worden.
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #209 Gepost op: 3-05-2023, 11:42:35 »
... .. krak ....   krak ...... krak

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #210 Gepost op: 3-05-2023, 11:44:47 »
Ik weet het, ik val in de herhaling. Tijd dat het zondag wordt! (Of wie durft de vraag vanavond aan Gilles te stellen? ;D)
...óf niet!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #211 Gepost op: 3-05-2023, 12:04:31 »
Ik denk dat hij deze vraag wel 10x gaat krijgen in alle mogelijke varianten ::) >:D

Hij gaat maar 1 ding zeggen: JA als antwoord op de pollvraag hier. Meer niet :-\\
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #212 Gepost op: 3-05-2023, 12:11:53 »
Dat is precies het punt. Het is hoe dan ook spelvervalsing, want:
1) Zoals joligmolletje zegt, kan de mol geen rood scherm krijgen zonder goedkeuring van de productie. Zonder extra spelregels had de slechtste kandidaat (in dit scenario Leïla) het eerste rode scherm gekregen.
2) Weet de mol alle antwoorden en kan die het dus ook zo goed en zo fout invullen als hij wil.
3) De herkansing was als Comfort de mol was altijd een show geweest, want het ongeacht hoe zij het speelde zou haar tweede scherm groen worden.

1) de mol heeft volgens mij nog altijd zelf de keuze. Als ze daadwerkelijk een test moest invullen, geen probleem voor mij.

2) Klopt, onderdeel van het spel. Geen vervalsing. Andere kandidaten weten ook dat dit een mogelijkheid is.

3) Niet akkoord, aangezien de mol hier wel 2 dingen moet doen: zorgen dat ze genoeg vragen goed heeft, maar tegelijkertijd ook geld uit de pot spelen. Daarna volgt waarschijnlijk nog het moeilijkste: de acteerprestatie

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #213 Gepost op: 3-05-2023, 13:35:35 »
Ik denk dat hij deze vraag wel 10x gaat krijgen in alle mogelijke varianten ::) >:D

Hij gaat maar 1 ding zeggen: JA als antwoord op de pollvraag hier. Meer niet :-\\
Nee, hij zegt: 'Ik weet het niet' óf hij zegt: 'Dat kan ik niet zeggen.' Een van twee.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 13:43:10 door Run »

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #214 Gepost op: 3-05-2023, 13:47:29 »
Ik lees hier veel dat het een regel zou zijn dat de mol geen rood scherm kan krijgen en dat wanneer het wel kan, ze dit hadden moeten meedelen.
Dat klopt gewoon niet. Dat is geen regel. De enige regel is, en dat werd tijdens de eerste seizoenen van de mol elke keer gezegd: "De mol, die moet nooit naar huis". Dat is iets anders dan "de mol kan geen rood scherm krijgen".
Dus de mol die een rood scherm krijgt kan én hoeft ook niet nog eens extra vernoemd te worden.

In het verleden hebben ze al vaker gewerkt met rode schermen. Griekenland en Zuid-Afrika om er maar 2 te noemen.
In beide gevallen kon de afvaller toen zijn rode scherm terug veranderen naar een groen scherm. Toen kon diegene met het rode scherm niet anders dan de afvaller zijn. Toen werd in beide gevallen noch ons, noch de kandidaten bekend gemaakt wie het rode scherm had. Dat wisten we pas in de laatste aflevering, toen alles uit de doeken werd gedaan. Dit om het spannend te houden tot op het laatste.

Als de regel zou zijn dat de mol ook hier geen rood scherm kan krijgen zouden ze ook dit seizoen ervoor kiezen om het rode scherm geheim te houden. Mits enkele aanpassingen in het spel is dat perfect mogelijk.
Het feit dat dit niet werd gedaan wil ook zeggen dat de mol een rood scherm kan krijgen.

Voor mij is het dus geen issue dat de mol een rood scherm kan krijgen, maar eerder een kwestie van spelethiek.
De tweede afvaller krijgt hier geen faire kans, maar je kan opperen dat de tweede afvaller dan net de slechtste was en dus terecht naar huis moet. Ik vind dat heel dubbel, maar mocht het zo zijn dat Commy de mol is dan hoop ik dat men in de laatste aflevering met een uitleg komt waar ik me kan in vinden.

Commy is samen met Lancelot voor mij de meest plausibele mol.
Maar als Lancelot de mol is, dan is het heel raar dat Toos, die toch de sterke indruk geeft Comfort te verdenken, nog in het spel is.
Hij zou dan als enige vragen als M/V, kinderen/geen kinderen fout hebben en dus grotere kans gehad hebben dan Ruben om het spel te moeten verlaten. Aangezien ik in Toos geen mol zie denk ik dus dat Commy de mol is.
I was blind but now I can see

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #215 Gepost op: 3-05-2023, 14:06:29 »
Ik ga toch proberen mijn punten verder te verduidelijken, maar verwacht geen nieuwe argumenten in deze post ;)

1) de mol heeft volgens mij nog altijd zelf de keuze. Als ze daadwerkelijk een test moest invullen, geen probleem voor mij.
Of de mol die keuze heeft, hangt in de eerste plaats af van een keuze van de productie of die dat überhaupt toe zouden staan. Die moeten dan eerst de spelregels ombuigen om dat mogelijk te maken. Want bij geen enkele andere eliminatie (zoals Gilles ook de eerste ronde noemt) maakt de mol kans op een rood scherm.

2) Klopt, onderdeel van het spel. Geen vervalsing. Andere kandidaten weten ook dat dit een mogelijkheid is.
Weten ze dat? Ons is niets verteld, hun is niets verteld. Precies genoeg om de schijn in leven te houden dat het nog zou kunnen, zonder dat het daadwerkelijk kan.
Maar als het geen vervalsing is, dan is het wel doorgestoken kaart. Want zou je nog geld inleggen om mee te doen aan een quiz met een mooie prijs, als je weet dat één van de deelnemers een blaadje krijgt met alle antwoorden erop? Ik zou in elk geval niet nieuwsgierig meer zijn naar wie er wint.

3) Niet akkoord, aangezien de mol hier wel 2 dingen moet doen: zorgen dat ze genoeg vragen goed heeft, maar tegelijkertijd ook geld uit de pot spelen. Daarna volgt waarschijnlijk nog het moeilijkste: de acteerprestatie
En anders wat? Als ze alle vragen fout beantwoord, speelt ze zich misschien in de kijker, maar de mol zal echt het spel niet verlaten hoor. Je kan er een leuk spelelement omheen verzinnen, maar het blijft een toneelstukje dat niets met haar kans om het spel te verlaten te maken heeft.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 14:29:04 door Pac »
...óf niet!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #216 Gepost op: 3-05-2023, 14:24:56 »
Dat is precies het punt. Het is hoe dan ook spelvervalsing, want:
1) Zoals joligmolletje zegt, kan de mol geen rood scherm krijgen zonder goedkeuring van de productie. Zonder extra spelregels had de slechtste kandidaat (in dit scenario Leïla) het eerste rode scherm gekregen.
2) Weet de mol alle antwoorden en kan die het dus ook zo goed en zo fout invullen als hij wil.
3) De herkansing was als Comfort de mol was altijd een show geweest, want het ongeacht hoe zij het speelde zou haar tweede scherm groen worden.

Helemaal akkoord Pac. Je kan dit gewoon niet uitleggen als geen spelvervalsing. Dit is niet eerlijk. Naast spelvervalsing durf ik zelfs het woord spelbederf in de mond te nemen.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #217 Gepost op: 3-05-2023, 15:02:09 »
Nee, hij zegt: 'Ik weet het niet' óf hij zegt: 'Dat kan ik niet zeggen.' Een van twee.
Dat zou mij verbazen. Appeltje eitje dat ie ja zegt toch. Wordt het toch nog spannend vanavond ;D
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #218 Gepost op: 3-05-2023, 15:20:38 »
Dat zou mij verbazen. Appeltje eitje dat ie ja zegt toch. Wordt het toch nog spannend vanavond ;D
Als die nu ja zou zeggen had die dat net zo goed kunnen vermelden in de vierde aflevering voor de eliminatie en was heel deze discussie niet nodig geweest.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #219 Gepost op: 3-05-2023, 15:24:26 »
Als de regel zou zijn dat de mol ook hier geen rood scherm kan krijgen zouden ze ook dit seizoen ervoor kiezen om het rode scherm geheim te houden. Mits enkele aanpassingen in het spel is dat perfect mogelijk.
Het feit dat dit niet werd gedaan wil ook zeggen dat de mol een rood scherm kan krijgen.
Ik denk wel dat er meer dan enkele aanpassingen nodig zijn, aangezien de afvaller in de DeLorean moest gaan zitten en hulp moest krijgen van de rest. Moest je dit helemaal moeten omgooien krijg je dus een volledig andere opdracht.

In Argentinië was er ook een soortgelijke opdracht waarbij de eerste afvaller in een taxi kwam te zitten en met de hulp van de rest zich terug opnieuw in het spel kon spelen. Ook hier wist iedereen dat zij het rode scherm had gekregen en de oorspronkelijke afvaller was en zij bleek niet de mol te zijn...