Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 29576 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #320 Gepost op: 7-05-2023, 23:21:04 »
Onder de 6 goed was t gedoetje voor een kandidaat geweest.

Feit blijft natuurlijk wel dat er precies berekend is hoeveel ze goed moest raden en hoeveel verkeerd om geld uit de pot te spelen.

Ik snap wel dat sommigen dat flauw vinden ergens. Persoonlijk hou ik heel erg van dit soort naaitwists.

Ze zullen dit volgend jaar niet nogmaals doen gok ik

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #321 Gepost op: 7-05-2023, 23:23:17 »
Nou, WIDM wil De Mol nog wel eens volgen, dus laten we duimen dat het ook bij ons gebeurt binnenkort ::ok:: ::ok:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #322 Gepost op: 7-05-2023, 23:25:01 »
Dit is de eerste keer in de geschiedenis dat iemand definitief naar huis is gestuurd omdat die de test te goed heeft gemaakt.
...óf niet!

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #323 Gepost op: 8-05-2023, 00:00:40 »
Natuurlijk wel. Alles is er immers om begonnen dat ze geld uit de pot houdt. Als ze 0 goed had dan had ze 8 foto's moeten kopen, was dat geld allemaal in de pot gekomen. Dan had ze als mol beter helemaal geen rood scherm kunnen krijgen. Nu deed ze het exact goed.....
Ik snap de redenering, zou het zelf ook beter vinden als het zo wordt ingepakt in de logica van de opdracht, en daar ziet het wel naar uit nu we weten dat haar score van belang was.

Maar als ze tweemaal op rij het rode scherm had gekregen en alsnog was gebleven, dan was er geen programma meer. De realiteit is dus dat dat scenario nooit op tafel lag, ze kon het per definitie niet verknallen.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #324 Gepost op: 8-05-2023, 00:32:48 »
Hier voor eens en altijd: de mol wist niet hoeveel ze moest scoren op de test.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #325 Gepost op: 8-05-2023, 00:37:57 »
Maar ze wist wel hoeveel foto’s ze goed moest hebben.
Met 6/20 heb je precies 7 goede foto’s nodig die ze natuurlijk allemaal wist. En ze wist precies dat er maar 2 nodig waren dus drukt ze de rest C in. Ook nog een hint

Uiteraard is dat een vorm van “fake” .. “vervalsing” of hoe je t ook wil noemen.

Ik snap alleen niet waarom dat een probleem zou zijn. Hoort bij t spel. Als Leila erin had gezeten was er ook iemand uitgegaan die de test niet t slechtst gemaakt had. So what

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #326 Gepost op: 8-05-2023, 00:39:14 »
Uiteraard is dat een vorm van “fake” .. “vervalsing” of hoe je t ook wil noemen.
Is gewoon voorkennis, net zoals ze in elke andere opdracht heeft
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #327 Gepost op: 8-05-2023, 00:40:36 »
Is gewoon voorkennis, net zoals ze in elke andere opdracht heeft

Ja zo kan je t ook noemen .. een vooropgezet plan zoals t hele spel werkt

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #328 Gepost op: 8-05-2023, 00:41:47 »
6/20, laag als iedereen je al verdacht. Wat mogelijk is als ik alles zo hoor.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #329 Gepost op: 8-05-2023, 00:43:18 »
Mooi interview. Zoals ik al zei, een echte opdracht.... en het is nog eerlijker gegaan dan ik al dacht. Gilles gaf al een hint hiertoe.

Wat betreft het spelconcept... dat is altijd helder geweest: de mol kan gewoon ook een rood scherm krijgen, zoals Gilles ook nog eens bevestigde. Daar is men altijd duidelijk over geweest. Het zou toch wat zijn geweest als we al die kandidaten die terugkwamen van een rood scherm gewoon hadden moeten strepen als mol.... Ik zou me pas genaaid voelen als er nooit eens een ook daadwerkelijk een rood scherm KREEG. Maar dit hebben ze nu ingelost  ::bravo:: 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #330 Gepost op: 8-05-2023, 00:45:08 »
6/20, laag als iedereen je al verdacht. Wat mogelijk is als ik alles zo hoor.


Is niet waaaaar

In het Kinepolis hebben we meegekregen dat Thomas er nog op Toos is uitgegaan. Dus op zijn hoogst waren er drie kandidaten die de mol goed hadden.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #331 Gepost op: 8-05-2023, 01:15:28 »
Maar ze wist wel hoeveel foto’s ze goed moest hebben.
Met 6/20 heb je precies 7 goede foto’s nodig die ze natuurlijk allemaal wist. En ze wist precies dat er maar 2 nodig waren dus drukt ze de rest C in. Ook nog een hint

Uiteraard is dat een vorm van “fake” .. “vervalsing” of hoe je t ook wil noemen.

Ik snap alleen niet waarom dat een probleem zou zijn. Hoort bij t spel. Als Leila erin had gezeten was er ook iemand uitgegaan die de test niet t slechtst gemaakt had. So what
Hoe kom je erbij dat ze foto's goed moest hebben? Op de een of andere manier, en dat zullen we volgende week ongetwijfeld horen, heeft de mol een score van 6 vergaard. Omdat toen nog niet bekend was of ze het rode scherm kreeg mogen we ervan uitgaan dat de andere kandidaten pas daarna de test hebben gemaakt.
Dan zijn er 2 scenario's mogelijk. Als een kandidaat lager scoort dan die 6 dan komt deze in de DeLorean en kan dan eventueel proberen om een score te halen die hoger is dan de één na laatste kandidaat, natuurlijk exclusief de mol.

Als geen kandidaat lager scoort dan de mol, dan gaat gewoon de kandidaat die behalve de mol de laagste score had naar huis. In dat geval speelt de mol een spelletje in de DeLorean en zijn het vooral de kandidaten die bepalen hoeveel geld er in of uit de pot gaat door al of niet mee te werken met de foto's. Als de kandidaten niet meewerken kan Comfort als mol bepalen of ze de foto's goed "gokt" of fout, waarbij niet eens gezegd is dat Comfort ook voorkennis heeft van de juiste foto's. Ook dit zal moeten blijken. Met de goede foto's hoeven geen vragen te worden verdiend, want de mol gaat toch nooit naar huis.
Anders hoefde Comfort ook niet zo blij te zijn dat ze toevallig de laagste score had, als ze hierna een tegenprestatie zou moeten leveren om een x aantal foto's goed te hebben. Tenminste dat is mijn inschatting. Het zou wel een heel aparte opdracht zijn als in dat geval ook gekeken zou worden naar testvragen die de mol na het eerste rode scherm nog zou moeten maken.
« Laatst bewerkt op: 8-05-2023, 01:22:53 door MartinJ »

Offline Marlizzy

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #332 Gepost op: 8-05-2023, 01:38:00 »
Na jaren lurken mijn eerste post op dit forum!  :D Al jarenlang trouwe fan van het programma, maar nu ben ik toch ook erg in dubio over dit rode scherm voor de mol, toch zeker op de manier hoe het nu in de aflevering zat.

Enkele bedenkingen; ik denk dat de kandidaten meer dan wij op de hoogte waren van het feit dat de mol kon meespelen en wat de spelregels daarvoor waren. Dit op basis van biechten in de beruchte aflevering zelf, alsook latere uitspraken doorheen het seizoen. Het lijkt er op z’n minst op dat noch Lancelot, noch Ruben, noch Toos Commy hadden afgeschreven als mol, wat ik als kandidaat (en nu ook als kijker) zeker wél had gedaan ALS er geen verdere context was gegeven door de makers.

Ik hoop althans dat “de mol zat in de DeLorean” inderdaad als een realistisch scenario aangebracht werd. Anders lijkt deze exit toch wel bijzonder onfair voor Leila, die mogelijkerwijs haar test maakte zoals Gilles suggereerde, i.e. met als doel iemand definitief te kunnen schrappen als verdachte.

Vandaag hebben we eveneens geleerd dat de Mol bewust voor een 6/20 ging. Men doet nu een poging om dit zo te laten aanvoelen als een eerlijke opdracht, maar daar ben ik niet van overtuigd. Het was allicht inderdaad een berekende gok om voor 6/20 te gaan, maar dit lijkt mij toch zodanig beredeneerd dat er weinig “gok” aan is. De productie weet wie er juist zitten en heeft een duidelijk zicht op alle vorige testen en een beeld van scores van voorgaande jaren. Ik ga er van uit dat er op basis van deze info voor een min of meer veilige richtscore van 6/20 is gegaan. Als dat inderdaad klopt, lijkt mij dat toch bijzonder arbitrair en voelt het toch nog steeds als doorgestoken kaart. Misschien maak ik wat te veel aannames hier; mogelijk wordt dit volgende week nog verduidelijkt.

Moet dit hele scenario theoretisch überhaupt kunnen of mogen? Volgens mij wel. Zoals zovelen reeds aanhaalden, is er nergens een spelregel die stelt dat de mol nooit een rood scherm kan krijgen. Echter, als mijn hypothese klopt dat de kandidaten op de hoogte waren van de optie dat de mol mee zou spelen, vind ik dat wij als kijker ook met dezelfde info hadden moeten kunnen meespelen. Dit had bijvoorbeeld gekund door de testvraag die we vandaag zagen (“welke score behaalde de Mol in de DeLorean-test?”) indertijd al in beeld te laten komen.

En dat brengt mij tot de kern. Misleiding is de essentie van het programma, maar die misleiding moet mijns inziens van de mol komen, of van verrassende, gelaagde opdrachten, maar géén gevolg zijn van verwarrende spelregels. Velen noemen dit een twist, maar ik vind dat deze kunstgreep tart aan de integriteit van het programma. Ik vergelijk kijken naar de Mol graag met een detectiveboek lezen; je wilt verrast worden, maar het verhaal moet wel kloppen en zich aan de regels van de fictieve wereld waarin het zich afspeelt houden  ::vergroot::

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #333 Gepost op: 8-05-2023, 02:19:23 »
De mol kan vanzelfsprekend een rood scherm krijgen, dat vind ik ook vreemd dat daar zoveel verwarring over was.

Voor mij kwam het slechte gevoel erbij eerder door de manier waarop de herkansing vooraf werd aangekondigd en een rood scherm als "interessant" benoemd.

Ik wil nog wel geloven dat het in de praktijk niet heeft uitgemaakt omdat Leïla sowieso all-in zou gaan, al weet je dat nooit zeker. Maar dit had gewoon een onaangekondigde twist na het rode scherm kunnen zijn. Wellicht had men daar dan andere bezwaren tegen of zo, ik weet niet goed waarom het op deze manier is aangepakt.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #334 Gepost op: 8-05-2023, 07:07:26 »
Voor mij blijft het jammer dat de mol hier rood heeft gepakt. Ik heb wel altijd gevonden dat het zou moeten kunnen en ik vind het een geruststelling dat ze wel een gok heeft genomen met 6 fout (dat ze dus niet voor 0 ging en zo de kandidaten met geen enkele kans liet zitten).
Nu is in principe gewoon de kandidaat met de slechtste test naar huis, zoals het “hoort”.
Als kandidaat weet je dat de mol mee
zou kúnnen spelen natuurlijk.
Och ja. Ik blijf het jammer vinden, maar ik ga er niet wakker van liggen. Genoeg andere molacties over

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #335 Gepost op: 8-05-2023, 08:46:04 »
Ik had het wel een stuk beter gevonden als ze meteen duidelijk vermeld hadden dat de mol dit keer meedeed met de test en rood kon krijgen, maar geen info had over de anderen. En dat er consequenties zouden zijn als de mol het rode scherm niet ongedaan kon maken. Al zou dat wellicht de verdenkingen nog extra op het rode scherm leggen.

Nu is het alsnog een beetje van Tja, ze had ook gewoon 2 goede antwoorden kunnen geven en het 2e scherm zou hoe dan ook groen zijn.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #336 Gepost op: 8-05-2023, 09:35:23 »
Ik zat eerst in het kamp dat de mol hier geen rood zou krijgen, omdat het flauw en unfair was tov. de andere kandidaten. Daarom dat ik Comfort heb geschrapt.

Nu, na de context van deze aflevering ben ik wel om. De mol moest gokken en wist niet of de score laag genoeg was. Het is niet zomaar gegeven en dan ben ik er wel ok mee.
klaar voor de strijd

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #337 Gepost op: 8-05-2023, 09:47:18 »
Èn tactisch ook gewoon goed gespeeld. Inzetten met 6/20 is vast niet zo maar een greep in de lucht. Met desnoods alle 7 fotovragen juist kon ze altijd op een score van 20/20 uitkomen. Dus zelfs in het extreme geval dat iedereen de test volledig goed zou invullen, kon ze haar eigen vel nog redden. Dan zou het wel geld in de pot hebben gebracht, maar dat is het risico dat de mol hier neemt.

Vermoedelijk heeft ze dan de eerste 6 vragen goed ingevuld, en de 14 daarna fout. Want de mogelijkheid tot herstellen liep terug vanaf vraag 20.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #338 Gepost op: 8-05-2023, 09:48:55 »
Maar even voor de duidelijkheid: had Leïla 5 vragen goed gehad (als slechtste kandidaat), dan had ze wél een herkansing gekregen en een goede kans gehad om terug te keren in het spel.

Had Leïla er 7 goed (als slechtste kandidaat), dan stond met zekerheid vast dat ze af zou vallen. Geen enkel spel had haar dan nog kunnen redden, terwijl ze de test juist beter invulde. Om met Gilles te spreken: is het niet wrang? :-\\
« Laatst bewerkt op: 8-05-2023, 09:51:05 door Pac »
...óf niet!

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #339 Gepost op: 8-05-2023, 09:54:27 »
Maar even voor de duidelijkheid: had Leïla 5 vragen goed gehad (als slechtste kandidaat), dan had ze wél een herkansing gekregen en een goede kans gehad om terug te keren in het spel.

Had Leïla er 7 goed (als slechtste kandidaat), dan stond met zekerheid vast dat ze af zou vallen. Geen enkel spel had haar dan nog kunnen redden, terwijl ze de test juist beter invulde. Om met Gilles te spreken: is het niet wrang? :-\\

Enigszins wrang, maar ze was dan sowieso de kandidaat die de test het slechtste gemaakt had. Dus het is alleen wrang als ze de test strategisch invulde, met de herkansing in haar achterhoofd.

Op dat moment ben je een grens overschreden: als je de test strategisch gaat invullen, dan moet je ook meenemen dat de mol zoiets kan proberen. Je hebt nooit een garantie op die herkansing. Je bent dan feitelijk aan het gokken, en dan kan je ook verliezen. Ik heb er geen moeite mee, al snap ik dat het voor haar wrang zal zijn om het terug te zien.