Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 29578 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #340 Gepost op: 8-05-2023, 10:10:35 »
Enigszins wrang, maar ze was dan sowieso de kandidaat die de test het slechtste gemaakt had. Dus het is alleen wrang als ze de test strategisch invulde, met de herkansing in haar achterhoofd.

Anderzijds gaf ze in haar testbiecht aan sowieso all-in te willen gaan die test ongeacht de twist.
Dus zonder twist had ze er ook uitgelegen toch?
klaar voor de strijd

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #341 Gepost op: 8-05-2023, 10:18:08 »
Na jaren lurken mijn eerste post op dit forum!  :D Al jarenlang trouwe fan van het programma, maar nu ben ik toch ook erg in dubio over dit rode scherm voor de mol, toch zeker op de manier hoe het nu in de aflevering zat.

Enkele bedenkingen; ik denk dat de kandidaten meer dan wij op de hoogte waren van het feit dat de mol kon meespelen en wat de spelregels daarvoor waren. Dit op basis van biechten in de beruchte aflevering zelf, alsook latere uitspraken doorheen het seizoen. Het lijkt er op z’n minst op dat noch Lancelot, noch Ruben, noch Toos Commy hadden afgeschreven als mol, wat ik als kandidaat (en nu ook als kijker) zeker wél had gedaan ALS er geen verdere context was gegeven door de makers.

Ik hoop althans dat “de mol zat in de DeLorean” inderdaad als een realistisch scenario aangebracht werd. Anders lijkt deze exit toch wel bijzonder onfair voor Leila, die mogelijkerwijs haar test maakte zoals Gilles suggereerde, i.e. met als doel iemand definitief te kunnen schrappen als verdachte.

Vandaag hebben we eveneens geleerd dat de Mol bewust voor een 6/20 ging. Men doet nu een poging om dit zo te laten aanvoelen als een eerlijke opdracht, maar daar ben ik niet van overtuigd. Het was allicht inderdaad een berekende gok om voor 6/20 te gaan, maar dit lijkt mij toch zodanig beredeneerd dat er weinig “gok” aan is. De productie weet wie er juist zitten en heeft een duidelijk zicht op alle vorige testen en een beeld van scores van voorgaande jaren. Ik ga er van uit dat er op basis van deze info voor een min of meer veilige richtscore van 6/20 is gegaan. Als dat inderdaad klopt, lijkt mij dat toch bijzonder arbitrair en voelt het toch nog steeds als doorgestoken kaart. Misschien maak ik wat te veel aannames hier; mogelijk wordt dit volgende week nog verduidelijkt.

Moet dit hele scenario theoretisch überhaupt kunnen of mogen? Volgens mij wel. Zoals zovelen reeds aanhaalden, is er nergens een spelregel die stelt dat de mol nooit een rood scherm kan krijgen. Echter, als mijn hypothese klopt dat de kandidaten op de hoogte waren van de optie dat de mol mee zou spelen, vind ik dat wij als kijker ook met dezelfde info hadden moeten kunnen meespelen. Dit had bijvoorbeeld gekund door de testvraag die we vandaag zagen (“welke score behaalde de Mol in de DeLorean-test?”) indertijd al in beeld te laten komen.

En dat brengt mij tot de kern. Misleiding is de essentie van het programma, maar die misleiding moet mijns inziens van de mol komen, of van verrassende, gelaagde opdrachten, maar géén gevolg zijn van verwarrende spelregels. Velen noemen dit een twist, maar ik vind dat deze kunstgreep tart aan de integriteit van het programma. Ik vergelijk kijken naar de Mol graag met een detectiveboek lezen; je wilt verrast worden, maar het verhaal moet wel kloppen en zich aan de regels van de fictieve wereld waarin het zich afspeelt houden  ::vergroot::
Mee eens. Dus de kandidaten wisten dat de mol meedeed aan de test, wij als kijker niet. Ook mee eens dat het nauwelijks een gok is voor de mol, want de mol weet alles, en weet wie de andere kandidaten verdenken. 6 goed en de rest fout zal een ruime marge zijn onder wat de anderen gemiddeld goed/fout hebben.
Wel goed dat de kandidaten gewoon wisten dat de mol een rood scherm kon krijgen.
« Laatst bewerkt op: 8-05-2023, 10:27:09 door Run »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #342 Gepost op: 8-05-2023, 10:20:46 »
Waar het mij om gaat, is dat nu gesuggereerd wordt dat het spel eerlijker is verlopen doordat de mol zelf ook een testscore moest behalen. Maar waar het daadwerkelijk toe leidt is dus pure willekeur.

Blijkbaar was 6 vragen juist de magische grens waar de kandidaten niet boven mochten zitten om een herkansing te verdienen. Anders kregen ze een toneelstukje te zien. Want hoe je het ook wendt of keert, Comfort  kon risicovrij wat invullen, in tegenstelling tot de rest. Voor hen was het een test op leven en dood.

Bij alle eerdere rode-schermtwists moest degene met de slechtste testscore zich nog terug zien te vechten. Degene met de één-na-laagste testscore kon dit nog tegenwerken en had zo haar lot nog in eigen handen. Nu was Leïla bij voorbaat kansloos. Dan hadden ze het verhaal rond de zogenaamde ‘herkansing’  beter over kunnen slaan.
...óf niet!

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #343 Gepost op: 8-05-2023, 10:30:43 »
Meh, niet mijn ding maar dat geeft niets. Het heeft het seizoen of mijn plezier aan dit geweldige programma in ieder geval niet verpest.

Het had sowieso wel wat beter uitgelegd kunnen worden. Ook vraag ik mij af wat er was gebeurd indien er iemand bijv. 5 goed had gehad, 2 vragen corrigeert en de mol met 6 als slechtste overblijft..

Is allemaal niet gebeurd en hopelijk was dit 1 keer en nooit weer.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #344 Gepost op: 8-05-2023, 10:31:13 »
Na jaren lurken mijn eerste post op dit forum!  :D
Nou, welkom hier :)

Waar het mij om gaat, is dat nu gesuggereerd wordt dat het spel eerlijker is verlopen doordat de mol zelf ook een testscore moest behalen. Maar waar het daadwerkelijk toe leidt is dus pure willekeur.
Niet dus. Commy wist van niets. Voor hetzelfde geld had Laila het dus WEL gepresteerd lager te scoren. Ik vermoed dat ze daarom ook op 6 is gaan zitten. Die score is makkelijk te verslaan. En dan had Laila dus weldegelijk de kans zich terug te vechten. Nu Laila faalde kreeg Commy de kans geld uit de pot te houden, en natuurlijk deed ze dat zo veel mogelijk.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #345 Gepost op: 8-05-2023, 10:52:21 »
Het enige wat me verveelt is... wat als er een andere kandidaat 5 scoorde? En Comfort dus 2e slechtste was.
Dan had die kandidaat waarschijnlijk 7 of beter gehaald na de foto's.... en moest ze dus de 3e slechtste laten afvallen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #346 Gepost op: 8-05-2023, 10:55:44 »
Klopt. De mol gaat nooit naar huis 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #347 Gepost op: 8-05-2023, 10:56:24 »
Behalve vorig jaar. ::zwaai::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #348 Gepost op: 8-05-2023, 11:02:22 »
Oepsjes ja ::schaam::

Hee Heinz.... vergeet je avatar niet in een blije te maken nu Commy het is he ;D ::bravo::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #349 Gepost op: 8-05-2023, 11:30:01 »
Het enige wat me verveelt is... wat als er een andere kandidaat 5 scoorde? En Comfort dus 2e slechtste was.
Dan had die kandidaat waarschijnlijk 7 of beter gehaald na de foto's.... en moest ze dus de 3e slechtste laten afvallen.

Gewoon de Mol iets onder de slechtste score geven. Leila zat op 7 of 8/20, zoiets. Dan vult de Mol 6 vragen goed in.
Het maken van de test door de mol is altijd flauwekul, de uitkomst staat vast: groen scherm.

Hoort wmb allemaal bij het spel.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #350 Gepost op: 8-05-2023, 11:33:06 »
Nee joh. Nu is definitief bekend dat Commy er echt voor heeft moeten spelen, dus niemand 'geeft' iets. Ze kwam op 6 uit, hoorde toen pas wat de uitslag was. Dus ze heeft niet zitten mikken op de uitslagen van anderen, dat is haar niet verteld.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #351 Gepost op: 8-05-2023, 11:34:31 »
Ik heb niet de aflevering gezien dat de mol een rood scherm had, want was al na aflevering 2 afgehaakt. Dus eigenlijk mag ik hier geen mening over geven. Maar ik vind dat de mol een rood scherm kan hebben, want waarom zou het niet kunnen. Ik heb wel één maar en dat is, het moet wel goed uitgelegd worden waarom ze de keuze gemaakt hebben. Als het een slechte reden is voorbeeld om de mol zo minder verdacht te maken, dan denk ik er zijn genoeg manieren om de mol voor de kijkers of kandidaten minder verdacht te maken..

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #352 Gepost op: 8-05-2023, 11:39:30 »
Nee de reden was geld uit de pot spelen. Je kunt zeggen door verkeerd acteerwerk is dat niet helemaal gelukt. Onbedoeld kreeg ze toch de dames mee en werd geld verdiend.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #353 Gepost op: 8-05-2023, 11:44:18 »
Nee de reden was geld uit de pot spelen. Je kunt zeggen door verkeerd acteerwerk is dat niet helemaal gelukt. Onbedoeld kreeg ze toch de dames mee en werd geld verdiend.
Oké dan vind ik het zeker kunnen 😊 maar jammer dat de mol actie niet gelukt is.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #354 Gepost op: 8-05-2023, 11:55:33 »
Gewoon de Mol iets onder de slechtste score geven. Leila zat op 7 of 8/20, zoiets. Dan vult de Mol 6 vragen goed in.
Het maken van de test door de mol is altijd flauwekul, de uitkomst staat vast: groen scherm.

Ondertussen weten we dat de score niet afgesproken was. Lijkt me ook moeilijk dan had Comfort haar test apart van alle anderen als laatste moeten maken.
Dus men kon met die 6 score niet op voorhand weten dat dit de minste, 2e minste of 3e minste score zou zijn.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #355 Gepost op: 8-05-2023, 11:57:52 »
Ik vraag me af of Comfort haar score moest verbeteren. In het meest eerlijke scenario wel. In dat geval moet ze weten hoeveel foto’s ze goed moet hebben en hoeveel ze kan mollen. Dit scenario vergt iets anders van de mol. Acteerwerk, foto’s leren en onthouden, eventueel de groep niet meer geloven als iedereen je opeens wil helpen om geld uit de pot te spelen etc.
Persoonlijk denk ik en hoop ik dat dit t scenario was.

Indien dit totaal niet uitmaakte ben ik het wel een beetje eens dat de opdracht nergens op sloeg. Want waar kijken we dan naar? Niet zozeer “spelvervalsing” maar gewoon een beetje weak dan en boring.


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #356 Gepost op: 8-05-2023, 12:06:07 »
Het is onzin om te zeggen dat de mol eerlijk meedeed terwijl de mol al oneerlijk uit zichzelf is. De mol weet wie de anderen verdenken, dat weten de anderen niet van elkaar, de mol heeft dus een enorme voorsprong. Dat eerlijke meedoen moet je met een korreltje zout nemen, zoals je alles wat de mol zegt en doet met een korreltje zout moet nemen.
De mol doet eerlijk mee, als dat zo zou zijn zou de mol de test helemaal goed maken.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #357 Gepost op: 8-05-2023, 12:07:06 »
Nee joh. Nu is definitief bekend dat Commy er echt voor heeft moeten spelen, dus niemand 'geeft' iets. Ze kwam op 6 uit, hoorde toen pas wat de uitslag was. Dus ze heeft niet zitten mikken op de uitslagen van anderen, dat is haar niet verteld.

Echt, maak dat de kat maar wijs  ;D ik trap daar niet in, maar maakt mij ook niet uit hoor.
Als de slechtste kandidaat 0 op 20 had, dan zou de mol 0 op 20 hebben gehaald en er een minuut langer over hebben gedaan.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #358 Gepost op: 8-05-2023, 12:09:16 »
Het programma kan het ook prima verantwoorden als ze zouden zeggen: de mol heeft de test helemaal niet ingevuld maar zou sowieso een rood scherm krijgen want daar is het de mol voor.
En dan achteraf een beeld laten zien dat de mol de test door de wc spoelt. Kan allemaal, niets op tegen.
« Laatst bewerkt op: 8-05-2023, 12:11:24 door Run »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #359 Gepost op: 8-05-2023, 12:16:12 »
het meest eerlijke scenario wel. In dat geval moet ze weten hoeveel foto’s ze goed moet hebben en hoeveel ze kan mollen
Ja dit scenario heb ik dus van begin af aan geroepen en komt nu uit. Het was een judgement call waarvoor te gaan. Ze nam 6. Want stel niemand gunt haar foto's, en met haar eigen foto komt ze er niet, dan moet ze testvragen 'bijkopen'. En dat wil ze niet. Dus ze wil zo dicht mogelijk bij de volgende zitten, alleen weet ze niet wat die heeft gescoord. Met 6 loopt ze wel het risico haar molpositie helemaal te verliezen, want iemand kan zomaar 5 scoren en dan krijgt ze dat rode scherm niet. Eerlijk spelletje hoor, nog eerlijker dan ik al dacht.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)