Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 29615 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #360 Gepost op: 8-05-2023, 12:20:44 »
Ja dit scenario heb ik dus van begin af aan geroepen en komt nu uit. Het was een judgement call waarvoor te gaan. Ze nam 6. Want stel niemand gunt haar foto's, en met haar eigen foto komt ze er niet, dan moet ze testvragen 'bijkopen'. En dat wil ze niet. Dus ze wil zo dicht mogelijk bij de volgende zitten, alleen weet ze niet wat die heeft gescoord. Met 6 loopt ze wel het risico haar molpositie helemaal te verliezen, want iemand kan zomaar 5 scoren en dan krijgt ze dat rode scherm niet. Eerlijk spelletje hoor, nog eerlijker dan ik al dacht.

Er is niks eerlijk aan dit hele programma. Dat is juist t mooie. Dat er een saboteur loopt te liegen en bedriegen.

Het gaat ook niet om dat ze vooraf niks wist. Dan is 6/20 gewoon veilig en logisch want daar kan je 20/20 van maken. Niks knaps aan verder. En als je niet in de auto komt is t pech.

Daarna kreeg ze natuurlijk wel te horen hoeveel foto’s ze goed moest raden. Ik neem nog steeds aan dat ze wel degelijk haar score moest verbeteren. Sommigen hier denken dus van niet.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #361 Gepost op: 8-05-2023, 12:25:01 »
Ik denk dat de insteek zeker wel is geweest dat ze haar score moest verbeteren. Dat zou ook automatisch gebeuren omdat ze haar eigen foto wel goed moest raden om geloofwaardig te blijven en zo dus al 2 vragen extra goed had. Dat lijkt mij al genoeg om een verschil te maken. Het scenario dat de mol niet genoeg goede antwoorden zou hebben is denk ik nooit echt aan de orde geweest.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #362 Gepost op: 8-05-2023, 12:27:37 »
Dat is te betwijfelen. Want Leila had ook 9 goede vragen kunnen hebben. Als ik t artikel moet geloven wist Commy dit niet vooraf. Dus daarom moest ze wel in de Delorean ingelicht zijn hoeveel ze moest scoren vervolgens

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #363 Gepost op: 8-05-2023, 12:28:53 »
Ze moest in ieder geval iéts goed antwoorden om geloofwaardig een groen scherm te hebben.
Gezien hoe transparant ze doorgaans zijn in de slotaflevering zullen ze mogelijk wel Leila's score delen en moet ze in elk geval genoeg gecorrigeerd hebben om dat geloofwaardig gedaan te hebben. Maar tegelijkertijd zou het me dan weer niet verbazen als haar oorspronkelijke score van 6 achteraf is bedacht/aangepast om dit te laten kloppen. Het blijft tv, er zullen altijd wat dingen geregisseerd zijn die ze niet 100% prijs geven.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #364 Gepost op: 8-05-2023, 12:29:59 »
Het kan zeker, maar als je als mol weet dat niet iedereen op de juiste mol zit is 9 juiste antwoorden voor de slechtste uiterst hoog. En anders geldt denk ik toch nog steeds de regel: de mol gaat nooit naar huis. Dus ook hier niet.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #365 Gepost op: 8-05-2023, 12:31:50 »
Het kan zeker, maar als je als mol weet dat niet iedereen op de juiste mol zit is 9 juiste antwoorden voor de slechtste uiterst hoog. En anders geldt denk ik toch nog steeds de regel: de mol gaat nooit naar huis. Dus ook hier niet.

Maar dan komen we op t vlak dat ze niet persé haar score hoefde te verbeteren. En dat zou ik dan weer zwak vinden want dan zat er nergens risico waar ze over spreekt

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #366 Gepost op: 8-05-2023, 13:22:00 »
Wat als Leïla 5/20 had en in de auto verbeterde naar 7/20?

Dan had ze niet het slechtste resultaat maar zou ze toch naar huis moeten.

Daarom was deze opdracht, naar mijn mening, zeker niet helemaal eerlijk.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #367 Gepost op: 8-05-2023, 13:32:16 »
Wat als Leïla 5/20 had en in de auto verbeterde naar 7/20?

Dan had ze niet het slechtste resultaat maar zou ze toch naar huis moeten.

Daarom was deze opdracht, naar mijn mening, zeker niet helemaal eerlijk.

Je hebt 2 delen.
Het eerste rode scherm is een spelopdracht dus kan de mol hier aan deelnemen

Het 2e rode scherm is de eliminatie. Hierin geldt het scherm vd mol nooit.

Dus in dat geval had Leila wél nog steeds het slechtste resultaat vd kandidaten. En alleen dat geldt

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #368 Gepost op: 8-05-2023, 14:01:52 »
Daarna kreeg ze natuurlijk wel te horen hoeveel foto’s ze goed moest raden. Ik neem nog steeds aan dat ze wel degelijk haar score moest verbeteren. Sommigen hier denken dus van niet.
Dit denk ik dus ook he. In het geval Laila er 9 goed had, dan ja, heeft ze niet scherp genoeg gespeeld, en moet ze 1x 500 euro bijkopen.

Maar speelt ze het te scherp en maakte er 7 of 8 van ipv. 6 dan was er het risico de molpositie te verliezen, want iemand kon er wel eens onder duiken.

Dit is het hele spel. Dit is de opdracht. Leuk he ::jaja:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #369 Gepost op: 8-05-2023, 14:08:13 »
Los van of het eerlijk is of niet. Je kan je vooraf bedenken dat dit voor discussie gaat zorgen. Is de twist 'de mol kreeg een rood scherm' nou echt leuke tv? Vind ik niet.

Ik had gewoon niet van De Mol verwacht dat ze dit zouden doen, omdat ze juist vaak heel open zijn en niet zulke twists nodig hebben om leuke tv te maken. Wat dat betreft ben ik gewoon wat teleurgesteld.

Waar ik normaal juist kan genieten van opdrachten waarbij de afvaller zijn vel kan redden vanwege de diepe lagen en spanning,  vind ik nu de opdracht zelf gewoon heel zwak doordat de mol een rood scherm kreeg en alle controle had.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #370 Gepost op: 8-05-2023, 14:17:21 »

Ik had gewoon niet van De Mol verwacht dat ze dit zouden doen, omdat ze juist vaak heel open zijn en niet zulke twists nodig hebben om leuke tv te maken. Wat dat betreft ben ik gewoon wat teleurgesteld.


Maar het is toch juist niet leuk als we haar hierdoor 100% hadden kunnen uitsluiten en dat de finalisten dan 100% zeker wisten wie de mol was in de finale als Commy er nog in gezeten had?

Dit is de enige manier om het spel correct te spelen.. dat dit een mogelijkheid is. Ook de manier waarop

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #371 Gepost op: 8-05-2023, 14:22:55 »
De regel is ‘de mol gaat nooit naar huis’. Als je ver genoeg doordenkt, weet je dat de mol hier een rood scherm kan krijgen. Het betekent ook dat de mol in de tweede ronde nooit een rood scherm kan krijgen (maar als de mol in de DeLorean zat moet hij/zij genoeg goede antwoorden hebben zodat een groen scherm geloofwaardig is).

Tenminste één kandidaat doorzag deze mogelijkheid al ter plaatste of kort daarna - Lancelot maakte hier in zijn biecht een opmerking over.

Is het eerlijk dat Lancelot genoeg spelinzicht heeft om te beseffen dat de mol iedereen hier kan aftroeven, terwijl Leïla of anderen dat misschien niet doorhadden? Ja, dat is eerlijk. Spelinzicht is één van de dingen die je helpt te overleven. Testen goed maken is een andere.

Is het eerlijk dat Lieselot een aflevering mist doordat ze voor een vrijstelling ging? Er ging weliswaar een waarschuwing aan vooraf, maar je zou kunnen zeggen dat de straf hard was. Is het eerlijk dat Lieselot en Toos de keuze voor een vrijstelling kregen door het minste te drukken? Is het eerlijk dat Lieselot en Lancelot een keuze voor pas vragen kregen? Wellicht zijn vrijstellingen, jokers, pas vragen en executies waar iemand kan terugkomen altijd oneerlijk? In seizoen 21 WIDM was er een executie met 3/6 kandidaten waar de mol tussen zat (en de andere twee zaten allebei goed). In seizoen 18 WIDM was er in de eerste aflevering kans op een executie van 2/10 kandidaten met de mol er tussen (dus de afvaller stond dan bij voorbaat vast).

Er gebeurt vrij veel willekeurigs in het spel dat de kansen van kandidaten beïnvloedt en ze zijn altijd afhankelijk van de omstandigheden en spelregels waar ze maar beperkte controle op hebben.Spelinzicht en testen goed maken is het enige wat kandidaten kunnen doen.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #372 Gepost op: 8-05-2023, 14:25:04 »
Maar het is toch juist niet leuk als we haar hierdoor 100% hadden kunnen uitsluiten en dat de finalisten dan 100% zeker wisten wie de mol was in de finale als Commy er nog in gezeten had?

Dit is de enige manier om het spel correct te spelen.. dat dit een mogelijkheid is. Ook de manier waarop
Dat was inderdaad niet leuk geweest. Dan had je de hele opdracht niet moeten doen  ;)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #373 Gepost op: 8-05-2023, 14:25:58 »
Hier nog iets van Gilles.
Benieuwd naar zondag

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #374 Gepost op: 8-05-2023, 14:26:24 »
Maar het is toch juist niet leuk als we haar hierdoor 100% hadden kunnen uitsluiten en dat de finalisten dan 100% zeker wisten wie de mol was in de finale als Commy er nog in gezeten had?

Dit is de enige manier om het spel correct te spelen.. dat dit een mogelijkheid is. Ook de manier waarop

De mogelijkheid open houden is wat anders dan het ook echt doen.

Het stoort me ook niet dat ze een rood scherm kreeg, het stoort me dat die opdracht zelf nu gewoon nergens op slaat en dat het om testvragen gaat die normaal geen rol spelen voor de mol en nu plots wel.
En dan nu uitleggen dat Comfort een risico nam. Hoe? Wat was het risico? Niet in de auto belanden?
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #375 Gepost op: 8-05-2023, 14:29:32 »
dat die opdracht zelf nu gewoon nergens op slaat en dat het om testvragen gaat die normaal geen rol spelen voor de mol en nu plots wel.
En dan nu uitleggen dat Comfort een risico nam. Hoe? Wat was het risico? Niet in de auto belanden?
Ik heb net al uitgelegd dat de opdracht dus WEL ergens op slaat. Het is een opdracht als elk ander. Om geld. En inderdaad, het risico bij te scherp spelen is dat je niet in de auto belandt en dus niet de molpositie krijgt. Daar zit het dilemma voor de mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Molest

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #376 Gepost op: 8-05-2023, 14:31:26 »
En dan nu uitleggen dat Comfort een risico nam. Hoe? Wat was het risico? Niet in de auto belanden?
Het risico wel in de auto te belanden, maar heel veel vragen goed moeten beantwoorden om een groen scherm te krijgen. En er daarmee weer uit te stappen met een plusbedrag. Dat is een risico, als mol.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #377 Gepost op: 8-05-2023, 14:33:06 »
De mogelijkheid open houden is wat anders dan het ook echt doen.

Het stoort me ook niet dat ze een rood scherm kreeg, het stoort me dat die opdracht zelf nu gewoon nergens op slaat en dat het om testvragen gaat die normaal geen rol spelen voor de mol en nu plots wel.
En dan nu uitleggen dat Comfort een risico nam. Hoe? Wat was het risico? Niet in de auto belanden?

De mogelijkheid openhouden betekent natuurlijk wel dat je t ook echt n keer moet doen

Wat betreft het risico. Ik plaats net hierboven wat Gilles zegt. Ze moest haar score echt verbeteren zonder te weten wat de runner up had. Het risico was dus dat ze hier veel geld in de pot had moeten spelen als Leila meer vragen goed had gehad dan ze had. Dan was de molactie verkeerd afgelopen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #378 Gepost op: 8-05-2023, 14:34:34 »
Hier nog iets van Gilles.
Hehe, hij zegt dat het EERLIJK is verlopen. Ik lees hier dat dat niet hoeft want het is toch De Mol enz. enz...... maar ik ben het helemaal met hem eens  ::love:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #379 Gepost op: 8-05-2023, 14:35:18 »
Dan hoop ik inderdaad dat ze verplicht werd om als mol genoeg vragen goed te beantwoorden om aan het juiste aantal te komen.

Maar daar zit dus ook het dubieuze in. Ook als ze dat niet deed was ze onmogelijk afgevallen. Hetgeen wat deze opdracht 'eerlijk' maakt is precies wat ik zo zwak vind aan de opdracht.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?