Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 28876 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #460 Gepost op: 9-05-2023, 23:36:11 »
Ik zal na aflevering 9 nog een poll toevoegen over jullie mening of het rode scherm in deze situatie gerechtvaardigd was.
...óf niet!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #461 Gepost op: 9-05-2023, 23:46:01 »
Als we Gilles mogen geloven heeft Commy dit zelf bedacht en uitgevoerd

Als je dat wil geloven mag dat natuurlijk

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #462 Gepost op: 9-05-2023, 23:50:40 »
Wat mij nog niet lekker zit is het dagboek fragment.
De mol simpt over de score van 5000 euro.
Gilles brengt in dat zij zich kan verheugen over de volgende avond.
Dit heeft de suggestie dat bekend was wat ging gebeuren


Precies! Dat verheugen suggereert dat het wel heel erg de bedoeling was dat de Mol het rode scherm zou gaan krijgen...
En dan was het wat de DeLorean betreft geen strijd tussen de twee slechtste kandidaten, maar tussen de Mol en de slechtste kandidaat.
Natuurlijk moest er altijd iemand naar huis, maar het maakt gevoelsmatig toch wel uit of dit tussen Leïla en bijvoorbeeld Thomas ging of tussen Leïla en de onverslaanbare Mol. Ik hoop dat we zondag gaan horen hoe de makers hier tegenaan kijken.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #463 Gepost op: 10-05-2023, 00:21:32 »

Precies! Dat verheugen suggereert dat het wel heel erg de bedoeling was dat de Mol het rode scherm zou gaan krijgen...

Dat kan zeker, maar dat was met 6 goede antwoorden zeker nog geen uitgemaakte zaak.
« Laatst bewerkt op: 10-05-2023, 09:21:15 door Molekule »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #464 Gepost op: 10-05-2023, 00:32:39 »
Ik heb het hele topic diagonaal doorgelezen. Er zijn 'verstokte gelovenden' [sic!] in beide kampen. Alle uitleg en gekrakeel ten spijt, blijft het rode scherm een steentje in mijn schoen. In De Mol mag en kan een hoop, maar er is mijns inziens een aantal basisregels waaraan althans ik de makers graag zou houden: er is één mol, en die krijgt geen rood scherm. Een rood scherm impliceert van oudsher immers dat diegene naar huis moet. Redenaties in de trant van 'Dat de mol geen rood scherm kan krijgen is nooit gezegd, de mol hoeft alleen nooit naar huis en dat is precies wat er (niet) gebeurd is!!1!') zijn weliswaar in overeenstemming met de letter, maar niet met wat ik als de geest van het spelconcept beschouw.

Met percentages of 'Dit kan ook anders' als onvoorziene wending heb ik geen probleem, maar dit voelt als een twist omwille van de twist, en dat is goedkoop, de Vlamingen onwaardig (net als de deelname van een BV trouwens, maar dat terzijde).

Het zet - naar ik vrees - bovendien de deur op een kier voor andere strapatsen: meerdere mollen, géén mol, een mol die afleveringen lang niet meedoet et cetera. Dat heeft zo'n fabuleus en superieur programma als De Mol helemaal niet nodig om miljoenen taalgenoten aan het scherm gekluisterd te houden.
« Laatst bewerkt op: 10-05-2023, 01:26:29 door Michmol »
Woosie down?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #465 Gepost op: 10-05-2023, 00:54:10 »
We kunnen ons hier wel blind staren op hoe zielig het wel niet was voor die arme kandidaat die dacht een tweede kans te krijgen maar uiteindelijk niet kreeg.
Het is verre van een uitgemaakte zaak dat degene met het rode scherm dit zou kunnen veranderen in een groen scherm. Als Leila (zoals het halve forum) op Thomas zat, dan had ze 2 van de 3 vragen die wij hebben gezien van de laatste 6 goed aangezien Thomas net als Comfort kinderen heeft en net als Comfort in de zoo zat. Als ze hier voor het andere antwoord was gegaan in haar tweede test, wat min of meer voor de hand ligt, dan had ze dus 2 goede antwoorden veranderd in 2 foute antwoorden. Dan moet ze om gelijk te blijven al 2 foute antwoorden veranderen in een goed antwoord. De kans dat ze haar score (flink) verbetert is dan heel klein. Ik ga ervan uit dat ze ook 6 vragen krijgt.

Verder hebben de kandidaten ook extra informatie gekregen over Comfort. In de eerste plaats zou de wijziging van een rood scherm in een groen scherm erop kunnen duiden dat zij dat groene scherm alleen kreeg omdat ze de mol is. Zie het vorige punt. Nog even los ervan dat zo'n rood scherm erg handig is voor een mol om geld uit de pot te spelen. Daarnaast zou het op kunnen vallen dat Comfort wel erg weinig geluk heeft met het raden van de juiste foto's. Als je Comfort toch al verdacht vond (zoals ondergetekende) dan kan dit een extra reden zijn haar te verdenken.

Dat rode scherm van de mol is dus niet alleen nadelig voor de kandidaten.
En los van dit alles is het in mijn ogen nog steeds geen doodzonde als degene die de test het slechtste maakte ook daadwerkelijk naar huis moet.
« Laatst bewerkt op: 10-05-2023, 00:56:41 door MartinJ »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #466 Gepost op: 10-05-2023, 04:17:21 »
Toch knap dat je nog een nieuw aspect aan de discussie weet toe te voegen ::ok::. Ja, er was zeker nieuwe informatie te halen en ik denk ook dat Lancelot en Toos nog dieper op Commy gingen tunnelen toen ze er later nog eens goed over na dachten. Op het moment zelf waren ze niet zo slim. Ze hadden, als ze toen al overtuigd waren van haar als mol, natuurlijk hun foto moeten prijsgeven. Dat had 1000 euro voor de pot opgeleverd. Maar goed, dat ze met Thomas meegingen die dit niet wilde doen is ook wel weer begrijpelijk want je wilt niet te kandidaats overkomen door zo geld in de pot te spelen, bijvoorbeeld naar die Thomas.

Ik denk dat Lancelot en Thomas zoiets hadden van: jij hebt nu een rood scherm, laat ik de mol eens uittesten door haar niet te helpen, eens zien hoe ze zich hier dan uit redt. Helaas hielpen de dames haar wel en werd ze gered. Dan deed Commy toch alle foto's van de heren wel fout, wat inderdaad belangrijke bevestigende informatie was voor de heren.

géén mol
Die strapats hebben we al een paar keer gehad (Jon, Elisabeth, etc.) en was lachen toch ::rofl:: ::jaja::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #467 Gepost op: 10-05-2023, 08:22:41 »
Wat mij nog niet lekker zit is het dagboek fragment.
De mol simpt over de score van 5000 euro.
Gilles brengt in dat zij zich kan verheugen over de volgende avond.
Dit heeft de suggestie dat bekend was wat ging gebeuren
Gilles: “Dat groepsgevoel dat zou morgen wel kunnen veranderen”
Mol: “Ja ik ben wel benieuwd voor morgenavond”

Een oppepper voor de mol, die er eventjes doorheen zat na de bunker opdracht. Het woord verheugen is niet gebruikt. De voorzichtige formuleringen wijzen al op onzekerheid, of het wel zou zou lukken in de DeLorean te komen.

En het woord voordeel werd voor het eerst gebruikt door Thomas, niet door Gilles. 'Kan wel een voordeel zijn', zei Thomas.

Het voordeel van het rode scherm gaat dus niet over een tweede kans krijgen als je de mol niet in het vizier hebt, het is dan trouwens sowieso een loterij of je laatste of voorlaatste bent. Als je onzeker bent, blijf je beter spreiden.

Niet voor niks zei Gilles: “ik hoop dat jullie goed nagedacht hebben over jullie taktiek”.
Dit dus. ::vergroot::

Dit seizoen zat vol vergiftigde geschenken, zoals Leïla het noemde bij de filmpjes. Alle voordelen (vrijstellingen, pasvragen) die ook nadelen konden hebben. Dan viel het bij deze test nog mee, want hij werd niet als een voordeel gepresenteerd. Maar met een goede tactiek kon je er wel veel voordeel uit halen. Sommige kandidaten is dat gelukt, anderen niet.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #468 Gepost op: 10-05-2023, 08:31:19 »
Dit seizoen zat vol vergiftigde geschenken, zoals Leïla het noemde bij de filmpjes. Alle voordelen (vrijstellingen, pasvragen) die ook nadelen konden hebben.

Precies. Die toon was duidelijk gezet. Wat dat betreft ben ik benieuwd of er nog een staartje zat aan de vrijstellingen in de vrijstellingenkamer. En wat dit rode scherm betreft: een tweede thema deze serie was dat de Mol goed moet kunnen acteren. Genoeg aanwijzingen om op je hoede te zijn dus.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #469 Gepost op: 10-05-2023, 08:38:16 »

Precies! Dat verheugen suggereert dat het wel heel erg de bedoeling was dat de Mol het rode scherm zou gaan krijgen...

Ik denk niet dat dit zo was. De mol baalt hier van het groepsgevoel. De opdracht met het rode scherm is perfect om het groepsgevoel te verpesten: grote kans dat mensen elkaar toch niet gaan helpen, waardoor het weer duidelijk is dat het ieder voor zich is bij De Mol. Dat lijkt me onafhankelijk van of de mol nou het rode scherm kreeg of niet.

Ze hadden, als ze toen al overtuigd waren van haar als mol, natuurlijk hun foto moeten prijsgeven. Dat had 1000 euro voor de pot opgeleverd.

Hoe zeker je ook bent, op dat moment zelf twijfel je natuurlijk aan alles. Je gaat dan echt niet helpen, want als ze mol toch niet is dan is de kans groot dat je er zelf uitvliegt.

Ik postte dit al eerder (en anderen vast ook), maar het is natuurlijk wel zo dat mensen die op dat moment volledig op Comfort in hadden gezet nu alleen maar meer bewijs van hun mol kregen. Het zou wel heel toevallig zijn dat je in beide eliminaties niet het slechtst de test gemaakt had. Lancelot en Toos leken slim genoeg om zich dat te realiseren.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #470 Gepost op: 10-05-2023, 08:41:21 »
Dit seizoen zat vol vergiftigde geschenken, zoals Leïla het noemde bij de filmpjes. Alle voordelen (vrijstellingen, pasvragen) die ook nadelen konden hebben.

Ik vond dit trouwens een fantastische ontwikkeling. Er waren teveel opdrachten waarin we fanatieke kandidaten en de mol niet uit elkaar konden houden qua gedrag. Zodra er pasvragen of vrijstellingen op het spel stonden dan speelden beiden niet meer voor het geld. Het gaf de mol ook een te makkelijk masker om zich achter te verschuilen.

Ik hoop dat ze dit principe (voor jezelf kiezen kan negatieve consequenties voor alleen jezelf hebben) in stand houden.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #471 Gepost op: 10-05-2023, 09:10:53 »
Nog even los ervan dat zo'n rood scherm erg handig is voor een mol om geld uit de pot te spelen.
Dit snap ik even niet. Hoezo zou dit nou zo veel meer geld opleveren als een ander daar zit? Dan moet diegene toevallig goed zijn in kinderfoto's raden, want een ander wordt niet per se door meer mensen geholpen dan Comfort. (Sterker, in dit specifieke geval zou anders Leïla daar gezeten hebben, en die zou waarschijnlijk alleen door Lieselot geholpen zijn, dus door 1 persoon minder. Maar dat konden Comfort en productie niet weten.)

Edit: sterker: als de mol nog in de groep had gezeten, had die ook wel kunnen pushen op: "helpen is meer kans om zelf naar huis te gaan. Laten we als groep niet gaan helpen". Aan die kant van de opdracht kan de mol ook wel mollen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #472 Gepost op: 10-05-2023, 09:11:30 »
Wat dat betreft ben ik benieuwd of er nog een staartje zat aan de vrijstellingen in de vrijstellingenkamer.

Misschien wel, maar ik denk dat we dit dan toch niet horen omdat ze het idee dan wellicht in een volgend seizoen willen gebruiken.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #473 Gepost op: 10-05-2023, 10:18:54 »
Dit snap ik even niet. Hoezo zou dit nou zo veel meer geld opleveren als een ander daar zit? Dan moet diegene toevallig goed zijn in kinderfoto's raden, want een ander wordt niet per se door meer mensen geholpen dan Comfort. (Sterker, in dit specifieke geval zou anders Leïla daar gezeten hebben, en die zou waarschijnlijk alleen door Lieselot geholpen zijn, dus door 1 persoon minder. Maar dat konden Comfort en productie niet weten.)

Edit: sterker: als de mol nog in de groep had gezeten, had die ook wel kunnen pushen op: "helpen is meer kans om zelf naar huis te gaan. Laten we als groep niet gaan helpen". Aan die kant van de opdracht kan de mol ook wel mollen.
Precies, en bovendien zat Comfort nog vast aan het feit dat ze niet verdacht mocht worden. Een kandidaat die puur gokt raadt 1 à 2 van de 6 vragen juist. Had Comfort er maar één geraden, dan viel dit ook ontzettend al op dus ik gok dat ze dan op safe altijd wel 2 vragen juist had gehad. En dan moet ze ook nog eens hopen dat ze niet geholpen wordt door nog meer medekandidaten.

Als de mol inderdaad gestookt had bij de rest van de kandidaten, was dit al een prima molactie geweest. Dan vind ik het zonde dat ze tussen een spel moet komen dat overduidelijk bedoeld is voor de kandidaten. Er is één keer in de molgeschiedenis een kandidaat die vragen opnieuw in mag vullen en dan springt de mol ertussen.

En wat dit rode scherm betreft: een tweede thema deze serie was dat de Mol goed moet kunnen acteren. Genoeg aanwijzingen om op je hoede te zijn dus.
Buiten de filmpjes in de tweede aflevering hadden ze dat thema dan nog wel wat duidelijker naar voren kunnen brengen. Bijvoorbeeld door Gilles heel vaak het woord ‘pokerface’ te laten zeggen of zo.

Ik ben heel benieuwd of we nog overduidelijke verborgen aanwijzingen hebben gemist naar dit rode scherm.
« Laatst bewerkt op: 10-05-2023, 10:30:57 door Pac »
...óf niet!

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #474 Gepost op: 10-05-2023, 10:37:57 »
Het is al de tweede keer.
De eerste keer (met Bart) ging het over zekerheid krijgen wie de mol is.
Deze keer over het elimineren van een verdachte, wat niet hetzelfde is.
Adapting is everything, ook voor de makers.  ;)

Stel dat Toos op Comfort zat maar nog aan Lancelot twijfelde, kon hij ervoor zorgen om zo weinig mogelijk vragen goed in te vullen op Lancelot en toch sowieso door te gaan als Comfort de mol is.
Als hij in de finale dan de tip (de mol gaf 6 goede antwoorden) kocht, kon hij met zekerheid weten dat Lancelot niet de mol was.
En voordien al een sterk vermoeden hebben, omdat hij ook niet het tweede slechtste resultaat had in de test.
Potentieel een enorm voordeel.

En het was absoluut geen zekerheid dat de mol het rode scherm ging krijgen, er was ruim de mogelijkheid om eronder te gaan.
Stel dat Toos fout zat op Lancelot en minder dan 6 vragen op Comfort invulde, kon hij zijn vel wel degelijk redden.
« Laatst bewerkt op: 10-05-2023, 10:56:57 door Molekule »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #475 Gepost op: 10-05-2023, 10:48:29 »
Er is één keer in de molgeschiedenis een kandidaat die vragen opnieuw in mag vullen
Ook die strapats hebben we toch al eerder gehad ::). Leuk spelconcept he ;D

heel vaak het woord ‘pokerface’
Ja dat was hier veel meer op zijn plaats dan in het seizoen WIDM in elk geval ::rofl:: 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #476 Gepost op: 10-05-2023, 11:00:48 »
Voor de volledigheid: Bart mocht niet dezelfde vragen opnieuw invullen, maar zijn test die na 15 vragen was gestopt afmaken met de laatste 5 vragen. Ook de andere kandidaten moesten de extra vragen invullen, waardoor iedereen nog in de gevarenzone zat.

Voor zover ik weet is een herkansing van eerdere vragen voor één kandidaat nog nooit voorgekomen, in Vlaanderen of internationaal.
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #477 Gepost op: 10-05-2023, 11:01:01 »
Dit snap ik even niet.
Ik zeg niet dat de mol NIET zou kunnen mollen bij de groep.
Wat ik probeer te zeggen is niet zo moeilijk te begrijpen.
In de eerste plaats kun je verwachten dat de meeste kandidaten iemand in de DeLorean niet gaan helpen. Dat gebeurde nu al niet laat staan met de mol in hun midden. Elke kandidaat die hier helpt is niet erg handig bezig. Ten eerste vergroot hij de kans om hierna zelf naar huis te moeten. En wat misschien nog wel belangrijker is, hij zegt ook 'ik ben niet de mol' want waarom zou de mol hier zomaar €1000 in de pot spelen. Overigens vind ik deze proef minder geslaagd om deze reden dan dat het niet eerlijk zou zijn. Want dit maakt dat er met deze proef weinig zal worden verdiend, als het al geen geld kost. Maar dat even terzijde.

Bij dit gegeven dat de kandidaten niet helpen moet degene in de DeLorean gaan raden.
Je maakt mij niet wijs dat een gemiddelde kandidaat hier niet een paar foto's had geraden, want die waren best wel duidelijk als ik sommige posts op dit forum mag geloven. Met puur gokken had je gemiddeld sowieso al minstens één foto goed gegokt. Ik durf te stellen dat elke kandidaat hier minstens 2 van de 4 foto's die niet werden prijsgegeven goed had gegokt. Comfort speelt hier als mol dus zomaar €2000 uit de pot. Daarom zei ik dat de mol graag in de DeLorean wil zitten want hij kan 'per ongeluk verkeerd gokken'.

Het is trouwens om deze reden dat ik ook schreef dat deze proef zoals hij liep ook voor mol Comfort een risico was, want met dit 'verkeerd gokken' maak je jezelf wel verdacht. En het feit alleen dat je probeert om in de DeLorean te komen maakt je al verdacht. Want je voorkomt dat een kandidaat hier meer geld kan verdienen (minder verliezen) door foto's WEL goed te raden. Een beetje doordenken mag je wel doen als kandidaat.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #478 Gepost op: 10-05-2023, 11:30:34 »
Vooraf was beloofd dat de kandidaat met de slechtste score een herkansing zou krijgen. Aangezien deze belofte niet is nagekomen vind ik dit een erg slechte opdracht.
Immers de mol is geen kandidaat, en door voor de mol in scene te zetten dat zij de slechtste score zou hebben gehaald ontneem je de kandidaat met de slechtste score de kans op een herkansing.

Of Leïla met de herkansing wel/niet door was kunnen gaan zullen we nooit weten. Wel staat vast dat ze genaaid is omdat de herkansing er niet kwam en er iemand (Ik hoop niet de uiteindelijke winnaar) wellicht geluk heeft gehad dat de herkansing niet kwam.

Ik ben ook wel benieuwd of wanneer er een kandidaat in de DeLorean was terechtgekomen of deze dan ook zo makkelijk 2 vragen zou mogen corrigeren of dat er in dat geval geen eigen foto (waar geen geld op het spel stond) geraden kon worden.

Dat de mol wel haar eigen foto mocht raden kwam natuurlijk wel heel goed uit voor het in scene zetten van deze opdracht. Immers in deze fase ligt het aantal goede antwoorden aan de onderkant van het veld nog zo dicht bij elkaar dat absoluut geen verrassing zou zijn als een kandidaat met het veranderen van twee vragen zijn score verbeterd en niet meer de slechtste is.
Wit is ook een kleur!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #479 Gepost op: 10-05-2023, 11:39:41 »
Dat ze nu gaan doen alsof er een risico was dat ze er uit zou gaan liggen had van mij niet zo gehoeven. Beetje ongeloofwaardig