Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol  (gelezen 16162 keer)

Offline Evake

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #80 Gepost op: 27-04-2023, 09:25:08 »
Dan kan de mol elke plaats innemen, als ze toch een wijze vinden om iedereen apart te houden (in zo een open diner?), dan hoeft die evengoed niet als eerste. Want dan zou dat net ook opvallen...

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #81 Gepost op: 27-04-2023, 09:27:21 »
In Nederland werkt FTS (Follow the Sun) heel effectief, maar in België niet. De mol is er mogelijks gewoon tussenin gezet.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #82 Gepost op: 27-04-2023, 09:30:43 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Dus volgorde kan willekeurig zijn.

Het lijkt me wel voor de mol fijner dat de gesprekken eerst met de kandidaten zijn en pas daarna met zichzelf. Dan hoef je niet te switchen van rol en weet je hoe kandidaten reageren. Hoe ze het vervolgens aan ons laten zien kan een heel andere volgorde zijn.

In die zin wel handig als wij zouden kunnen zien welk gesprek als laatste was, maar ben bang dat ze ons dat niet duidelijk genoeg laten zien.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #83 Gepost op: 27-04-2023, 12:04:58 »
Alle kandidaten krijgen te maken met een muziekfragment, en dat zijn allemaal niet de originele versies. Vervolgens zitten ze te spelen tegen een niet originele versie van de mol. Behalve Toos. Aanwijzing dat hij wel de originele versie is? En heeft hij de 1000 euro getrokken maar gelogen (en weggemoffeld?). En dan later er even inwrijven dat volgens hem die kaart wel is getrokken?

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #84 Gepost op: 27-04-2023, 12:45:38 »
Toos pakte toch de 1000 euro. En daar ging de min 400 van de handpop af.

Anders was het een heel leuke geweest

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #85 Gepost op: 27-04-2023, 14:04:30 »
Ah ja dat is waar. Maar hij kan hem nog wel weggemoffeld hebben vervolgens  >:D

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #86 Gepost op: 27-04-2023, 14:06:01 »
Ja dan is het een topmol.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #87 Gepost op: 28-04-2023, 20:09:56 »
De handpop zegt op enig moment ich in plaats van ik. Daar heb ik in een eerdere aflevering Lancelot ook op kunnen betrappen.

Ruben tilde twee keer zijn vinger op van tafel, en toen hij aan de bar zat deed Gilles zijn gekruiste armen even naar voren.

Gilles die op enig moment ook zijn handen aan zijn gezicht had, als afleidingsmanoeuvre.
Maar het afgesproken signaal was met de mol, niet met Gilles.

Het laatste shot, nadat eerder Comfort Lancelots sein met de bril benoemde vind ik prachtig. De gesloten glimlach in beeld van Comfort, overlopend in Lancelot die zijn bril optilt en zich omdraaid, als een tweede handpop, en zo lijkt Lancelot het molsein ‘stoppen’ door te geven.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #88 Gepost op: 28-04-2023, 20:17:11 »
We zien zo vol op in beeld, met de biecht va Comfort erbovenop, dat Lancelot aan zijn bril zit voor de mol stopt met draaien, dat ik betwijfel of ze dat bij de mol zo opzichtig doen.
Van Toos bijvoorbeeld zien we erg weinig en wat Thomas in zijn biecht zegt, hij kent Toos te slecht om te weten of wat hij zag niet een adhd-kantje van Toos is.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #89 Gepost op: 28-04-2023, 21:29:51 »
Ik vind de gedachte dat de handpop gedrag of dingetjes die de mol doet kopieert qua lichaamstaal wel een leuke richting voor de verborgen hints. Misschien vallen daarin vergelijkingen in te maken.  ::vergroot::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #90 Gepost op: 28-04-2023, 21:39:25 »
In Nederland werkt FTS (Follow the Sun) heel effectief, maar in België niet. De mol is er mogelijks gewoon tussenin gezet.
Na er even over nagedacht te hebben, denk ik dat je gelijk hebt. De vraag: 'Als hoeveelste kwam de mol aan bij de diner?' zou zomaar een testvraag kunnen zijn. Of in elk geval kunnen de kandidaten dat verwachten, dus ze hebben reden om er zelf ook naar te gissen/vragen. Dan is even extra heen en weer met de mol tussendoor de veiligste optie. Ik gok dat ze de volgorde dus willekeurig hebben bepaald.
...óf niet!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #91 Gepost op: 28-04-2023, 23:11:38 »
Waarom ronde 1, ronde 2, ronde 3, etc. en niet gewoon de namen. Mocht de naam van de mol niet te nadrukkelijk met een negatief bedrag worden geassocieerd?
Voor de duidelijkheid:

Toos
Thomas
Ruben
Commy
Lancelot

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #92 Gepost op: 29-04-2023, 00:04:22 »
Hoewel ik denk dat Comfort de mol is, is dit voor mij geen reden om Comfort extra te verdenken.
Het spel wordt duidelijk in ronden gespeeld en dan ligt het voor de hand om het ronde nummer te laten zien en niet de naam van de kandidaat.
Of een ronde al of niet goed scoort ligt ook maar ten dele aan de kandidaat in kwestie. Het is in de eerste plaats een kansspel. Verder was het al of niet doorgaan vaak ook een groepsbeslissing. En last but not least hangt het resultaat ook af van de negatieve score die de mol hier tegenover zet.
Een andere factor is de moeilijkheidsgraad van het nummer dat moest worden geraden wat de uitslag ook behoorlijk kon beïnvloeden.
Ik denk niet dat je de keuze van de mol af moet laten vallen van het bedrag dat hier wordt verdiend.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Spelen tegen de Mol
« Reactie #93 Gepost op: 29-04-2023, 00:33:44 »
Wat trouwens ook opvallend is.. de chauffeur hoor je geen enkele keer tegen Lancelot praten .. behalve zn naam aan t begin. Lancelot wel tegen de chauffeur.
Alleen bij Lancelot is dit t geval

Ik vind het eerder opvallend dat we van Toos geen enkel beeld vanuit het busje zien. Van alle andere kandidaten zien we minstens een keer het scherm in het busje.
Zo zie je dat iedereen op iets anders let.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #94 Gepost op: 29-04-2023, 20:31:57 »
Gilles weet normaal gezien wat het geheime teken zal zijn en mag hier dan ook absoluut niets laten blijken.
Zou hij tijdens de 20s naar de mol kijken of juist niet? Niet kijken om hier dezelfde info te hebben als de gewone kandidaten en absoluut niets te kunnen verraden?

Bij de eerste rondes lijkt hij tijdens die 20s nooit in de richting van Comfort (die links van hem zit) te kijken maar wel naar de anderen. Bewust of niet?

Is het toeval dat Comfort net een slok neemt als de anderen nog moeten bediend worden en nog oog hebben voor April? Was dat (iets eten/drinken) een signaal om te stoppen?
« Laatst bewerkt op: 29-04-2023, 20:37:17 door Molstein »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #95 Gepost op: 29-04-2023, 21:28:13 »
By the way, is de mol jarig in april ?  :)

Offline sillosio

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #96 Gepost op: 30-04-2023, 09:31:23 »
Gilles weet normaal gezien wat het geheime teken zal zijn en mag hier dan ook absoluut niets laten blijken.
Zou hij tijdens de 20s naar de mol kijken of juist niet? Niet kijken om hier dezelfde info te hebben als de gewone kandidaten en absoluut niets te kunnen verraden?

Ik had hier op pagina twee ook al iets over gepost, maar dan net de omgekeerde redenering.

De (hand) gebaren van de Mol zijn natuurlijk iets waar ieders vergroot glas nu op gericht is, maar er gebeurde nog iets tijdens deze opdracht. Thomas, waarvan we nu weten dat hij niet de mol is, maakte een spontaan grapje over de prestaties van de mol; “Het molleke is slecht bezig”.

(…) we zien hier ook de reactie van Gilles die onbewust volgens mij een hoop verklapt. Die kijkt namelijk als reflex naar een van de kandidaten.


Tijdens de verwachtte 20 seconden weet Gilles namelijk dat er extra focus ligt op alle gedrag van de kandidaten, en zal hij zelf ook bewust zijn op zijn eigen gedrag en houding. Tijdens zo’n spontaan grapje reageert je lichaam uit reflex, en ben je dus - naar mijn idee - even niet bezig met je houding etc.

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #97 Gepost op: 30-04-2023, 10:05:01 »
Ik had hier op pagina twee ook al iets over gepost, maar dan net de omgekeerde redenering.

Tijdens de verwachtte 20 seconden weet Gilles namelijk dat er extra focus ligt op alle gedrag van de kandidaten, en zal hij zelf ook bewust zijn op zijn eigen gedrag en houding. Tijdens zo’n spontaan grapje reageert je lichaam uit reflex, en ben je dus - naar mijn idee - even niet bezig met je houding etc.
Dat is De Mol : alles is dubbel interpreteerbaar  ;D

Maar als er een te spontane reactie van Gilles zou te merken zijn bij dat grapje, zouden ze dan geen ander beeldshot gebruikt hebben? Er stonden camera's genoeg.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #98 Gepost op: 30-04-2023, 11:50:52 »
Ik heb nog even nagedacht over dat bluffen van Comfort bij één van de kaarten met 100 erop die we niet hebben gezien. Niet alleen het draaien van die 2 kaarten heeft de uitzending niet gehaald, ook het draaien van de kaart die hierna kwam, anders had je hierbij de tweede kaart van 100 in beeld gezien. Toch heel bijzonder. Maar dat even terzijde.

Dit bluffen was niet zonder risico want dan zouden er 7 kaarten van 100 kunnen vallen terwijl er maar 6 in het spel zaten. Om uit te rekenen hoe groot die kans is verwijderen we even denkbeeldig alle kaarten van 200, 300 en 400 uit het pak, ervan uitgaande dat hier niet op wordt gestopt. Hierover later meer.

Laten we aannemen dat er gebluft is bij de eerste 100 die werd getrokken en dat Comfort maar één keer zou bluffen. Een redelijke aanname in dit verband omdat de kans dat zowel de 1000 als 2000 bij de eerste 3 kaarten zat wel erg klein is. In de denkbeeldige stapel zitten 6 (i.p.v. 5) kaarten van 100, 1 kaart van 1000 of 2000 en 1 stopkaart. Totaal dus 8 kaarten. De kans dat je nu 6 keer een 100 kaart draait voordat je die van 1000/2000 of de stopkaart draait is: 6/8 * 5/7 * 4/6 * 3/5 * 2/4 * 1/3 = 2 / (8*7) = 3,6 %
Dat lijkt me een aanvaardbare risico.

In het ergste geval zou je bij de laatste van de 3 kaarten van 400 kunnen voorstellen om toch maar te stoppen bij die 400. Anders moeten de kandidaten nog precies weten hoeveel kaarten van 100 er nu echt zijn geweest en hoeveel er in het spel zaten.

Edit
Op dezelfde manier kun je uitrekenen dat als ze bij de tweede 100 blufte, de kans 2 / (7*6) = 4,8 % is dat het mis gaat. Later in het spel bluffen wordt steeds riskanter, maar dat is een gepasseerd station.
« Laatst bewerkt op: 30-04-2023, 12:09:34 door MartinJ »

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #99 Gepost op: 30-04-2023, 15:02:39 »
Inderdaad een klein risico, maar zelfs dat kan weggewerkt worden.
Ze kan gewoon meetellen en indien nodig een 100 vervangen door een 200.
Vandaar ook dat ze als Mol snel stopte, dan kon ze zich focussen op die ene stapel.