Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus  (gelezen 6976 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #60 Gepost op: 25-04-2023, 20:10:31 »
Ik snap die verwarring wel. Bij de eerste beelden onder de bus zie je alleen maar geel (links) en pas later zie je een heel klein groen stukje (rechts).

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #61 Gepost op: 25-04-2023, 20:13:48 »
Dat is waarschijnlijk wat Ruben zag
Dat is een heel groot witgrijsbruin vlak wat je duidelijker als geel identificeert als fel groen, het uiterste rechtste vlak. Ruben zag dus daadwerkelijk in alle snelheid eerder iets geels dan iets groens. Ik kan me dat goed voorstellen.

Alleen als je voorkennis hebt zie je hier groen. En dan heb je ook voorkennis van de verdenkingen, dus gebruik je reversed psychology. Goed gevonden allebei! Het verklaart waarom Ruben zo verbouwereerd was over zijn fout, maar ik zou het in alle vlugheid ook verkeerd gezegd hebben.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #62 Gepost op: 25-04-2023, 20:44:36 »
Voor iemand die kleurengestoord is (zoals ik) is er op die foto's die Martin hierboven toont voor mij helemaal nergens iets geels te zien. In mijn ogen is dat allemaal hetzelfde groen. Ik zie werkelijk helemaal nergens iets geels op die screenshots buiten die cirkels die Martin er zelf heeft bijgetekend.
Voor mensen die een normaal kleurenzicht hebben is dat onbegrijpelijk. Welkom in het land der kleurenblinden. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #63 Gepost op: 25-04-2023, 20:55:50 »
Voor iemand die kleurengestoord is (zoals ik) is er op die foto's die Martin hierboven toont voor mij helemaal nergens iets geels te zien
Ik ben kleuren normaal, en het enige wat ik zie is witgrijsbruin, en dat komt het dichtst bij geel, als je dit in een fractie van een seconde voorbij ziet komen.

Het enige significante hier is dat je een enorm groot vlak ziet dat niet ter zake doet. Noem het geel, noem het witgrijsbruin. Ruben-kandidaat verliest in alle snelheid dat groene vlak uiterst rechts uit het oog, dat verscheen wellicht 0,1 seconde, wie weet.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #64 Gepost op: 25-04-2023, 20:56:26 »
Tja, de mol is (kleuren)blind.

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #65 Gepost op: 25-04-2023, 21:06:16 »
Ik ben kleuren normaal, en het enige wat ik zie is witgrijsbruin, en dat komt het dichtst bij geel, als je dit in een fractie van een seconde voorbij ziet komen.

Het enige significante hier is dat je een enorm groot vlak ziet dat niet ter zake doet. Noem het geel, noem het witgrijsbruin. Ruben-kandidaat verliest in alle snelheid dat groene vlak uiterst rechts uit het oog, dat verscheen wellicht 0,1 seconde, wie weet.
Tja, als kleurengestoorde ga ik niet beginnen discussiëren over welke kleur het nu is.
Zoals ze 2000 jaar geleden in Rome en omstreken al zeiden: "De gustibus et coloribus non disputandum est." Oh, wat waren ze woke die Romeinen. :)

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #66 Gepost op: 25-04-2023, 21:11:01 »
Dat is een heel groot witgrijsbruin vlak wat je duidelijker als geel identificeert als fel groen, het uiterste rechtste vlak. Ruben zag dus daadwerkelijk in alle snelheid eerder iets geels dan iets groens. Ik kan me dat goed voorstellen.

Alleen als je voorkennis hebt zie je hier groen. En dan heb je ook voorkennis van de verdenkingen, dus gebruik je reversed psychology. Goed gevonden allebei! Het verklaart waarom Ruben zo verbouwereerd was over zijn fout, maar ik zou het in alle vlugheid ook verkeerd gezegd hebben.
Ik mis regelmatig belangrijke shots, maar de eerste keer viel mij dat groene vlak ook gelijk op. Kan voorkennis zijn geweest, maar ze kan daar ook gewoon oog voor hebben (ze zal als gynaecoloog misschien gewend zijn om meer op die details te letten).

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #67 Gepost op: 25-04-2023, 21:42:16 »
Ik vind het dan wel voor Ruben pleiten als bestuurder van dat autootje. Als mol zou hij weten aan welke kant van de bus de groene strook zit en die zo veel mogelijk vermijden, om dan bij geel uit te komen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #68 Gepost op: 25-04-2023, 21:57:28 »
Tja, de mol is (kleuren)blind.

 ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #69 Gepost op: 25-04-2023, 21:59:08 »
Ik ben kleuren normaal, en het enige wat ik zie is witgrijsbruin, en dat komt het dichtst bij geel, als je dit in een fractie van een seconde voorbij ziet komen.

Het enige significante hier is dat je een enorm groot vlak ziet dat niet ter zake doet. Noem het geel, noem het witgrijsbruin. Ruben-kandidaat verliest in alle snelheid dat groene vlak uiterst rechts uit het oog, dat verscheen wellicht 0,1 seconde, wie weet.
Je hoeft me niet op mijn groene ogen te geloven. Meten is weten.
Met het gratis fotobewerkingsprogramma GIMP kun je met het PIPET gereedschap de kleur van een pixel of een groep van pixels bepalen. Om een kleur te bepalen zijn 2 methodes het meest gangbaar.
RGB geeft aan hoeveel Rood, Groen en Blauw de kleur bevat.
HSV geeft met H(ue) aan wat de basiskleur is in een palet dat loopt van 0 tot 360 graden, S(aturation) geeft de kleurverzadiging (van 0 tot 100%) aan en V(alue) de helderheid (van 0 tot 100%).

In de eerste afbeelding kun je zien dat de kleur (H) van de pixels in het vakje in het "gele vlak" 32,0 graden is. Aangezien de verzadiging (S) en helderheid (V) vrij laag zijn, resp. 39,8 en 44,7 komt de kleur een beetje als bruin / grijs over.

In de tweede afbeelding kun je zien hoe die kleur van 32,0 graden eruit ziet bij 100% verzadiging en 100% helderheid: oranje dus (sommige mensen noemen dit geel). Kijk naar de getallen naast H, S en V onder de HSV knop. De kleur blijft gelijk, hij wordt alleen lichter in meer uitgesproken.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2023, 22:03:40 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #70 Gepost op: 25-04-2023, 22:30:02 »
Na het doorgeven van Yakima vertrekken Comfort en Ruben meteen naar de bus. Als ze heel even gewacht hadden, was in de bus het kastje van de bom open. Dan hadden ze meteen geweten dat ze de kniptang moesten hebben. Dat had ze een tripje terug bespaard.

Wie heeft hier beslist dat ze zo snel naar de bus moesten? De communicatie gaat tussen Lancelot en Comfort.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #71 Gepost op: 25-04-2023, 23:58:33 »
Wat bedoel je precies want ik geloof niet dat ik dit kan volgen. Comfort en Ruben zijn toch helemaal niet in de bus geweest, want die moest blijven rijden. Daarom konden ze de bestemming ook niet lezen en moest het gereedschap vanuit de auto in de bus worden gegooid.
Hoewel ik Comfort erg verdenk, zegt zij wel aan het begin van de opdracht dat ze alvast moeten kijken waar de bom zit. Voor zover ik uit de beelden heb kunnen halen zit de bom open en bloot ergens achterin de bus.

Edit: Bij herkijken zie ik dat de bom achter een scherm zit dat eraf moet worden geschroefd na de aanwijzing "it is now safe to remove the screen".

Aan dat advies hadden ze op dat moment niets maar zou een kandidaat ook hebben kunnen geven.
Maar vanwege de bril wisten ze al dat het of een steeksleutel zou moeten zijn of een kniptang. Niet moeilijk om dan voor de kniptang te gaan. Laat beide teams kijken naar het gezicht dat met die kniptang overeenkomt. Dan is vrij snel duidelijk dat de het een Freddy Mercury snor moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2023, 00:13:00 door MartinJ »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #72 Gepost op: 26-04-2023, 00:01:38 »
MartinJ ik postte enkele pagina’s geleden ook al deze screenshot. Waarbij een vlak te zien is die inderdaad eerder naar geel neigt (door het zonslicht denk ik).

Wat Ruben (als kandidaat) zijn foute kleur dus wel kan verklaren.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #73 Gepost op: 26-04-2023, 00:06:47 »
Ruben met de bril op.
Linksonder op de monitor zit een knopje met een geel vierkantje erom heen. Comfort die twee keer nadat de bus over het autootje gereden is, naar achteren komt, omdat ze dus naar voren was geweest. Op het knopje drukken geeft Ruben een geprogrammeerd filter waardoor hij groen als geel ziet. De rest is voornamelijk grijzig op het tarmac en aan de onderkant van de bus. Nog een keer drukken en het is weer normaal beeld. Wij zagen  Ruben, Comfort en de monitor niet toen de bus over kwam rijden.
En deze monitor zagen we ook in de witte bus bij de spreekpop van de mol. Tijd zat om de werking van de apparatuur uit te leggen aan de mol en hoe dat uit te voeren. Ze zaten de hele tijd in afzondering.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #74 Gepost op: 26-04-2023, 00:07:04 »
Wat bedoel je precies want ik geloof niet dat ik dit kan volgen. Comfort en Ruben zijn toch helemaal niet in de bus geweest, want die moest blijven rijden. Daarom konden ze de bestemming ook niet lezen en moest het gereedschap vanuit de auto in de bus worden gegooid.
Hoewel ik Comfort erg verdenk, zegt zij wel aan het begin van de opdracht dat ze alvast moeten kijken waar de bom zit. Voor zover ik uit de beelden heb kunnen halen zit de bom open en bloot ergens achterin de bus. Als ze dit advies hadden opgevolgd hadden ze inderdaad geweten dat ze de kniptang moesten hebben. Nog even los ervan dat ze vanwege de bril al wisten dat het of een steeksleutel zou moeten zijn of een kniptang. Niet moeilijk om dan voor de kniptang te gaan. Laat beide teams kijken naar het gezicht dat met die kniptang overeenkomt. Dan is vrij snel duidelijk dat de het een Freddy Mercury snor moet zijn.
Niet in de bus, maar naar de bus. Naar het circuit dus.

Het kastje van de bom ging pas open na het invoeren van de bestemming op het letterslot, en toen pas konden ze zien dat er bedrading was. Hij lag dus echt niet open en bloot. Dan kan Comfort wel roepen dat ze goed moeten kijken waar de bom is, maar hoe hij eruit ziet konden ze pas weten nadat Yakima gevonden was.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #75 Gepost op: 26-04-2023, 00:14:45 »
Klopt, zag het pas later. Heb mijn post aangepast.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #76 Gepost op: 26-04-2023, 13:41:14 »
Ik kan me best voorstellen dat Ruben iets van geel zag, maar ik vind het wel erg verdacht dat hij direct zo overtuigd was. Het was in ieder geval niet overduidelijk fel geel. Meer een soort bruin/grijs waar je ergens vaag geel in kan zien.

Het feit dat Comfort iets anders zegt lijkt Ruben alleen maar meer te overtuigen van zijn antwoord, dat vind ik wel interessant. Dat past meer bij Ruben als kandidaat die Comfort als mol verdenkt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #77 Gepost op: 26-04-2023, 13:43:49 »
Ik kan me best voorstellen dat Ruben iets van geel zag, maar ik vind het wel erg verdacht dat hij direct zo overtuigd was. Het was in ieder geval niet overduidelijk fel geel. Meer een soort bruin/grijs waar je ergens vaag geel in kan zien.

Het feit dat Comfort iets anders zegt lijkt Ruben alleen maar meer te overtuigen van zijn antwoord, dat vind ik wel interessant. Dat past meer bij Ruben als kandidaat die Comfort als mol verdenkt.
Juist niet, het geeft aan dat Ruben nu moet doorzetten anders kan het goede antwoord van Comfort zomaar aangenomen worden.

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #78 Gepost op: 26-04-2023, 18:13:25 »
Zonder voorkennis, op de bank thuis niet bij het spel aanwezig maar wel actief kijkend, zag ik duidelijk de groene plaat. "de kleur moet onder de bus worden gezocht" > dan denk je redelijkerwijs aan een plaat met een duidelijke kleur Rood/blauw/geel/oranje/groen. De groene plaat stak die miliseconde in beeld duidelijk af tegen de rest van de egaal getinte onderkant. Om dan 'geel' te roepen vond ìk dus vreemd, en dat Comfort 'groen' zei vond ìk logisch, waarmee ik wil aangeven dat perceptie verschilt van persoon tot persoon.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: De bus
« Reactie #79 Gepost op: 26-04-2023, 18:46:10 »
Niet in de bus, maar naar de bus. Naar het circuit dus.

Ruben kan hard lopen, denk maar eens aan hoe hij rende in de Zoo. Dus ik denk dat hij vooruit gehold is met Comfort erachteraan.