Auteur Topic: [Aflevering 9]  (gelezen 3796 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #20 Gepost op: 15-05-2023, 10:41:14 »
De beelden van de proef insinueerden dat de groep van Comfort er heel dicht bij zat qua timing. Als Comfort op voorhand had gemold, dan hadden ze dit sowieso gisteravond ook getoond hoor. Dit was echt een uurtje niks doen voor haar en dan heel eventueel moeten ingrijpen in de laatste minuut.

Dat weten we niet zeker, maar als het zo is dan vind ik het geen gekke molstrategie. Je ziet wel vaker dat de Mol de eerste opdracht aangrijpt om zich als fanatieke kandidaat te profileren. En was het wel op mollen in de laatste minuten aangekomen dan was dat nog een zware kluif geweest.

Commy was trouwens degene die de naam Matteo Simoni in haar groepje liet vallen toen Thomas en Leïla hem herkenden maar niet op de naam kwamen. Dat is gisteren niet getoond maar in de media heeft Commy al verteld dat dat ook een molactie was. (Uiteraard, want elke actie van de Mol is een molactie. ;))

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #21 Gepost op: 15-05-2023, 10:45:31 »
Erg mooie laatste aflevering ::bravo:: Comfort is door blijven mollen ondanks/dankzij haar verdenkingen en heeft regelmatig lef getoond. Heerlijk al die sabotages met de eieren waar iedereen gewoon bij was! ::bravo::

Volgens mij is het zo makkelijk nog niet om een discussie twee minuten te rekken zonder daarbij heel hard op te vallen. Om de consensus over de tijd te beïnvloeden moet je als mol toch wel het risico nemen gelijk op te vallen. Dus een beetje hulp voor de mol vind ik in zo'n geval prima (eens dat het een moeilijke opdracht was). Dan vind ik het veel moeilijker dat een mol kan meedingen naar een positie op basis van een test waar die alle antwoorden op weet, om daar vervolgens met voorkennis alles fout te kunnen gokken. Maar daar hebben we het een andere keer wel over.

Ook tof om de gedragingen van Commy in een nieuw licht te zien, zoals haar perfecte spelen met de scepsis van Ruben in de bunker. En dan nog steeds heel de avond daar gelukkig over spelen ;D

En ook de kandidaten en de makers zorgden voor genoeg hoogtepunten deze aflevering ::love::
...óf niet!

Offline tpain

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #22 Gepost op: 15-05-2023, 10:53:13 »
En was het wel op mollen in de laatste minuten aangekomen dan was dat nog een zware kluif geweest.
Je bent niet de eerste die dit aanhaalt, en ik geef je geen ongelijk, maar ik blijf er bij dat de proef dusdanig moeilijk is opgesteld dat ze bijna nooit in die positie zou gezeten hebben.

Edit: ik snap ook minder en minder waarom ze dit gisteravond expliciet getoond hebben eigenlijk  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 15-05-2023, 10:55:13 door tpain »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #23 Gepost op: 15-05-2023, 10:56:23 »
Daar zit wat in. Maar dat is toch geen bezwaar? Het is informatie die je allemaal kan meenemen in je molspeurtocht. In een opdracht die waarschijnlijk toch wel zou mislukken kan de Mol zich maar beter als ideale kandidaat profileren. Om daarna in een volgende opdracht juist wel toe te slaan.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #24 Gepost op: 15-05-2023, 11:01:09 »
De opdracht was inderdaad erg lastig (en misschien te lastig), maar ik ben altijd voorstander van de mol zoveel mogelijk voorkennis en informatie geven. Op die manier kunnen wij als kijkers de mol ontdekken.

Stel dat Comfort geen enkele voorkennis en informatie had gekregen, dan hadden we als kijkers dus helemaal niets kunnen afleiden aan het gedrag van de kandidaten. Dan had de mol evenveel geweten als de rest. Juist doordat de mol voorkennis heeft kan je beargumenteren waarom iemand wel of niet de mol is.

Natuurlijk is er altijd een grens, maar ik zag hier geen probleem in. De opdracht was misschien wel te moeilijk, dat gebeurt soms (zie: de treinopdracht en de eieropdacht), dat hebben we maar te accepteren.

Offline tpain

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #25 Gepost op: 15-05-2023, 11:21:54 »
Natuurlijk is er altijd een grens, maar ik zag hier geen probleem in.
Hier ga ik niet mee akkoord omdat dit er voor zorgde dat de mol al het mogelijke gemol kon negeren. Als kandidaat of kijker heb je dan weinig tot niks aan die opdracht. De mol die beslist om zich afzijdig te houden is een keuze die nu en dan voorkomt uiteraard, en dat houdt ook vaak steek, en is soms echt van moeten om onder de radar te blijven. Maar de proeven zouden niet zo opgesteld mogen worden dat de mol zich in dergelijke mate afzijdig kan houden zonder gevolgen.

In dat opzicht vind ik dat ze gerust duidelijker mogen zijn. "Maar pas op: de mol kan perfect de tijd inschatten op één of andere manier!" geeft al een volledig andere dimensie en maakt het een pak meer open en eerlijker. Kandidaten gaan dan mss de anderen heel goed in het oog houden of ze stiekem een uurwerk in hun zakken hebben zitten ofzo. Idem de exacte spelregels rond de DeLorean konden wel wat opgehelderd worden bvb.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #26 Gepost op: 15-05-2023, 11:25:34 »

In dat opzicht vind ik dat ze gerust duidelijker mogen zijn. "Maar pas op: de mol kan perfect de tijd inschatten op één of andere manier!" geeft al een volledig andere dimensie en maakt het een pak meer open en eerlijker. Kandidaten gaan dan mss de anderen heel goed in het oog houden of ze stiekem een uurwerk in hun zakken hebben zitten ofzo. Idem de exacte spelregels rond de DeLorean konden wel wat opgehelderd worden bvb.

Ik denk dat het in principe voor alle kandidaten duidelijk is dat de mol perfect de tijd kan inschatten op één of  andere manier, omdat dat in het verleden ook altijd bij opdrachten zo was.

Online Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #27 Gepost op: 15-05-2023, 11:27:59 »
We weten niet of Comfor geprobeerd heeft om te laat aan te komen bv of ook te vroeg.
Doordat de andere groep veel te vroeg aankwam kregen we dat niet meer mee.

Te laat aan proberen te komen is, zolang er nog een andere groep onderweg is, iig niet echt een beste molactie

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #28 Gepost op: 15-05-2023, 11:30:28 »
DAt is waar. Te laat aankomen is niet zo'n goede actie.
Alhoewel er dan 4 man niet op tijd waren aangekomen en er dus al geld uit de pot bleef.

Online Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #29 Gepost op: 15-05-2023, 11:53:55 »
DAt is waar. Te laat aankomen is niet zo'n goede actie.
Alhoewel er dan 4 man niet op tijd waren aangekomen en er dus al geld uit de pot bleef.

Ah ja, dat element was ik alweer vergeten.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #30 Gepost op: 15-05-2023, 12:01:34 »
Bij die handpop opdracht hadden we ook iets beter moeten opletten.
In aflevering 9 zien we hoe Comfort de kaart met €1000 trekt als laatste voor de stopkaart, die ze benoemt als €100. Hieronder het beeld dat ze in de aflevering zelf laten zien van het draaien van deze kaart. Dit is met een andere camera vanuit een ander standpunt geschoten. Waarschijnlijk later apart opgenomen. Hier draait ze een 100 na 200. Kon niet zo snel zien dat ze dit eerder deed met een even groot stapeltje. Dus ik kon niet zien dat dit een shot van een eerdere draaiing was.
Edit Het kan ook zijn dat ze in werkelijkheid nog meer kaarten heeft gedraaid, dan er zijn genoemd. Dat er ergens dus in de serie een 100 na de 200 kwam die ze eruit hebben geknipt in de aflevering zelf.
Edit2
Bij nader inzien zijn ze hier wel heel creatief geweest met de montage, want we zien Comfort in aflevering 9 ook 2 keer na elkaar een 400 trekken (dus de 2 laatste 400 kaarten) en daarna ook nog een 2000.
« Laatst bewerkt op: 15-05-2023, 12:22:41 door MartinJ »

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #31 Gepost op: 15-05-2023, 12:27:50 »
Dus bij het kaarten draaien heeft Commy de 2000 en de 1000 en twee maal de 400 en de stopkaart gedraaid in 11 beurten?
 
Ja ja, hier geloof ik dus niet zo in.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #32 Gepost op: 15-05-2023, 13:13:57 »
Die kaarten zien we dus wel in aflevering 9. De opgave zal zijn om met deze beelden en de beelden van aflevering 6 de kaartreeks te reconstrueren die Comfort daadwerkelijk getrokken heeft. Ik geloof er wel in dat ze al die hoge kaarten getrokken heeft en maar wat geroepen. Ook niet voor niets dat Toos opmerkte dat er wel erg veel 100 kaarten in zaten.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #33 Gepost op: 15-05-2023, 13:43:43 »
In dat opzicht vind ik dat ze gerust duidelijker mogen zijn. "Maar pas op: de mol kan perfect de tijd inschatten op één of andere manier!" geeft al een volledig andere dimensie en maakt het een pak meer open en eerlijker. Kandidaten gaan dan mss de anderen heel goed in het oog houden of ze stiekem een uurwerk in hun zakken hebben zitten ofzo. Idem de exacte spelregels rond de DeLorean konden wel wat opgehelderd worden bvb.

Ik ben het hier gewoon niet mee eens. Ik snap die obsessie met duidelijkheid krijgen niet. Dat geldt hier en ook in de opdracht met het rode scherm.

Het is juist leuk dat niet alles duidelijk is. Dan kunnen we speculeren. Soms heeft de mol voorkennis, en soms niet. Soms wordt de mol geholpen door de productie, en soms niet. Hier zullen de kandidaten altijd zelf achter moeten komen en wij als kijkers ook.

Je kunt een bepaalde opdracht best flauw of oneerlijk vinden. Geen enkel probleem. Maar de oplossing is niet om meer duidelijkheid te geven in een programma als De Mol. De onduidelijkheid is juist wat het leuk en interessant maakt. Je weet nooit wat je precies kan verwachten.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #34 Gepost op: 15-05-2023, 13:59:50 »
Dit is De Mol.
Het is vooraf duidelijk dat de mol ingelicht is over de opdrachten en gaat saboteren. Dat is de essentie van dit spel.

Er hoeft nergens duidelijkheid over verschaft te worden voor de opdrachten .. zowel niet aan de kandidaten en ook niet aan ons

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #35 Gepost op: 15-05-2023, 15:43:00 »
Erg leuke reünie. Ook fijn dat er een echte klik was tussen enkele kandidaten.

Verder was Comfort een prima Mol. Leuke acties, vooral dat met die eitjes zal ik blijven herinneren (die opdracht was natuurlijk een droom voor de mol). En een uitstekende actrice.

Wel sommige opdracht totaal niet gelukt om te mollen en vrij snel verdacht. Dit is te vergeven, de mol zijn en onverdacht blijven is aartsmoeilijk, gelukkig zien we wel op een transparante manier hoe het allemaal gelopen is.

En ondanks het rode scherm toch drie kandidaten die op Comfort zaten. Mislukte opdracht naar mijn mening, kreeg ook het gevoel dat Comfort al snel dacht: tsjah wat doe ik eigenlijk in deze positie. Ach, Leila ging er sportief mee om.

En Toos was zo dichtbij, het is Lancelot gegund hoor maar voor mij heeft dit seizoen eigenlijk twee winnaars.

Goodbye USA. Volgend jaar weer in Azië?  ::vergroot::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #36 Gepost op: 16-05-2023, 09:09:22 »
Laatste test, ex aequo, extra vragen, ex aequo en uiteindelijk beslist op een paar seconden. Jammer dat Toos niet gewonnen heeft, omdat hij Commy al zo lang in het vizier had.
Je kan zeggen: dat is niet eerlijk, echter ik heb er nog eens over nagedacht n.a.v. de uitzending, en je ziet dat Toos heel close ziet dat Comfort molt en hij heeft daar in zekere zin geluk mee, omdat hij in een opdracht zit met de mol. Een ander zit in een ander team en heeft op dat moment die kans niet. Dus denk ik dat het eerlijk is om d.m.v. de eindtest de ultieme winnaar/verliezer te kiezen. Ook mooi dat ze er nog extra 10 vragen aangeplakt hebben toen bleek dat het een heel close finish was. Echter toen was het wéér een close finish. Misschien moet je dan nog wel een keer 10 vragen doen want om op 3 seconden te verliezen is nogal wrang.
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 09:15:18 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #37 Gepost op: 16-05-2023, 09:14:55 »
Overigens heel knap van beiden, die score van 29/30. Daar zaten dus drie vragen in die je zonder de 'geheime informatie' in de laatste opdracht te kopen niet kon weten.

1) Hoeveel vragen had de mol goed bij de test in afl. 4 (6/20)
2) Hoe stuurde de mol de handpop aan (met de mond)
3) Hoeveel rode eieren saboteerde de mol nog voor de opdracht begon (2)

Vermoedelijk hebben Toos en Lancelot dan allebei één van deze vragen fout beantwoord. Maar dan hebben ze er nog altijd twee goed gegokt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #38 Gepost op: 16-05-2023, 09:17:59 »
Overigens heel knap van beiden, die score van 29/30. Daar zaten dus drie vragen in die je zonder de 'geheime informatie' in de laatste opdracht te kopen niet kon weten.

1) Hoeveel vragen had de mol goed bij de test in afl. 4 (6/20)
2) Hoe stuurde de mol de handpop aan (met de mond)
3) Hoeveel rode eieren saboteerde de mol nog voor de opdracht begon (2)

Vermoedelijk hebben Toos en Lancelot dan allebei één van deze vragen fout beantwoord. Maar dan hebben ze er nog altijd twee goed gegokt.
Laatste vraag hadden ze waarschijnlijk allebei fout, dat konden ze onmogelijk weten.

Ik vond zelf het interessants om te horen hoe iedereen een ander had verdacht en hoe dat proces verliep.  Dat ontbreekt totaal in de Nederlandse versie.
Kritiekpunt: Dat die kaarten anders waren dan we hadden gezien, vind ik over de grens gaan. Je veroorzaakt ellenlange discussies op fora die uitgaan van de beelden, en dan blijkt dat de kaarten heel anders waren dan de montage ons deed geloven.

Stel ze hadden dat ook in de eerste opdracht gedaan: Wij zien een Commy die niet bij de haak kan komen terwijl in het echt ze er makkelijk bij kon. Waar is de grens? "Die grens bepalen wij." Okay. In elk geval heeft Commy ontspannen kunnen mollen en is het programma verzekerd van een toekomst op deze manier, er zullen zich weer genoeg mollen aanmelden. Niettegenstaande het feit dat Commy een fantastische mol was, die eerste molstreek met het varkentje was best obvious, daar had ze al door de kijkers betrapt kunnen worden. Daarna was het vrijwel onzichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 09:27:15 door Run »

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #39 Gepost op: 16-05-2023, 09:59:43 »
Eens dat ze die vraag over de eieren fout hadden. Lijkt me onmogelijk om te weten dat Comfort het ei van Conny had gesaboteerd.

De andere twee zijn best te beantwoorden, denk ik. Ligt een beetje aan de andere antwoordmogelijkheden. Ze hebben Commy uiteraard strak in de gaten gehouden bij de handpop-opdracht. Dan kan je vast wel wat antwoorden uitsluiten, waardoor je op "mond" kan uitkomen.