Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape  (gelezen 5839 keer)

Offline Draaksje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #40 Gepost op: 8-04-2024, 12:49:45 »
Als je dan toch iemand verbetert, doe het dan goed.  ;)
Gnocchi werden oorspronkelijk (en worden in sommige streken nog steeds) gemaakt van meel en water.

Wou niemand "verbeteren", enkel informeren dat gnocchi standaard niet met aardappel gemaakt werd. Afhankelijk van de soort is dat bloem / ei / meel / water.
Ik wou hier geen discussie over pasta starten..  ::rofl::

Offline vriendlief

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #41 Gepost op: 8-04-2024, 12:56:08 »
Indrukwekkend. Maar die laatste was het huisdier van Lennart.
::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #42 Gepost op: 8-04-2024, 12:59:39 »
Ja, maar hetzelfde geldt toch ook als je in de BMW zit?
Stel: de mol zit niet in de Ape, maar in de BMW.
Philippe zegt dat hij met spaghetti begonnen is. Als dan of Bernard/Michaël in de Ape dit opmerkt, of 1 van de medepassagiers in de BMW, en ze tellen het uit, dan kan je daar als mol toch ook niets tegen inbrengen? Hetzelfde met de verspreking van Charlotte. Waar je ook zit, als 1 van de kandidaten in de bomauto zich verspreekt en het wordt opgemerkt door één van de kandidaten kan je weinig doen als mol.


Klopt, dat zeg ik toch ook.  :)

Ik geloof alleen niet in de mol als verliezer. Want ik denk niet dat de mol zich

a)verspreekt, terwijl dit goed voor te bereiden was (daarbij vond het duel 30 minuten eerder dan de aankomst van de BMW aan, gesteld dat dit ongeveer 10 minuten duurt, heb je als mol nog veel tijd om een verhaal te verzinnen)

b) wil tonen als een goede leugenaar. Waarom wil je dat? Als winnaar kan je je zenuwachtigheid verschuilen achter stress voor de negatieve pasvragen. Als bmw-rijder kan je de discussie sturen. Daarom denk ik dat de mol werd ingelicht door het aantal vingers waarmee gilles wees (1 of 2 naargelang de koplampen).

De mol kan best bij de winnaar van het pastaduel zitten, alleen kan je niet incalculeren dat je gaat winnen. Als je medekandidaat even soloslim speelt, of de anderen blijven opsommen kan je best verliezen  en dat lijkt mij als mol het minste scenario. Natuurlijk kan je dit voorkomen door te benadrukken om altijd te overleggen. Dus kan de mol bij de winnende APE zitten? Ja, maar dan neem je een risico.








klaar voor de strijd

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #43 Gepost op: 8-04-2024, 13:29:44 »
Onze vriend de cartoonist vermeldt op facebook, dat de twee Ape's niet de hele tijd stonden zoals ze in het begin stonden. De wagentjes lijken wel verwisseld van plaats.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #44 Gepost op: 8-04-2024, 13:51:39 »
Citaat van: wouterv/
De mol kan best bij de winnaar van het pastaduel zitten, alleen kan je niet incalculeren dat je gaat winnen. Als je medekandidaat even soloslim speelt, of de anderen blijven opsommen kan je best verliezen  en dat lijkt mij als mol het minste scenario. Natuurlijk kan je dit voorkomen door te benadrukken om altijd te overleggen. Dus kan de mol bij de winnende APE zitten? Ja, maar dan neem je een risico.
Als de mol bij het winnende team zit moet die zoveel mogelijk goede antwoorden geven maar dan kan er meer in de pot komen en bovendien zijn ze afhankelijk van het andere duo dat ook veel pasta's kan geven, het is gemakkelijker om te verliezen door op een bepaald moment een fout antwoord te geven. De duo's hebben geen enkele invloed op elkaar. Ik denk daarom dat de mol toch in de BMW zat.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2024, 14:01:12 door Luc »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #45 Gepost op: 8-04-2024, 14:00:58 »
Er was ook niet van tevoren gezegd hoeveel elk antwoord op zou leveren dus dat voelt als iets wat aan de hand van het genoemde aantal bepaald is

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #46 Gepost op: 8-04-2024, 14:26:42 »
De mol kan best bij de winnaar van het pastaduel zitten, alleen kan je niet incalculeren dat je gaat winnen. Als je medekandidaat even soloslim speelt, of de anderen blijven opsommen kan je best verliezen  en dat lijkt mij als mol het minste scenario. Natuurlijk kan je dit voorkomen door te benadrukken om altijd te overleggen. Dus kan de mol bij de winnende APE zitten? Ja, maar dan neem je een risico.

Dit is iets dat je als mol perfect kan voorbereiden. Als je een maand de tijd hebt om een lijst van 50 pastasoorten vanbuiten te leren dan begin je met een serieuze voorsprong hé. De mol vorig jaar leerde de plattegrond van een ganse zoo vanbuiten, dan lijkt dit me een pak eenvoudiger.
Nu, het kan zeker dat de mol bij de BMW-rijders zit. Maar daar loop je dan weer het risico dat the usual suspects (Philippe en Charlotte, die allebei zeggen veel te koken) het wint van the underdogs (Bernard en Michaël, waar Bernard al vaker gelogen heeft en dus niet vertrouwd wordt én blijkbaar al aangaf nooit te koken). Stel: Niet Bernard en Michaël, maar Philippe en Charlotte winnen. Hoe ga je dan als mol in de BMW de anderen overtuigen om toch voor Bernard en Michaël te kiezen? Wetende dat als jij de enige bent die de groep in de foute richting probeert te sturen, je enorm opvalt?

Mijn theorie, met Michaël als mol in het achterhoofd:

Michaël zegt bij het beslissen wie in welke wagen zit: "Ik heb nog nooit een opdracht met Bernard gedaan." Bernard komt zo bij mijn mol in de wagen.
Ik denk dat dit een zeer bewuste tactiek was van de mol, om uitgerekend met Bernard in de wagen te zitten, want van Bernard weten ze dat hij al gelogen heeft (er is dus al een reden tot wantrouwen) en dat hij geen keukenprins is. Vervolgens moeten de mol dan zorgen dat ze winnen. Michaël gaf veel goede antwoorden. Dit kan hij, zoals eerder gezegd, perfect geoefend hebben. Als je goed oplet merk je ook dat het vooral Michaël is die antwoorden in Bernard zijn oor fluistert, die Bernard dan vervolgens roept.
 Vervolgens moet hij eigenlijk niet veel meer doen. Er is al een bias tegen Bernard en Michaël als zijnde niet goed in de keuken en leugenaars (Bernard tijdens het verdubbelaarspel, Michaël met de doos van Pandora). Een beetje zenuwachtig overkomen, niet echt goed in de verdediging gaan...
En als het dan fout loopt (of goed voor de mol), dan kan je je handen wassen in onschuld: "wij waren eerlijk, jullie zijn in de fout gegaan"
« Laatst bewerkt op: 8-04-2024, 14:29:45 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #47 Gepost op: 8-04-2024, 15:18:30 »
Ik vond "ik heb nog nooit bij Bernard gezeten" wel zo'n typische smoes om gewoon de positie te kiezen die je wil

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #48 Gepost op: 8-04-2024, 15:19:08 »
Wel gek dat hier verder niemand het over het verwisselen van de wagentjes heeft.


Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #49 Gepost op: 8-04-2024, 15:33:49 »
Wel gek dat hier verder niemand het over het verwisselen van de wagentjes heeft.
Tja wat kun je er uit opmaken? Als GDC de mol wil briefen is dat altijd veel subtieler dus dat kan het niet zijn. Zou met het camerashot te maken kunnen hebben.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #50 Gepost op: 8-04-2024, 15:43:43 »
Nee, ze zijn verwisseld van plaats. Kijk nog maar eens. Ik had het zelf niet eens gezien in eerste instantie. Vriendlief kwam er op facebook mee.


Offline Miss Marvel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #51 Gepost op: 8-04-2024, 15:52:37 »
Ja, het klopt. Heb zondagavond de aflevering diverse malen teruggespoeld om te controleren of ik gek was. Maar ze zijn echt verwisseld.
Ma how, zeg!

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #52 Gepost op: 8-04-2024, 16:03:16 »
Zijn ze verwisseld van ape of zijn de apes zelf verwisseld van plek.
Was mij wel opgevallen dat Bernard en Michaël ineens als links waren aangeduid. Was in het begin van slag daardoor omdat ze bij het pasta roepen rechts stonden. Dacht daardoor eerst dat Charlotte en Philippe als leugenaars werden weggezet. Zag later pas dat ze B&M bedoelden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #53 Gepost op: 8-04-2024, 16:08:16 »
De lichtgroene is van plaats veranderd. De donkergroene staat waar ie eerder ook stond.

Het viel me op dat ze het over links hadden. Maar ik vroeg me af of ze links voor de inzittenden of voor henzelf, en dus voor de kijker, bedoelden.

Pas door de opmerking van Vriendlief zag ik dat er iets geks was met die autootjes.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #54 Gepost op: 8-04-2024, 17:03:51 »
De lichtgroene is van plaats veranderd. De donkergroene staat waar ie eerder ook stond.

Het viel me op dat ze het over links hadden. Maar ik vroeg me af of ze links voor de inzittenden of voor henzelf, en dus voor de kijker, bedoelden.

Pas door de opmerking van Vriendlief zag ik dat er iets geks was met die autootjes.
Stond een vierkant op de grond voor de cameracompositie vermoed ik.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #55 Gepost op: 8-04-2024, 17:42:17 »
Dat vierkant zag ik aan voor een soort perkje, idd vierkant van vorm. Maar de verplaatsing was er weldegelijk.

Het meest waarschijnlijk vind ik dat ze dit deden voor het shot, en dat het niet heel erg veel uitmaakte voor het verloop van het spel zelf.

Offline Tfotn

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #56 Gepost op: 8-04-2024, 18:27:39 »
De eerste drie antwoorden van Bernard en Michael bij de pastavragen zijn Macaroni - Capellini - Linguini. M-C-L. Nog een klein streepje en je leest MOL?

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #57 Gepost op: 8-04-2024, 18:28:40 »
Had dan gewoon orzo gezegd

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #58 Gepost op: 8-04-2024, 20:24:25 »
Capellini vind ik -als gemiddelde past-eter als tweede noemen dan wel erg opvallend.

Maar hoe simpel kan een spel zijn en hoe goed kan het gespeeld worden ....  ::bravo::

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #59 Gepost op: 8-04-2024, 20:30:46 »
Ik zou ook denken dat de mol in de BMW zat. De mol zal geseind zijn in welke Ape de bom zit en die kan dan in de foute richting sturen.

Of ze zouden de Ape met de bom altijd rechts voor de kandidaten uit de BMW neerzetten en de mol weet dat.