Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape  (gelezen 5862 keer)

Offline Draaksje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #20 Gepost op: 7-04-2024, 23:37:57 »
Misschien niet echt relevant voor het mollenjagen en het resultaat was hetzelfde geweest, maar er werd ook gnocchi gezegd terwijl dat geen pasta is. Gnocchi zijn bolletjes gemaakt van aardappelpuree en bloem.

De originele "echte" gnocchi is ei en meel/tarwebloem

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #21 Gepost op: 7-04-2024, 23:42:12 »
Hoe charlotte rigatoni omschrijft is ook wel grappig, grote ringen.
Het zijn eigenlijk eerder een soort buisjes.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #22 Gepost op: 7-04-2024, 23:43:00 »
Was eigenlijk wel erg onder de indruk van de hoeveelheid pastasoorten die deze 4 kandidaten wisten te noemen. En inderdaad, Philippe gaf gelijk al per ongeluk aan dat zij de verliezers waren, door toe geven dat zij twee als eerste begonnen. Opvallend dat dit bij niemand van de BMW gangers geregistreerd en nageteld werd, want daarmee hadden ze de juiste ape kunnen aanwijzen.

Offline HanMic

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #23 Gepost op: 8-04-2024, 00:12:18 »
Charlotte heeft hier gewoon heel snel de anderen overbluft. Michaël en Bernard hadden geen kans meer en kwamen daardoor zo onzeker over dat hen kiezen bijna de enige logische keuze was. Als de mol in de bmw zat, heeft hij/zij niet eens veel moeite moeten doen in deze proef.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #24 Gepost op: 8-04-2024, 01:14:05 »
Kan iemand iets maken van het blauwe plaatje achter bernard in de ape ?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #25 Gepost op: 8-04-2024, 09:11:04 »
Het is opmerkelijk dat de kandidaten in de Ape zoveel pastasoorten kenden (liefst 14 werden er opgenoemd). Als mol zou ik na een tijd een verkeerde aangeven zodat er niet veel verdiend kan worden maar ook niet te snel. Dat doet mij vermoeden dat de mol in de BMW zat.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #26 Gepost op: 8-04-2024, 09:15:17 »
Ik had nog wel even kunnen doorgaan met pasta's opnoemen. Zeker nadat duidelijk werd dat ook opgevulde pastasoorten mogelijk zijn. Ik kwam nog aan bucatini, oriechette, farfalle, tortelini, radiatori en agnolotti

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #27 Gepost op: 8-04-2024, 09:16:19 »
Ik kwam nog aan bucatini, oriechette, farfalle, tortelini, radiatori en agnolotti

Indrukwekkend. Maar die laatste was het huisdier van Lennart.

Offline Stars Hollow

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #28 Gepost op: 8-04-2024, 09:19:19 »
Het is opmerkelijk dat de kandidaten in de Ape zoveel pastasoorten kenden (liefst 14 werden er opgenoemd). Als mol zou ik na een tijd een verkeerde aangeven zodat er niet veel verdiend kan worden maar ook niet te snel. Dat doet mij vermoeden dat de mol in de BMW zat.
Je bent natuurlijk ook met twee. Zelf kan je zeggen 'ik weet niets meer' maar als jouw medespeler met pasta's blijft afkomen kan je moeilijk zeggen 'goh nee, dat gaan we toch niet zeggen'.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #29 Gepost op: 8-04-2024, 09:26:22 »
Dat is ook zo maar dan kun je met een kandidaat zitten waarvan je denkt dat hij er niet veel van weet. Als de mol in de Ape zit denk ik toch dat hij na tijd een verkeerd antwoord zal geven zodat er niet té veel in de pot komt (moest toch de juiste Ape aangeduid zijn) en zich daaruit bluffen (zoals Charlotte deed).

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #30 Gepost op: 8-04-2024, 09:30:57 »
Indrukwekkend. Maar die laatste was het huisdier van Lennart.

 ::rofl::

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #31 Gepost op: 8-04-2024, 10:34:05 »
Wil je als mol wel in een ape zitten?

Je zit hier met 2, en je bent afhankelijk van een medekandidaat.
want naar mijn mening:

a) win je het duel, ben je afhankelijk van de andere auto. Spelen zij het slecht, of je medekandidaat sterk
kun je niks doen.

b) verlies je, en de anderen bluffen je sterker af of je medekandidaat verpest het kan je ook niks doen.

Charlotte speelt het hier wel hard, maar heeft ongelofelijk veel geluk dat de anderen niet heel oplettend waren want door Philippes uitspraak dat zij begonnen waren, was dit perfect uit te tellen. Daarbij versprak ze zich

Iemand van jullie opgevallen dat Charlotte zichzelf tegensprak?  Eerst zei ze dat Michaël en Bernard 'Panzani' hadden genoemd.  Even later zei ze 'Spirelli'.  Geen één van de kandidaten was blijkbaar aandachtig genoeg om dat op te merken. 

Als mol weet je dat dit komt, en ze heeft Philippe weinig kans gegeven om iets te zeggen (zodat hij weinig kon verpesten) maar dit had een dooddoener kunnen zijn. Dus waarom dit doen als mol? Daarbij, wil je als mol je kaarten nu al open op tafel leggen als leugenaar? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Bernard/Michael konden wat achterover leunen als mol, maar de versprekingen van Charlotte en Philippe hadden ze niet kunnen voorkomen. Als 1 iemand dit had opgepakt, ben je als mol ook klaar.  Daarbij geldt ook dat zij afhankelijk zijn van de pastakennis van de andere kant. Verliezen zij, geldt hetzelfde als bij Charlotte. Wil je nu al je kaarten op tafel leggen als goede leugenaar. Anderzijds kan je je wel voorbereiden en dan zenuwachtig overkomen.  Achteraf kan je uitleggen dat dit door de vrees komt voor de negatieve pasvraag. Pakt iemand toch die verspreking op, tja het ligt niet aan jou.

Zit de mol bij de BMW-rijders, kan die best ingelicht worden door Gilles. Je bent dan idd afhankelijk van de prestaties van de anderen. valt iemand de versprekingen bij C/P op, dan ligt het opnieuw niet aan jou.

Kortom, ik acht de kans klein dat Charlotte de mol is hierdoor.

klaar voor de strijd

Offline Barry21

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #32 Gepost op: 8-04-2024, 10:51:38 »
Heel simpel ook voor Gilles om de juiste Apé aan te wijzen, want de ene had 1 koplamp en de ander had er 2.
Volgens mij heb ik hem duidelijk 2 vingers zien opsteken tijdens zijn uitleg, waarmee hij aangeeft dat de bom in de apé zit met 2 koplampen.

De mol zit in de BMW, wees daar maar zeker van.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #33 Gepost op: 8-04-2024, 11:12:22 »
Ik had nog wel even kunnen doorgaan met pasta's opnoemen. Zeker nadat duidelijk werd dat ook opgevulde pastasoorten mogelijk zijn. Ik kwam nog aan bucatini, oriechette, farfalle, tortelini, radiatori en agnolotti
Farfalle werd als tweede al genoemd door Bernard.
Agnolotti heb ik wel eens gegeten, ik wist alleen niet hoe dat heet (soort van kussentjes met gekartelde randjes).
Bucatini heb ik ook wel eens gegeten, dat is die dikkere spaghetti.
Op een webpagina van Libelle.be staan 34 soorten afgebeeld. Er schijnen er meer dan 300 te zijn.
Belcapo.nl noemt de volgende soorten als 14 meest bekende: Lasagna, Spaghetti, Tagliatelle, Linguine, Pappardelle, Fettuccine, Fusilli, Penne, Rigatoni, Orechiette, Paccheri, Ravioli, Tortellini, Cannelloni.

Charlotte en Bernard noemden deze 14: Spaghetti, Macaroni, Farfalle, Capellini, Linguine, Lasagna, Cannelloni, Ravioli, Rigatoni, Penne, Gnocchi, Vermicelli, Fusilli, Tagliatelle.

Als je deze lijstjes combineert kom je tot 19 (cursief komt in beide lijstjes voor).

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #34 Gepost op: 8-04-2024, 11:25:36 »
Heel simpel ook voor Gilles om de juiste Apé aan te wijzen, want de ene had 1 koplamp en de ander had er 2.
Volgens mij heb ik hem duidelijk 2 vingers zien opsteken tijdens zijn uitleg, waarmee hij aangeeft dat de bom in de apé zit met 2 koplampen.

De mol zit in de BMW, wees daar maar zeker van.
Uiteindelijk ook opgemerkt, ik ben het volledig mee eens dat de mol in de BMW zat. Dan kan de mol in de verkeerde richting sturen (Lynn en Stéphanie) of zich afzijdig houden aangezien het toch de verkeerde kant opgaat (Senne).

Offline Stars Hollow

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #35 Gepost op: 8-04-2024, 11:38:56 »
Ik zou als mol precies ook voor de BMW gaan. Je kan dan makkelijker sturen naar een foute Ape want hoe dan ook krijg je die info dan wel via Gilles. Volgens mij was het dan als mol ook zeer dankbaar dat Bernard en Michaël eigenlijk het winnende team waren want Bernard heeft al veel van zijn geloofwaardigheidskrediet verloren door te liegen met het opduiken van de verdubbelaars enzo. Hij heeft al vaker bewezen dat hij sneller voor eigen belang gaat dan voor eerlijkheid naar de groep toe. De groep ging hier volgens mij sowieso een foute keuze maken van Ape, ongeacht of de mol hierbij zat of niet.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #36 Gepost op: 8-04-2024, 11:52:11 »
De originele "echte" gnocchi is ei en meel/tarwebloem

Als je dan toch iemand verbetert, doe het dan goed.  ;)
Gnocchi werden oorspronkelijk (en worden in sommige streken nog steeds) gemaakt van meel en water.

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #37 Gepost op: 8-04-2024, 12:35:57 »
Heel simpel ook voor Gilles om de juiste Apé aan te wijzen, want de ene had 1 koplamp en de ander had er 2.
Volgens mij heb ik hem duidelijk 2 vingers zien opsteken tijdens zijn uitleg, waarmee hij aangeeft dat de bom in de apé zit met 2 koplampen.

De mol zit in de BMW, wees daar maar zeker van.

Ik merkte ook dat de ruitenwisser van de AP van Bernard en Michaël verzet was. Die stond tijdens de pasta opdracht nog net zoals hij stond toen ze de auto in gebruik namen. Maar wanneer het keuzemoment er is, is deze verzet van positie. Ik veronderstel dat ze tijdens het ‘installeren van de bom’ even beide uit hun AP’s moesten. Makkelijk voor de crew om een ruitenwisser ‘aan te stoten’ en zo een teken te laten voor de mol.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #38 Gepost op: 8-04-2024, 12:39:18 »
Wil je als mol wel in een ape zitten?

Je zit hier met 2, en je bent afhankelijk van een medekandidaat.
want naar mijn mening:

a) win je het duel, ben je afhankelijk van de andere auto. Spelen zij het slecht, of je medekandidaat sterk
kun je niks doen.

b) verlies je, en de anderen bluffen je sterker af of je medekandidaat verpest het kan je ook niks doen.

Charlotte speelt het hier wel hard, maar heeft ongelofelijk veel geluk dat de anderen niet heel oplettend waren want door Philippes uitspraak dat zij begonnen waren, was dit perfect uit te tellen. Daarbij versprak ze zich

Als mol weet je dat dit komt, en ze heeft Philippe weinig kans gegeven om iets te zeggen (zodat hij weinig kon verpesten) maar dit had een dooddoener kunnen zijn. Dus waarom dit doen als mol? Daarbij, wil je als mol je kaarten nu al open op tafel leggen als leugenaar? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Bernard/Michael konden wat achterover leunen als mol, maar de versprekingen van Charlotte en Philippe hadden ze niet kunnen voorkomen. Als 1 iemand dit had opgepakt, ben je als mol ook klaar.  Daarbij geldt ook dat zij afhankelijk zijn van de pastakennis van de andere kant. Verliezen zij, geldt hetzelfde als bij Charlotte. Wil je nu al je kaarten op tafel leggen als goede leugenaar. Anderzijds kan je je wel voorbereiden en dan zenuwachtig overkomen.  Achteraf kan je uitleggen dat dit door de vrees komt voor de negatieve pasvraag. Pakt iemand toch die verspreking op, tja het ligt niet aan jou.

Zit de mol bij de BMW-rijders, kan die best ingelicht worden door Gilles. Je bent dan idd afhankelijk van de prestaties van de anderen. valt iemand de versprekingen bij C/P op, dan ligt het opnieuw niet aan jou.

Kortom, ik acht de kans klein dat Charlotte de mol is hierdoor.

Ja, maar hetzelfde geldt toch ook als je in de BMW zit?
Stel: de mol zit niet in de Ape, maar in de BMW.
Philippe zegt dat hij met spaghetti begonnen is. Als dan of Bernard/Michaël in de Ape dit opmerkt, of 1 van de medepassagiers in de BMW, en ze tellen het uit, dan kan je daar als mol toch ook niets tegen inbrengen? Hetzelfde met de verspreking van Charlotte. Waar je ook zit, als 1 van de kandidaten in de bomauto zich verspreekt en het wordt opgemerkt door één van de kandidaten kan je weinig doen als mol.

Ik denk dat je in de Ape dan toch net iets meer controle hebt en dan vooral als winnaars van het pastaduel. Je weet dat de verliezers zich volop gaan verdedigen en je laat het gebeuren. Je reageert vooral op zaken die er niet toe doen (wij hebben Penne gezegd, niet zij). Vervolgens duiden de BMW-rijders de foute auto aan en ligt de verdenking bij óf de BMW-rijders die de foute Ape hebben aangeduid, of bij de inzittenden van de bomauto, want die konden goed liegen. De mol blijft gevrijwaard van alle blaam.
I was blind but now I can see

Offline tumtum22

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - De bom in de Ape
« Reactie #39 Gepost op: 8-04-2024, 12:41:34 »
apé, AP ... ik zie hier van alles voorbij komen ;-) ... het heet een 'ape' (uitgesproken zoals je het schrijft, dus geen lange 'e') of een 'apecar'. 'ape' betekent 'bij' ... als variant op de bekende 'vespa' wat 'wesp' betekent ;-)

ik heb overigens Siciliaans bloed en vind het super dat De Mol Sicilië bezoekt. Mijn familie komt uit niet zo ver van Agira waar ze deze aflevering waren.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2024, 12:47:18 door tumtum22 »