Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens  (gelezen 3188 keer)

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #20 Gepost op: 22-04-2024, 12:21:18 »
We hebben de volgorde van de kandidaten duidelijk kunnen zien. Senne ging als laatste.
Maar de mama's kozen als laatste, en die volgorde kunnen we niet achterhalen. Let op de positie van de mama's op de achtergrond. Dat is geen natuurlijk gedrag, het is er echt om gedaan. Dus ze houden de echte volgorde van de mama's, waar de molactie gebeurt, verborgen.

Het kan dus best dat de molmama als laatste is gegaan en de keuze heeft gemaakt op basis van de twee voorgangers, en eventueel aan de noodrem heeft getrokken.

Het feit dat we duidelijk te zien hebben gekregen dat Senne zelf als laatste ging, pleit een beetje tegen hem als mol.

« Laatst bewerkt op: 22-04-2024, 13:31:01 door Molshoop_ »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #21 Gepost op: 22-04-2024, 13:26:14 »
Als Nederlander snap ik sowieso niet waarom je een weekendje naar Amsterdam zou willen gaan, maar dat terzijde.

Nee idd. Voor geen goud.
Weekje tropisch eiland was ik wél voor gegaan

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #22 Gepost op: 22-04-2024, 14:47:18 »
Ik snap Senne ergens nog wel.
Ik heb zelf een moeder die zichzelf continu wegcijfert voor anderen.
Dus mocht ik daar staan zou ik waarschijnlijk ook de niet-egocentrische keuze maken en kiezen voor het weekend. Ook al weet ik dat mijn moeder zeer hoogstwaarschijnlijk zou kiezen voor de pasvragen. Puur om haar het vliegtuig te laten opstappen met het gevoel dat ze gewaardeerd wordt.

Natuurlijk, als mol zou ik dat ook doen :-)
I was blind but now I can see

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #23 Gepost op: 22-04-2024, 14:51:09 »
Als Nederlander snap ik sowieso niet waarom je een weekendje naar Amsterdam zou willen gaan, maar dat terzijde.

Alle kans dat Vlamingen ook niet snappen waarom je per se een weekend naar Brussel zou willen.  ::tandpastasmiley::

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #24 Gepost op: 22-04-2024, 14:56:50 »
Ik heb een moeder die zo'n weekend waarschijnlijk te veel gedoe vindt, dus ik zou ervan uitgaan dat ze de pasvraag kiest.

Daarom vind ik het argument van Senne, dat dit blijkbaar iets is dat hij en zijn moeder wel graag doen, op zich wel relevant en goed. Maar of het waar is...

En sowieso interessant van Molshoop_ om de aandacht op de volgorde te vestigen. Ik moet het nog eens herbekijken.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #25 Gepost op: 22-04-2024, 15:00:23 »
Het was (als mol) slim om het te gooien op 'ik denk dat mijn moeder dit kiest' maar natuurlijk heel onhandig als je moeder gaat voor wat ze denkt dat jij zal kiezen.
Wat was de precieze instructie voor de opdracht?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #26 Gepost op: 22-04-2024, 17:43:08 »
Het was alles of niets.
De hoogte van het bedrag werd bepaald door een matchend antwoord van kandidaat en bezoeker.

Of de mol kwam uit zijn kot: Senne met 1800 euro naar de finale;
Of de mol bleef in zijn kot: Michaël met nul euro naar de finale.
Het bouwwerk van Senne was overduidelijk het hoogst, daarna Michaël die geen extra stenen mocht gebruiken in ronde 3.
Charlotte met twee goede antwoorden is een moeilijk verhaal.
Stéphanie met 1 goed antwoord kan nog.
Wat wisten de mol en de bezoekers over de vragen, waren die van te voren bekend?

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #27 Gepost op: 22-04-2024, 17:54:48 »
Ik denk dat de bezoekers deze keer echt niet actief mee konden mollen, anders werd het toch wel gezegd. De mol kan natuurlijk de mama wel van te voren proberen te beïnvloeden.

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Senne met mijn moeder bespreekt dat hij echt niet zeker weet of hij op het juiste spoor, zit en alles zou doen voor een pasvraag. En dan uiteindelijk zelf voor het weekendje weg kiezen. Opvallend.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #28 Gepost op: 22-04-2024, 19:35:33 »
Ik snap Senne ergens nog wel.
Ik heb zelf een moeder die zichzelf continu wegcijfert voor anderen.
Dus mocht ik daar staan zou ik waarschijnlijk ook de niet-egocentrische keuze maken en kiezen voor het weekend. Ook al weet ik dat mijn moeder zeer hoogstwaarschijnlijk zou kiezen voor de pasvragen. Puur om haar het vliegtuig te laten opstappen met het gevoel dat ze gewaardeerd wordt.

Natuurlijk, als mol zou ik dat ook doen :-)
Ik kan echt niet begrijpen waarom je als kandidaat hier voor het weekendje Amsterdam zou kiezen boven een gratis pasvraag. Je zit in een spel en dan kan je nog het excuus gebruiken dat je all-in gaat en dat 1 pasvraag dan niet helpt, dat kan je gewoon niet zeker weten. We zagen dat Coco vorige week waarschijnlijk ook all-in ging en zij had door een ex aequo aan 1 pasvraag genoeg om toch in het spel te blijven. Dat maakt het nog raarder dat Senne net dit excuus gebruikt om zijn totaal onlogische keuze te verantwoorden. Je kan er toch ook echt wel vanuit gaan dat je mama ook voor de pasvraag zal gaan om haar kind te plezieren. Senne gaat trouwens in de tweede aflevering nog voor de pasvragen in de doos van Pandora, terwijl die weet dat daar grote consequenties aan vasthangen. En nu zou die zijn voordeel dan plots opofferen om zijn moeder een plezier te doen en geld in de pot te krijgen, dat komt gewoon echt heel ongeloofwaardig over op mij. Daar komt ook nog eens bij dat hij net een verdubbelaar had ingezet en dus wel extra zijn best moest doen om de opdracht te doen falen.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #29 Gepost op: 22-04-2024, 19:49:44 »
Ik had als Nederlander voor het weekendje gekozen. (Als je gratis iets kunt krijgen behalve de geldpot...  ::rofl::)
Maar ook puur omdat ik het mijn moeder zou gunnen, om samen iets te doen. Ze zou het ook zeer waarderen.

Ik ben persoonlijk ook heel erg gesteld op vrienden en familie (Ik heb ze echt nodig), dus dit soort dilemma's gaan voor mij ook nergens over en zou dus altijd voor de ander kiezen. (Alhoewel, altijd... iedereen heeft een prijs natuurlijk.)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #30 Gepost op: 22-04-2024, 20:02:22 »
Ik had als Nederlander voor het weekendje gekozen. (Als je gratis iets kunt krijgen behalve de geldpot...  ::rofl::)
Maar ook puur omdat ik het mijn moeder zou gunnen, om samen iets te doen. Ze zou het ook zeer waarderen.

Ik ben persoonlijk ook heel erg gesteld op vrienden en familie (Ik heb ze echt nodig), dus dit soort dilemma's gaan voor mij ook nergens over en zou dus altijd voor de ander kiezen. (Alhoewel, altijd... iedereen heeft een prijs natuurlijk.)
Ik begrijp je zeker, maar denk dat het toch anders is als je in zo'n spel zit. Een weekendje Amsterdam is nu niet zo speciaal, dat had je ook gewoon zelf kunnen regelen als je dat zo graag doet. Het is niet alsof er een week naar de VS wordt aangeboden ofzo.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #31 Gepost op: 22-04-2024, 20:28:48 »
Ik begrijp je zeker, maar denk dat het toch anders is als je in zo'n spel zit. Een weekendje Amsterdam is nu niet zo speciaal, dat had je ook gewoon zelf kunnen regelen als je dat zo graag doet. Het is niet alsof er een week naar de VS wordt aangeboden ofzo.

Nou dat. Mocht ik meedoen had ik als nog 1 pasvraag geantwoord en als nog dat weekendje eigenhandig geregeld. Maar dan een weekendje Parijs, Rome, Lissabon. Zullen beter in de smaak vallen bij mijn ouders dan een weekendje Amsterdam.

Vanuit Senne snap ik dat hij zijn moeder wat wil gunnen en het idee van goed zitten zoals Coco daar ook van overtuigd was: je zit juist of er finaal naast. Dan gaat 1 pasvraag idd je niet redden nee. Maar als alles en iedereen voor pasvragen kiest en je heet geen Lynn voelt dit wel als een gekunsteld iets.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Laer

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #32 Gepost op: 22-04-2024, 22:42:04 »
Ik denk dat de bezoekers deze keer echt niet actief mee konden mollen, anders werd het toch wel gezegd. De mol kan natuurlijk de mama wel van te voren proberen te beïnvloeden.

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Senne met mijn moeder bespreekt dat hij echt niet zeker weet of hij op het juiste spoor, zit en alles zou doen voor een pasvraag. En dan uiteindelijk zelf voor het weekendje weg kiezen. Opvallend.
Waarom zou hij dat met jouw moeder bespreken?  ;D

Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #33 Gepost op: 23-04-2024, 02:09:56 »
Mogen we Bernard schrappen omdat hij als eerst afviel in deze opdracht ?

Offline HanMic

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #34 Gepost op: 23-04-2024, 06:54:29 »
Ik denk dat de bezoekers deze keer echt niet actief mee konden mollen, anders werd het toch wel gezegd. De mol kan natuurlijk de mama wel van te voren proberen te beïnvloeden.

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Senne met mijn moeder bespreekt dat hij echt niet zeker weet of hij op het juiste spoor, zit en alles zou doen voor een pasvraag. En dan uiteindelijk zelf voor het weekendje weg kiezen. Opvallend.

Maar dan wel met een goede kans dat zijn mama er iets uitfloept a la "En gisteren zei je nog dat je alles zou doen voor een pasvraag?" waardoor de aandacht heel hard bij jou komt. Lijkt me riskant voor de mol.

Online Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #35 Gepost op: 23-04-2024, 09:04:56 »
Als Senne geloofde dat zijn moeder voor dat weekendje zou kiezen vind ik het logisch, als ie het enkel vanuit zichzelf bekeken heeft is het vreemd.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #36 Gepost op: 23-04-2024, 09:17:49 »
Als je heel graag met mama een weekendje weg wil, regel je dat, maar niet in De Mol! Erg naïef van Senne (geloof ik niet), erg brutaal als mol, erg gewaagd als kandidaat.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #37 Gepost op: 23-04-2024, 11:17:06 »
https://www.scholieren.com/verslag/profielwerkstuk-natuurkunde-aardbevingbestendig-bouwen

Het beste werkt een 'base isolation system'. Hierbij zit er een gladde laag tussen de grond en het gebouw. Kan met kogellagers bijvoorbeeld. Het beste dat hierbij in de buurt komt is het plaatsen van de gladste stenen op de onderste laag, zodat de schud energie de bovenliggende lagen minder bereikt.

Driehoekige gebouwen hebben meestal een lager zwaartepunt. Door het lagere zwaartepunt zijn ze stabieler. Bernard bouwde driehoekig, maar het zwaartepunt was niet verlaagd.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #38 Gepost op: 23-04-2024, 14:20:10 »
Mogen we Bernard schrappen omdat hij als eerst afviel in deze opdracht ?
Zal er denk ik vanaf hangen hoe je als mol hier wilt mollen. Zet je alleen in op een laag te verdienen bedrag of wil je actief op het eind kunnen mollen. Daarbij zal misschien ook meespelen hoe je denkt dat je moeder gaat reageren in die opdracht als jij iets heel anders gaat kiezen.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Blokkentorens
« Reactie #39 Gepost op: 23-04-2024, 16:03:11 »
Die kans hadden ze wel, namelijk door hogere torens te bouwen en hem zo buitenspel te zetten. De verdubbelaars hebben ze in dit scenario bovendien zelf aan de mol overhandigd.
Maar de mol kan die blokkentorens gewoon oefenen thuis, dus de kans dat de mol daar afvalt kan heel klein gemaakt worden.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human