Auteur Topic: [Kandidaat] Michaël  (gelezen 16941 keer)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #80 Gepost op: 10-04-2024, 13:02:16 »
Waarom niet? Als je wint en je zit samen met iemand die de groep niet vertrouwt, duiden ze de verkeerde ape aan zoals is gebeurd. Geen geld verdubbeld, de BMW groep krijgt strafpunten.

Ik zet in op Michael sinds aflevering 2. Bij de boot als enige niet slagen in het juist timen, nu de omerta verbreken, Philippe afleiden van het T-shirt, in de Ape belanden met Bernard die door niemand in de groep wordt vertrouwd. Blijft staan dat je nooit een plan B kan verijdelen als mol, de omerta verbreken maar 500 euro blokkeert. Dus nee, echt ideaal zijn de mol posities voor Michael niet. Maar wel genoeg om hem te blijven verdenken.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #81 Gepost op: 10-04-2024, 13:02:31 »

Vaag gedrag ook in de Apé.. je zou toch denken dat je als kandidaat je positie wil verdedigen maar dat doet hij niet. Hij laat precies alles mislopen zonder voor zn standpunt op te komen. Hij laat zich letterlijk overrulen.

Hij zegt het zelfs tegen Bernard "We kunnen niks...het brengt niet op"
I was blind but now I can see

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #82 Gepost op: 10-04-2024, 13:14:28 »
Snap nog steeds niet waarom je in een apé zou willen zitten als mol.

Als je op voorhand Bernard kiest om in de Apé te zitten, die blijkbaar al aangaf nooit te koken én die in een eerder spel al heeft gelogen voor een vrijstelling, dan is er een bias naar die Apé toe: twee mannen die niet koken die een pastaduel winnen, dat kan haast niet. En alles wat Bernard zegt geloven we niet, want hij heeft al eerder gelogen.
Als je dan het pastaduel wint (omdat je 50 pastasoorten vanbuiten hebt geleerd als mol) dan heb je al het grootste deel van het werk gedaan. De BMW'ers gaan nooit geloven dat the underdogs gewonnen zijn. Ze kiezen de foute Ape, klaar. Als je dan ook nog eens niet goed in de verdediging gaat en zenuwachtig overkomt...

Het is net véél moeilijker om bij de BMW'ers te mollen. In de BMW heb je 0% invloed op wie wint. Als Charlotte en Philippe winnen, wat je zou verwachten, dan moet de mol 3 andere kandidaten overtuigen dat tóch Bernard en Michaël hebben gewonnen. Dan ga je toch fameus je nek moeten uitsteken om de kandidaten naar de foute auto te loodsen. En als die dan ook nog eens fout blijkt te zijn val je des te harder op als mol.

Veel cleaner is het dus om tegen alle verwachtingen in te winnen, je slecht verdedigen en achteraf te zeggen: kijk, wij spraken de waarheid, het is jullie schuld dat er geld uit de pot is gegaan.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2024, 13:17:33 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #83 Gepost op: 10-04-2024, 14:19:07 »
Uiteindelijk zijn die in de BMW die beslissen over het al dan niet verdienen van het geld en Gilles kan de mol hier gemakkelijk gebrieft hebben.
Als je in een Ape zit en wil winnen door zoveel mogelijk pasta's te noemen kan er veel in de pot komen en dat is toch niet de bedoeling van de mol. Want je weet niet wat die in de andere Ape gaan doen, daar heb je geen invloed op en je kunt op voorhand niet weten wat die in de BMW gaan beslissen. Verliezen is gemakkelijker maar dan moet je de BMW-groep goed weten te overtuigen wat Charlotte deed.
In de BMW heb je invloed op beide Ape's en kun je (subtiel) in de verkeerde richting sturen.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #84 Gepost op: 10-04-2024, 14:32:04 »
Ja, maar de mol moet het dan opnemen tegen 3 kandidaten. Als de uitkomst van het spel verloopt zoals het nu gegaan is, is dat geen probleem. Maar als het andersom was geweest moest de mol 3 andere kandidaten overtuigen dat de twee heren die niet koken, waarvan één met een voorgeschiedenis van liegen, tóch het duel hebben gewonnen. En dat kon zomaar gebeuren. Daar heb jij als mol 0% invloed op als je in de BMW zit.

Je bent maar 25% van de groep die beslist. En als jij, 12 Angry Men-gewijs de drie andere kandidaten weet te overtuigen om dan toch voor de foute Ape te gaan, waar ook nog eens alle kandidaten in de Ape getuige van zijn, dan staat er een grote schijnwerper op jou van de HELE groep.
Dan denk ik dat je uiteindelijk meer invloed hebt op de keuze van de BMW-rijders door als underdog te winnen en slecht in de verdediging te gaan. En het valt niet eens op, want ZIJ (de BMW-rijders) zijn in de fout gegaan, niet jij.
I was blind but now I can see

Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #85 Gepost op: 10-04-2024, 14:40:40 »
Super verdachte actie in de kapperzaak, duidelijk vior philippe's neus... en toch gaat hij naar huis

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #86 Gepost op: 10-04-2024, 14:58:27 »
Je wilt als mol denk ik óf het duel winnen en heel slecht liegen, ook omdat kandidaten dan misschien denken dat je niet goed kan liegen als mol, óf bij de vier zitten die de keuze moeten maken. Je kan daar heel sturend zijn zoals bijv. Lynn, maar opzich waren ze alle vier redelijk gelijkgezind dus de mol zou zich hier ook makkelijk kunnen verstoppen en op de achtergrond houden terwijl de foute keuze al doorgedrukt wordt (dan kijk ik vooral naar Senne). 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #87 Gepost op: 10-04-2024, 15:11:02 »
We kunnen in ieder geval concluderen dat als Michael de mol is zijn strategie perfect heeft gewerkt hier.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #88 Gepost op: 10-04-2024, 17:05:42 »
Ik denk dat we inderdaad met een behoorlijk goede Mol te maken hebben.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #89 Gepost op: 10-04-2024, 20:42:02 »
Wat in deze topic nog niet aangehaald werd (maar wel ook in CDM terloops door Maureen werd vermeld), is dit beeld (en vooral geluid) uit de allereerste proef in aflevering 1.

Michael zegt : "Ah ja maar dingske zit, d'er zit ook nog iemand in dienen boot daar" terwijl hij wijst naar Lynn in het bootje.

Wanneer gebruik je "dingske"? Als je iemands naam kent, maar er niet direct kan opkomen ?
Was dit een halve verspreking (te wijten aan zijn intussen bekend enthousiasme) die hij net op tijd nog wist te redden?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #90 Gepost op: 10-04-2024, 21:11:59 »
Heel scherp, Molstein!    ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #91 Gepost op: 10-04-2024, 21:24:53 »
Volgens het Vlaams woordenboek wordt dingske ook gebruikt voor een jonge vrouw. Zou kunnen wijzen op voorkennis, maar kan ook onschuldig zijn.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #92 Gepost op: 10-04-2024, 21:32:40 »
Het kan ook gewoon zijn dat hij niet direct op Karolien haar naam kan komen. Dingske (Karolien), kijk, er zit nog iemand in die boot!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #93 Gepost op: 10-04-2024, 21:39:49 »
Dat was ook mijn gedachte.
Zo een, eerst doen dan denken impulsief reagerende mol (kaars uitrennen, pandora's kist openen. omerta verbreken), nemen ze toch niet als mol neem ik aan? Zou hij anders niet allang door zijn directe vriendenkring zijn ontmaskerd vanwege plotseling totaal ander -impulsief- gedrag vertonend?

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #94 Gepost op: 10-04-2024, 21:48:24 »
Die opmerking van Molstein over een mogelijke bijna-verspreking van Michaël vind ik wel iets hebben. Die had ik ook ergens in mijn boekje staan, maar ik was ze al half vergeten omdat ik Michaël zo weinig molse zaken zie doen en al heel wat onmolse.
Maar het blijft wel een opmerking die steek houdt.

Anderzijds zijn er nog wel een paar die dingen hebben gezegd die op bijna-versprekingen lijken.

Zoals Charlotte in een stukje op de vooravond van de eerste dag (ze krabbelde daar precies een beetje terug toen ze het had over haar deelname aan De Mol. Ze vond het “een grote eer om aan zo’n belangrijk… “ en toen stokte ze even en zei snel iets anders.

Of nog: Lynn tijdens het telefoontje met het thuisfront. Ze was tegen haar zoontje bezig en toen zei ze: “Over een paar…”, toen haperde ze even en vervolgde daarna met “over een paar dagen…”. Ik had daar ook de indruk dat ze eerst wou zeggen “over een paar weken” en dat ze zich precies bijna versprak. Alleen de Mol weet natuurlijk zeker dat het op dag 7 of 8 van de reis nog ‘een paar weken’ duurt eer ze terug thuis is, een kandidaat weet niet precies hoelang het nog duurt.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2024, 21:52:22 door Klaartje76 »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #95 Gepost op: 10-04-2024, 21:49:39 »
Het kan ook gewoon zijn dat hij niet direct op Karolien haar naam kan komen. Dingske (Karolien), kijk, er zit nog iemand in die boot!

Karolien kun je met de beste wil van de wereld geen jonge vrouw meer noemen (ze zei nota bene zelf dat ze een midlife crisis heeft).
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #96 Gepost op: 10-04-2024, 21:50:57 »
Michaël is zeer beleefd...

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #97 Gepost op: 10-04-2024, 22:13:58 »
Karolien kun je met de beste wil van de wereld geen jonge vrouw meer noemen (ze zei nota bene zelf dat ze een midlife crisis heeft).
Wij zeggen gewoon "dingske" als je niet meteen op de naam kunt komen.
Je moet niet de woordenboekdefinitie erbij nemen hoor. Is iets typisch Vlaams. Zal ook wel van regio afhangen of het meer of minder gebruikt wordt.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #98 Gepost op: 10-04-2024, 22:26:38 »
Ja ik zeg dan altijd “dinges” als ik niet op n naam kan komen dus kan als verdacht gezien worden idd

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Michaël
« Reactie #99 Gepost op: 10-04-2024, 22:35:31 »
De kandidaten kunnen al een glimp van elkaar hebben opgevangen tijdens de reis naar Sicilië toe. In Behind the Scenes zie je dat ze grotendeels geblinddoekt reisden, maar in het vliegtuig bijvoorbeeld niet. Michaël kan Lynn al wel herkend hebben, maar hij kent haar naam nog niet. Kan prima zijn dat je in een flits denkt: 'dingske, hoe heette ze ook alweer', om dan te beseffen dat ze zich nooit aan je heeft voorgesteld ::jaja:: (Maar het is ook verdacht ;D)
...óf niet!