Ik ben toch vast niet alleen als ik zeg dat ik príma voor altijd zonder verborgen hints zou kunnen. Zélden heeft het iets toegevoegd, eerder verpest voor afleveringen die daarna nog kwamen - ik noem de priesterhint, ik noem de kloosterhint. Als je als makers jezelf nu een béétje inhoudt qua bewust wegmoffelen van duidelijke aanwijzingen in gedrag en acties, dan heb je volgens een prima middenweg. Ik denk dat het dit seizoen oprecht heel veel heeft toegevoegd dat er geen rare hints in zaten. Het programma is een mindfuck genoeg om tóch nog van alles te verzinnen.
Ik ben gek op iedereen hier en de enorme hoeveelheid toewijding en de geweldige theorieën, maar we gaan collectief al jaren voorbij aan de pure basis van het programma. "Goh, ik vind die en die niet eens zo verdacht, maar ja als je deze rebus omdraait en vertaalt in het Russisch dan krijg je toch duidelijk te zien dat die en die de Mol is". Het hóórt bij het programma, maar zeg alsjeblieft eerlijk: is het écht nodig? Maakt dít het het kijken waard? De laatste jaren zijn er zo veel hints ogenschijnlijk met de haren bij gesleept? En toen was er hier vaak ook een enorm onderkoelde reactie.
Ik kan perfect zonder. Ik heb gewoon achterover gezeten dit seizoen, naar de mensen gekeken, naar de opdrachten gekeken, naar posities, naar keuzes. En toen - laat, maar uiteindelijk wel - kwam ik bij de juiste Mol uit. En dat was heerlijk.