Jeroen heeft het dit jaar veel moeilijker gehad als mol dan bij een 'normaal' seizoen, denk ik. Niet alleen waren er minder opdrachten (minder kansen om goed te mollen), maar was er ook een fanatieke kandidatengroep: iedereen was vastbesloten om het beter te doen en had het spel al eerder gespeeld. Ik begrijp ook dat de Elba-opdracht is aangepast, wat misschien ook minder gunstig was voor de mol.
Zeker met die extra moeilijke omstandigheden vind ik dat Jeroen zijn rol goed heeft gespeeld.
Hij is lang onverdacht gebleven, speelde vooral het psychologische spel tactisch en had plezier. Dat vind ik tof om te zien in een mol. Hij heeft effectief geld uit de pot gehaald, ook door zijn mede-kandidaten te manipuleren.
Hier en daar is er naar mijn smaak wat teveel geld binnengekomen, met name bij de mijn-opdracht. Hier had hij heus 1 vraag fout kunnen beantwoorden ipv twee goede antwoorden (Tygo ging op dat moment toch niet afwijken van Nikkie).
En dan had je Patrick die in zijn bijzijn de geldzakjes vindt, een hoog bedrag. Maar dat wil ik de mol wel 'vergeven'. Ik denk echt dat Patrick een kandidaat is die onterecht onderschat wordt. (dat blijkt ook uit het feit dat Patrick door de makers een rol krijgt als penningmeester) Wat ik overigens wel bijzonder vind, want in het 1e seizoen van Patrick heeft hij (onbedoeld misschien
) ook de mol dwarsgezeten. Maar voor Jeroen dus wel jammer dat hij als mol hier (en ook na vragenvuur trouwens) schaakmat staat door Patrick.
Mijn lijstje ziet er zo uit:
Topmollen
1. Milouska (zeer onverdacht, zeer weinig geld ingebracht, goed haar rol vastgehouden)
2. George (vooral credits om zijn gedurfde strategie)
3. Dennis
4. Jan
Prima mollen
5. Jeroen6. Rob
7. Inge (zonde van die hint + dat de groep ook nogal leek te mollen dat jaar
)
8. Klaas (ook zonde van die hint)
9. Merel
10. Margriet (vooral omdat ze veel geld uit de pot heeft gehaald, ze was niet per se een onverdachte mol)
11. Thomas
12. Susan
13. Nico
14. Jon
15. Yvon
16. Annemarie
Kees, Deborah, Elise, Patrick en Kim heb ik uit mijn overzicht gehouden, omdat ik van hun seizoenen te weinig heb meegekregen.
13 t/m 16 liggen voor mij erg dicht bij elkaar. Wat ik pro-Nico vind, is dat hij een van de eerste mollen was. Ik zag bij hem leuke acties, maar ook dat hij persoonlijk moeite met die mollen-rol leek te hebben.
Wellicht verdienen Yvon en Annemarie een hogere plek. Het is niet dat ik hen slechte mollen vind (sowieso vind ik niemand een slechte mol, je moet het maar durven
). Het is meer dat ik bij hen de indruk kreeg dat ze sterk verdacht waren in de groep. Teveel 'in your face' ofzo. Dat vind ik als kijker minder prettig om te zien.