Poll

Wie wil jij dat de nieuwe paus wordt en waarom?

Francis Arinze (71) uit Nigeria
4 (14.8%)
Jorge Mario Bergoglio (67) uit Argentinië
1 (3.7%)
Norberto Rivera Carrera (62) uit Mexico
2 (7.4%)
Godfried Danneels (70) uit België
6 (22.2%)
Ivan Dias (67) uit India
1 (3.7%)
Dionigi Tettamanzi (69) uit Italië
2 (7.4%)
Antonio Rouco Varela (68) uit Spanje
1 (3.7%)
Joseph Ratzinger (78) uit Duitsland
8 (29.6%)
Angelo Sodano (75) uit Italië
2 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 27

Auteur Topic: Wie wordt de nieuwe paus?  (gelezen 4938 keer)

Offline Poekie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie wordt de nieuwe paus?
« Reactie #20 Gepost op: 7-04-2005, 12:25:52 »
Liever helemaal geen paus maar als het dan toch moet, dan graag iemand die om te beginnnen het allereerste artikeltje uit de Universele Verklaring Van De Rechten Van De Mens respecteert:

Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.

Door de vrouw als minderwaardig te beschouwen wordt dit recht meteen voor meer dan 50% van de gehele wereldbevolking geschonden.
Het is toch ook voor de gekke dat het geheel vanzelfsprekend schijnt te zijn, dat de nieuwe paus weer een man wordt.

Verder lijkt het me wel handig als de nieuwe paus -naast condooms- ook de standpuntjes omtrent anticonceptiepillen bijstelt. In deze tijden van overbevolking en daarnaast..... een groot deel van de bevolking uit pure armoede niet in staat is zichzelf, laat staan heel veel kindermonden te voeden, lijkt me dat toch wel het minste wat hij/zij kan doen.

Om een lang verhaal kort te houden; ik ben niet op de hoogte van de standpunten die worden ingenomen door bovenstaande heren, maar doe mij maar degene die aandacht besteedt aan bovenstaande genoemde punten. Zijn leeftijd en afkomst zijn van ondergeschikt belang.

Offline Kukai

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 16-04-2005, 11:18:40 »
LOS ANGELES Vijf kardinalen zijn niet geschikt om paus te worden.Dat vindt een Amerikaanse groep van slachtoffers van seksueel misbruik door priesters en andere geestelijken. De organisatie heeft een lijst verspreid met namen van 'moreel onacceptabele' kardinalen.     

Die kardinalen,onder wie de Italiaanse kanshebber Sodano,zouden weinig tot niets doen tegen seksueel misbruik door geestelijken.Ze zouden priesters zelfs beschermen in plaats van aanpakken, zo zeggen de Amerikaanse slachtoffers.   

Vooral in het Amerikaanse bisdom Boston waren veel schandalen. De kardinalen kiezen vanaf maandag een nieuwe paus. 

« Laatst bewerkt op: 16-04-2005, 11:22:42 door Gerard »
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Lola

• Forumlid
  • _X_
« Reactie #22 Gepost op: 19-04-2005, 16:42:56 »
Nou..ze zijner nog niet echt uit he?
Zeg Gerard ...kan jij niet even wat knopen gaan doorhakken daar?
back again..

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #23 Gepost op: 19-04-2005, 18:05:52 »
Rookgordijn  ::rofl:: ;D

Gerard on the job!

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 19-04-2005, 18:45:14 »
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 19-04-2005, 18:46:57 »
Hoop niet dat iemand van hier een hoop geld heeft ingezet om zijn keuze, want niemand had t hier goed :o ;D

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #26 Gepost op: 19-04-2005, 18:53:20 »

Benedictus XVI

Hij stond bij de bookmakers op nummer 1.
Beter naar de bookmakers luisteren.  ;) ???
« Laatst bewerkt op: 19-04-2005, 19:35:27 door Castor_en_Pollux »

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 19-04-2005, 21:36:29 »
Een hoogleraar dogmatische theologie.
 :o :o

Misschien wil ie wel crewlid worden hier!!
 ::rofl:: ::rofl::
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline lebon simon

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 19-04-2005, 21:46:53 »
Danke schön für die blumen !  ::bravo::

:-\\

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 19-04-2005, 21:48:32 »
Voor 'ons' uit de Bollenstreek zal het een 'duitstoeristische' impuls betekenen rond de Paasdagen.
 :D :D

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #30 Gepost op: 20-04-2005, 21:21:22 »
tis een duitser he? ::domblondje::

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #31 Gepost op: 20-04-2005, 21:21:55 »
krijgen we nu urbi und orbi?? :o  ::ohno::

Offline ceetje

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 20-04-2005, 21:31:51 »
Leuk kijkje in de "keuken":

'Ratzinger is een super persoon'
Uitgegeven: 20 april 2005 20:25
Laatst gewijzigd: 20 april 2005 20:59

ROME - "Kardinaal Ratzinger heeft een superieure intelligentie, ook spiritueel gezien. Hij is nederig, weet wat hij wil en is een dienaar en verkondiger van de waarheid. Kortom een super persoon." Zo omschrijft kardinaal Simonis woensdag de nieuwe paus, Benedictus XVI.

"Daarom ben ik buitengewoon tevreden over deze keuze en verwacht ik van dit pontificaat dat de innerlijkheid, de ingetogenheid centraal staat."

"Het zijn de twee meest intensieve weken van mijn bestaan geweest", geeft Simonis toe, "maar ik heb een intense broederschap ervaren en heb mijn gedachten verrijkt door de contacten met andere kardinalen, die ik beter heb leren kennen." Over het lobbywerk van de collega's voor het conclaaf zegt de kardinaal: "Ik heb de voorkeuren van de collega's leren kennen.

Stemadvies

Zelden zei iemand wie het zou moeten worden. Nooit hoorde ik een negatief stemadvies. Donderdag had ik voor mezelf al de conclusie getrokken dat het die of die moest worden voor mij."

"De eerste stemming was voor mij zeer boeiend. Het is een oriëntatie om te zien hoe de stemmen liggen. Dan spelen er allerlei geopolitieke kwesties. Moet het een Europeaan zijn, bijvoorbeeld. Wat ik zelf ook belangrijk vind: Kent hij de Curie? Bij de tweede stemming dacht ik: Nou dat kan nog wel even duren, maar de kracht van de heilige geest heeft er toch voor gezorgd dat er bij de vierde stemming al een pauskeuze viel."

Applaus

"Tijdens het noemen van de namen, kun je zelf mee turven op een mooi vel en dat doen alle kardinalen dan ook. Nadat de naam 'Ratzinger' 77 keer was gevallen, volgde er een groot applaus. Ratzinger zelf ondersteunde met zijn handen zijn hoofd. Daarna ging de stemming onder grote stilte en ontroering door."

"Toen Ratzinger zich ging kleden begon het geklungel met het kacheltje. Ik weet nu dat zwarte rook gemaakt wordt met piepschuim. Hoe de witte rook gemaakt wordt, weet ik niet, maar er ging iets mis, want de rook sloeg de kapel binnen. Ik dacht nog aan de Japanners die de restauratie van de Sixtijnse Kapel betaald hebben. Ratzinger was al na tien minuten aangekleed terug. Of hij ook nog naar het huilkamertje is geweest, weet ik niet."

Chaos

"Daarna verliep alles chaotisch. We zijn zelfs vergeten de vespers te zingen. Ik kreeg nog een mooi vloeiblad als herinnering en ging terug naar het hotel Santa Marta, overigens een uiterst sober onderkomen. Echt geen eersteklas hotel. Daar probeerde ik te bellen, maar de lijnen waren nog geblokkeerd. Later zag ik een agent die wel bereik had en heb ik mijn voorlichter gebeld."

"Ratzinger heeft ons niet gevraagd te blijven logeren in Santa Marta, maar heeft de kardinalen wel uitgenodigd te blijven eten. Maar de Belgische kardinaal Danneels is hem gewoon gesmeerd om zijn persconferentie te geven. Ik wilde ook wel zo snel mogelijk weg, want van Danneels heb ik wel geleerd dat het belangrijk is de media in te lichten, voordat er onzin wordt verspreid. Maar ik zat ergens midden aan tafel en kon onmogelijk eerder vertrekken."

Toast

Na het uitgebreide verslag over het conclaaf, nodigde kardinaal Simonis de aanwezige journalisten en vier van zijn zeven zusters, die voor de gelegenheid naar Rome waren gekomen, uit een toast te brengen op de nieuwe paus. Zijn zussen waren overigens erg blij dat het Simonis niet geworden was.

bron: nu.nl

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #33 Gepost op: 22-04-2005, 08:51:26 »
Habemus Papam of Habemus Papem?

At around 12:20 ET this afternoon, shortly after white smoke began issuing from the sacramental chimney of the papal conclave, the legend on the lower third of Fox News' screen shifted from the English exclamation "We Have a Pope!" to its equivalent in Latin: "Habemus Papam!" A few moments later, when Jorge Cardinal Medina Estevez took to the papal balcony to announce, in several different modern languages, the news that the new pope had been chosen, the words below him shifted without warning to "Habemus Papem!" But then, like a stern Latin teacher correcting his wayward flock, Estevez pronounced the offending words clearly: "Annuntio vobis gaudium magnum. Habemus papam." As if the Fox programmers had been awaiting Estevez's speech to settle the matter, the correct declension, papam, was quickly restored, this time in a kind of quasi-medieval golden typeface with drop caps, like an illuminated manuscript. Yet moments later, as Estevez exited the balcony after announcing that the new pope's chosen name would be Benedict XVI (I, for one, was still holding out hope for "George Ringo"), the original, no-nonsense capital lettering returned, along with the original misspelling: "Habemus Papem!"

Papam? Papem? Should we call the whole thing off? I'll turn over the final verdict to you classicists out there, but according to my college Latin textbook (to this day, one of the most useful language references on my shelf), papa (pope) should be a regular first-declension noun, like porta (door); its singular accusative form, as a direct object of the verb habere, should be papam with an "A." Of course, papa isn't a classical Latin word at all but a later derivative of an affectionate Greek term for "father"; it wasn't used exclusively for the Bishop of Rome until the 11th century A.D. (Thanks to Slate copy editor and resident word nerd Amanda Watson-Boles for the etymological research.)

Bron: http://slate.msn.com/id/2117061/

Roomser dan de Paus.  ;D

« Laatst bewerkt op: 22-04-2005, 09:02:31 door Castor_en_Pollux »

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 22-04-2005, 09:52:01 »
George Ringo I
 ::rofl:: ::rofl::

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 22-04-2005, 11:17:34 »
Het nieuwste boek.
 ;D