Worden veel dingen genoemd hier waar ik me in kan vinden.
Een mythe waar ik nog aan dacht is: "kandidataat x of y zou een betere mol zijn geweest."
Een kandidaat is een kandidaat en geen mol. Het is geen garantie, in mijn ogen zelfs onwaarschijnlijk, dat kandidaat x of y zich hetzelfde had gedragen als ze de mol waren geweest. De mol zijn is spannend, zwaar en vermoeiend. Je moet 3 weken lang alert zijn. Daardoor mol je soms voorzichtiger of ben je soms juist te opzichtig bezig. Het heeft geen zin om een kandidaat te vergelijken met de mol.
Natuurlijk kan je aan het einde van een seizoen denken "ik had liever gehad dat ze kandidaat x of y de kans hadden gegeven de mol te zijn," omdat je de daadwerkelijke mol niet zo geslaagd vond. Soms wordt het als waarheid gebracht dat ze beter zouden zijn. at is domweg niet te zeggen.
EDIT> Een misschien niet een bewuste mythe. Komt vaker voor, maar makkelijkst uit te leggen aan de hand van de laseropdracht van dit seizoen. Posts die bespreken of het wel of niet eerlijk zou zijn als de laser uitgezet worden. Alsof het hightech detectie systemen zijn. Hightech opname apparatuur hebben ze, maar verder is het allemaal vrij houtje-touwtje. Het zou mij verbazen als bij zo 'n laseropdracht niet domweg een aantal mensen van de crew (via de monitors) staan te kijken of iemand geraakt wordt door een laser en dan een schakelaar omzetten. Mensen werk dus ook kans op foutjes.