In het eerste boek uit deze serie van J. K. Rowling, 'Harry Potter en de Steen der Wijzen', wordt Harry aan ons voorgesteld als een weeskind, dat samen met zijn ouders – een tovenaar en een heks – aangevallen werd door een slechte tovenaar genaamd Voldemort. Harry overleefde de aanval maar zijn ouders werden gedood. Harry werd hierdoor direct een levende legende in de wereld van de hekserij.
Gered door de 'goede heksenkrachten' gaat Harry wonen bij zijn hardvochtige oom en tante, die beschreven worden als 'Dreuzels', mensen met een lage intelligentie, idioot en wreed. Mensen die niet in hekserij geloven worden door het hele boek heen beschreven als 'dreuzels'.
Harry schrijft zich in bij de school voor hekserij
Interessant is dat Harry op zijn elfde verjaardag ontdekt dat hij geboren is als heks. Deze ontdekking doet hem besluiten zich in te schrijven bij Zweinstein, Hogeschool voor Hekserij en Hocus-pocus. Toegerust met een bezem en toverstaf krijgt Harry lessen in gezangen, bezweringen, vloeken, toverdrankjes, magie, transfiguratie en duistere machten.
Door het hele boek 'Harry Potter en de Steen der Wijzen' heen spelen het getal 11 en de kleur groen een prominente rol. Het getal elf kan als profetisch gezien worden, het kan ook een symbool zijn voor een valse profeet. Zo wordt ook Harry’s krant 'De Ochtendprofeet' genoemd, waarbij ik geloof dat hiermee een valse profeet uitgebeeld wordt. Daaraan toegevoegd is de kleur groen, die eruit springt in het eerste boek. Groen kan leven, of verrezen, eeuwig leven symboliseren, maar het kan ook refereren aan het vlees, of het gedreven worden door de ziel, een vervalsing dus van een goddelijk, door de geest geleid bewustzijn.
Dit stuk heb ik gevonden toen ik aan het zoeken was naar een vertaling van Abba... wat afkomstig is uit de Bijbel. Abba betekent Vader, en John komt ook in de Bijbel voor... verder is Prince ook erg Holy (the Artist bedoel ik daarmee)en dan kom ik ook nog uit bij die hond bij de kerk (!) DOG in het engels en als je dat omdraait wordt het God, of dwaal ik nu weer heel erg af?
Wie zoekt ff verder?
Nouky