Niet veel waarde hechten is OK, maar als je ervan uitgaat dat we niet constant worden voorgelogen en het op inerpretatie aankomt, dan is het meest logische scenario dat Ellen, stemmend op de juiste mol, koos voor George. Maar ik val in herlaling.
Voorgelogen is een groot woord, maareh.... als Ellen op George stemde dan hebben ze de waarheid toch behoorlijk verdraaid met die voice-overs in de laatste uitzending hoor. :-\
Dan zou namelijk de verklaring van Ellen en
zeker ook de verklaring van Jantien niet kloppen. Ik val misschien ook in herhaling, maar we horen Jantien duidelijk zeggen: 'Als het George is dan begin ik heel hard te lachen en dan geef ik mijn ongelijk ruiterlijk toe'.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier geen conclusies aan verbinden over wie de mol is of wie het niet is. Het enige dat ik ermee wil zeggen is dat die uitspraken m.i. zeker niet altijd de waarheid weergeven over op wie de kandidaten stemmen als mol.
Ik wil het ook geen 'voorliegen' noemen. Men kan eigenlijk niet anders. Als men altijd duidelijk laat zien en laat horen op wie iedereen (en vooral de afvaller) stemt, dan wordt het voor de kijker wellicht wel heel makkelijk om de waarheid te achterhalen, toch? Men kan dus 2 dingen doen:
a) helemaal geen uitspraken laten horen over wie men verdenkt, of
b) de verklaringen enigszins verdraaid laten horen. Dus als iemand b.v. zegt 'Gisteren dacht ik nog: Jantien is de mol, maar vandaag stem ik op John', alleen het stukje 'Jantien is de mol' laten horen.
Volgens mij hebben de makers in deze serie vaak voor optie B gekozen. That's all I'm saying...
Ellen's uitspraak over de waarheidsgetrouwe uitzendingen zal niet gelogen zijn, maar ook zij kan natuurlijk nooit weten wat de anderen precies tijdens de biecht gezegd hebben. Dus ook niet of het precies zo in de uitzending is gekomen als ze het gezegd hebben.