Oeh... klinkt goed Avron
![Duimen omhoog! ::ok::](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/duim.gif)
Ik ben zelf bezig met het maken van een theater/filmstuk en daar komt eenzelfde verhaallijn in voor. Eén van de hoofdpersonages is nl schizofreen en ziet altijd iemand in haar hoofd. Die is daar gekomen gekomen doordat haar ouders zijn vermoord toen zij nog een kind was. Zij was daar ook bij, maar is in de kast gekropen en is toen ontvlucht. Doordat ze als kind die schuldgevoelens niet aankan heeft ze in haar hoofd een tweede personage ontwikkeld. Syl.
Syl is niet een directe kopie van de moordenaar van haar ouders (die is ook niet in beeld gekomen), maar bestaat uit de slechte kanten van het meisje. Dus haar schuldgevoelens, maar ook haar woede en soms haar verdriet. Ook ziet Syl de complottheorieën die gebruikelijk zijn bij een hevige vorm van schizofrenie (Syl beweert dat iedereen erop uit is om het meisje alsnog te vermoorden).
Ik zou Sara ook een symptoom van de schizofrenie van Jeroen (ook de naam van een andere van onze hoofdpersonen overigens) laten worden.
Stel dat Jeroen nogal eens mot heeft met zijn ouders. Iedere keer als dat zo is neemt hij Tagia mee naar het bos om een stuk te lopen. Als hij dan een beetje bedaard is van zijn boosheid ziet hij opeens Sara. Ze zegt niks, maar op de een of andere manier geeft ze hem rust (dat kun je duidelijk maken door hem dat later aan zijn vrienden te vertellen). Hij gaat wèl echt naar het bos ipv in een droom, want van een droom weet je wanneer je wakker wordt dat hij niet echt is. Van een waanbeeld wordt je echter nooit wakker.
Zo kun je ook heel mooi duidelijk maken dat Sara nooit heeft bestaan door een voorbijganger die hem net voor de zelfmoord heeft zien praten tegen zichzelf. Dan zie je dus opeens hetzelfde moment als je eerder in de film hebt gezien, maar dan opeens zonder Sara.
Sara zou in dit geval een truc van zijn geest zijn om ervoor te zorgen dat hij even zijn geest van de problemen die hij thuis heeft af te halen. Misschien zelfs wel de enige waarbij Jeroen zich nog op zijn gemak kon voelen! En als je er dan achterkomt dat die niet bestaat... Dan snap ik wel dat je zelfmoord pleegt.
Een tip voor spanning: probeer geen James Bond/Matrix achtige actie film te maken. Een thriller bouwt spanning heel rustig op en ik weet uit ervaring dat alleen maar een verwarrend shot, of goed acteerwerk de spanning kunnen maken. Ook al is wàt je ziet helemaal niet zo "spannend" qua actie.
Als je inderdaad kiest voor de schizofrenieverhaallijn moet je zeker "A beautiful mind" en "Secret Window" zien. Inspiratie volop!