Auteur Topic: Hulp bij film die ik ga maken.  (gelezen 4376 keer)

Offline Avron

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Voor wie valt het doek?
Hulp bij film die ik ga maken.
« Gepost op: 7-01-2005, 01:55:34 »
Zoals jullie misschien in de bar hebben gelezen, ben ik alweer met een 2e film bezig.
Het verhaal is nu in de maak, maar we zitten met een paar dingetjes waar we niet helemaal uitkomen. Het eind en het begin van het verhaal weten we al wel, maar we zitten met een paar vragen die nog onbeantwoord zijn.
Allereerst zal ik jullie iets vertellen over het verhaal.
Het verhaal gaat over een jongen, zijn naam is Jeroen. Hij is een gewone scholier en heeft 3 vrienden: Marlies, Eva en Max.
De film begint in het bos. Het is 's avonds en Jeroen laat zijn hond, Taiga uit. Opeens staat hij oog in oog met een meisje, een jong meisje genaamd Sara. Een meisje van een jaar of 11. Ze zegt niks en kijkt Jeroen alleen maar aan. Jeroen besluit die dag daarna het vreemde verhaal aan zijn vrienden te vertellen die hem niet echt serieus nemen. Hij blijft Sara ontmoeten in het bos en uiteindelijk besluit hij zijn vrienden mee te nemen om te bewijzen dat Sara echt bestaat. Saralaat zich dan niet zien en als zijn vrienden willen gaan wordt Jeroen boos en zegt dat ze echt komt. Hij raakt steeds meer geobsedeerd en zijn vrienden besluiten te gaan. Jeroen blijft achter met zijn hond. Als zijn vrienden weg zijn ontmoet Jeroen het Sara wel en zij steekt hem uiteindelijk neer. Als zijn vrienden dan opeens de hond horen blaffen in het bos besluiten ze te gaan kijken. Ze vinden Jeroen op de grond, met een mes in zijn buik: hij heeft zelfmoord gepleegt.
Het mooie van het verhaal is dat Sara niet echt bestaat...elke keer als je Jeroen in het bos ziet lopen met zijn hond, is het een droom. Sara bestaat niet echt en daarom kunnen zijn vrienden haar ook niet zien. Jeroen raakt dus steeds meer geobsedeerd door Sara en uiteindelijk begint hij haar ook overdag te zien en in het bos wordt het hem fataal en steekt Sara/hij hem/zich neer.
We willen sowieso dat de kijkers naarmate het verhaal zich vordert steeds meer aanwijzingen krijgen dat er iets niet klopt met Jeroen...zodat ze uiteindelijk door die mes in zijn buik snappen dat het dromen zijn. Dat het niet helemaal uitgelegd hoeft te worden aan het eind, hoe het nou zit...
We zitten bij dit verhaal wel met enkele vragen en we hopen dat jullie ons misschien hierbij kunnen helpen.
1. Wie is het meisje of waar staat het meisje voor?
2. Waarom pleegt hij uiteindelijk zelfmoord?
3. Waarom is hij het meisje gaan zien?
4. Hoe kan er meer spanning in het verhaal worden gebracht en zorgen we dat de spanning in het verhaal blijft?
Nouja als er nog meer vragen zijn waar ik nu niet op kan komen zet ik ze erbij. Verder mag je natuurlijk ook nog met andere ideeën of suggesties komen.

Als ik meer nieuws heb over de film, laat ik het hier weten.

Groetjes Jorn!
Toch bedankt!

Offline Annemieke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulp bij film die ik ga maken.
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2005, 13:21:18 »
Hee Jorn, gaaf dat je zelf zo'n film gaat maken! Het verhaal klinkt iig al eng... Ik heb wel een paar simpele ideetjes.

Misschien kun je iets meer met die hond doen... Hij merkt de niet-bestaande Sara natuurlijk niet op (tenzij Jeroen dat 'erbij droomt/ hallucineert'), dus zal hij in principe niet tegen haar blaffen. Je zou in een paar 'normale' scènes (buiten het bos) kunnen laten zien dat Taiga normaal áltijd tegen vreemde mensen blaft, zonder dat een personage dat expliciet opmerkt. Een paar keren 'Stil, Taiga!' kunnen wel - die op het eind dus een belangrijke hint blijken.

Jeroen zou het meisje kunnen, en willen, zien omdat ze lijkt op een dierbare die hij pas verloren heeft, bijvoorbeeld zijn moeder. Hij kan denken dat zij het is, in een reïncarnatie ofzo, en daarom troost vinden in de ontmoetingen. Uiteindelijk pleegt hij dan zelfmoord omdat hij er zelf achter is gekomen (mss ook wel vanwege de hond!) dat Sara niet echt is, en dat kan hij dan niet aan, mss ook omdat hij er ruzie over heeft gemaakt met zijn beste vrienden, maar ws vooral omdat hij die troost kwijt is die hij uit Sara putte.

Hoe je spanning erin kunt brengen... sja, het enige dat ik nu kan bedenken is een enorme open deur die jullie zelf ongetwijfeld ook in de vorige film al veel gebruikt hebben, maar muziekjes doen echt heel erg veel!

Nou dat waren wat ideetjes van mij, wie weet heb je er wat aan of kom je nu zelf weer ergens anders op. Iig veel succes en plezier met het maken van de film!

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2005, 13:41:04 »
super zeg....

ik zou denk ik de thriller kant op gaan door Jeroen in zijn jeugd een meisje/moeder/oma/tante/zusje te laten vermoorden of dat hij schuldig is aan haar dood, maar dat hij dat helemaal weggestopt heeft...nu komt zij "verhaal" halen omdat hij door een recente gebeurtenis weer geconfronteerd wordt door het incident van vroeger...beetje bij beetje komt de kijker achter het hele dramatische verhaal wat jeroen in zijn vroege jeugd heeft meegemaakt...sara zou in dit geval dan zijn geweten kunnen zijn..jeroen besluit uiteindelijk dat hij niet met dit geheim kan leven en kiest dan voor zelfmoord

Omdat zijn vrienden van niks weten over de tragedie in zijn leven, kunnen zij sara ook niet zien...waardoor zij hem gaan uitlachen en daardoor komt hij op eenzame hoogte te staan in het elven...mensen die eenzaam zijn denken veel na dus komt hij beetje bij beetje dichterbij de waarheid omtrend vroeger met alle gevolgen van dien!

"t lijkt me geweldig om zo'n filmn te maken joh, maar verreist idd veel energie en denkwerk!

suc6 er mee jorn! ::ok::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline SEB@S

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2005, 15:25:13 »
Het meisje kan voor een vriendin staan uit het verleden, misschien iemand waar hij erg van hield toen hij 11 was, het kan zijn dat ze is verdwenen in het bos destijds en nooit gevonden, misschien liepen ze destijds altijd door het bos naar huis vanuit school bijvoorbeeld, alleen op een dag was Jeroen ziek en was ze noodgedwongen om de wandeling naar huis alleen te maken en er is toen iets gebeurd ( je kan er een zijverhaallijn van maken wat er destijds gebeurde ). Hierdoor voelt hij zich schuldig, op het moment dat hij het meisje weer in het bos ziet kan er een nieuwe doorbraak zijn in de verdwijning, een krantenartikel bijvoorbeeld dat er een dader is opgepakt en een bekentenis heeft afgelegd. Hij weet dat het misschien niet zou zijn gebeurd als hij niet ziek was geweest toen en met haar mee was gelopen. UIteindelijk blijft het schuldgevoel groeien en uiteindelijk komt het tot een climax, de zelfmoord.

Je kan de zaak rond de verdwijning langzaam opbouwen, in het begin een klein nikszeggend krantenartikel over de zaak, een kleine nieuwe aanwijzing bijvoorbeeld, en aan het eind pas een dader vinden ( kan in de directe omgeving van Jeroen maar hoeft niet ) en duidelijk maken wat er destijds gebeurde waardoor Jeroen ziet dat hij mogelijk haar dood had kunnen voorkomen en zelfmoord pleegt ( het lijkt in scene alsof Sara hem doodstak omdat hij in haar ogen medeschuldig is aan haar dood ). De spanning kan in de vorm van het raadsel rond de verdwijning van Sara. Bij een scene in het bos kan je ook juist helemaal geen muziek en stilte nemen, een bepaalde dreiging opwekken, geen geluid kan ook een heel dreigend effect hebben of iets juist indrukwekkender maken ( er is geen muziek bij het laatste stuk van Elephant met het geweld waardoor het nog meer impact heeft ). Ik hoop dat ik hiermee heb geholpen. 

Offline Avron

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2005, 15:59:21 »
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik er wel iets mee kan.

Misschien kun je iets meer met die hond doen... Hij merkt de niet-bestaande Sara natuurlijk niet op (tenzij Jeroen dat 'erbij droomt/ hallucineert'), dus zal hij in principe niet tegen haar blaffen. Je zou in een paar 'normale' sc?s (buiten het bos) kunnen laten zien dat Taiga normaal ?ijd tegen vreemde mensen blaft, zonder dat een personage dat expliciet opmerkt. Een paar keren 'Stil, Taiga!' kunnen wel - die op het eind dus een belangrijke hint blijken.
 ergens anders op. Iig veel succes en plezier met het maken van de film!
Dit vind ik een heel goed idee! Ik wil dit zeker in de film stoppen. Dat de hond niet blaft met Sara in de buurt. Het is een droom van Jeroen en het is een beetje overbodig dat Taiga dan moet blaffen, want Jeroen ergert zich er alleen maar aan, dus dan laat hij dat weg in zijn dromen.

omdat zijn vrienden van niks weten over de tragedie in zijn leven, kunnen zij sara ook niet zien...waardoor zij hem gaan uitlachen en daardoor komt hij op eenzame hoogte te staan in het elven...mensen die eenzaam zijn denken veel na dus komt hij beetje bij beetje dichterbij de waarheid omtrend vroeger met alle gevolgen van dien!

Dit is ook mooi en een goede reden waarom hij steeds meer achter de waarheid komt.
Ik denk zelf dat het belangrijk is dat het voor de kijkers ook heel duidelijk wordt dat er iets niet klopt...ze accepteren wel dat Jeroen er steeds meer achter komt, want die denkt er gewoon over na en komt tot de conclusie dat het dromen zijn. Maar voor de kijkers moet het ook duidelijk worden en dat wordt nog lastig.

Jeroen zou het meisje kunnen, en willen, zien omdat ze lijkt op een dierbare die hij pas verloren heeft, bijvoorbeeld zijn moeder. Hij kan denken dat zij het is, in een re?arnatie ofzo, en daarom troost vinden in de ontmoetingen. Uiteindelijk pleegt hij dan zelfmoord omdat hij er zelf achter is gekomen (mss ook wel vanwege de hond!) dat Sara niet echt is, en dat kan hij dan niet aan, mss ook omdat hij er ruzie over heeft gemaakt met zijn beste vrienden, maar ws vooral omdat hij die troost kwijt is die hij uit Sara putte.

Dit vind ik ook heel mooi, maar ik zit dan nog wel een beetje met de vraag of het logisch is dat hij haar in een vorm van een klein meisje ziet.

Bij een scene in het bos kan je ook juist helemaal geen muziek en stilte nemen, een bepaalde dreiging opwekken, geen geluid kan ook een heel dreigend effect hebben of iets juist indrukwekkender maken ( er is geen muziek bij het laatste stuk van Elephant met het geweld waardoor het nog meer impact heeft ). Ik hoop dat ik hiermee heb geholpen.
Ja, dat is ook een goed idee! We zullen zeker kijken wat voor een effect dat heeft.

Ik zit dan nog wel een beetje met de vraag wat het meisje tegen hem zegt. We willen haar een beetje in symbolen laten praten en hem langzaam ergens duidelijk van maken. Hebben jullie ideeën wat het meisje hem kan zeggen?
Toch bedankt!

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2005, 16:33:07 »
Als je start met "mooie beelden" kom je op een gegeven moment in de problemen met het logisch verloop van het verhaal. Als je kiest voor een "verdrongen" persoon(het meisje),zal je moeten verklaren waarom de omgeving van de jongen hem niet aan deze persoon herinnert(en hij het beeld dus herkent). Een zusje bijv. zal normaal door zijn ouders frequent worden genoemd. Dit geldt ook voor een vriendinnetje wat vermoord is en waarbij hij schuldgevoelens heeft. Er is toch een wisselwerking tussen thema/verhaallijn en de juiste beelden.
Kies je bijv. voor een zusje dan zou je bijv. aan iets van adoptie moeten denken of een situatie waarbij natuurlijke ouders ook verdwenen zijn, het meisje zou hem dan herinneren aan het verleden voor al deze gebeurtenissen(is wel weer een vrij complex verhaal, ik weet niet hoe lang de verhaallijn en de film mag worden)

Offline Avron

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2005, 16:40:36 »
Als je start met "mooie beelden" kom je op een gegeven moment in de problemen met het logisch verloop van het verhaal. Als je kiest voor een "verdrongen" persoon(het meisje),zal je moeten verklaren waarom de omgeving van de jongen hem niet aan deze persoon herinnert(en hij het beeld dus herkent). Een zusje bijv. zal normaal door zijn ouders frequent worden genoemd. Dit geldt ook voor een vriendinnetje wat vermoord is en waarbij hij schuldgevoelens heeft. Er is toch een wisselwerking tussen thema/verhaallijn en de juiste beelden.
Kies je bijv. voor een zusje dan zou je bijv. aan iets van adoptie moeten denken of een situatie waarbij natuurlijke ouders ook verdwenen zijn, het meisje zou hem dan herinneren aan het verleden voor al deze gebeurtenissen(is wel weer een vrij complex verhaal, ik weet niet hoe lang de verhaallijn en de film mag worden)
Hmm...bedoel je nu te zeggen dat er een verklaring moet zijn waarom Jeroen het meisje niet herkent? Dat is inderdaad wel een probleem en dan zou reïncarnatie misschien een oplossing zijn, maar dat vind ik raar. Misschien moet het meisje dan toch ergens voor staan...misschien staat een jong meisje wel symbool voor iets, maar dat weet ik ook niet. Ik denk dat het dan misschien zijn geweten moet zijn ofzo.
Toch bedankt!

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #7 Gepost op: 7-01-2005, 16:46:50 »
Dat bedoelde ik inderdaad. ::ok::
Bij welke jongen, of in welk geval zou een deel van hemzelf worden gepersonificeerd door een meisje ?

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #8 Gepost op: 7-01-2005, 21:26:51 »
Oeh... klinkt goed Avron ::ok::

Ik ben zelf bezig met het maken van een theater/filmstuk en daar komt eenzelfde verhaallijn in voor. Eén van de hoofdpersonages is nl schizofreen en ziet altijd iemand in haar hoofd. Die is daar gekomen gekomen doordat haar ouders zijn vermoord toen zij nog een kind was. Zij was daar ook bij, maar is in de kast gekropen en is toen ontvlucht. Doordat ze als kind die schuldgevoelens niet aankan heeft ze in haar hoofd een tweede personage ontwikkeld. Syl.

Syl is niet een directe kopie van de moordenaar van haar ouders (die is ook niet in beeld gekomen), maar bestaat uit de slechte kanten van het meisje. Dus haar schuldgevoelens, maar ook haar woede en soms haar verdriet. Ook ziet Syl de complottheorieën die gebruikelijk zijn bij een hevige vorm van schizofrenie (Syl beweert dat iedereen erop uit is om het meisje alsnog te vermoorden).

Ik zou Sara ook een symptoom van de schizofrenie van Jeroen (ook de naam van een andere van onze hoofdpersonen overigens) laten worden.

Stel dat Jeroen nogal eens mot heeft met zijn ouders. Iedere keer als dat zo is neemt hij Tagia mee naar het bos om een stuk te lopen. Als hij dan een beetje bedaard is van zijn boosheid ziet hij opeens Sara. Ze zegt niks, maar op de een of andere manier geeft ze hem rust (dat kun je duidelijk maken door hem dat later aan zijn vrienden te vertellen). Hij gaat wèl echt naar het bos ipv in een droom, want van een droom weet je wanneer je wakker wordt dat hij niet echt is. Van een waanbeeld wordt je echter nooit wakker.

Zo kun je ook heel mooi duidelijk maken dat Sara nooit heeft bestaan door een voorbijganger die hem net voor de zelfmoord heeft zien praten tegen zichzelf. Dan zie je dus opeens hetzelfde moment als je eerder in de film hebt gezien, maar dan opeens zonder Sara.

Sara zou in dit geval een truc van zijn geest zijn om ervoor te zorgen dat hij even zijn geest van de problemen die hij thuis heeft af te halen. Misschien zelfs wel de enige waarbij Jeroen zich nog op zijn gemak kon voelen! En als je er dan achterkomt dat die niet bestaat... Dan snap ik wel dat je zelfmoord pleegt.

Een tip voor spanning: probeer geen James Bond/Matrix achtige actie film te maken. Een thriller bouwt spanning heel rustig op en ik weet uit ervaring dat alleen maar een verwarrend shot, of goed acteerwerk de spanning kunnen maken. Ook al is wàt je ziet helemaal niet zo "spannend" qua actie.

Als je inderdaad kiest voor de schizofrenieverhaallijn moet je zeker "A beautiful mind" en "Secret Window" zien. Inspiratie volop!
« Laatst bewerkt op: 7-01-2005, 22:02:36 door D**n »
Take a glorious bite out of the whole world

Offline elise is de mol

• Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 7-01-2005, 22:28:23 »
Wel cool dat je dat doet. ::ok::

Ik ben voor school bezig met een soort van film over Hippocrates, maar ik vind het nou niet echt super leuk, en je krijgt er dus een cijfer voor wat zoveel procent meetelt voor je eindexamencijfer :-\\
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #10 Gepost op: 7-01-2005, 22:35:55 »
Avron!!

Hoe ga je die film maken? Volg je daar een opleiding voor ?? Ik wil je graag helpen met het technische gedeelte ervan!! als je dat zou willen! Ik volg een opleiding daarin!!

Groet,

Guikie

Offline Avron

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 7-01-2005, 23:25:53 »
Ik vind het echt tof dat er zoveel goeie reacties komen.
Ik heb net de film "A beautiful mind" gekeken en ik heb voor mezelf besloten dat de kant van de schizofrenie veel meer mogelijkheden biedt. Het wordt dan al wel veel gebruikt in films, maar ik wil er toch een beetje mijn eigen draai aan geven.
Sowieso is het raar dat de hoofdpersoon, Jeroen niet weet dat hij droomt, als je dan de kant van de waanbeelden opgaat dan is dat wel logisch dat Jeroen geen onderscheid kan maken tussen wat echt is en wat niet.
Verder heb ik nog steeds niet helemaal een duidelijk idee, waarom deze schizofrenie is ontstaan en wie het meisje nu precies is. Hier moet ik nog even goed over nadenken, maar ik neem jullie suggesties natuurlijk in overweging.

Hoe ga je die film maken? Volg je daar een opleiding voor ?? Ik wil je graag helpen met het technische gedeelte ervan!! als je dat zou willen! Ik volg een opleiding daarin!!

Nou ik volg er geen opleiding voor, maar misschien wil ik dat wel gaan doen. Ik zit nu nog op de middelbare school en ik wil misschien naar de filmacademie. Wat bedoel je precies met helpen met het technische gedeelte? PM me anders even erover. Dat gaat makkelijker.

Als jullie nog meer ideeën hebben, hoor ik het graag. En als ik het verhaal af heb dan zet ik het hier op het forum!

Groetjes Avron!
Toch bedankt!

Offline Avron

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 26-01-2005, 23:28:30 »
Zo, ik laat weer even iets van me horen ::zwaai::
Ik heb net allemaal info bij elkaar gezocht over schizofrenie en ik mijn vooroordelen blijken maar weer eens niet waar te zijn.
Ik ga alle info nu even goed doorspitten om te zien wat ik wil gebruiken in de film.
Verder heb ik in de bieb een paar weken geleden twee boeken geleend over film maken en daarin staat ook veel nuttige info over hoe je een script kunt schrijven.
Als er vorderingen zijn laat ik het weten en als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag.
Even voor de herinnering:

Aan het begin van het topic staat in het kort het verhaal

Groetjes Avron
Toch bedankt!

Offline Nostradamus

• Forumlid
  • Never say more than is necessary
« Reactie #13 Gepost op: 27-01-2005, 14:49:53 »
Hoop dat het een mooie film wordt!
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Poekie

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 2-02-2005, 17:52:25 »
Wat een cool idee Avron!
Lijkt me erg leuk ook om mee bezig te zijn. Ben zelf niet thuis in film, maar wel vaak bezig met het schrijven van korte verhalen (in combinatie met illustraties). Die zitten vaak vrij eenvoudig in elkaar, dus dat is toch heel anders dan een hele verhaallijn voor een film uit te werken. Knap dat je dat kunt!

Maar goed, misschien heb je hier iets aan:

het gegeven van iets essentieels verdringen uit het verleden, met de gevolgen van dien, bijvoorbeeld de schizofrenie die eruit kan volgen, is volgens mij een redelijk vaak gebruikt gegeven (zoals je zelf al zegt), maar daardoor natuurlijk niet verkeerd (het wordt tenslotte niet voor niets vaker gebruikt).

Misschien is het echter een idee, om er nog een extra sausje aan te geven, door helemaal aan het einde van de film ook een toekomst element te verwerken. Het meisje kan bijvoorbeeld uiteindelijk ook voor onschuld, of voor leven staan, waardoor leven en dood naast elkaar komen te staan aan het einde van de film. Na de dood van Jeroen kan bv. bij de begrafenis (ik noem even een dwarsstraat, kan van alles zijn) of waar dan ook, blijken dat Jeroen vader is geworden (iets wat ie zelf ook niet wist) van een meisje met de naam Sara.
Dit niet als de grote verklaring voor zijn beelden in het bos (waar dan wel een geschiedenis aan ten grondslag ligt), maar als een soort dubbele bodem.

« Laatst bewerkt op: 2-02-2005, 17:54:21 door Poekie »

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #15 Gepost op: 26-03-2005, 23:25:20 »
Het lijkt mij juist mooi als het meisje wèl echt is, alleen zij is een engel of zijn beschermengel. Ze probeert hem er juist van te weerhouden zelfmoord te plegen, maar doordat hij niet ziet wat ze probeert te vertellen, lukt dat haar dus niet.
Je maakt het duidelijk dat het een zelfmoord is als je eerder in de film het mes established. Laat zien dat hij het op een gegeven moment bij zich gaat dragen. Overigens lijkt het mij niet nodig de uiteindelijke steepartij te laten zien. Gewoon de weggelopen vrienden die ineens struikelen over de losgeslagen hond en daarop besluiten dat er iets ergs gebeurd is. Dan op de plek des onheils kan je het lijk onscherp in de voorgrond houden, is veel dramatischer. Onthoud dat de verbeelding van de kijker altijd heftiger is dan wanneer je iets expliciet in beeld brengt.
The British are not impressed.