Talpa brengt vanavond niet alleen een nieuw seizoen van Expeditie Robinson op de buis, ook wordt de eerste afle- vering van de misdaadserie Parels & Zwijnen uitgezonden.
Expeditie Robinson ondergaat in dit nieuwe seizoen enkele veranderingen. "Het is een ijzersterke formule waarbinnen je kunt variëren", legt Ernst-Paul Hasselbach uit in het Algemeen Dagblad. "We hebben de strijd van de mannen tegen de vrouwen gehad en Belgen tegen Nederlanders. Nu kiezen we voor jong versus oud. Met proeven - zoals dat kruisigen - die heftiger zijn dan ooit tevoren."
In de eerste aflevering is deze kruisiging van alle 16 deelnemers te zien. "Als programmamaker moet je steeds meer de grenzen opzoeken om op te vallen."
"De concurrentie is nu echt enorm. Ik denk echter dat je als instituut een voorsprong hebt op de nieuwkomers. Die moeten nog maar bewijzen dat ze kijkers aan zich kunnen binden. Meer dan 4000 mensen wilden meedoen. En dat terwijl ze weten hoe erg deze show erin hakt. Velen keren na die zware ervaring ook niet meer hetzelfde terug bij hun gezin of vriendin. Zo verkocht Ryan, die twee jaar terug meedeed, zijn zaak en zijn huis. Hij reist nu de wereld rond. In Robinson ben je een pion van anderen en overgeleverd aan honger en onzekerheden. Dat levert fantastische tv op."
Hoge hakken, keiharde liquidaties, louche bordelen en genadeloze gangsters komen voorbij in de nieuwe misdaadserie Parels & Zwijnen. Flashbacks, split screens, vertraagde beelden, afwisselend cameratempo en donkere episodes moeten de zoektocht van de vrienden Rudy en Dexter naar de moordenaar van een politiecollega kleur geven. De hoofdrolspelers Ruben Lürsen en Mike Libanon bedachten de serie. Dat gebeurde toen zij als sidekicks van Monique van de Ven en Linda de Mol in Spangen niet verder kwamen dan een aantal beperkte minuten. Libanon: "We wilden meer, wat gedurfder ook. Dat lukte bij Spangen niet omdat het te veel van het concept afweek. Dat is toch: dode, onderzoek, schietpartij en misdaad opgelost. Steeds meer van hetzelfde met die overbekende saxofoondeun. Het is hier niet eerder gemaakt, maar dat betekent niet dat het on-Nederlands is. Wij doen het toch en appelleren daarbij absoluut aan het onderbuikgevoel."
Lürsen vult aan: "Tsja, niets ten nadele van programma's als 'Luifel en Luifel', 'Baantjer' en 'Flikken'. Maar ik vind dat vaak vlak en voorgekauwd drama waarin weinig aan de fantasie van de kijker wordt overgelaten. Ook qua stijl. De personages hebben nog net geen etiket op hun voorhoofd: slecht, goed. Wij doen meer een beroep op de verbeelding van het publiek door bepaalde dingen niet in te vullen. Muziek, schaduwen, stiltes; die middelen kunnen heel goed spanning oproepen. Filmtrucs dus. De tijd zal leren of Nederland hier klaar voor is. Het is extreem, rauw en gewaagd. Vol echte mannen en stoere wijven."
Libanon zegt in TVgids Online dat praten in de serie ondergeschikt is aan de sfeer. "De eerste Nederlandse misdaadserie is bijzondere televisie geworden. In producties voor tv wordt normaal veel gepraat, maar in Parels & Zwijnen zie je dat veel minder. De sfeer en de beelden zijn heel belangrijk. Eigenlijk maken we een film voor tv, de kijkers moeten er naar kijken alsof ze in de bioscoop zitten. Dat is best vermoeiend; wat dat betreft moeten we de kijkers heropvoeden."
De derde hoofdrol van Parels & Zwijnen is voor Eva Duijvestein: "Ik speel een dubbelrol, die van de bardame Daisy en haar tweelingzus Lucy, die danseres is. Een misdaadserie is wel heel wat anders dan Meiden van De Wit en ik mis mijn tegenspeelsters uit die serie Frederique Huydts en Angela Schijf wel - gelukkig sms’en we veel. Ik zit hier toch hoofdzakelijk met mannen en ik vind het prettig om vrouwen om me heen te hebben."
Expeditie Robinson en Parels & Zwijnen, vanavond vanaf 20:30 bij Talpa (
http://mediakrant.web-log.nl/)