Auteur Topic: Ervaringen gevraagd Vrije School  (gelezen 3503 keer)

Offline Cynneke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ervaringen gevraagd Vrije School
« Gepost op: 20-06-2006, 20:42:53 »
Ons zoontje gaat per het nieuwe schooljaar naar de peuterspeelzaal van de Vrije School hier.

Eind van dit jaar moeten we ook de keuze gaan maken naar welke basisschool hij gaat. Nu hoeft dat voor de peuterspeelzaal niet persé de Vrije School te zijn, maar zijn we vrij elke basisschool te kiezen die wij willen.

Niettemin spreekt het onderwijs en de zelfstandigheid van de Vrije School ons wel aan. Maar de een is super te spreken over het onderwijs daar, de ander heeft er spijt van er 8 jaar te hebben gezeten en zou het zijn kind niet aan doen.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van mensen. Heb jij op de Vrije School gezeten en hoe is dat bevallen? Hoe was de doorstroming naar het Middelbaar Onderwijs? (had je moeite met de structuur daar, was er genoeg kennis meegegeven door de Vrije School)

Dus laat maar horen de verhalen svp!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline -Lieke-

• Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
Re: Ervaringen gevraagd Vrije School
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2006, 14:59:18 »
Ik zit ook al sinds de peuterspeelzaal op de vrije school (nu in de 4e, ook vrije school) en ik heb er echt geen spijt van!!! .In groep 1 en 2 was het eigenlijk alleen maar spelen, en niet zoals op andere scholen al beginnen met leren lezen. In groep 3 kreeg ik al gelijk Engels, Duits en Frans, dat waren alleen maar liedjes en verhaaltjes maar zo krijg je toch een goed taalgevoel. Ik kreeg (en krijg nog steeds) veel creatieve vakken, dat vind ik zelf wel belangrijk. En door veel aantekeningen te maken in plaats van alleen maar uit boeken te leren leer je zelfstandig werken.
Een nadeel is wel dat de school zich moet aanpassen om subsidies te krijgen. Daardoor worden er dingen uitgeprobeerd die niet allemaal even handig zijn.

Als je nog iets wil weten: vraag het maar

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2006, 12:54:53 »
Thnx Lieke.
De Vrije School spreekt ons beiden in elk geval wel aan. De werkwijze en ook de gemoedelijkheid hoe alles er aan toe gaat. Ook het zelfstandig werken...
Zo ginen wij donderdag een kijkje nemen op de peuterspeelzaal, maar toen we aan kwamen lopen, werden er direct 2 kleuters meegestuurd om ons het lokaal te wijzen. En toen we daar aan kwamen en het lokaal leeg bleek, werd er uit een lokaal in de buurt een jongen aangewezen die de juf en de peuters ging zoeken buiten.
Heerlijk die zelfstandigheid hoor.

In augustus start Robin er in elk geval in de Peuterspeelzaal en dan hebben we nog een aantal maanden om onze keuze te maken. Spannend allemaal!

Maar als we vragen hebben, dan PM ik je even!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 26-06-2006, 22:23:53 »
Mijn drie neven hebben vanaf de basisschool op de Vrije School gezeten. Het is met alledrie goed gekomen. 1 studeert in Utrecht nu Psychologie, de ander in Sittard de HBO-opleiding van het CIOS, neef nummer drie de MBO-versie van die opleiding.

Cynneke: komt helemaal goed......... ::jaja::

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2006, 22:36:15 »
De vrije school lijkt mij ook een goede school. Veel creativeit geloof ik.. en dat vind ik erg belangrijk. Maar wat is er nou van waar dat kinderen er pas heel laat leren lezen?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2006, 07:17:18 »
De gedachte erachter is, dat kinderen pas de vaardigheid aan gaan leren, wanneer ze eraan toe zijn. Het kan best zijn dat het ene kind er al heel vroeg aan begint, en een ander kind pas heel laat (uiteraard wel binnen een bepaalde marge, je zal op je 12e toch bepaalde dingen moeten kunnen....).

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2006, 09:11:52 »
Ik heb inmiddels op andere fora wel gelezen dat kinderen idd laat leren lezen. Er waren zelfs vrije scholen waar kinderen wílden leren lezen, maar waar gezegd werd: nee, daar ben je nog niet aan toe, dat doen we pas volgend jaar.
En dat vind ik wel jammer.Dat ze ergens interesse in tonen en iets willen, betekent m.i. toch dat ze er aan toe zijn.

Maar dat is lang niet elke school die zo werkt.

Creatief zijn ze op de vrije school idd wel. Zelfs met de peuters bakken ze al broodjes. En dat spreekt me ook heel erg aan. Wel moet je een kind hebben, dat zich graag creatief uit. Als je volgens mij een kind hebt dat niet graag plakt, tekent etc, moet de vrije school een ramp zijn.

Op http://www.onderwijsinspectie.nl kun je rapporten en beoordelingen opvragen per school. De vrije school hier (Middelburg) staat niet slecht bekend in elk geval. Dus we vinden het wel het overwegen waard.

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 2-07-2006, 11:55:06 »
Ik heb gehoord dat de Vrije School aan de ene kant idd erg veel aan creativiteit doet (tekenen, toneel, dans...) maar aan de andere kant wel heel erg streng in de 'leer' kan zijn. Het schijnt dat alles gebeurt vanuit een bepaalde overtuiging, die de kinderen en/of ouders wel enigszins 'opgedrongen' wordt. Zo zijn bepaalde kleurencombinaties uit den boze, en wordt het kinderen simpelweg verboden daarmee te tekenen. Zulke dingen. Maar ik heb er zelf geen ervaringen mee - ja alleen peuterspeelzaal maar daar weet ik niets meer van - dus het is slechts wat ik gehoord heb van anderen. En het kan ook zijn dat die striktheid vooral vroeger een probleem was en nu meer is afgezwakt. Goed dat je van tevoren informeert in elk geval Cynneke, en succes met jullie keuze!

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 2-07-2006, 12:04:45 »
Is toch logisch Annemieke. Het is toch een behoorlijke beslissing die je voor je kind maakt. Je kind moet er toch 8 jaren van zijn leven doorbrengen en uiteraard kan je wel van school wisselen, maar dat vind ik toch niet aan te bevelen. Daarom willen we er heel zorgvuldig een keuze over maken.

Maar die zaken die jij noemt, heb ik ook al van anderen gelezen. Maar dat schijnt bij de ene school we te zijn en bij de andere niet. Dus daar willen we ook gewoon eens over gaan praten. We willen tzt gewoon een gesprek vragen en daarin wat vragen stellen. Ook over het lezen en rekenen, want wat als Robin dat al eerder wil dan hun. Wordt het dan tegengehouden of wordt hij daarin toch gestimuleerd?

Dat opdringen doen ze hier absoluut niet. Dat werd op de peuterspeelzaal al direct gezegd.

Offline molice

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 2-07-2006, 12:12:21 »
Ik zou het niet doen.

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 2-07-2006, 12:19:04 »
Ja, maar de vraag is dan: waarom niet?

Er zal toch een reden moeten zijn.

Offline -Lieke-

• Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 2-07-2006, 13:09:28 »
Ook over het lezen en rekenen, want wat als Robin dat al eerder wil dan hun. Wordt het dan tegengehouden of wordt hij daarin toch gestimuleerd?
Ik begon in groep 3 met rekenen en lezen/schrijven, dat vind ik toch niet zo heel erg laat. De boekjes op school vond ik wel vaak wat te makkelijk maar dan las ik thuis gewoon boeken die ik wel leuk vond.

Offline kabouter

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 28-09-2006, 11:02:22 »
En Cynneke, hoe bevalt het op peuterzaal van de Vrije School?

Groetjes Kabouter

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #13 Gepost op: 28-09-2006, 11:21:23 »
En Cynneke, hoe bevalt het op peuterzaal van de Vrije School?

Groetjes Kabouter
Cynneke gaat daar zelf niet heen, het is haar zoontje ::rofl:: ::rofl::

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 28-09-2006, 17:29:45 »
Cynneke gaat daar zelf niet heen, het is haar zoontje ::rofl:: ::rofl::

Cynneke gaat er ook heen hoor :D...weliswaar als ouder maar ook ouders moeten een goed gevoel hebben bij de peuterspeelzaal...net als bij de basisschool overigens ;)

En ik ben ook wel benieuwd of het bevalt...heb zelf alleen ervaringen met de reguliere speelzalen.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #15 Gepost op: 28-09-2006, 23:06:45 »
Ach, als ervaringsdeskundige kan ik zeggen: het is helemaal goed gekomen met mijn neefjes........had ik al geschreven, dus. ::rofl::

Mja, Bakkertje, je hebt uiteraard wel gelijk.

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 28-09-2006, 23:32:55 »
Het is superontzettend leuk daar!!
Robin gaat er zingend en dansend heen en als we 's avonds aankondigen dat hij de volgende morgen weer naar "school" mag, hopt ie springend als een kangaroe de woonkamer door. Zo enthousiast is hij.

Ze doen er ook heel veel met de kinderen. Ze bakken er broodjes, maken er appelmoes, knutselen er en nu met de herfst op komst, maken ze ook een hersttafel, met kastanjes, eikels, hazelnoten, mooie bladeren en rozenbottels. De sfeer is er heel leuk ook.

We hebben voor Robin ook een vogeltje moeten (nou ja, als je niet wilt hoeft het niet hoor) maken. Dat vogeltje "vliegt" ook met de kinderen "uit" naar de kleuterschool. Als ze naar de kleuterschool van de Vrije School gaan, vliegt het vogeltje ook met ze mee. En dat zal het bij Robin ook doen, want we gaan hem opgeven voor de Vrije School, waar hij dan in dec 2007 naar toe zal gaan.

Als iemand nog vragen heeft, stel ze gerust :)

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 29-09-2006, 06:48:14 »
Hardstikke leuk Cynneke dat het Robin en jullie zo goed bevalt....ik vind het ook zo leuk van de vrije school dat ze zoveel doen met de kinderen. Dat mis ik soms wel een beetje in het reguliere onderwijs.
Alhoewel ik bij mij op school wel de komst van seizoentafels heb gestimuleerd. Binnenkort ga ik een workshop vilten houden zodat mijn collega's ook leuke seizoentafels kunnen gaan maken.

::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!