Ja klopt. Bubblegum dance.
Aqua markeert volgens mij hèt moment dat de muziekindustrie werd overgenomen door 12-jarigen. Dat was destijds blijkbaar nog de enige doelgroep waar muziek aan werd verkocht.
Hè, maar toen werd er toch nog niet zoveel gedownload? Nee, downloaden is ook niet de reden voor de teloorgang van de single,
dance heeft de muziekindustrie zoals die sinds de jaren '60 bestond de nek omgedraaid. Met haar totale gebrek aan creativiteit verloor de dance alle reden voor mensen om nog een exemplaar van hun favoriete plaatje te kopen. Alles was immers toch hetzelfde, er was geen enkele reden meer om gezellig op je kamer een singletje te luisteren. De 'muziek' werd enkel gedraaid in uitgaansgelegenheden.
Dat de single sindsdien nog 10 jaar heeft bestaan mag een wonder heten, maar de veroorzaakte schade was al niet meer terug te draaien. Mensen kwamen niet meer naar de platenzaak en als eenmaal een gewoonte uit het dagelijks leven is verdwenen keert die niet zo snel meer terug.
Dat tegenwoordig de downloaders de schuld krijgen van de ondergang van de muziekindustrie is niet terecht. Onlangs is ook weer bekend gemaakt dat
juist de downloaders ook de meeste muziek legaal in hun bezit krijgen. Iemand die niks downloadt, koopt ook niks. Dit is niks nieuws, al zeker 50 jaar trekken nieuwe technologieën juist meer klanten (zie ook
[link]), dit is met downloaden niet anders.
Dus de platenindustrie heeft haar eigen glazen ingegooid en schuift de schuld af. Inmiddels wordt er voornamelijk nog verkocht aan eerder genoemde 12-jarigen. De Kabouter Plop en K3 fans. Niet voor niets is K3 van een op volwassen vrouwen gerichte groep zich volledig gaan toeleggen op een kinderpubliek. (Huh?! Ja, ga maar na, zou jij
"wat ik wil wat ik wil wat ik wil / is een man die mijn waanzinnig maakt / die mijn ontroert en ontvoert / sla ik aan de haak" (K3, Wat ik wil, van het album Parels) door je kinderen laten zingen? Nee natuurlijk, dat lied is ook helemaal niet voor kinderen geschreven)
Maar enfin, de mol dus...