De ov-chipkaart. Wat een verschrikking is dat zeg.
Toen de kaart in 2007 net geïntroduceerd werd, zag ik er wel heil in: één kaart voor alle typen van openbaar vervoer. Maar mijn mening heb ik al gauw bijgesteld. In 2008 heb ik een 4-ster maandabonnement op de kaart geladen, zodat ik van huis naar werk kon op dat abonnement, maar op een dag werd er 's ochtends een bedrag van € 1,12 en 's avonds een bedrag van € 1,13 afgeschreven, terwijl ik het abonnementsgebied niet heb verlaten.
Hier heb ik uiteraard een klacht ingediend en heb het geld na twee maanden uiteindelijk teruggekregen. Na dit ´incident´ was ik een tijdje wantrouwend richting de ov-chipkaart en heb de kaart een tijdlang niet meer gebruikt. Een maand of vier later, begon ik langzaam het vertrouwen weer wat terug te krijgen en ben ik de kaart langzaam, maar zeker weer gaan gebruiken, wederom met een 4-ster maandabonnement erop. Lange tijd ging het goed, maar op een dag werd er weer eens een bedrag van € 1,16 afgeschreven, terwijl ik mij gewoon in het geldigheidsgebied van mijn abonnement bevond. Dit bedrag heb ik uiteraard ook teruggeëist en met de eerdere ervaring in het achterhoofd, heb ik geëist dat het bedrag binnen vier weken op mijn bankrekening zou staan, omdat ik anders € 10,- schadevergoeding zou eisen, namelijk € 7,50 voor de aanschaf van de chipkaart en € 2,50 administratiekosten die in rekening wordt gebracht als je het saldo naar je bankrekening wil laten overzetten. Het bedrag van € 1,16 kreeg toen na exact vier weken teruggestort.
Gisteren had ik een afspraak bij het UWV in Gouda en ben er met de bus naartoe gegaan. Op de heenreis werd er € 3,08 van de chipkaart afgeschreven; op de terugreis (exact dezelfde reis, alleen dan in omgekeerde volgorde) € 3,10. Geen idee waarom, maar volgens
www.9292ov.nl blijken deze verschillende prijzen wel te kloppen, want dat heb ik op hun website even nagecheckt.
Geef mij dus maar de ouderwetse papieren strippenkaart. Geen gedoe met onduidelijke ritprijzen (zowel heen als terug zou dan zes strippen zijn geweest, op een 45-strippenkaart zou dat dan € 3,04 kosten, op een 15-strippenkaart zou dat dan € 3,08 kosten) of ik had zowel op de heen- als terugreis een dalkaartje van € 2,50 kunnen kopen, maar die zijn door de ov-chpkaart per 1 januari 2011 afgeschaft.