Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 91521 keer)

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: OV-chipkaart
« Reactie #140 Gepost op: 25-09-2010, 01:44:08 »
Wat mij zelf wel opvalt, is dat mensen soms uitchecken, en pas een of twee haltes daarna pas uitstappen. Het moge duidelijk zijn waarom ze dat doen.

Met een strippenkaart kun je ook gewoon minder afstrippen dan wat je eigenlijk moet. Frauderen is al zo oud als de bus naar Rome...

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #141 Gepost op: 25-09-2010, 01:48:07 »
Ben m'n studenten OV gister verloren... en hoe lang duurt het voor je een nieuwe hebt? Twee tot drie weken. En compenseren ze je? Neehoor, je moet alles zelf betalen. ::niet-ok::

Wat geeft jou het recht om geld terug te krijgen, als je dat ding zelf verloren bent? Als ik mijn pinpas kwijtraakt, iemand vindt hem en pint er 1000 euro mee, dan ga ik toch ook niet klagen dat de bank mijn geld niet terugbetaalt?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #142 Gepost op: 25-09-2010, 09:53:54 »
Je zou eventueel compensatie mogen krijgen voor het traject dat je voor je studie of werk dagelijks aflegt. Ervan uitgaand dat je in die weken niet het hele spoorwegnet zou afreizen.

Ook al ben je het verlies zelf schuld, ze zouden je ook een tijdelijk exemplaar kunnen verstrekken.

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #143 Gepost op: 29-01-2011, 22:59:02 »
De ov-chipkaart. Wat een verschrikking is dat zeg.

Toen de kaart in 2007 net geïntroduceerd werd, zag ik er wel heil in: één kaart voor alle typen van openbaar vervoer. Maar mijn mening heb ik al gauw bijgesteld. In 2008 heb ik een 4-ster maandabonnement op de kaart geladen, zodat ik van huis naar werk kon op dat abonnement, maar op een dag werd er 's ochtends een bedrag van € 1,12 en 's avonds een bedrag van € 1,13 afgeschreven, terwijl ik het abonnementsgebied niet heb verlaten.

Hier heb ik uiteraard een klacht ingediend en heb het geld na twee maanden uiteindelijk teruggekregen. Na dit ´incident´ was ik een tijdje wantrouwend richting de ov-chipkaart en heb de kaart een tijdlang niet meer gebruikt. Een maand of vier later, begon ik langzaam het vertrouwen weer wat terug te krijgen en ben ik de kaart langzaam, maar zeker weer gaan gebruiken, wederom met een 4-ster maandabonnement erop. Lange tijd ging het goed, maar op een dag werd er weer eens een bedrag van € 1,16 afgeschreven, terwijl ik mij gewoon in het geldigheidsgebied van mijn abonnement bevond. Dit bedrag heb ik uiteraard ook teruggeëist en met de eerdere ervaring in het achterhoofd, heb ik geëist dat het bedrag binnen vier weken op mijn bankrekening zou staan, omdat ik anders € 10,- schadevergoeding zou eisen, namelijk € 7,50 voor de aanschaf van de chipkaart en € 2,50 administratiekosten die in rekening wordt gebracht als je het saldo naar je bankrekening wil laten overzetten. Het bedrag van € 1,16 kreeg toen na exact vier weken teruggestort.

Gisteren had ik een afspraak bij het UWV in Gouda en ben er met de bus naartoe gegaan. Op de heenreis werd er € 3,08 van de chipkaart afgeschreven; op de terugreis (exact dezelfde reis, alleen dan in omgekeerde volgorde) € 3,10. Geen idee waarom, maar volgens www.9292ov.nl blijken deze verschillende prijzen wel te kloppen, want dat heb ik op hun website even nagecheckt.

Geef mij dus maar de ouderwetse papieren strippenkaart. Geen gedoe met onduidelijke ritprijzen (zowel heen als terug zou dan zes strippen zijn geweest, op een 45-strippenkaart zou dat dan € 3,04 kosten, op een 15-strippenkaart zou dat dan € 3,08 kosten) of ik had zowel op de heen- als terugreis een dalkaartje van € 2,50 kunnen kopen, maar die zijn door de ov-chpkaart per 1 januari 2011 afgeschaft.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #144 Gepost op: 5-02-2011, 14:48:11 »
Het ziet ernaar uit dat met al die kraak-problemen de OV-chipkaart geen lang leven tegemoet kan zien. Wanneer het opladen ervan nu al in criminele handen komt, is er iets goed mis met het systeem.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2011, 14:53:33 door Bodejos »

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 5-02-2011, 23:22:27 »
Het ziet ernaar uit dat met al die kraak-problemen de OV-chipkaart geen lang leven tegemoet kan zien. Wanneer het opladen ervan nu al in criminele handen komt, is er iets goed mis met het systeem.
En men is nu pas bezig met een strenger beveiligde chip, maar ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is totdat die chip óók gekraakt wordt.
Alles wat gemaakt kan worden, kan ook gekraakt worden, dus geen enkele chip biedt 100 % veiligheid.

Australië maakte van ditzelfde systeem gebruik, maar heeft een verstandig besluit genomen en is er inmiddels mee gestopt.

Offline Loezel

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #146 Gepost op: 6-02-2011, 22:35:13 »
Tja, ze weten al tijden lang dat dat ding te kraken is, maar wilden er gewoon niet meer geld aan spenderen. Nu lopen ze in Den Haag al tijden te roepen dat er per februari over gestapt moest worden, maar nu hebben ze het op 't laatste moment weer uitgesteld. Hopelijk gaat het in Utrecht nog heel lang duren, want een ritje met ov-chipkaart van mijn huis naar mijn werk kost mij 50 cent meer dan een ritje met de strippenkaart.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 7-02-2011, 22:56:42 »
een ritje met ov-chipkaart van mijn huis naar mijn werk kost mij 50 cent meer dan een ritje met de strippenkaart.
Bij mij is het zelfs nog veel bonter: als ik van mijn woonplaats Schoonhoven naar Gouda reis, kost die reis mij € 3,08. De exact dezelfde terugreis kost € 3,10  ::niet-ok::
Maar door een beetje creatief te zijn: ik stap bij mijn halte op in een andere lijn en stap in Bergambacht over op de lijn naar Gouda, kost die reis mij € 2,85. Op dezelfde manier terugreizen kost dan € 2,89  :-\\

Met de strippenkaart zou de reis, ongeacht op welke manier gemaakt, € 3,04 kosten

Één reis, vijf verschillende prijzen ::niet-ok::

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 7-02-2011, 22:57:49 »
Klopt is bij mij bij bepaalde lijnen ook zo. Dat komt omdat de tram, of bus dan op de terugweg ergens een extra bocht maakt ofzo. Heel apart.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #149 Gepost op: 7-02-2011, 23:03:09 »
Bij mij is het zelfs nog veel bonter: als ik van mijn woonplaats Schoonhoven naar Gouda reis, kost die reis mij € 3,08. De exact dezelfde terugreis kost € 3,10  ::niet-ok::
Maar door een beetje creatief te zijn: ik stap bij mijn halte op in een andere lijn en stap in Bergambacht over op de lijn naar Gouda, kost die reis mij € 2,85. Op dezelfde manier terugreizen kost dan € 2,89  :-\\

Met de strippenkaart zou de reis, ongeacht op welke manier gemaakt, € 3,04 kosten

Één reis, vijf verschillende prijzen ::niet-ok::
maar ja wat wil je in godsnaam in bergambacht doen.
pffff al die plaatsnamen daar ken ik nog van toen ik nog voetbalde ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 9-02-2011, 09:50:33 »
maar ja wat wil je in godsnaam in bergambacht doen.
Niets, alleen maar overstappen zodat de reis naar Gouda het meest voordelig minst duur is  ;D
« Laatst bewerkt op: 9-02-2011, 10:07:48 door Tristan »

Offline Mascha*

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 9-02-2011, 19:20:43 »
Had in de zomervakantie toen ik een tijd bij m'n vriend was, altijd een strippenkaart en mn chipkaart op zak. Hij woont, vanuit het station gezien, met de tram, NET na een zonegrens, dus als ik daar met strippekaart heen zou reizen, kost het me OF een strip meer, OF ik stap een halte eerder uit. Dus dan was de chipkaart handig, want kostte me nauwelijks meer. Maar als we binnen den haag ergens heen reisden wat vlak VOOR een zonegrens ligt, dan gebruikten we de strippenkaart, da's dan goedkoper :P
Beetje creatief zijn nu de strippenkaart nog bestaat XD
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 15-02-2011, 23:50:10 »
Gisteren ben ik WÉÉR genaaid met de ov-shitkaart!

Ik had gisteren namelijk een sollicitatiegesprek in Houten en ben daar met het OV naar toe gegaan. Eerst met de bus naar IJsselstein, in IJsselstein met de tram naar Nieuwegein en in Nieuwegein met de bus naar Houten. Op deze rit is er geen gekkigheid gebeurd en werd het bedrag dat ik vooraf had begroot (via 9292ov.nl) ook afgeschreven.

Echter, op de terugweg kon ik bij het instappen in Houten wel inchecken, maar in Nieuwegein niet meer uitchecken omdat alle kaartlezers 'buiten werking' waren. Omdat het saldo op mijn kaart ongeveer precies de reiskosten waren van heen en terug naar Houten, heb ik in de tram van Nieuwegein naar IJsselstein noodgedwongen zwart gereden. Ik was namelijk echt niet van plan om nieuw saldo op mijn kaart te laden, want het is immers niet mijn schuld dat ik niet kon uitchecken. In de bus van IJsselstein naar Schoonhoven kon ik weer wel gewoon in- en uitchecken. Maar doordat ik in Houten niet kon uitchecken, is mijn saldo nu negatief (- € 0,18) en ik weiger om nog saldo op die @#%@#$@$#-kaart te laden.

Ik had al geen vertrouwen in de ov-shitkaart, maar nu dus al hé-le-máál niet meer! Weg met de ov-shitkaart!!!!

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #153 Gepost op: 16-02-2011, 16:55:51 »
Gisteren ben ik WÉÉR genaaid met de ov-shitkaart!

Ik had gisteren namelijk een sollicitatiegesprek in Houten en ben daar met het OV naar toe gegaan. Eerst met de bus naar IJsselstein, in IJsselstein met de tram naar Nieuwegein en in Nieuwegein met de bus naar Houten. Op deze rit is er geen gekkigheid gebeurd en werd het bedrag dat ik vooraf had begroot (via 9292ov.nl) ook afgeschreven.

Echter, op de terugweg kon ik bij het instappen in Houten wel inchecken, maar in Nieuwegein niet meer uitchecken omdat alle kaartlezers 'buiten werking' waren. Omdat het saldo op mijn kaart ongeveer precies de reiskosten waren van heen en terug naar Houten, heb ik in de tram van Nieuwegein naar IJsselstein noodgedwongen zwart gereden. Ik was namelijk echt niet van plan om nieuw saldo op mijn kaart te laden, want het is immers niet mijn schuld dat ik niet kon uitchecken. In de bus van IJsselstein naar Schoonhoven kon ik weer wel gewoon in- en uitchecken. Maar doordat ik in Houten niet kon uitchecken, is mijn saldo nu negatief (- € 0,18) en ik weiger om nog saldo op die @#%@#$@$#-kaart te laden.

Ik had al geen vertrouwen in de ov-shitkaart, maar nu dus al hé-le-máál niet meer! Weg met de ov-shitkaart!!!!

Had je even tegen de chauffeur moeten zeggen. Dan had je een formulier gekregen en als je dat dan opstuurt krijg je dat afgeschreven saldo terug.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 16-02-2011, 19:25:13 »

Had je even tegen de chauffeur moeten zeggen. Dan had je een formulier gekregen en als je dat dan opstuurt krijg je dat afgeschreven saldo terug.
Daar was/ben ik op voorbereid ;) Bij de eerste keer dat het fout ging, heb ik gelijk zo'n formulier meegenomen en een keer of tien gekopieerd (voor het geval dat het vaker zou gebeuren). Ik heb het formulier dan ook direct ingevuld en geretourneerd. Niet naar de postbus van Connexxion, want dat vind ik zonde van de postzegel, dus heb ik het gestuurd naar hun antwoordnummer, waardoor je geen postzegel nodig hebt.

Maar ik blijf er bij: de ov-chipkaart mag van mij liever vandaag dan morgen afgeschaft worden!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #155 Gepost op: 16-02-2011, 19:30:11 »
Wie zei dat ook weer, in Australië hadden ze een vergelijkbaar systeem ingevoerd, maar omdat er keer op keer storingen waren, gingen steeds meer mensen noodgedwongen zwart rijden, en het hele systeem is weer buiten werking.

Een handelaar in oude metalen zou heel blij zijn met de paaltjes.....

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #156 Gepost op: 20-02-2011, 14:40:54 »
Daar was/ben ik op voorbereid ;) Bij de eerste keer dat het fout ging, heb ik gelijk zo'n formulier meegenomen en een keer of tien gekopieerd (voor het geval dat het vaker zou gebeuren). Ik heb het formulier dan ook direct ingevuld en geretourneerd. Niet naar de postbus van Connexxion, want dat vind ik zonde van de postzegel, dus heb ik het gestuurd naar hun antwoordnummer, waardoor je geen postzegel nodig hebt.

Maar ik blijf er bij: de ov-chipkaart mag van mij liever vandaag dan morgen afgeschaft worden!

Als t goed is staat dat formulier ook gewoon op de site.. Op dat ding wat ik toen van de chauffeur kreeg stond zette ie n stempel van de zone/datum etc. Dus die had ik niet vaker kunnen gebruiken..
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Tristan

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 20-02-2011, 23:42:55 »
Als t goed is staat dat formulier ook gewoon op de site..
Klopt, maar omdat ik verwacht dat het nog wel vaker mis gaat met de shitkaart, heb ik ff een voorraadje aangemaakt.

En om eerlijk te zijn, als het bij mij nog één keer voorkomt dat er teveel wordt afgeschreven, ga ik van de vervoerder eisen dat ook de onkosten van papier, printerinkt, envelop en penneninkt vergoed gaat worden!

Hopelijk helpt dat om de shitkaart voorgoed uit het OV te halen of dusdanig te optimaliseren dat het nog nauwelijks fouten maakt.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #158 Gepost op: 21-02-2011, 19:43:48 »
ik voel weer een stukje van tristan aankomen ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #159 Gepost op: 15-03-2011, 15:27:06 »
Waarom werkt die OV-chipcard in Lissabon perfect, en waarom zitten ze daar in Nederland nog steeds zo ongelofelijk mee te klooien?

Ik heb er 5 dagen de Lisboa Card gebruikt, en die werkt daar met dezelfde apparatuur die ze hier in Nederland ook hebben, in ieder geval in de bussen en trams. Goed, je moet weleens een exra keer je kaart tegen de lezer houden, maar dan pakt ie hem gewoon.