Poll

Waarom is Patrick niet de mol?

Patrick haalt te veel geld binnen.
Patrick molt te duidelijk.
Er zijn geen goede hints naar Patrick (gevonden).
Mijn intuïtie zegt dat Patrick de mol niet kan zijn.
Anders, (graag uitleg)
Patrick is WEL de mol.

Auteur Topic: [Kandidaat] PATRICK is de Mol!  (gelezen 307426 keer)

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #560 Gepost op: 5-03-2011, 19:44:06 »
En een extra hint:

De man met het petje in de bus van aflevering 1 (en ook steeds te zien in de leader) lijkt veel op het achterhoofd van Patrick in aflevering 9. Vergelijk zelf...
Goede jacht!

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #561 Gepost op: 5-03-2011, 19:54:46 »
Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel overeenkomsten...sorry.. :-[
Ben ik eerder geneigd een overeenkomst te zien in het petje van Soundos tijdens de "kraal-opdracht", los van mijn tunnel..
Wat me wel nu opvalt om eerlijk te zijn is dat het blonde haar van de "zogenaamde" pruik wel heel erg op echt haar lijkt.
Dus of een mega-dure pruik of toch een toerist?
Hmmm, het hele busverhaal nog eens flink onder de loupe leggen. ::vergroot::
Omnia vincit amor

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #562 Gepost op: 5-03-2011, 21:39:59 »
Als je in het spaans zoekt op "la planta de lotería" dan krijg je wel plaatjes van die plant te zien. Loterijplant is waarschijnlijk niet de officiele naam. Ik heb ergens gelezen dat de inboorlingen als ze de plant tegenkomen het aantal witte stipjes op de bladen tellen en een loterij lot kopen met die getallen.

In het Nederlands heet de plant "Dieffenbachia". Dit zal ook wel de officiele naam zijn.

Oh wat grappig, die plant ken ik wel. Het is zo'n ouderwetse kamerplant. Er werd altijd voor gewaarschuwd hem niet te nemen als je kleine kinderen e/o huisdieren hebt, i.v.m. de giftigheid. Dus dat verhaal zal verder wel kloppen.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #563 Gepost op: 6-03-2011, 02:37:35 »
Ik heb nog eens nagedacht over die vuurwerkopdracht in aflevering 1 en ben van mening dat Patrick daar enorm aan het mollen is geweest.

[knip]
Geweldige uitleg!  ::bravo::
Je hebt helemaal gelijk!

Alhoewel Patrick tot voor kort niet mijn mol was, snapte ik al nooit waarom iedereen toch steeds beweerde dat hij bij de vuurwerkopdracht zo goed bezig was geweest. Dat hij 'zo'n goed systeem' zou hebben bedacht. Want het systeem van Horace was in mijn ogen echt veel beter! Inderdaad, minder foutgevoelig, zoals je zegt. Maar het is me niet gelukt om het zo goed uit te leggen als jij, met voorbeelden en al. :)


Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #564 Gepost op: 6-03-2011, 02:50:27 »
Oh wat grappig, die plant ken ik wel. Het is zo'n ouderwetse kamerplant. Er werd altijd voor gewaarschuwd hem niet te nemen als je kleine kinderen e/o huisdieren hebt, i.v.m. de giftigheid. Dus dat verhaal zal verder wel kloppen.
Als kind was ik als de dood voor dat ding, hadden ze vooral bij de Chinees...je zag de giftige druppels bijna in je bord vallen...akelig mormel vond ik dat ding! En ik kwam nogal eens bij de Chinees...
Omnia vincit amor

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #565 Gepost op: 6-03-2011, 17:58:04 »
Toen ik aflevering 1 terug keek, dacht ik 2x dat Patrick zich versprak, maar daarna 'Oh nee...'

1. Als Pieter Jan de laatste vraag gaat stellen ov de 80 personen in de bus, kijkt Patrick de kant van Karin op. Meteen daarna dacht ik 'o wacht, Volgens mij kijkt Pieter Jan ook al die kant op...
2. Patrick zegt bij de vrijstellingsroute 'Iedereen is voor zichzelf gegaan' Ik dacht even dat hij alleen kon weten wat er allemaal lag, maar dat was natuurlijk ook verteld  ;D

Kortom, niks bijzonders ontdekt.
...óf niet!

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #566 Gepost op: 6-03-2011, 20:01:03 »
Ik blijf de kleuren van de ballen in de bus op het circuit vreemd vinden en ik kan er nog geen hint in vinden.
Patrick staat aan de basis van alle 3 de woorden, want hij rijdt als 4e. Is hij ook degene geweest met het voorstel de woorden in 1 kleur te doen? Alle woorden zijn 7 letters en Patrick bestaat ook uit 7 letters.

Bochtig = bohctig de ch is omgekeerd en de letters ti zijn geel, de overige 5 letters zijn groen.
Busbaan is helemaal in het rood en de ene gele letter i van bochtig is weg. Wat is de betekenis hiervan?
Circuit de gele t van bochtig is ook ineens verdwenen. Van het woord moeten ze alleen nog de t en i hebben. Dan zegt Patrick: ik heb een t in het groen en een i in het geel. Uiteindelijk ligt er circuit in de kleuren geel. Waarom zegt hij de t in het groen en die letter er niet ligt in het groen?

In het internationale spellingsalfabet wordt de T weergegeven door middel van het woord Tango (dansen op de vulkaan aflevering 7). In het proto semitische wordt de letter t  weergegeven als +.

Offline Nickmol

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #567 Gepost op: 6-03-2011, 20:20:35 »
E+ ::vergroot::

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #568 Gepost op: 6-03-2011, 23:32:23 »
Er vanuit gaande dat de man met het petje de vermomde mol is viel me op een foto op (vraag me niet meer waar) dat hij een soort zak met vruchten bij zich had.
Bij de ziekenhuisopdracht heeft Patrick als enige het apestaartje in zijn naam. Als hij zelf aan de beurt is wordt 1 vraag niet gesteld maar wel zichtbaar is op het scherm: Hoeveel steden in de wereld heten Granada.
Hierover nadenkend en de vruchten moet ik aan de granaatappel denken. Het volgende komt uit wikipedia:
Streken die naar de granaatappel zijn genoemd zijn het Spaanse Granada. Ook de handgranaat is naar de granaatappel genoemd, vooral vanwege de vorm, maar ook omdat de zaden om je heen schieten als de vrucht op de grond valt.
Patrick wordt tijdens de sniperopdracht geveld door een bom en hij valt op de grond.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #569 Gepost op: 7-03-2011, 00:48:56 »
E+ ::vergroot::

.... maar hoe konden ze toen al weten dat ze het woord 'executie' gingen lopen en dat de lezers hiervan alleen maar 'E+' liepen?

Patrick met de vrijstelling met daarop 'De mol' die, wijzend naar de vrijstelling zegt, "ik ben (korte pauze) blablabla."
Als iemand nu nog steeds twijfelt of Patrick de mol wel is, dan weet ik het ook niet meer.


Ik heb trouwens dit hele topic doorgelezen, maar ik ben nog geen goede foto's tegengekomen van Patrick in de bus van aflevering 1.
Heeft iemand een overtuigende foto waarop je Patrick in de bus kunt zien zitten/staan (ervan uitgaand dat de mol ook daadwerkelijk in de bus zat)?
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #570 Gepost op: 7-03-2011, 09:14:03 »
Naar aanleiding van de shots van Patrick met zijn handen in het gezicht, voor de ogen, mond en aan zijn hoofd is dit misschien een verwijzing naar de drie aapjes van Horen, zien en zwijgen?

Leuk gevonden maar ik zou graag een simpeler bruggetje zien naar waarom Patrick dan de Mol is.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline peterterh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #571 Gepost op: 7-03-2011, 12:22:07 »
Net nog even naar die autotocht opdracht met die paaltjes van aflevering 5 gekeken. Hier waren dus 6 paaltjes van E 250 te vinden. Ze vonden ze allemaal waardoor de E 1500 verdubbeld werd naar E 3000!

Wat zou een mol doen in zo'n opdracht?

1. Paaltjes niet zien (zogenaamd), als anderen ze ook niet zien dan hoeft hij/zij ze daar niet attent op te maken.
2. Proberen anderen af te leiden zodat de paaltjes niet gezien worden.
3. De boel vertragen zodat ze niet binnen het uur aankomen.
4. De boel versnellen zodat ze per ongeluk paaltjes zullen overslaan.

In ieder geval lijkt het mij dat de mol koste wat kost zal proberen om NIET alle paaltjes te (laten) vinden zodat in ieder geval de verdubbeling uitblijft.

Wat ik dus niet kan rijmen met Patrick: rond 39.10 min in de aflevering rent Art zonder te zien een paaltje voorbij waarna Patrick hem wel ziet en zegt: 'Hier!' Dit had toch niet gehoeven? Art zag hem niet, dan zou Patrick hem ook niet hoeven zien.
Verder verdacht dat juist hij dan voorstelt om te gaan mollen. Als hij de mol is waarom zou je dan in 's hemelsnaam zo de verdenking op je halen? Dan zegt Art: 'Doe maar als je wilt'. Patrick reageert mijns inziens best verbaasd hierop. Met deze actie lijkt het net alsof Patrick echt wil weten of Art de mol is. Maar Art is de mol niet.   :-X
 

« Laatst bewerkt op: 7-03-2011, 12:23:47 door peterterh »

Offline suzanv

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #572 Gepost op: 7-03-2011, 12:51:24 »
Net nog even naar die autotocht opdracht met die paaltjes van aflevering 5 gekeken. Hier waren dus 6 paaltjes van E 250 te vinden. Ze vonden ze allemaal waardoor de E 1500 verdubbeld werd naar E 3000!

Wat zou een mol doen in zo'n opdracht?

1. Paaltjes niet zien (zogenaamd), als anderen ze ook niet zien dan hoeft hij/zij ze daar niet attent op te maken.
2. Proberen anderen af te leiden zodat de paaltjes niet gezien worden.
3. De boel vertragen zodat ze niet binnen het uur aankomen.
4. De boel versnellen zodat ze per ongeluk paaltjes zullen overslaan.

In ieder geval lijkt het mij dat de mol koste wat kost zal proberen om NIET alle paaltjes te (laten) vinden zodat in ieder geval de verdubbeling uitblijft.

Wat ik dus niet kan rijmen met Patrick: rond 39.10 min in de aflevering rent Art zonder te zien een paaltje voorbij waarna Patrick hem wel ziet en zegt: 'Hier!' Dit had toch niet gehoeven? Art zag hem niet, dan zou Patrick hem ook niet hoeven zien.
Verder verdacht dat juist hij dan voorstelt om te gaan mollen. Als hij de mol is waarom zou je dan in 's hemelsnaam zo de verdenking op je halen? Dan zegt Art: 'Doe maar als je wilt'. Patrick reageert mijns inziens best verbaasd hierop. Met deze actie lijkt het net alsof Patrick echt wil weten of Art de mol is. Maar Art is de mol niet.   :-X


Ik sluit me aan bij je dilemma. Ik ben vrij zeker van Patrick als mol maar zijn gedrag bij de paaltjesopdracht snap ik nog steeds niet. Misschien wilde hij tijd rekken? Geen idee.

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #573 Gepost op: 7-03-2011, 13:11:09 »
Die verwijzing naar de 'horen zien en zwijgen' aapjes vind ik wel sterk! ::ok::

Oorspronkelijk wordt er bedoeld dat de apen boodschappers zijn van het goede. De gedachte die erachter schuilgaat is 'het niet horen, zien en zwijgen over kwaad'. Het niet horen of zien van kwaad kan erop wijzen dat Patrick als Mol zijnde écht geen kwaad ziet want de anderen zijn toch maar kandidaat (het goede), het zwijgen over kwaad zou dan weer kunnen slaan op zichzelf. Hij is de Mol (het kwaad) maar over het kwaad moet er koste wat het kost gezwegen worden.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #574 Gepost op: 7-03-2011, 17:53:59 »
Ik vind de link met "see no evil, hear no evil, speak no evil" erg sterk bedacht, maar ik mis wel een beetje de link met de mol en met midden-amerika. Het verblinden heeft natuurlijk wel een link naar de mol, maar in dat opzicht weer niet direct met deze uitspraak.

Wat ik nog wel tegen kwam is dat Patrick mede oprichter is van theatergroep Evil Twins...

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #575 Gepost op: 7-03-2011, 17:58:52 »
Wat ik nog wel tegen kwam is dat Patrick mede oprichter is van theatergroep Evil Twins...
Had ik een tijdje terug gepost, met anagram :"Elvis wint"  ;)
Omnia vincit amor

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #576 Gepost op: 7-03-2011, 18:01:32 »
Waarom wordt Elvis eigenlijk aan Patrick gelinkt? Omdat hij Elvis opperde tijdens de plak-opdracht?
Als we het dan over Elvis hebben vind ik het interessanter wat Art in zijn Twitterprofiel heeft staan, namelijk:
# Bio tv host - editor - travel addict - news junkie - psv fan - elvis wannabe

Oftewel: volgens mij is Elvis geen hint.  ;)
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #577 Gepost op: 7-03-2011, 18:32:22 »
Had ik een tijdje terug gepost, met anagram :"Elvis wint"  ;)
Dat had ik gemist. Al vind ik persoonlijk dat Elvis meer linkt naar Art dan naar Patrick... maar ik zie dus een eventuele link tussen Evil Twins en "see no evil, hear no evil, speak no evil".

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #578 Gepost op: 7-03-2011, 21:31:35 »
Wat ik ook vreemd vond aan de kaarten bij de bootopdracht was dat iedereen een doorzichtige kaart met groene eilanden had en een teken erop. Alleen bij Patrick was het water niet doorzichtig maar de kleur blauw.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] PATRICK is (niet) de Mol!
« Reactie #579 Gepost op: 7-03-2011, 21:36:15 »
Omdat dat de oplossing was die die van de mol gekregen had. Hijzelf had een doorzichtige kaart met alleen een kruisje.
The British are not impressed.