Heb eventjes mijn bedenkingen over deze aflevering op digitaal papier gezet. Waarschuwing voor de lange post.
Opdracht 1: OnderwaterlabyrinthAnna gaat weer als eerste erg fanatiek de zee in. Komt later met niks terug. Ok ze had een excuus maar dat geldde maar voor de laatste minuten van het spel. Daarvoor had ze ook kokers kunnen pakken. Verdacht dus. Al dacht ze misschien, vorige keer heb ik genoeg gepakt. Dit keer pak ik eens geen kokers.
Karin keert ook met niks terug. Zoals altijd maakt dat haar verdacht.
Soundos komt met het geniale idee om als keeper de kokers in de mandjes te gaan gooien. Ze gooit de kokers van anderen in de mand maar volgens zo’n methode doe je dus zelf geen moeite om zelf kokers te gaan pakken. Dit kan een subtiele mollenactie zijn. Zeker als later blijkt dat ze zelf maar 3 kokers heeft kunnen bijbrengen tot de pot. Er lagen toch oh zoveel kokers Soundos!
Ze laat ook kokers vallen, nadat ze eraan zit te prullen.
Art vindt niks tot hij plots een koker richting Patrick gooit, hij gaat ze dus zelf niet brengen. Heeft Patrick opeens Soundos’ positie ingenomen als keeper?
Patrick beweert dat hij 5 kokers naar het mandje bracht, 2 van Pepijn, 1 van Art en 2 van zichzelf. Lijkt me iets teveel van het goede.
Wat is er verdiend: € 900 (9 kokers)
Maar hoeveel kokers brachten de kandidaten? Volgens de uitleg van de kandidaten brengt Soundos er 3, Art (1), Pepijn (4), Patrick (2), Karin (0) en Anna (0). Dat maakt 10 kokers. Dus liegt iemand. Patrick beweert dat hij de koker van Art heeft gebracht (niet gelogen want we zien Art de koker naar Patrick gooien), 2 van Pepijn (niet zeker), en 2 van zichzelf (helemaal niet zeker). Dat zijn er 5. Tel die 2 andere van Pepijn (geloofwaardig want hij is kandidaat) erbij ... plus de 3 van Soundos. Dat zijn dus 10 jokers want Karin en Anna pakken niks.
Dus lijkt het erop dat ofwel Patrick ofwel Soundos liegen. Het is helemaal niet zeker dat zij het desbetreffende aantal hebben binnengebracht dat ze aan de andere kandidaten vertellen. Btw de Mol zal heus wel kokers hebben laten verdwijnen, dat hoeft niemand gezien te hebben.
Opdracht 2: VulkaanKarin schept in de bus al voor zichzelf en waarschijnlijk ook voor Soundos een bange sfeer door constant te beweren dat ze het niet ziet zitten om de vulkaan te beklimmen. Ideaal als ze de Mol is.
1e kist (€ 2400): Art en Patrick vallen op omdat ze van bij het begin telkens de kleinere kist meenemen zonder te controleren of die ook lichter is. Wanneer Art bij de 1e kist valt wil Patrick prompt de kist laten staan wat de groep uiteraard niet toelaat. Art bevestigt meteen daarop: "Ik ben nu al voor een kleinere".
Anna gooit het idee in de groep om de kist te dragen zoals je een doodskist draagt. Is dus een positieve actie want het blijkt daardoor draaglijker.
2e kist: Art wil meteen gaan voor de kleinere.
Soundos en Karin houden de groep op met hun bange gedrag.
3e kist (€ 1200): Zonder controleren zegt Art dat de kist sowieso veel lichter is natuurlijk: "Ik vind dat we deze moeten doen hoor". Patrick springt mee op de kar en wil ook de kleine. Het mindere geld lijkt hem weinig te doen.
4e kist (€ 600) Het zijn alweer Patrick en Art die de boel verstoren door weer te willen gaan voor de kleinere maar dit keer zwaardere kist. Patrick: "Ik denk dat die makkelijker ..." Art gaat erin mee en wil eerst niet afgeven maar Anna en Pepijn laten het dit keer niet toe. Karin gaat mee in de redenering en ze besluiten de kist te laten staan en de minder zware te nemen.
Art vraagt later ook nog eens “gaat die of niet?"
Conclusie: Anna en Pepijn deden goed hun best, Karin en Soundos vertragen de groep, Art en Patrick proberen de proef te saboteren.Alvorens ze de vulkaan aflopen lijkt het erop dat Karin dat niet ziet zitten. Karin: "Ik ga daar toch niet van af." Art benadrukt daarop, "echt iedereen moet ervan af?" Hij maakt Karin daarmee nog wat angstiger. Maar later gaat ze dan doodleuk van die vulkaan af, plots is ze helemaal niet meer ziek of bang. Iedereen prijst Karin de hemel in en ze heeft weer heel wat vertrouwen gewonnen. Waauw Karin je bent een held, alvast de held van afl. 7. Iedereen lijkt het fiasco van de eerste opdracht te vergeten.
Soundos haalt het niet. Dat betekent 200 € minder maar 't is absoluut niet zoals Art eerder de indruk wekte dat iedereen onder moest zijn. Maar kom Soundos heeft het ondanks haar angst geprobeerd.
...