Als je hem niet nodig hebt (stel dat het team van Arijan had gewonnen), dan had hij de sleutel niet nodig gehad omdat hij niet hoefde mee te doen met de eliminatieproef.
De sleutel had hij dan zelf kunnen houden en evt. kunnen inzetten bij de volgende eliminatieproef.
Als je de sleutel gebruikt, moet je hem doorgeven aan een andere speler.
Dit is, volgens mij, de spelregel van de sleutel.
Plus nog één dingetje: Stel dat jouw team wel moet elimineren en jij hebt de sleutel, dan mag je ook alsnog kiezen om de sleutel niet te gebruiken.
Stel dat Arijan bij de Rode Zee had gestaan en had gedacht, "deze proef kan ik makkelijk winnen!", dan had hij de sleutel kunnen houden, want dan "spaart" hij hem voor een volgende afvalronde. Dat is natuurlijk helemaal zo'n slecht idee niet, want hoe later je in het spel zit, hoe kleiner de teams worden en hoe groter de waarde van de sleutel wordt!
Stel je voor dat Nelli in aflevering 1 de sleutel niet had gebruikt; de kans had sowieso wel groot geweest dat ze van bijvoorbeeld Manuela had gewonnen. (Vanwege haar fysiek & bijbelkennis.) Ze zou de sleutel dan tot iniedergeval aflevering 3 nog gehouden hebben...
Ik vind de sleutel een erg leuk spelement! Goed bedacht. Ik dacht eerst dat ze elke aflevering opnieuw een sleutel zouden moeten gaan zoeken, maar dit is veel genialer, tactischer en spannender.
Sowieso een leuke aflevering met leuke proeven! En spannend van begin tot eind.