Sowieso vind ik het vreemd dat iemand die bekend staat als taalvirtuoos geheel nodeloos een dergelijke uitspraak doet. Zíj van alle mensen moet voor de emotie die ze op dat moment had toch een mooiere uitdrukkingsvorm hebben moeten kunnen vinden. Misschien had ik het ook een stuk minder erg gevonden als zeg een Daniël of een Kees dat zegt. Maar Paulien had bij mij op basis van haar twee boekjes een reputatie als gebruiker van interessante taal. Die reputatie staat dus nu op het spel.
Dat heeft niks met het woord "kut" op zich te maken, maar alles met het feit dat het net Paulien is die zoiets zegt.
Sorry, maar dit vind ik helemaal vreemd. Zoals het op mij over kwam, is er voor haar geen mooiere manier om uitdrukking te geven aan wat zij voelt als ze snel naar beneden gaat. Ze voelt het daar en nergens anders. Klaar. Heel direkt, open en met een zekere dosis zelfspot.(wat er precies "niet mooi" aan is ontgaat mij overigens, buiten dat het een woord is dat ook als scheldwoord gebruikt wordt of als woord dat een zekere mate van teleurstelling in iets uitdrukt. Je zou dan m.i. beter een discussie kunnen voeren over het feit of dat nou wel zo netjes is). Waarom mag een man wel zulke klare taal spreken en een vrouw niet??? Omdat haar reputatie dan op het spel staat??? We leven in de 20ste eeuw hoor.
Overigens uit haar boekjes komt niet zo zeer naar voren dat zij zich bezig houdt met een mooie manier van dingen uitdrukken, maar vooral met dingen uitdrukken op duidelijke en ondubbelzinnige wijze. Ze haalt hierbij geregeld voorbeelden aan van "vreemd" taalgebruik, dat eigenlijk, als je er puur taalkundig naar kijkt, heel iets anders betekenen dan wat ze bedoelen te betekenen.
Over WIDM bijvoorbeeld zei ze dat het raar is om te zeggen dat je "op iemand zit". Je kan op judo zitten maar als je zegt dat je op een persoon zit, kun je daar een heel raar beeld bij krijgen.
Toch zeggen wij allemaal "ik zit op die en die" (als zijnde de mol).
Nou ja ik ben gewoon fan van haar. Komt waarschijnlijk omdat ik zelf veel bezig ben met taal en ook altijd de rare zinnen in de krant spel en daar hele gekke beelden van in mijn hoofd krijg. En dan pas na 2 keer lezen begrijp dat ze heel iets anders bedoelen.