Poll

Geef je mening over deze theorie.

Goede theorie!
9 (40.9%)
Werkt heel aardig
10 (45.5%)
Niet bijzonder
3 (13.6%)
Waardeloos!
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Auteur Topic: [Theorie] Molpunten (Uitslag bekend)  (gelezen 35072 keer)

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #20 Gepost op: 4-01-2013, 18:11:33 »
Als je als mol al heel erg hebt laten merken dat je bang bent, spring je natuurlijk. Omgekeerd hetzelfde.
Waarom eigenlijk? Wat kan het de Mol schelen of hij een vrijstelling wint of niet, die gaat gewoon springen of niet. Ik denk dan dat een mol eerder springt dan niet.
🜃

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #21 Gepost op: 4-01-2013, 18:13:42 »
En denkt dat het heluhmaal niet uitmaakt of de mol springt of niet.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #22 Gepost op: 4-01-2013, 19:33:01 »
Waarom eigenlijk? Wat kan het de Mol schelen of hij een vrijstelling wint of niet, die gaat gewoon springen of niet. Ik denk dan dat een mol eerder springt dan niet.

Ohw oeps ja je hebt gelijk natuurlijk! Ik was even in de war door dat geld voor die vrijstellingen, maar de mol koopt hem sowieso niet af natuurlijk...  ::)
Waarom zou de mol eerder wel springen dan niet?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #23 Gepost op: 5-01-2013, 09:57:51 »
En denkt dat het heluhmaal niet uitmaakt of de mol springt of niet.

Precies!   ::jaja::

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #24 Gepost op: 5-01-2013, 13:52:27 »
Hmm, ik denk dat het wel uitmaakt voor de mol of hij springt of niet. Niet voor deze opdracht, maar voor een latere opdracht.
Als hij nu springt, toont de mol ermee aan dat hij geen last van hoogtevrees heeft, dat hij risico's durft te nemen. Wanneer later een andere hoogteopdracht komt, kan hij dus niet meer weigeren om zo die opdracht te verzieken en geld uit de pot te houden. Met het niet-springen van nu, kan hij dat later beter verantwoord weigeren.

Het maakt voor de mol echter niet uit of hij wel of niet de vrijstelling verdient. Verkopen doet ie toch niet.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #25 Gepost op: 8-01-2013, 23:56:18 »
Molpuntenverdeling: aflevering 1

Edit, 2015: link gefikst

Bovenstaand diagram is gebaseerd op de volgende gegevens en berekening (in spoiler vanwege grootte):
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Stemmen op de poll na nu worden nog wel meegenomen, maar daar post ik waarschijnlijk geen plaatje meer van (tenzij er iets wezenlijks verandert). Dat komt na aflevering 2 weer.

Als deze theorie werkt, dan zijn Paulien en Carolien de hoofdverdachten, en kunnen we Daniël en Joep afstrepen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2015, 20:21:55 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #26 Gepost op: 9-01-2013, 00:07:29 »
Als deze theorie werkt, dan zijn Paulien en Carolien de hoofdverdachten, en kunnen we Daniël en Joep afstrepen.

Dezelfde top-3 als mijn taarten, alleen Carolien en Paulien omgedraaid. Leuk Erik  ::ok:: .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Luminary

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #27 Gepost op: 9-01-2013, 08:02:51 »
Bovenstaand diagram is gebaseerd op de volgende gegevens en berekening (in spoiler vanwege grootte):
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Heel tof deze molpunten!
Wel één vraagje of opmerking: Zou je ook niet steeds het omgekeerde van de molscore is er bij nemen? Zoals bij bvb "op tijd komen" is de molscore -0,088 maar je rekent enkel punten toe aan degene die dan op tijd zijn gekomen, terwijl je degene die niet op tijd komen eigenlijk toch het omgekeerde kan geven, +0,088? Of heb je dat met een bepaalde reden niet gedaan?

Voor de rest heel mooi gedaan  ::ok::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #28 Gepost op: 9-01-2013, 10:26:46 »
Goed bedacht systeem dit. En mooi weergegeven in een grafiekje. ::ok::

Grappig om te zien dat werkelijke iedere actie zowel als "mols" als "onmols" gezien wordt.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #29 Gepost op: 9-01-2013, 22:14:32 »
Wel één vraagje of opmerking: Zou je ook niet steeds het omgekeerde van de molscore is er bij nemen? Zoals bij bvb "op tijd komen" is de molscore -0,088 maar je rekent enkel punten toe aan degene die dan op tijd zijn gekomen, terwijl je degene die niet op tijd komen eigenlijk toch het omgekeerde kan geven, +0,088? Of heb je dat met een bepaalde reden niet gedaan?
Volgens mij maakt het niet uit.

Of je nou iedereen die wel gaat X geeft en iedereen die niet gaat -X, is volgens mij hetzelfde als dat je iedereen die wel gaat 2*X geeft en iedereen die niet gaat 0 - het verschil is in beide gevallen 2*X. Het enige dat je dan wint ten opzichte van hoe het nu is, is die factor 2, maar dan bij alles waardoor het niks uitmaakt. Verder schuif je eigenlijk de nullijn op, maar die is eigenlijk ook niet echt belangrijk.

Ik hoop wel dat er in aflevering 2 dingen ziten die iets duidelijker als mols of onmols kunnen worden bestempeld.

Verder ben ik nog opzoek naar een mooie presentatievorm, want die tabel is erg breed en die grafiek moet ik handmatig de juiste kleuren geven. Misschien ga ik na aflevering 2 ook wel proberen met een ander soort diagram, is even uitzoeken wat het fijnst afleest.

Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline WIDMtips

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #30 Gepost op: 9-01-2013, 22:25:57 »
Zou ik deze diagrammen mogen tweeten op het account @WIDMtips?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #31 Gepost op: 9-01-2013, 23:28:02 »
Oh dat is wel leuk ja! Als je dat zou willen doen, zou ik het heel gaaf vinden als je (ook) zou willen linken naar mijn website:
Molpunten - Erik Leppen.
(dan heb ik er ook nog hits van 8)). Mijn pagina verwijst weer naar deze topic.
(hoop dat dit niet ál te "shameless advertising" is)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #32 Gepost op: 10-01-2013, 02:27:20 »
Sorry Erik, maar ik snap hier de ballen van! Je bestempeld allerlei 'acties' van de kandidaten in meer of mindere mate als molverdacht. Bovendien worden deze acties door de ene persoon als verdacht gezien en door de ander persoon als onverdacht. Terwijl het zo simpel is. De mol heeft namelijk maar één taak: ongemerkt ervoor zorgen dat er zo min mogelijk geld in de pot komt. Dus, kandidaat draagt bij aan de pot: >> niet verdacht; kandidaat voorkomt bijdrage aan de pot: >> verdacht. Volgens jouw 'gereken' is Carolien nu verdacht, terwijl ze zeer waarschijnlijk bij opdracht 1 heeft bijgedragen aan de pot (zie mijn ingeleverde-dichte-enveloppen-berekening op het www.widm.nl forum). En je schrijft Daniël af als mol, terwijl hij juist te laat bij de kerk aankomt, daardoor geen dichte enveloppen in kan leveren en dus niet bijdraagt aan de pot.  ??? ??? ???  De omgekeerde wereld dus!

N.B. Een vrijstelling niet inleveren voor geld voor de pot zou je als een molactie kunnen beschouwen, ...maar geloof me, geen enkele kandidaat met gezond verstand gaat in aflevering 1 een vrijstelling inleveren voor geld in de pot...
« Laatst bewerkt op: 10-01-2013, 02:37:34 door MolShowdown »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #33 Gepost op: 10-01-2013, 13:22:03 »
Sorry Erik, maar ik snap hier de ballen van!
Dan zal ik het nog eens proberen uit te leggen.

Citaat
Je bestempeld allerlei 'acties' van de kandidaten in meer of mindere mate als molverdacht.
Nee. Ik bestempel niet iets als mols of onmols. Dat doen de forummers die stemmen in de poll. Ik tel alleen maar de stemmen, en kies de acties.

Citaat
Bovendien worden deze acties door de ene persoon als verdacht gezien en door de ander persoon als onverdacht.
Dat klopt. Zo valt te zien dat op tijd aankomen bij de kerk door 16 forummers mols is genoemd, door 27 forummers onmols, en door 41 forummers neutraal. Mijn formule voor de score van deze actie geeft (16 - 27) / (16 + 41 + 41 + 27) = -0,088, oftewel, deze actie is volgens de stemmers voor ongeveer 9% onmols.

Maar nogmaals, die score heb ik dus niet bepaald. Ik heb alleen de formule bepaald, op een manier die naar mijn idee logisch is.

Citaat
Terwijl het zo simpel is.
Als het simpel was, hadden er nooit 13 seizoenen geweest ;)

Citaat
De mol heeft namelijk maar één taak: ongemerkt ervoor zorgen dat er zo min mogelijk geld in de pot komt.
Die ene taak kun je echter op duizend verschillende manieren uitvoeren, en niemand weet welke manier de mol van dit jaar gekozen heeft. Je kan heel verschillende acties berederen vanuit molperspectief of vanuit kandidaatperspectief (zie rest van het forum). Maar het kan wel zijn dat er een heersende tendens is, bijvoorbeeld voor de actie "goed raden of de ander springt" - blijkbaar vinden veel mensen dat onmols. Of het dat ook is, weten we nog niet, maar dat beweert ook niemand.

Citaat
Dus, kandidaat draagt bij aan de pot: >> niet verdacht; kandidaat voorkomt bijdrage aan de pot: >> verdacht.
Dus voor jou is de actie "op tijd komen bij de kerk" onmols. :)

Citaat
Volgens jouw 'gereken' is Carolien nu verdacht, terwijl ze zeer waarschijnlijk bij opdracht 1 heeft bijgedragen aan de pot (zie mijn ingeleverde-dichte-enveloppen-berekening op het www.widm.nl forum).
Klopt. Carolien heeft ook haar vrijstelling niet verkocht, en dat vinden veel mensen blijkbaar mols.

Citaat
En je schrijft Daniël af als mol, terwijl hij juist te laat bij de kerk aankomt, daardoor geen dichte enveloppen in kan leveren en dus niet bijdraagt aan de pot.  ??? ??? ???
Klopt. Hij kwam onderweg Ewout tegen en hij gunde de ander de vrijstelling, dat zijn acties die veel forummers blijkbaar onmols vinden.

Citaat
De omgekeerde wereld dus!
Oh, maar ik zeg ook zeker niet dat Daniël de mol niet kan zijn, of dat het nu dus Paulien moet zijn. Ik zeg alleen dat op basis van deze theorie Paulien verdacht is en Daniël niet. Mijn theorie is echt niet waterdicht hoor. Het is uiteindelijk ook een nogal Maarten-van-der-Weijdense oplosmethode, en we weten allemaal uit vorig jaar dat een wiskundige formule ook wel eens mislukt :P

Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline WIDMtips

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #34 Gepost op: 10-01-2013, 16:02:44 »
Hij is getweet met de site erbij! :)

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #35 Gepost op: 10-01-2013, 16:16:27 »
Klopt. Carolien heeft ook haar vrijstelling niet verkocht, en dat vinden veel mensen blijkbaar mols.
Het geeft alleen wel een vertekend beeld, aangezien de kandidaten (waaronder misschien ook de Mol zelf) nu geen 'molpunten' verdienen bij deze actie, omdat deze kandidaten simpelweg geen vrijstelling hebben gewonnen, dankzij een ander nota bene. De forummers bestempelen nu deze actie als mols, logisch, omdat je als mol natuurlijk geen vrijstelling inlevert voor 1000 euro. Wat overigens, zoals MolShowdown ook al zegt, een kandidaat in de eerste aflevering ook nooit zou doen.

Ik denk dat je daarom goed moet nadenken over het formuleren van de acties. Daarnaast zou ik niet met totalen werken, maar met gemiddeldes per kandidaat. Als er namelijk een actie is die een kandidaat sowieso niet had kunnen doen (omdat hij/zij de test niet hoefde te maken bijvoorbeeld) wordt de kandidaat nu wel mols of onmols gezien voor die actie. Als je begrijpt wat ik bedoel...
🜃

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #36 Gepost op: 10-01-2013, 16:28:46 »
@WIDMtips: danku danku :D

@Fabiann: je opmerkingen zijn denk ik allemaal wel terecht. Alleen wat ik eigenijk wil voorkomen is dat we gaan interpreteren en redeneren op basis van wat er uit de polls komt. Ik wil eigenlijk juist niet interpreteren en redeneren. Dan gaan we achteraf proberen recht te zetten wat er in de poll scheef is gegroeid. Dan gaan we die poll dus eigenlijk overreden. Dat vind ik het idee van een poll een beetje tenietdoen. Immers, als groep hebben we besloten dat een vrijstelling verdienen en die niet verkopen mols is. Dus voor deze theorie is dat dan nu zo bepaald. Dan ga ik daar niet meer aan tornen.

Maar je hebt in principe wel gelijk dat de stemmenverdeling heel goed anders had kunnen zijn als ik diezelfde actie had omschreven als "een vrijstelling krijgen", ook al komt het op hetzelfde neer.

Sowieso was het lastig om acties te kiezen, eigenlijk vind ik alleen de eerste goed - dat is een opdracht waar gemold kan worden. Die hele bungeejumpopdracht is nu een beetje te belangrijk geworden naar mijn idee.

Ik hoop dat aflevering 2 wat dat betreft interessantere acties oplevert (suggesties zijn welkom zodra de aflevering is geweest!)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #37 Gepost op: 10-01-2013, 16:31:06 »
Wordt er voor aflevering 2 een nieuwe grafiek of worden de scores opgeteld bij de scores van aflevering 1?
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #38 Gepost op: 10-01-2013, 16:39:32 »
Beide, denk ik. Ik heb de gegevens dan toch.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #39 Gepost op: 10-01-2013, 17:18:45 »
Dan zal ik het nog eens proberen uit te leggen.
Nee, niet nodig. Ik begrijp je theorie, je gedachtengang en je gereken wel. Ik begrijp alleen niet dat je niet inziet waar het spaak loopt. (Namelijk bij het beschrijven van de 'acties').
Citaat
Nee. Ik bestempel niet iets als mols of onmols. Dat doen de forummers die stemmen in de poll. Ik tel alleen maar de stemmen, en kies de acties.
Jij legt de 'acties' voor om als 'mols' of 'onmols' te laten bestempelen. En daar loopt het juist spaak.
Zie hier:
Citaat
Dus voor jou is de actie "op tijd komen bij de kerk" onmols. :)
"Op tijd komen bij de kerk" op zich is niet 'mols' of 'onmols', "op tijd komen bij de kerk en géén dichte enveloppen inleveren" of "op tijd komen bij de kerk en wèl dichte enveloppen inleveren" is te bestempelen als 'mols' dan wel 'onmols'. (Ik gebruik overigens de termen 'verdacht' en 'onverdacht'.  "Te laat komen bij de kerk" is verdacht, maar hoef nog geen molactie te zijn omdat de kandidaat ook gewoon de opdracht niet goed gespeeld kan hebben. Vandaar).

Nog een paar voorbeeldjes:
Citaat
Carolien heeft ook haar vrijstelling niet verkocht, en dat vinden veel mensen blijkbaar mols.
"vrijstelling niet verkopen" >> geen geld in de pot >> (zou je kunnen zien als) verdacht.
"vrijstelling niet verkopen" >> geen executie >> door naar volgende ronde (logisch vanuit kandidaatsperspectief)
Dat laatste lijkt me aanmerkelijk groter (nl. 9 kandidaten, 1 mol), terwijl jij het als 'mols' laat bestempelen.
Citaat
(…) hij gunde de ander de vrijstelling, dat zijn acties die veel forummers blijkbaar onmols vinden.
"hij gunde de ander de vrijstelling" >> grotere kans op eigen executie. Dat is niet slim als kandidaat en dus niet 'onmols'. Toch laat jij er een 'onmols' label aanhangen.
De mol maakt het overigens weinig uit of iemand een vrijstelling heeft of niet, de kans dat die persoon 'm inruilt voor geld is erg klein in aflevering 1.

Citaat
Als het simpel was, hadden er nooit 13 seizoenen geweest ;)
Het programma is niet simpel (de montage zit erg goed in elkaar), de essentie is simpel! Die is in één zin te vatten: de mol moet ongemerkt proberen te voorkomen dat er zo veel mogelijk geld in de pot komt. Of zie jij een andere essentie??

Citaat
Mijn theorie is echt niet waterdicht hoor.
Om met Johan Cruijff te spreken: …geitenkaas. ;)

Citaat
Het is uiteindelijk ook een nogal Maarten-van-der-Weijdense oplosmethode, (...)
Dat juist niet, Maarten benaderde het analytisch en statistisch (hij had alleen niet de info die wij, kijkers, hadden). Jij gaat uit van het 'gevoel' van het publiek, dat noem ik meer een Maurice de Hondmethode. Maar als dat je insteek juist is, "Wat is het gevoel van het publiek en waar komt dat op uit", dan is dat ook een benadering en wens ik je er veel succes mee! :)

« Laatst bewerkt op: 10-01-2013, 17:21:06 door MoleShowdown »