Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 92364 keer)

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #180 Gepost op: 25-01-2013, 14:09:41 »
Nadat Zarayda de eerste koker openmaakte en ze tot de conclusie kwamen dat het leeg was, was Paulien degene die zei "Andere ook dan maar, Kees mee eens?" Maar toen had Zarayda hem al open gemaakt. Wat voor mij anders is, is dat Paulien hierin het voortouw leek te nemen, terwijl zij normaal op de achtergrond blijft.

Offline Sjappie

  • Winnaar pool ER 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #181 Gepost op: 25-01-2013, 14:11:19 »
Paulien en Zarayda komen aan bij Tania. Tania vraagt: wat is jullie opdracht. Antwoord van Paulien: wij moeten de big 5 fotograferen. Jij zit in een kooi waar Rhino op staat. Tania: ik bén de rhino. Dan gaan we jou fotograferen. Tania: en dat is het? Dat is het niet...jullie moeten ons bevrijden.

Tania vertelt Zarayda en Paulien wat ze moeten doen. Hierdoor lag de focus ook ineens op het bevrijden i.p.v. wat anders, bv. geld zoeken. Spreekt wel weer voor Tania die de lead hierin neemt en de anderen volgen het gewoon op.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #182 Gepost op: 25-01-2013, 14:35:01 »
Tania en Zarayda brachten geld binnen, dat is ook anders dan anders

Art heeft, volgens Zarayda, nog nooit eerder verteld waar ze naartoe aan.
Ook anders dan anders.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #183 Gepost op: 25-01-2013, 14:49:27 »
wat te denken van art die het voor de executie had over een salomonsoordeel..? tania was de enige die, net als salomon, moest kiezen tussen 2 personen en daarbij haar bondgenoot verried.  ::vergroot::

Is geen kwestie van verraden.
Volgens Wiki: Een salomonsoordeel is in de meeste gevallen een oordeel waarbij geen van de strijdende partijen een voordeel heeft bij de uitspraak. Het is een rechtvaardig en eerlijk oordeel dat specifiek van toepassing is op situaties waarbij er geen middenweg is te vinden tussen de eisen van de strijdende partijen.

Zoals ik het lees: geen middenweg voor Kees of Daniël en het zou hen beide geen voordelen opleveren. Dat klopt, want één van hen zou zijn scherm te zien krijgen. Zij koos voor Kees, omdat zij van mening was dat hij zijn test redelijk goed gemaakt had (dus zou hij ook op Tim zitten, aangezien zij vol op Tim zit en dat mijn enige verklaring kan zijn waarom Tania denkt dat hij zijn test goed gemaakt heeft). Ze weet dus niet hoe Daniël zijn test gemaakt heeft of wie hij verdenkt.

Of dit van invloed is op haar mogelijke rol als mol (waar ik persoonlijk niet in geloof) weet ik niet.
Omdat Kees blijkbaar zijn test met haar bespreekt, weet zij hoe zijn antwoorden zijn en hoe hij zou scoren binnen de rest van de groep (als zij de mol dus is). Dán had ze voor Daniël moeten kiezen. Denk ik.

Offline Molvarp

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #184 Gepost op: 25-01-2013, 15:03:44 »
Heb ik nou goed begrepen dat het geld dat te verdienen viel in de kooienopdracht bij Tim zat? Dus dat hij geld/kokers mocht bieden voor zijn vrijlating?

Op zich zou dit niet eerlijk zijn. Daniël, Carolien en Tania hebben hier dan geen invloed, die zitten nog in de kooien en kunnen geen mening geven.

Of zou het de bedoeling geweest zijn om eerst de nog "in het spel zittende" kandidaten te bevrijden en dan met zijn allen naar Tim om daar te onderhandelen.  ???

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 4
« Reactie #185 Gepost op: 25-01-2013, 15:09:53 »
Tania vertelt Zarayda en Paulien wat ze moeten doen. Hierdoor lag de focus ook ineens op het bevrijden i.p.v. wat anders, bv. geld zoeken.
En dat blijkt ook later als de dames niet meer herinneren dat Art het over geld heeft gehad. Ze zeggen dan: "Wij dachten alleen maar bevrijden." Maar dat kan helemaal niet, want Art heeft dat niet tegen ze gezegd.
The British are not impressed.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #186 Gepost op: 25-01-2013, 15:14:08 »
Mwah was het eerlijk dat ex-mollen bepaalde kandidaten jokers gaven?
Of dat Pepijn in afl 7 ineens tegenover iedereen met een berg jokers stond dus eigenlijk bij voorbaat al geen kans had bij die executie? (ok hij zat fout maar dat zaten er nog een paar)?
Zo kun je wel even doorgaan, widm is wel vaker niet 'eerlijk'. Waarom lag Ewout er direct uit met zo weinig informatie en 4 vrijstellingen in de groep maar krijgt Tim nog een kans? Gesteld dat dit sws al gepland was.

Ze moesten alles wel degelijk in een bepaalde volgorde afgaan gezien welke sleutels ze van wie kregen. Tania had Tim er zeker niet uitgehaald dus die moest nog even in de kooi blijven.  :P

Ik snap Tania's logica daar trouwens helemaal niet. Tim kan er niet uit hij is de mol blabla (in voiceover wrijft ze driftig in haar handen net als in executie 3, dus dat is erin gemonteerd lijkt me), maar vervolgens verklaart we wel 'eruit is eruit, zoek het maar uit bij die leeuwen'. Vreemd.

Overigens was het opvallend dat Paulien haast wilde maken bij die kooien. Ja je moet op de foto, nu snel de sleutel en we komen later terug. Nu hadden ze ook wel beperkt tijd natuurlijk maar aan de andere kant doet het je afvragen of er om en nabij die kooien idd geen geld verstopt lag ergens oid. Er moet toch iets zijn wat ze gemist hebben ergens.  ::)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 4
« Reactie #187 Gepost op: 25-01-2013, 15:14:49 »
Maar het was ook een vage opdracht omdat ze alleen meekregen: Jullie kunnen geld verdienen en jullie moeten de big five fotograferen. Dan is de meest logische gedachte, ok we moeten dus de big five fotograferen en daar verdienen we geld mee. Dus zo gek vond ik het niet :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molvarp

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #188 Gepost op: 25-01-2013, 15:14:57 »
Kees nam gelijk het kaartje in handen en stuurde eerst de verkeerde kant uit, waarna Paulien hem corrigeerde. Later bij Tim liep hij juist expres de kant van de kooi op. Opdracht van de productie?

Toch vreemd dat Paulien Kees corrigeerde nadat ze in de 1e aflevering zichzelf "geografisch gestoord" noemt ;D



Sorry, zie nu pas dat Zwanee dit ook al gemeld had.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2013, 15:46:09 door Molvarp »

Offline khind

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #189 Gepost op: 25-01-2013, 15:16:13 »
En dat blijkt ook later als de dames niet meer herinneren dat Art het over geld heeft gehad. Ze zeggen dan: "Wij dachten alleen maar bevrijden." Maar dat kan helemaal niet, want Art heeft dat niet tegen ze gezegd.
ik dacht eerst toen ik dat zag die in de kooi zullen wel iets van jokers krijgen ofzo als zarayda en paulien opdracht niet voldoen toen tania zo de opdracht ineens veranderde

Offline ER fanaatje

  • Forumlid
  • Nog geen tunnels ontdekt!
Re: Aflevering 4
« Reactie #190 Gepost op: 25-01-2013, 15:21:44 »
Ik vond het een aparte en toch veel zeggende aflevering. Misschien was het, omdat ik het nu 'live' kon volgen ipv via uitzendinggemist, maar ik heb deze keer voor het eerst meerdere momenten gehad van huh klopt dat wel? Qua uitspraken, maar ook qua acties.

O.a. bij Kees, Paulien, Carolien. Maar ook Daniel.

Vanavond eens terugkijken en dan zien of ik de vinger op de 'zere' plek gelegd krijg.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #191 Gepost op: 25-01-2013, 15:27:37 »
Nou ja ik hoop dat er nog wat uitleg over opdracht 1 komt sws want ik begrijp hem nog steeds niet.
Wat was nu de bedoeling eigenlijk, kandidaten spotten en fotograferen (voor geld?) of ze bevrijden voor geld? Was het fotograferen dan alleen een afleidingsmanoeuvre of juist het andere?

Mogelijk een mollenstreek, maar misschien was het gewoon ook bij de kandidaten totaal onduidelijk omdat ze geen heel heldere uitleg hadden gekregen van Art, dus het begon al met misleiding eigenlijk.

Dan de mislukte (?) episode met Tim, en niet gevonden geld. Vaag en frustrerend omdat je er toch niet uit gaat komen, vermoedelijk.  ::ohno::

Overigens vond ik de executie wel wat weghebben van een survivor executie. Niet dat ik dat kijk maar die associaties riep het een beetje op, vooral omdat het toch ook een soort populariteitsverhaal/verbondjes verhaal werd zo. Ben er niet wild van eigenlijk - wat mij betreft gewoon weer normale executies van nu af aan graag.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 4
« Reactie #192 Gepost op: 25-01-2013, 15:31:10 »
Nou ja ik hoop dat er nog wat uitleg over opdracht 1 komt sws want ik begrijp hem nog steeds niet.
Wat was nu de bedoeling eigenlijk, kandidaten spotten en fotograferen (voor geld?) of ze bevrijden voor geld? Was het fotograferen dan alleen een afleidingsmanoeuvre of juist het andere?

Mogelijk een mollenstreek, maar misschien was het gewoon ook bij de kandidaten totaal onduidelijk omdat ze geen heel heldere uitleg hadden gekregen van Art, dus het begon al met misleiding eigenlijk.

Dan de mislukte (?) episode met Tim, en niet gevonden geld. Vaag en frustrerend omdat je er toch niet uit gaat komen, vermoedelijk.  ::ohno::

Overigens vond ik de executie wel wat weghebben van een survivor executie. Niet dat ik dat kijk maar die associaties riep het een beetje op, vooral omdat het toch ook een soort populariteitsverhaal/verbondjes verhaal werd zo. Ben er niet wild van eigenlijk - wat mij betreft gewoon weer normale executies van nu af aan graag.  :)

Helemaal eens!

Ik heb er de hele dag nog eens over nagedacht maar er is simpelweg te weinig uitleg bij deze aflevering!

Sommige zaken worden wel erg vaag gelaten. Waarbij het eerder aanvoelt als 'slordig' dan als 'spannend/raadselachtig'

Offline joycethevoice

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #193 Gepost op: 25-01-2013, 15:46:16 »
Is er iemand die weet hoe en wanneer in de eerste opdracht wel geld verdiend zou zijn?

- Alleen via de kokers?

- Moesten ze alle 5 op 1 foto?

- Was er geld te vinden onderweg?

- Moesten ze echte dieren fotograferen? (wat het initiatief van Paulien verdacht zou maken)

Dit is mij namelijk totaal niet duidelijk geworden in de aflevering



volgens mij, maar ik kan me vergissen, zat er links aan de zijkant van de kooi waar Carolien inzat iets zwarts op ooghoogte, zou het kunnen zijn dat er gewoon geld te vinden was onderweg? ze moesten de big five "spotten" en daarbij hadden ze misschien beter moeten KIJKEN?! ik kan me vergissen hoor maar ik dacht echt iets te zien aan die kooi.

Offline Cactuss

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #194 Gepost op: 25-01-2013, 15:52:42 »
Er kon sws geen geld verdiend worden met het bevrijden of fotograferen van kandidaten. Iedereen is bevrijd en gefotografeerd, en er is geen euro verdiend.
Tims kokers konden kwamen hoe dan ook in het spel, of hij er nou mee ging onderhandelen of niet. De kokers lijken me alleen bedoeld om zeker te zijn dat Tim terugkomt in het spel.
De eerste opdracht was dus inderdaad vrij nutteloos, los van het bevrijden van Tim. Of er kon niets verdiend worden, of de kandidaten zijn vrij dom. Als verstopt geld aangegeven zou zijn op de kaart zou het wel heel raar zijn dat ze dat niet hadden gezien. Het ontbreken van een tijdslimiet valt bij de eerste opdracht op. Bij eigenlijk alle van dit soort opdrachten is een soort tijdslimiet. Als kandidaten bvb na anderhalf uur nog niet bevrijd zijn heeft dat consequenties, zoiets maakt het veel spannender.
Mijn theorie is dat de eerste opdracht aanvankelijk heel wat 'normaler' was geweest, maar door Janines val werd het plan veranderd om bij die opdracht Tim terug te laten komen, resulterend in een vage opdracht.

Offline Cactuss

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #195 Gepost op: 25-01-2013, 15:56:30 »

volgens mij, maar ik kan me vergissen, zat er links aan de zijkant van de kooi waar Carolien inzat iets zwarts op ooghoogte, zou het kunnen zijn dat er gewoon geld te vinden was onderweg? ze moesten de big five "spotten" en daarbij hadden ze misschien beter moeten KIJKEN?! ik kan me vergissen hoor maar ik dacht echt iets te zien aan die kooi.
Lijkt me sterk dat je toch wel een hele tijd in zon kooi zit en niet ziet dat er geld in hangt. Of Carolien is de mol, en alleen in de kooi van de mol hing geld.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 4
« Reactie #196 Gepost op: 25-01-2013, 15:56:39 »
Er was een tijdslimiet, ze hadden 5 kwartier ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #197 Gepost op: 25-01-2013, 15:56:58 »
Het ontbreken van een tijdslimiet valt bij de eerste opdracht op. Bij eigenlijk alle van dit soort opdrachten is een soort tijdslimiet. Als kandidaten bvb na anderhalf uur nog niet bevrijd zijn heeft dat consequenties, zoiets maakt het veel spannender.
Mijn theorie is dat de eerste opdracht aanvankelijk heel wat 'normaler' was geweest, maar door Janines val werd het plan veranderd om bij die opdracht Tim terug te laten komen, resulterend in een vage opdracht.
Er was wel een tijdslimiet, Art zegt duidelijk dat ze vijf kwartier hebben. (Weer die vijf).
Je ziet alleen geen klokje in beeld en het is ook totaal onduidelijk hoe lang ze erover gedaan hebben.

Art refereerde ook aan aflevering 1 (zoals ze verteld is in afl 1).
Een algemeen verhaal of een referentie aan wat de priester zei?
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Ariaantje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #198 Gepost op: 25-01-2013, 16:02:37 »
Mijn theorie is dat de eerste opdracht aanvankelijk heel wat 'normaler' was geweest, maar door Janines val werd het plan veranderd om bij die opdracht Tim terug te laten komen, resulterend in een vage opdracht.
Het gevaar van een tijdslimiet kan zijn dat ze eventueel helemaal niet bij Tim zouden uitkomen.
Het is inderdaad een hele gekunstelde, slecht doordachte opdracht, die duidt op een snel in elkaar gedraaide oplossing. En waarom zouden ze niet gewoon Tim erin hebben gelaten? Waarom moest er hij zo nodig uit? Er zit m.i. wel een hele nacht tussen het vertrek van Tim en de big-5 safari. Een heel gedoe, hem elders onderbrengen, enz. Zit daar toch iets meer achter?

Offline joycethevoice

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #199 Gepost op: 25-01-2013, 16:05:19 »
voor mij is nog steeds paulien de mol

Haar passieve houding tijdens opdrachten.
laat het lekker in de soep lopen, en ik hoef er niks voor te doen
ze draagt regelmatig een shirt met THE MOTH erop, een verwijzing naar een ander dier met nagenoeg dezelfde naam,dat ook in het donker leeft onder haar beide schoenen staat een witte M is duidelijk in beeld geweest.
Haar gezichtsuitdrukking tijdens de uitleg van de opdrachten, en executie, helemaal niet verbaasd, opgewonden enz
haar vele praten tijdens de woordenschreeuwopdracht.
lekker op de achtergrond

alle dingen van kandidaten die tot nu toe  als mollenstreek werden gezien zijn me te opvallend, de mol werkt altijd onopvallend, en als het moet doet de mol helemaal niets omdat de kandidaten de opdracht sowie al aan het ver*** zijn.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2013, 16:07:56 door joycethevoice »