Auteur Topic: [Theorie] Bliksemafleider  (gelezen 6549 keer)

Offline Sator

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[Theorie] Bliksemafleider
« Gepost op: 1-02-2013, 13:27:44 »
Deze theorie is heel simpel en sluit één kandidaat uit van het molschap. De bliksemafleider is de kandidaat die door de productie expliciet wordt naar voren geschoven als verdachte en voor wie de alledaagse kijker de meeste verdenkingen koestert. In principe gaat de bliksemafleider door tot de finale, waar hij - tot verbazing van iedereen - niet de Mol blijkt te zijn.

Bliksemafleiders in vorige reeksen: Liesbeth, Art, Frits etc. Zij werden door zoveel mensen verdacht dat zij de Mol simpelweg niet konden zijn. Dat had niet enkel met montage te maken maar ook met het feit dat veel mensen het gewoon "leuk" vonden om die persoon te verdenken, om een hele hoop redenen.

In deze reeks was Tim de ideale kandidaat (had verreweg de meeste verdenkingen op de websites), maar hij ligt er nu uit. We moeten dus op zoek naar een nieuwe bliksemafleider. Kees heeft voorlopig de beste kaarten: hij heeft de meeste verdenkingen op de websites.

Maar wie wordt volgens jullie de bliksemafleider van dit seizoen  ???

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #1 Gepost op: 1-02-2013, 13:31:09 »
Ik denk dat de productie nu meer Paulien naar voren gaat schuiven.
Ik zie haar nog steeds als finaliste op dit moment.  :)

Enige ding is dat er in afl 6 of 7 standaard een grote klapper executie is.
In dit geval zou Kees de grootste klap veroorzaken. Maar het lukt me momenteel niet meer hem niet als mol te zien.  :-[
Ik zou echter niet weten wie anders voor die grote klapper-executie in aanmerking komt, omdat de andere kandidaten volgens mij over de gehele linie ongeveer evenzeer verdacht worden.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #2 Gepost op: 1-02-2013, 13:41:51 »
Hoe wil de produktie dat dan doen, vraag ik me af? De afleveringen zijn al gemonteerd, voordat er ook maar 1 seconde van op televisie te zien is.

Of eigenlijk hoeft dat niet waar te zijn, men kan de leader af hebben bij wijze van presentatie van de kandidaten aan het toekomstige publiek.

Maar zodra de eerste aflevering gepresenteerd is (dit keer op 10 december 2012) zal er, voor zover ik kan beredeneren, niets meer aan de uiteindelijke montage veranderen.

Er moeten immers ook hints in worden verwerkt, en die pas je niet zo snel aan, denk ik.

Het is aldus van tevoren niet zomaar te zeggen we er bij het publiek als verdacht wordt gezien.

Uitgangspunt van deze bewering is de griezelig snelle ontdekking van de Priesterhint. Daarna is een groot deel van de kijkers Kees gaan verdenken. Was de hint niet ontdekt, dan zou dit wellicht anders zijn.


Als iemand naar voren geschoven gaat worden, door de produktie, dan kan dat heel goed. Maar tijdens het seizoen een aflevering opnieuw monteren, dat lijkt me sterk......

Offline J0RNN17

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • TIME Person of the year 2006
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #3 Gepost op: 1-02-2013, 13:42:40 »
Ik denk dat Tania wel eens zo iemand kan worden.. ze doet altijd gek en hyper en hierdoor kunnen mensen haar wel verdacht gaan vinden als dit in combinatie gaat met foute beslissingen
Susan Visser of Jennifer Hofman is de Mollin

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #4 Gepost op: 1-02-2013, 14:40:22 »
Kees en Tania zijn volgens mij al de bliksemafleiders en zij zouden dan allebei in de finale moeten komen.

Hoe wil de produktie dat dan doen, vraag ik me af? De afleveringen zijn al gemonteerd, voordat er ook maar 1 seconde van op televisie te zien is.

(...)

Het is aldus van tevoren niet zomaar te zeggen we er bij het publiek als verdacht wordt gezien.
Je kan heel veel sturen in montage. Zoals Kees die niets in een bosje ziet, monteer er een giraf tussen en voila, Kees heeft ineens iedereen afgeleid terwijl er een giraf aan de jeep zat te snuffelen. Dat hoeft natuurlijk niet echt zo gebeurd te zijn, je maakt gewoon gebruik van een moment, Kees ziet niks, en doet daar je voordeel mee. Als maker weet je dan dat half Nederland spontaan op Kees zit.
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #5 Gepost op: 1-02-2013, 14:45:48 »
Er zijn in elke series inderdaad bliksemafleiders: personen die de volledige aandacht krijgen in de montage, die veel verdenkingen op zich hebben en waarvan molacties worden uitvergroot. Volgens mij zijn dat dit jaar Tim en Tania. Veel mensen in mijn omgeving verdenken dan ook Tania, terwijl ik haar juist niet verdenk omdat ik denk dat zij de bliksemafleider is.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #6 Gepost op: 1-02-2013, 14:47:08 »


Uitgangspunt van deze bewering is de griezelig snelle ontdekking van de Priesterhint. Daarna is een groot deel van de kijkers Kees gaan verdenken. Was de hint niet ontdekt, dan zou dit wellicht anders zijn.



Het vervelende is, Kees stond al hoog voordat de priesterhint werd ontdekt. Daarnaast denken we hier al jaren dat de NL site wordt gemanipuleerd, en dat de werkelijke verdenkingen niet overeen hoeven te komen met wat ze daar laten zien.

Een aantal dagen geleden is er trouwens een reset gedaan, alle verdenkingen gingen ineens flink in aantal naar beneden. Misschien om die bug op te lossen van Carolien die als eerste laadde en de rest pas lang daarna. Maar het was wel een vreemd gezicht.

Bovendien gaat het verhoudingsgewijs aardig gelijk op als je kijkt naar de stemmen van de ene dag en de volgende dag. Er is niet een kandidaat die heel erg achterblijft op een andere, net zo min is er een die heel veel harder omhoog gaat dan de andere. De enige die heel duidelijk anders gaat dan de rest is Daniel, hij stond voor aanvang bovenaan maar na aflevering 1 waren alle heren hem voorbij gegaan. Daarna ook Paulien en Zarayda.

Al meteen na aflevering 1 stond Kees in de top 3. De priesterhint werd hier op 10/1 beschreven, kort voor aanvang aflevering 2. Diezelfde aflevering viel Joep af en werd Kees automatisch de nr. 2 in verdenkingen. Als die priesterhint echt zo van invloed was geweest, had Kees daarna dus gigantisch moeten stijgen, maar hij bleef gewoon netjes waar hij al was op gepaste afstand van Tim. Maar wel de nr. 2 en door afvallen van Tim nu de nr.1.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #7 Gepost op: 1-02-2013, 15:02:10 »
Kern van mijn betoog is, dat ik er niet in geloof dat er later nog iets aan de montage gedaan wordt.

Dit hoeft echter ook niet helemaal waar te zijn, want bij het spellen van de naam van Daniel kunnen er twee dingen gebeurd zijn: OF ze hebben na meerdere meldingen de spelfout hersteld (maar dan is het geen echt ''nieuwe'' montage in mijn ogen, OF die spelfout maakt deel uit van een hint.

Waar we het echter over hebben, dat is de manier waarop de kandidaten in beeld worden gebracht.

Zarayda is voor een goed voorbeeld daarvan. Je ziet haar ook zichtbaar veranderen. In de biechts was ze steeds al zeer grappig, maar ze werd in de eerdere afleveringen nogal ''kleurloos'' in beeld gebracht. Dat is nu aan het veranderen.

In mijn ogen een aanwijzing dat we haar nog minimaal 2 afleveringen zullen meemaken, ik denk dat ze die verandering anders niet zo in beeld zouden brengen.

Offline Sator

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #8 Gepost op: 1-02-2013, 15:08:31 »
Klopt, we hebben het er inderdaad vooral over hoe de kandidaten in beeld worden gebracht: daar kan de productie bij de montage op voorhand al op inspelen aangezien ze weten wie er gaat afvallen, wie er zich mollerig heeft gedragen etc.

Het feit dat Kees op de AVRO-website al het hele seizoen zo verdacht wordt wijst ook wel op het feit dat mensen hem "graag willen" verdenken. Ik denk dat de productie dat wel voor en stuk ziet aankomen en daar subtiel op heeft ingespeeld.

Er kunnen nu twee dingen gebeuren: of Kees wordt definitief gelanceerd als bliksemafleider, of er treedt een nieuwe figuur op de voorgrond (Tania en Paulien zijn grote kandidaten)...

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #9 Gepost op: 1-02-2013, 15:09:16 »
Tegenwoordig moet het niet al te moeilijk zijn om nog even een dingetje aan te passen. Titels zijn natuurlijk het makkelijkst, dat is gewoon een tekstlaag, dus kan je gewoon aanpassen. Ik heb zelf nooit zo in de uitzendbranche gezeten, maar ik kan me voorstellen dat ze tegenwoordig gewoon de uitzending vanuit de montagecomputer kunnen starten.
Volgens mij zijn dingen als ondertiteling sowieso iets wat live wordt toegevoegd, gaat gewoon op tijdcode.
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #10 Gepost op: 1-02-2013, 15:14:05 »
Kern van mijn betoog is, dat ik er niet in geloof dat er later nog iets aan de montage gedaan wordt.

Toch wel.  :) Ik ga er niet vanuit dat de complete aflevering op z'n kop wordt gegooid, maar zoals Daedalus zegt kan er wel wat aangepast worden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #11 Gepost op: 1-02-2013, 15:22:28 »
Dae, volledig mee eens.

Staat tegenover dat ze kleine montagefouten gewoon erin laten zitten, zoals die meneer die in aflevering 1 stond te plassen toen Paulien in beeld was. Grappige bijkomstigheid daarbij is dan weer dat er altijd mensen zijn, die hier iets anders in zien dan gewoon een plassende man.

Als ze echter, op aangeven van kijkers, een spelfout uit een naam gaan halen, is dat voor mij een teken dat die fout geen hint was (zoals ik hierboven al zei).

Afleveringen compleet gaan manipuleren met beelden die niet in de oorspronkelijke montage zaten, omdat ingespeeld wordt op de verdenkingen van de kijkers, lijkt me evenwel het andere uiterste, en ''not done''.

Toch wel.  :) Ik ga er niet vanuit dat de complete aflevering op z'n kop wordt gegooid, maar zoals Daedalus zegt kan er wel wat aangepast worden.
zie mijn opmerking hierover eerder in dit bericht.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2013, 15:24:21 door Bodejos »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #12 Gepost op: 1-02-2013, 15:38:03 »
Nee, dat denk ik ook niet. Er worden al weet ik hoeveel montages van een aflevering gemaakt, wat we zien is niet het eerste wat ze bedacht hebben. En toekomstige afleveringen grijpen af en toe terug met flashbacks, of sommige beelden geven te veel informatie weg over wie wel of niet de mol is, icm andere afleveringen, (bijvoorbeeld Anniek, we hebben haar antwoord of ze wel of niet de mol wilde zijn niet gezien, omdat zij als enige overbleef aan het eind. Hadden ze dat wel in de montage laten zitten, dan wisten we aan het eind al dat zij de mol niet meer kon zijn) dus hele grote aanpassingen zullen ze niet doen.

Maar het zijn wel professionele makers, dus ze weten precies wie wel of niet verdacht in beeld komt, en zo manipuleren ze de keuze van de kijker. Je kan alleen een mening vormen over wat je ziet, en zij bepalen wat we zien, dus daarmee ook onze mening.
The British are not impressed.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #13 Gepost op: 1-02-2013, 16:03:59 »
Jawel, over het manipuleren van de kijkers zijn we het eens, maar manipuleren hoeft niet verkeerd te zijn. Wat jij waarschijnlijk bedoelt, is ''sturen''.

En daar is niets mis mee. Het is en blijft een mindf*ckprogramma, en laat de makers zich maar gewoon lekker uitleven op de montage, zolang het maar geen tegenstrijdigheden oplevert.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #14 Gepost op: 1-02-2013, 16:06:12 »
Precies, zolang er geen waarheden verdraait worden (zoals in seizoen 4 met Chandrika die zogenaamd Ron verdacht) mogen ze van mij doen wat ze willen.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #15 Gepost op: 1-02-2013, 18:33:29 »
Precies, zolang er geen waarheden verdraait worden (zoals in seizoen 4 met Chandrika die zogenaamd Ron verdacht) mogen ze van mij doen wat ze willen.

Zat Chandrika wel op Elise dan?

En ik kan me herinneren dat Jim en Gijs zogenaamd elkaar verdachten toen ze eruit gingen. Later bleek dat ze op Lottie hadden ingezet.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #16 Gepost op: 1-02-2013, 20:25:45 »
Er waren (ook) in seizoen 4 maar 2 mogelijkheden voor Chandrika: Ron of Elise. Als ze niet Ron verdacht, moet het Elise wel zijn geweest. Of ze zou zichzelf verdacht moeten hebben, maar dat lijkt me sterk.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #17 Gepost op: 1-02-2013, 20:35:03 »
Er waren (ook) in seizoen 4 maar 2 mogelijkheden voor Chandrika: Ron of Elise. Als ze niet Ron verdacht, moet het Elise wel zijn geweest. Of ze zou zichzelf verdacht moeten hebben, maar dat lijkt me sterk.

Bedankt voor de moeite.  ::) Maar laat Hadewychisdemol zelf maar antwoord geven. Die snapt het waarschijnlijk wel ;-)
Ik bedoelde het meer als van wtf?  ::oink:: wie heeft jou verteld dat Chandrika op Elise zat dan? Molfandag?

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #18 Gepost op: 1-02-2013, 23:39:45 »
Dat stond in het verhaal van Julien, kandidaat dat jaar. Is ook nog ergens op deze site te vinden

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Bliksemafleider
« Reactie #19 Gepost op: 1-02-2013, 23:43:08 »
The British are not impressed.