een leukste maand, mag dat ook?
ik heb 3x een maand vrijwilligerswerk gedaan in Frankrijk. De eerste keer was de mooiste maand van mijn leven. die andere 2 waren ook geweldig, maar die eerste was speciaal.
We zaten met een man of 60 uit de hele wereld in een kamp. Overdag werken op de diverse afdelingen met gehandicapte of bejaarde bewoners, 's avonds ontspannen op het kamp. zingen met de gitaar, kennis maken met andere talen en culturen. Geen vooroordelen. Iedereen werd opgenomen in de groep.
en dan is er overdag de voldoening die je krijgt van de bewoners, die het echt waarderen wat je voor ze doet. Het gewone personeel heeft gewoon geen tijd om mensen uitgebreid persoonlijk aandacht te geven en als vrijwilliger heb je dat wel. Je helpt gewoon mee met de dagelijkse bezigheden als wassen, aankleden, de maaltijden, naar de wc, bedden opmaken, enz. maar daarnaast krijg je de tijd om iets met de bewoners te gaan doen. Wandelen, koken, breien, noem het maar op.
En dat alles in Zuid Frankrijk in een schitterende omgeving met een heerlijk klimaat.
ik heb er nog wel eens heimwee naar, en de laatste keer dat ik er was is al 10 jaar geleden.
wat die eerste keer zo speciaal maakte was de samenstelling van de groep. Er was geen nationaliteit die overheerste. De 2e en de 3e keer was het meer een Nederlandse kolonie, met 30 Nederlanders op de 60 vrijwilligers. Ook de kampleiding (2 pers.) was de eerste keer gewoon geweldig. Een Nederlandse en een Engelse italiaan die in Duitsland woonde. Die hele groep klikte gewoon, er was een speciale chemie, ik weet niet wat dat was.