Auteur Topic: De Moltrein (Aanwijzingen)  (gelezen 75009 keer)

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
De Moltrein (Aanwijzingen)
« Gepost op: 28-02-2013, 23:44:56 »
Ik dacht dat het wel handig was om een apart topic te maken voor alle aanwijzingen die gegeven zijn in de laatste opdracht in de trein. Samen kunnen we dan hopelijk elke aanwijzing naar een mol laten verwijzen. De meesten zijn inmiddels al door velen verklaard en daarbij staat ook meteen de uitleg.

Paulien

1) Heb jij de laatste versie van dit gedicht geschreven? (Ja). Welke van deze versies is vrij van fouten?
Ze zoekt de versie uit zonder fouten.
Aanwijzing: “De laatste versie van dit gedicht vertelt het verhaal niet.”
Pauliens observatie: De mol heeft een perfecte versie van het gedicht ingeleverd. Kees schreef “ik” als “ek”.
Uitleg: De laatste versie vertelt het verhaal niet, maar er was dus blijkbaar wel een andere versie die dat wel deed. De mol heeft dus een juiste versie ingeleverd?

2) Heb jij deze (de drie jokers) bij het kampvuur gewonnen? (Ja). In welke volgorde heb je de andere deelnemers uitgeschakeld?
Antwoord: Carolien, Tania en toen drie finalisten.
Aanwijzing: Was het alleen maar een spel … of een spel in een spel?
Pauliens observatie: De mol heeft er alles aan gedaan om haar niet te ontmaskeren.
Uitleg: Ik weet niet precies wat we hier mee kunnen. Het was sowieso of een spel of een spel in een spel, dus geeft dit niet echt veel extra uitleg.


3) Zelfs bij het leren van talen vertelt een afbeelding duizend woorden. In welke volgorde werden de foto’s getoond?
Antwoord: boom, kast, tv, enz.
Aanwijzing: Het is niet in Zulu, maar in je eigen taal: 31, 2, 7, 29, 18, 35, 6, 45, 3, 7
Uitleg:
Als je de woorden van de foto's achter elkaar zet en je neemt de 31e letter, 2e letter, 7e letter, enz.. komt er een verwijzing naar Kees uit.
boom televisie kast schoen deur fiets bed huis oma emmer = t o l i s d e m o l (met dank aan iemand van het FOK!forum)

Kees

1) Hoeveel van deze dieren heb je gezien op safari?
antwoord: geen een.
Kees’ observatie: Giraffe, Neushoorn, Olifant stonden op de enveloppen en die hebben ze niet gespot.
Ik kon de dieren op de iPad niet goed zien, dus ik weet niet of het ook die drie waren, maar daar ga ik wel van uit.
Aanwijzing: Het kleinste dier bij de jacht is het dier dat zich probeert te verstoppen en niet laat zien.
Uitleg:Hint naar een mol, want die zit recht tegenover de man in de vorm van Kees? Of heeft de mol zich verstopt bij de jeepsafari?


2) Was jij degene die in ’n helikopter zat na het paardrijden? (Ja). Kun je me zeggen, als je hiernaar kijkt, in welke richting je vloog?
Antwoord: De richting was in de richting van de bergen.
Het antwoord had waarschijnlijk op een van de enveloppen moeten slaan, toch?
Aanwijzing: Ik kan je maar een half antwoord geven: 1500 euro
Uitleg:In de envelop van de mol had dus waarschijnlijk het dubbele bedrag gezeten en dus kon Kees op dat moment concluderen dat Carolien niet de mol was.

3) Heb je dit scherm gezien tijdens de executie in ’t Kruger Park? (Ja). (Kees moet hier blijkbaar nog zichtbaar over nadenken xD)
Vervolgens volgt het driedeurenprobleem: welke is de groene kaart. Kees kiest de linkse kaart. De man neemt de rechtse weg en vraagt aan hem of hij nog wil wisselen. Uit kansenperspectief is het het beste om nu juist te wisselen, omdat de kans dan groter wordt dat je de goede kaart kiest. Kees wisselt echter niet en heeft toch de groene kaart.
Of er maar een groene kaart was, valt natuurlijk niet te controleren.
Aanwijzing: “That one was the only one”.
Uitleg:De mol was de enige die zijn scherm te zien kreeg


Carolien

1) Heb je dit aantal jokers gewonnen op jouw reis? (Ja.)
Aanwijzing: Als twee plus vijf zeven is, waarom waren er dan maar zes?
Uitleg: Dit geeft aan dat er waarschijnlijk een extra koker te vinden was in de winkel. Vijf kokers zijn verkregen bij de spellen (2 bij de safari, 3 van Tim). Er is dus een koker verduisterd.
Extra hint: Als ergens iets kan worden gevonden, kan er ook iets zoek raken.
Uitleg: Kees vindt een Koker in de winkel en heeft er waarschijnlijk ook een zoek gemaakt (meegenomen in zijn tas).


2) Welke van deze tien verhalen past bij de drie finalisten?
Carolien kiest de drie stukjes uit die bij de finalisten horen.
Aanwijzing: De priester heeft je alles verteld wat je moet weten.
Uitleg: Deze hint slaat dus op de ontdekte priesterhint en mijns inziens ook op het woord Rolihlahla, dat onruststoker (de mol) betekent en hoort bij het stukje voor Kees.

3) Wat waren de indexnummers van de boeken van de finalisten.?
Carolien komt hier niet uit en gokt.
Aanwijzing: Woorden, woorden en nog meer woorden. Er was iets dat luider dan woorden spreekt.
Uitleg:Actions speak louder than words. -> Kees' molactie om geen boeken (woorden) te vinden in de bibliotheek.
(met dank aan Heinz)


« Laatst bewerkt op: 1-03-2013, 00:15:10 door E-ri-Q »

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2013, 23:45:10 »
Hierna volgen de vragen bij Spencer


Kees
1. Welk dier zou je nooit moeten zien tijdens de jacht?
Uitleg: Deze vraag slaat op de eerste vraag die Kees kreeg. Is dit een verwijzing naar de mol?
2. Wie is de enige?
Uitleg: Deze vraag slaat op de derde vraag die Kees kreeg en slaat ook op hemzelf. Hij is de enige die een andere rol heeft dan de anderen.
3. Waar zijn de 1500 euro?
Uitleg: Deze vraag slaat op de tweede vraag die hij kreeg en geeft waarschijnlijk aan dat hij 1500 euro heeft weggegooid uit de envelop. Misschien zat er wel 3000 euro in de envelop van Carolien en 5000 euro in die van hemzelf.

Paulien

1. Wie schreef de perfecte versie van het gedicht?
Ze antwoordt hierop dat ze geen perfecte versie hadden, maar dat zij ‘m schreef. Dit is raar, aangezien ze eerder nog dacht dat de mol een perfecte versie had ingeleverd.
2. Heb je een spel gespeeld of een spel in een spel?
Ze antwoordt hierop met: een spel in een spel. Hiermee geeft ze aan dat ze de mol dus niet was in het gehele spel, maar alleen in dat kampvuurspel.
3. Wat betekenen de getallen?
Ze antwoordt met: Cornelis Tol. Ze denkt dat het fout is, maar de cijfers verwijzen inderdaad naar Kees.
Uitleg: Zie boven. De getallen geven de hint: tol is de mol


Carolien

1. Welk verhaal in de kerk vertelde het allemaal?
Uitleg: Ze antwoordt hierop met “mijn verhaal”, maar het is juist het verhaal van Kees waarin wordt gesproken over een onruststoker.
2. Waar kan iets worden gevonden?
Uitleg: Carolien antwoordt met: “waar iets is verloren.” Dit gaat over de eerder besproken koker. Zie boven.
3. Wat is de luidste spreker?
Uitleg: Hierop wordt geantwoord met: Tania (wat raar is, want een persoon is geen "wat"). Dit kan dus nooit goed zijn. Wat hier de hint is, is me nog niet duidelijk. Als het wel op de mol slaat, zou het zo kunnen zijn dat het op Kees slaat die bij de watervalopdracht het hardst moest schreeuwen omdat hij dichtbij de waterval zat

Als er drie juiste antwoorden op de vragen waren gegeven, kom je achter de identiteit van de mol.
Kandidaat + naam in het doosje
Kees:  Kees
Paulien: -
Carolien: Paulien

Kees gaf in principe drie goede antwoorden op zijn vragen en ziet vervolgens zijn eigen naam in het doosje. Is dit een soort van herbeleving van de hint in seizoen 8 waar Dennis aan de priester bovenop de tempel vroeg wie de mol was, waarop hij zelf werd aangewezen.

Opvallende details:
-Carolien neemt de koker mee. Zou die ook nog geld waard zijn?
-Kees zegt twee keer: I'm Case. Is dit een verwijzing naar de priesterhint?
-Kees antwoordt op zijn 3 vragen de antwoorden: "The Mole", "The One" en "On The Mountain". Achter elkaar geeft dit: "De mol diegene op de berg. Hij was degene die op de berg het geld moest ophalen. Hij verwijst hiermee naar zichzelf als mol.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2013, 14:29:15 door E-ri-Q »

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2013, 23:48:47 »
Die getallen bij Paulien staan voor tolisdemol. Kijk mar even op forum.

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2013, 23:52:09 »
Een aantal observaties die in het aflevering 9 topic zijn gepost:

De antwoorden die Kees gaf zijn:
1. The Mole
2. The One
3. On the mountain

Of te wel: The Mole, the one on the mountain.
Kees ging met de helikopter naar de bergen.
(Deze is gevonden door BobW)

De getallen die Paulien kreeg te horen slaan op de letters uit de Nederlandse woorden die zijn gefotografeerd door Kees en Carolien. Dus de 31ste letter van dat rijtje, dan de 2e, etc. Dit geeft 'Tol is de Mol'.
(Deze is gevonden door iemand op fok.nl)

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2013, 23:53:02 »

-Kees zegt twee keer: I'm Case Kees. Is dit een verwijzing naar de priesterhint?


Hij stelt zich gewoon netjes voor, zo heet hij namelijk.  ::tandpastasmiley::

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2013, 23:54:32 »
Idd. Wat moet hij anders zeggen? I'm Piet?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2013, 23:54:47 »
Welk verhaal in de kerk vertelde het allemaal? Dat was alles wat de priester heeft gezegd, dus het verhaal van de priester.
The British are not impressed.

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2013, 23:55:08 »
Die getallen bij Paulien staan voor tolisdemol. Kijk mar even op forum.

Is inmiddels toegevoegd!

Een aantal observaties die in het aflevering 9 topic zijn gepost:

De antwoorden die Kees gaf zijn:
1. The Mole
2. The One
3. On the mountain

Of te wel: The Mole, the one on the mountain.
Kees ging met de helikopter naar de bergen.
(Deze is gevonden door BobW)

Mooi gevonden!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #8 Gepost op: 1-03-2013, 00:10:07 »
3) Heb je het boek van iemand anders gevonden? (Ja). Wat waren de indexnummers van de boeken van de finalisten.?
Carolien komt hier niet uit en gokt.
Aanwijzing: Woorden, woorden en nog meer woorden. Er was iets dat luider dan woorden spreekt.
Uitleg:Nog geen uitleg

Actions speak louder than words. -> Kees' molactie om geen boeken (woorden) te vinden in de bibliotheek.

(Precies wat ervoor nog even in beeld wordt gebracht. Net als dat er zo duidelijk uitgelegd werd hoe je aan TOLISDEMOL moet komen.)

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #9 Gepost op: 1-03-2013, 00:15:13 »
Idd. Wat moet hij anders zeggen? I'm Piet?

 ::rofl::

Trouwens, een laatste strohalm voor de Paulien-verdenkers: die getallenreeks van 'TolisdeMol' werd gegeven op een fout antwoord van Paulien, zij zei namelijk dat de kast voor de televisie kwam terwijl dit omgekeerd was.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #10 Gepost op: 1-03-2013, 00:38:12 »
Mss was het de bedoeling dat Paulien de hint niet kon ontdekken waardoor ze een voorsprong zou hebben op Carolien. Daarom vroeg die man aan Paulien de volgorde, als ze die goed had, had ze een andere tekst gekregen.

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #11 Gepost op: 1-03-2013, 00:46:26 »
Citaat van: E-ri-Q
[b
Aanwijzing[/b]: Als twee plus vijf zeven is, waarom waren er dan maar zes?
Ik denk dat de uitleg anders is, er waren er namelijk maar 6.
Kees vond helemaal geen koker, maar vond een koker in zijn rugtas ;)

Vervolgens meldt hij tegen iedereen te zoeken in de bakken op de grond, terwijl Art nog duidelijk gezegd had niet op ooghoogte te zoeken. Daniel liep net boven toen Kees zijn koker vond, afleidingsmanoeuvre om Daniel naar beneden te krijgen?

Let maar op: finale aflevering blijkt dat de kokers bovenop lagen, of zelfs op de bovenste verdieping, alleen was iedereen nu laag aan het zoeken...

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #12 Gepost op: 1-03-2013, 00:48:58 »
Ik denk dat de uitleg anders is, er waren er namelijk maar 6.

Ik geef precies dezelfde uitleg als jij ;) Wat bij aanwijzing staat is wat gezegd werd in de trein. De uitleg staat eronder

Citaat
Aanwijzing: Als twee plus vijf zeven is, waarom waren er dan maar zes?
Uitleg: Dit geeft aan dat er waarschijnlijk een extra koker te vinden was in de winkel. Vijf kokers zijn verkregen bij de spellen (2 bij de safari, 3 van Tim). Er is dus een koker verduisterd.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #13 Gepost op: 1-03-2013, 01:02:51 »
Kees zegt in de trein (weliswaar niet in het spel, maar wel in de trein) dat hij als hij nog langer zou blijven studeren een 'blinde' vlek voor zijn ogen krijgt van het studeren in zijn boekje. Subtiele aanwijzing van de mol naar de mol?

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #14 Gepost op: 1-03-2013, 02:04:20 »
En: "Wie schrijft die blijft", zei Kees.
De Mol gaat immers nooit naar huis.

*Schrijf ik dit? Loebas, terug je tunnel in, en wel rap een beetje!


Edit: Paulien schrijft veel meer dan Kees bedenk ik me nu...stelt gerust...:)
Omnia vincit amor

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #15 Gepost op: 1-03-2013, 03:54:19 »
Vervolgens volgt het driedeurenprobleem: welke is de groene kaart. Kees kiest de linkse kaart. De man neemt de rechtse weg en vraagt aan hem of hij nog wil wisselen. Uit kansenperspectief is het het beste om nu juist te wisselen, omdat de kans dan groter wordt dat je de goede kaart kiest. Kees wisselt echter niet en heeft toch de groene kaart.
Waarom wordt dan de kans groter om de juiste kaart te kiezen?  ???
Volgens mij blijft de kans even groot.

3. Waar zijn de 1500 euro?
Uitleg: Deze vraag slaat op de tweede vraag die hij kreeg en geeft waarschijnlijk aan dat hij 1500 euro heeft weggegooid uit de envelop. Misschien zat er wel 3000 euro in de envelop van Carolien en 5000 euro in die van hemzelf.
Dat is een mogelijkheid. Het kan ook dat er bedoeld wordt dat er in envelop van de mol 3000 euro zat.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Vanessaa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #16 Gepost op: 1-03-2013, 07:34:27 »
Ik denk dat die 5 (kandidaten) + 2 (mollen) op het kampvuurspel slaat. Er waren immers 6 echte kandidaten.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #17 Gepost op: 1-03-2013, 07:41:25 »
Ik denk dat die 5 (kandidaten) + 2 (mollen) op het kampvuurspel slaat. Er waren immers 6 echte kandidaten.

Het is de tweede keer dat er expliciet gerefereerd wordt aan 7 kokers ipv 6.
De Mol had het in afl 8 ook al vermeld.

Zeker temeer dit een hint zou betreffen voor de twee finalisten ga ik daar dus ook van uit.
Het lijkt me wat al te gortig als kandidaten niet alleen alles moeten onthouden maar ook nog alles crypitisch op moeten vatten als zijnde slaande op een willekeurige aflevering, waaraan het totaal niet gekoppeld is.  ::) (i.e. de 7e koker werd (na de 6e) mogelijk gevonden in de winkel, het had in ieder geval niks te maken met de weerwolven-opdracht..)

Wat hier wél duidelijk aangegeven wordt is: kokers corresponderend aan jokers. Eén letter verschil. Waar doet ons dat aan denken?  ;)
« Laatst bewerkt op: 1-03-2013, 07:45:44 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline De Bolle

  • Winnaar pool WIDM 2011
  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #18 Gepost op: 1-03-2013, 08:07:44 »
Waarom wordt dan de kans groter om de juiste kaart te kiezen?  ???
Volgens mij blijft de kans even groot.

 https://www.youtube.com/watch?v=mhlc7peGlGg
Ik moest kloppen want de bel doet het niet

Offline flut1

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #19 Gepost op: 1-03-2013, 10:55:08 »
https://www.youtube.com/watch?v=mhlc7peGlGg

Dit verhaal gaat alleen op als je zeker weet dat er 2 rode kaarten zijn en 1 groene, en als je zeker weet dat de kaart die weg gehaald wordt een rode kaart is.