Auteur Topic: De Moltrein (Aanwijzingen)  (gelezen 75014 keer)

Offline Silvershadow

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #20 Gepost op: 1-03-2013, 11:16:09 »
Kees "keek" trouwens naar zichzelf toen hij het wie is de mol doosje opende in de trein.. (Titel van afl 2: Spiegelbeeld)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #21 Gepost op: 1-03-2013, 11:44:05 »
Ik vond de Moltrein een van de mooiste opdrachten van het seizoen, en niet alleen van het seizoen, wat mij betreft staat ie meteen in de top-10 allertijden.


Niet in het minst vanwege het onderschrift dat ik al sinds december heb. 

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #22 Gepost op: 1-03-2013, 11:50:59 »
Citaat
Aanwijzing: Was het alleen maar een spel … of een spel in een spel?
Pauliens observatie: De mol heeft er alles aan gedaan om haar niet te ontmaskeren.
Uitleg: Ik weet niet precies wat we hier mee kunnen. Het was sowieso of een spel of een spel in een spel, dus geeft dit niet echt veel extra uitleg.

Ik zou hem zo uitleggen: Zoals Tim al zei: Het is Wie Is De Mol in Wie Is De Mol.

Wie Is De Mol gaat over een mol die zich voordoet als kandidaat.

In Wie Is De Mol in Wie Is De Mol zat ook een mol (Kees) die zich voordeed als kandidaat.

Offline Alja

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #23 Gepost op: 1-03-2013, 11:53:36 »
Ik denk dat de uitleg anders is, er waren er namelijk maar 6.
Kees vond helemaal geen koker, maar vond een koker in zijn rugtas ;)
Zou kunnen, maar waarom zat er dan een prijsstickertje (250) op die koker?
(ik geef toe, dat kan voorbereid zijn, maar dat gaat wel ver toch?)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #24 Gepost op: 1-03-2013, 12:13:18 »
Als je alles goed had zat de naam van de mol toch in je kistje?

Carolien had niet alles goed (iig Tania fout) en vond de naam van Paulien. Het zou toch erg vreemd zijn als ze dan tòch de naam van de juiste mol zou krijgen?
En dat is ook zoiets: daarmee kan je Paulien dus al meteen wegstrepen. Maar dat past helemaal niet in diit programma, de overgebleven twee moet je nog en week kunnen verdenken, anders is de ontknoping een anticlimax.
Trust nobody, dus ook de persoon die het kaartje in het kistje stopt niet! :P
The British are not impressed.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #25 Gepost op: 1-03-2013, 12:19:47 »
Kijk, als Paulien weet dat ze de naam van de mol alleen zou krijgen als ze  alle vragen goed had, en indien ze weet dat ze er een fout heeft, dan krijgt ze de naam Carolien te zien. Of theoretisch die van zichzelf, maar dat laatste moet ik nog even beredeneren of dat kan of zin heeft.


Als ze dus fout zit en de krijgt de naam Carolien te lezen, dan kan ze vervolgens  de test vol op Kees gaan invullen.


Hetzelfde geldt voor Carolien: die zal de naam Paulien te zien hebben gekregen. Volgens dezelfde redenatie.

Offline flut1

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #26 Gepost op: 1-03-2013, 12:28:54 »
Kijk, als Paulien weet dat ze de naam van de mol alleen zou krijgen als ze  alle vragen goed had

Er was een vergelijkbare opdracht met een lift in het seizoen met Inge Ipenburg. Daar kregen kandidaten ook de mol te zien, ondanks dat ze vragen fout hadden beantwoord.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #27 Gepost op: 1-03-2013, 13:27:11 »
In hoeverre krijgt/kreeg een kandidaat een foute hint bij een fout antwoord?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #28 Gepost op: 1-03-2013, 13:28:09 »
In hoeverre krijgt/kreeg een kandidaat een foute hint bij een fout antwoord?

Niet, want ze kregen ook €250,- bij een fout antwoord bij Spencer.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #29 Gepost op: 1-03-2013, 13:31:19 »
Niet, want ze kregen ook €250,- bij een fout antwoord bij Spencer.

Maar ik krijg het idee dat je dus ieder 'random' antwoord had kunnen geven en dan een hint zou krijgen (en ook geld.) En wat is er met dat geld gebeurd? Bij de pot?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Alja

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #30 Gepost op: 1-03-2013, 13:32:08 »
Inderdaad, Yordiep, volgens mij beoordeelden hun gesprekspartners niet het antwoord van de kandidaten en gaven ze ongeacht het antwoord gewoon de hint. Lijkt me ook onmogelijk, want dan moeten de figuranten ter plekke de antwoorden checken. Zie je het al voor je: tien Zulu-woorden in je eigen taal op volgorde. Nee, dat kan echt niet. Dus de kandidaten kregen gewoon hun hint. Die gaf hen de mogelijkheid om de antwoorden bij Spencer juist te beantwoorden. En dat leidde op zijn beurt weer tot het doosje met al dan niet de naam van de mol.
Die antwoorden van de figuranten en de 250 euro is gewoon om verwarring te zaaien en de kandidaten geen indicatie te geven of ze op het goede spoor (!) zitten.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #31 Gepost op: 1-03-2013, 13:33:32 »
Maar ik krijg het idee dat je dus ieder 'random' antwoord had kunnen geven en dan een hint zou krijgen (en ook geld.) En wat is er met dat geld gebeurd? Bij de pot?

Ja, dat klopt. Volgens mij doen ze nog even €2250,- bij de pot om het weer bij zo'n eindbedrag rond de €20.000,- uit te laten komen (wat we gewend zijn).
Het kan natuurlijk zijn dat Kees alsnog wat geld uit het raam heeft gegooid in de trein :P

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #32 Gepost op: 1-03-2013, 13:59:33 »
Ik heb een iets andere theorie, met name voor de antwoorden bij Carolien!
Bij de laatste drie vragen de antwoorden/relaties naar de eerste drie invullen en achter elkaar zetten:

Eerste drie vragen:
Paulien
1. Aanwijzing: “De laatste versie van dit gedicht vertelt het verhaal niet.”
2. Aanwijzing: Was het alleen maar een spel … of een spel in een spel?
3. Aanwijzing: Het is niet in Zulu, maar in je eigen taal: 31, 2, 7, 29, 18, 35, 6, 45, 3, 7

Kees
1. Aanwijzing: Het kleinste dier bij de jacht is het dier dat zich probeert te verstoppen en niet laat zien.
2. Aanwijzing: Ik kan je maar een half antwoord geven: 1500 euro
3. Aanwijzing: “That one was the only one”. (wijzend op het groene scherm van Kees in Kruger)

Carolien
1. Aanwijzing: Als twee plus vijf zeven is, waarom waren er dan maar zes?
2. Aanwijzing: De priester heeft je alles verteld wat je moet weten.
   Extra hint: Als ergens iets kan worden gevonden, kan er ook iets zoek raken.
3. Aanwijzing: Woorden, woorden en nog meer woorden. Er was iets dat luider dan woorden spreekt.

Oke. Vervolgens de finale-vragen:

Paulien
1. Wie schreef de perfecte versie van het gedicht?
De mol
2. Heb je een spel gespeeld of een spel in een spel?
een spel in het spel
3. Wat betekenen de getallen?
TOL = DE MOL

Combineren:
De Mol (is) een spel in het spel.
Paulien speelt nu een spel, en het spel in het spel is de mol.
Het spel in DIT spel van Paulien is het antwoord op vraag 3, een cijferreeks die opgelost moet worden. TOL IS DE MOL!


Kees
1. Welk dier zou je nooit moeten zien tijdens de jacht?
De mol
2. Wie is de enige?
Kees (THAT ONE (het groene scherm) IS THE ONLY ONE --> Kees krijgt als enige een groen scherm)
3. Waar zijn de 1500 euro?
Op de berg (Kees die 1500 'verloor' op de berg)
Combineren:
De mol Kees op de berg

Carolien
1. Welk verhaal in de kerk vertelde het allemaal?
Kees (verhaal van kees onruststoker)
2. Waar kan iets worden gevonden?
Iedereen denkt dat dit verwijst naar de winkel, maar ik denk dat dit verwijst naar de kerk. Daar kon men de mol vinden (en als je wilt het geloof ;)).
De kerk
2. Extra hint: Als ergens iets kan worden gevonden, kan er ook iets zoek raken.
Ik denk dat Kees in de kerk een kokertje op het orgel heeft laten liggen ;)
3. Wat is de luidste spreker?
Iets dat luider spreekt dan woorden. In de kerk werden de antwoorden niet met woorden gegeven, maar met het orgel!
Het orgel

Combineren:
Kees (in) de kerk (op) het orgel.


KLAAR! OP NAAR VOLGEND SEIZOEN!
« Laatst bewerkt op: 1-03-2013, 14:13:49 door GeeDeeZet »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #33 Gepost op: 1-03-2013, 14:03:33 »
klinkt samenhangend en logisch. Goed gevonden.
 ::ok::
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #34 Gepost op: 1-03-2013, 14:05:03 »
Mooie uiteenzetting GeeDeeZet! ::ok::


Kees
2. Aanwijzing: Ik kan je maar een half antwoord geven: 1500 euro


Dit bevestigt dat Carolien iig niet de mol is. 1500 euro is de helft van 3000 euro: het bedrag wat dus waarschijnlijk in de envelop van de mol zat.

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #35 Gepost op: 1-03-2013, 14:07:18 »
Mooie uiteenzetting GeeDeeZet! ::ok::

Dit bevestigt dat Carolien iig niet de mol is. 1500 euro is de helft van 3000 euro: het bedrag wat dus waarschijnlijk in de envelop van de mol zat.

Ben zelf fan van de aanname dat er 3000 in de envelop van Carolien zat, vandaar ook 1500 OP DE BERG en niet IN DE POT (wat een logischer antwoord zou zijn)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #36 Gepost op: 1-03-2013, 14:10:21 »
Ben zelf fan van de aanname dat er 3000 in de envelop van Carolien zat, vandaar ook 1500 OP DE BERG en niet IN DE POT (wat een logischer antwoord zou zijn)

Daar had ik nog niet aan gedacht, klinkt inderdaad aannemelijker dan wat ik zei.  ::ok:: ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 1-03-2013, 14:15:19 door Mollenmania »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #37 Gepost op: 1-03-2013, 14:12:29 »
Wanneer je 250 euro krijgt bij een goed antwoord, weet je dat je fout zit als je geen 250 euro krijgt. Maar WISTEN de kandidaten dan dat ze per goed antwoord die 250 euro zouden krijgen (ik kan het hebben gemist waar het eventueel is gezegd).


Als ze geen geld zouden krijgen bij een fout antwoord, in de wetenschap dat je de juiste naam alleen te zien krijgt als je alle antwoorden goed hebt, dan weten ze dus ook dat ze een foute naam krijgen te lezen in het kistje.

Dus om de beide finalisten naast de mol ''het bos in te sturen'' door hen sowieso dat geld te geven, weten ze niet of (en zo ja: waar) ze een fout antwoord hebben gegeven.

Je kan dit gegeven gebruiken door bewust ergens een fout antwoord te geven, dan krijg je immers altijd de foute naam te zien, en weet je meteen wat de goede naam is.

Conclusie: ook in dit spel was de naam die je te zien kreeg ''AT RANDOM''.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #38 Gepost op: 1-03-2013, 14:14:10 »
Ik denk ook dat er constructies uit moeten komen zoals bij Kees gebeurt en GeeDeeZet laat zien. Maar die van Paulien en Carolien vind ik nog wel wat vaag. Waarom is "waar iets verloren kan worden" de kerk? Dat zie ik niet zo. "Wat spreekt luider dan woorden?" -> het orgel vind ik wel mooi. ::ok::

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #39 Gepost op: 1-03-2013, 14:17:22 »
Heinz, ik heb mijn post aangepast.
Volgende aflevering een shot van Kees die wegwandelt van het orgel, waarna wordt ingezoomd op een achtergelaten koker op het orgel  ::rofl::